Loungekey

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ina, 06. okt 2024.

1. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    932
    Bonuspoeng:
    93
    Det nye Klarna kortet gir nå Unlimited Loungkey besøk.
    Klarna Max Kortet koster 500kr pr mnd.
    1.5% cashback på alle kjøp ved bataling men kortet.
    I tillegg har de samme cashback "trumf" opplegg som Trumf hvist man ønsker 5-7% hos div butikker.
    Kort sagt gir Klarna kortet 11.7 EB,og Trumf gir 10EB,eller 13,5 ved auto-overføring.
    Men Klarna kan overføre til flere flyselskap.
    ---------------
    Copy fra noen vilkår.
    ...............
    Här är några exempel på vad 1 cashback kan ge dig om du konverterar den:
    - 11,76 SAS EuroBonus-poäng
    - 10 Spenn
    - 9,50 Finnair Plus (Avios)

Det betyder att om du har Max, och handlar för 100 kr, så får du 1,5 cashback; vilket du kan växla till exempelvis:
    - 17,65 SAS EuroBonus-poäng
    - eller 15 Spenn
    - eller 14,25 Finnair Plus (Avios)
    .......
    Bilde fra appen med overføringspartnere.

kt.jpg

Last edited: 22. nov 2025
    Teknolai, Spielhaug, paron and 3 others like this.
  2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,342
    Bonuspoeng:
    293
    OK, da har de endret dette.

Eks-kone fikk det på sitt kort ifjor (eller var det året før). Man må bruke Mastercard Airport Experiences appen, men det vet du jo, så det er bare til info for andre lesere som evt tenker man kan bruke Loungekey app med DnB kort :)

3. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Du mener "Mastercard Airport Experiences" appen her antar jeg. Det er i hvert fall den jeg bruker for DNB Saga m Mastercard upgrade

tobeornot999 liker dette
  4. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Det finnes ikke i Norge?

5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,342
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, sorry, ren skrivefeil der. Rettet nå :)

Preference liker dette
  6. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    932
    Bonuspoeng:
    93
    Jo.
    Jeg skaffet Klarna kortet for 3 uker siden.
    Det er 1 md gratis for det som koster 79kr mnd,husker ikke nå navnet på det.
    For 3 dager siden ble overføring til flypoeng aktivesert i Klarna appen.
    Det ble også Max abb til 500kr,mnd.
    Man kan også til en hver tid bytte abb,også til GRATIS abb.
    Men gratis abb gir ikke cashback for bruk av kort,men gratis abb gir full cashback hos cashback butikkene som fungerer slik Trumf fungerer,men disse ligger inne i Klarna Appen,og man må klikke seg videre derrifra for disse cashback,som stort sett er de samme som hos Trumf.
    --------
    Også,det er ikke noe valuttapåslag med Klarna kortet.
    Jeg testet dette på Onsdag.
    Kjøpte noe til 43SEK,som jeg betalte 46,02NOK.
    Sjekket sammtidig inne på Revolut Appen min hvor mye de tok for 43SEK,og Revolute tok 46,02NOK.

7. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant.

I Klarna appen så får jeg nå «core» og «plus» som membership-muligheter, men uten å ha noen aktive Klarna. Sier du at du aktiverte Klarna Visa og så dukket etter hvert Max opp?

8. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,404
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg logga inn på min Klarna-konto tidligere i dag og da står det «Kommer snart» på de to kortene på øverste nivå (bl.a. Max). Altså ser det ut som at lanseringen av disse er rundt hjørnet.

Chrisljo and tobeornot999 like this.
  9. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    932
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kan velge Max,valget kom for 4 dager siden.Jeg har hatt kortet i 3 uker.
    Sitat fra Klarna representant fra Mandag 17/11/25.
    "Utrullningen pågår och just nu är det ca 10% av kunderna som har möjligheten att regga sig för Max. Vi kommer att öka detta senare under veckan."
    -----------
    Bilder fra min app.
    1p.jpg 2p.jpg 3p.jpg 4p.jpg
    Jeg bestillte et Plus kort da det er gratis i 30 dager.
    Og man kan til en hver tid bytte abb,til f,eks standard, som er gratis.
    Det er ingen sign-up bonuser,eller referanse bonuser tilgjengelig,men han på Klarna sier at det kan komme referanse bonuser i fremtiden.

Last edited: 23. nov 2025
    Spielhaug liker dette
  10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor mange Avios må man ut med via AY for å fly interkontinental biz hos dem evt partnere? Og tar de fuel charge?

Nuvolari liker dette
  11. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,002
    Bonuspoeng:
    113
    Ja hadde vært nyttig å forstå Avios litt bedre nå som vi for alvor har ett reelt alternativ til SAS EB.

12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,342
    Bonuspoeng:
    293
    Tabell her. De tar i tillegg avgifter i cash, ja. Samt 62,5k Avios på det dyreste i biz.

https://www.finnair.com/gb-en/finnair-plus/collect-and-use-avios/use-avios-on-finnair-award-flights

Men hva som er fuel charge og andre revenue-tiltak er ikke alltid så lett å se i bookingen. De byr stort sett bare på Amadeus utskrift - og selv for en flynerd er ikke den veldig lesbar, for å si det mildt.

Ikke vilt høye avgifter i sum hos AY (max 120 EUR - se linken), så jeg har aldri gravd videre.

Insomnia4u, jgroneng and Spielhaug like this.
  13. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,727
    Bonuspoeng:
    293
  14. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Da virker det som man må omsette for omtrent samme beløp hos Klarna og på AMEX Elite for å få nok poeng til en t/r til HKG, men med AMEX får man 2 CTer på den omsetningen. CT er jo fortsatt ganske uslåelig. Mulig tilgjengeligheten hos AY er bedre?

Er det slik at det kun er den faste satsen for additional surcharges som kommer i tillegg? Ingen skatter og avgifter slik som hos EuroBonus?

15. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,342
    Bonuspoeng:
    293
    Det grunnleggende er at flyselskaper er pålagt å kreve inn statlige/regionale/lokale avgifter over hele planeten :)

Det må Finnair også. Så ja, de krever inn avgifter på vegne av de lokale myndighetene i hhv Norge, Finland og Thailand hvis du feks flyr OSL til BKK

16. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,727
    Bonuspoeng:
    293
    CT er vanskelig å slå, men Finnair har upgrade vouchers, som du får hvis du f.eks. når du når sølv, eller gull. Fordelen her er at du allerede under booking kan se om du kan få en upgrade. (Og de har waitlist ….)

https://www.finnair.com/no-en/manage/upgrade

tobeornot999 and holmen like this.
  17. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Det grunnleggende er vel strengt tatt at flyselskapene er pålagt å betale skatter og avgifter basert på passasjerantall, ikke å kreve det inn av passasjeren. Sistnevnt har kun blitt vanlig praksis siden prising av flybilletter er såpass komplekst med base fare, fuel surcharge og offentlige avgifter. F.eks se til Wizz, der betaler man ikke spesifikt for skatter og avgifter, og man får ikke krevd dem tilbake ved no show. Alt er innbakt i billettprisen.

‘’Please note that Wizz Air does not charge any taxes from passengers, and taxes are set at 0 EUR for all bookings. Also note that airport charges and fuel charges are included in the base price of the ticket.’’

Tidligere hadde jo SAS også inkludert skatter og avgifter i poengprisen.

Flyselskapene må også betale skatter og avgifter basert på faktisk flyvning og dekker f.eks mellomlegget ved irrops, som igjen ikke kreves av passasjeren.

I dette tilfellet står det ikke at man må betale skatter og avgifter før man åpner t&c. Alt som står på hovedsiden er ‘On top of the Avios, you will need to pay an additional surcharge depending on the route.’ hvorpå de presenterer en tabell med faste satser på lokasjon.

Spørsmålet er da ikke helt på viddene og Finnair MÅ ingenting utover å betale skatter og avgifter til de aktuelle statene. Hvordan de finansierer det er opp til dem selv.

Men uansett. Poengpris + bestillingsgebyr + skatter.

Henrik and morradi like this.
  18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,342
    Bonuspoeng:
    293
    Met detaljert finnes nok svaret et sted mellom det du skriver og det jeg skrev. Blant annet fordi håndteringen av skatter er fastsatt forskjellig fra land til land.

https://thepointsguy.com/loyalty-programs/taxes-and-fees-airline-award-tickets

TPG siterer feks offisielle USA myndigheter (TSA) til å si det samme som jeg sa: "The fee is collected by air carriers from passengers at the time air transportation is purchased," according to TSA. "Air carriers then remit the fees to TSA."

Men dette endrer uansett ikke poenget jeg forsøkte å formidle: de aller fleste, faktisk bortimot alle, legacy carriers belaster videre på passasjerene den/de avgiften(e) som lokale myndigheter pålegger.

morradi liker dette
  19. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Litt misvisende informasjon der fra FlyMCO

Første post nevner han
    9,50 Finnair Plus (Avios), og 14,25 Finnair Plus (Avios) for Max
    Senere skjermbildene viser at man får 8,90 Avios på Max per 100NOK.

Teksten i første post er på Svensk. Så der kanskje ut som Sverige får bedre fordeler enn oss i Norge. Virker som Sverige da får dobbelt så mange Avios poeng.

https://www.klarna.com/no/medlemskap/

Plus / Premium
    Cashback per 100 kr brukt: 0,5
    Cashback kan konverteres til: 5,50 SAS EuroBonus / 5 Spenn / 4,45 Finnair Plus (Avios)

Max
    Cashback per 100 kr brukt: 1
    Cashback kan konverteres til: 11 SAS EuroBonus / 10 Spenn / 8,90 Finnair Plus (Avios)

Last edited: 26. nov 2025
    Spielhaug and FlyMCO like this.
  20. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    932
    Bonuspoeng:
    93
    Ja,kortet kom først i Sverige så infoén var først derifra.
    Det kom 3-4 dager senere i Norge,med litt annerledes opptjening,og cashback buttikkene og fordelene er ganske annerledes her.

Spielhaug liker dette

Del denne siden