Synes det er greit at slikt blir publisert, for det er dessverre for vanlig å finne en eller flere som har en tydelig dårlig dag på jobb i SAS business. Hadde ei dansk berte sist som tydeligvis ønsket seg et annet sted, hun stod å lakkerte neglene (!) i business buffet´n midt på turen da jeg kom nedover for å gå til toalett. Så da kom det bare et "fanden" da hun måtte avbryte denne operasjonen på neglene for å flytte seg slik at jeg kunne passere. Hører med til historien at hun så sur ut hele tiden og avstod fra høflighetsfraser. Dette gjaldt da et individ, hadde ellers flere flotte og serviceinnstilte i kabin, det er bare så synd at slike "bad apples" får sette preget på turen.
Har ikke reist i C enda, men har møtt noen av disse gretne danske damene (noen vil mene det er feil å dra inn både kjønn og nasjonalitet, men jeg ser i alle fall noe som ligner et mønster) på mange turer i både SAS Plus og Go på longhaul. På korte ruter er ikke humøret til CC veldig viktig, men jeg blir veldig glad hver gang jeg får en virkelig god opplevelse. På longhaul er det virkelig crewets humør som avgjør hele opplevelsen for meg, og her har tydeligvis SAS en jobb å gjøre. De kunne forøvrig ha lært mye av Widerøe, som har et crew her i nord som etter min erfaring kunne hatt litt av hvert å lære hvem som helst om smiling og servicenivå.
Det er virkelig synd med tanke på at SAS har et fantastisk bra biz-produkt ellers! Jeg opplever akkurat det samme når der kommer til Danskene. De er pottsure og hadde det ikke vært for at de norske og svenske medlemmene av cc stort sett alltid er i perlehumør så hadde det vært mindre trivelig å være passasjer..
Får også legge til at de desidert beste CC opplevelsene min på SAS business også er fra dansker, det finnes virkelig en del stjerner der ute.
Fra linken "But it’s the crew that really shocked me. The purser and one of the business class flight attendants were friendly, while the other two business class flight attendants were actively rude. They had zero charm, rolled their eyes at me when I asked for a drink in the galley, etc. I’ll assume they were just bad apples, but wow… they were among the worst flight attendants I’ve had in a while." Personlig hadde jeg en topp SK tur intra Norge her om dagen med super service. Og det er vel normen. Men SK må step up its game på sjarm siden, spesielt i Intnl biz. Slik inconsistency er helt uvanlig hos en mengde konkurrenter.
Nå har jeg i senere tid kun hatt to turer i business på long haul på SK. Den ene veien til NRT så var halvparten av crewet i business fullstendig uinteressert i passasjerene (han som var minst interessert var imidlertid ikke dansk, men svensk om det skulle være viktig...), mens det den andre veien var et veldig opplagt og trivelig crew (stort sett hele gjengen). Setene til SK er helt supre - veldig bra personal space, og jeg liker veldig godt det faktum at jeg kan ha oppe PC'en ved siden av bordet hvor maten serveres. Av en eller annen grunn synes jeg det ble veldig varmt å sove, men det var det samme på Austrian sist jeg fløy dem på LH. Det jeg kanskje har å utsette på produktet er at de har et veldig snevert utvalg av filmer/serier (og tildels mye gammelt/lite nytt) sammenliknet med andre tilsvarende produkter jeg har testet (Austrian, Lufthansa, Air Canada).
Jeg har riktignok opplevd sure tryner også hos andre selskaper, men det interessante spørsmålet er vel egentlig hva SAS kan gjøre for å unngå sure tryner blant sine egne crew og hvordan selskapet kan forsikre seg om at de er ledende på service. Her er det faktisk gevinster å hente, for folk liker å fly med selskaper som yter god service. Nå kan man naturligvis aldri garantere seg mot enkeltpersoners vilkårlige innfall eller dårlige dager, en man kan jo sanksjonere dem. Det er jo egentlig bare unødvendig å irritere kunder med uvennlighet eller frekkhet, uansett hvor dårlig dag man selv måtte ha. Det gjelder ikke bare flightcrews, men også de som bemanner lounger og skranker. Ingenting er som å komme til SAS-loungen en grytidlig mandag morgen og få et olmt blikk fra en drage. Men generelt synes jeg SAS-crewene er svært vennlige, med en fin tone og humor. Det er uten unntak enkeltpersoner som kan fremstå som uvennlige, kanskje sett vekk fra når gruppementaliteten slår inn og selv det mest vennlige besetningsmedlem suges inn blant gardinmafiaen.
Forstår ikke poenget med at de forskjellige nasjonalitetene skal ha noe å si? Flyr en litt med SAS får en da ofte en miks av skandinaver uten at det skal være noen nevneverdig forskjell. Jeg tror ikke på at dansker skal være mye mer sure enn svensker på longhaul Råtne epler finnes overalt. Stort sett veldig fornøyd med service om bord, i alle kabinklasser
Send feedback til CR både ved gode og dårlige opplevelser. Det gir SAS bedre forutsetninger for å proppe longhaulkabinen full av glade lakser, mens grumpy, førtidspensjoneringsklare galleytroll kan få andre oppgaver.
Som mye annet her i livet starter holdninger ofte både på toppen og i toppen. Med toppen mener jeg at hvis du har en kronisk blid purser blir sannsynligvis de under han/henne også blidere. Evt. sure crew orker ikke jobbe lenge med så blide folk.
Enig. Jeg har også oplevet et mix af crew, som har været sure, anonyme eller helt fantastiske. Synes alle disse grupper har været en blanding af alle nationaliteter. Ser ikke nogen forskel på opførsel/service vs. nationalitet. Der findes rådne æbler og stjerner i alle lande. Generelt synes jeg dog at servicen på SAS Business har været rigtig god de gange jeg har fløjet den. Det er længe siden jeg har haft direkte negative oplevelser, men har til gengæld oplevet flere i besætningerne det sidste år, som har været helt i top.
Da har Lucky lagt ut full trip report/review med SAS LAX-ARN: http://onemileatatime.boardingarea.com/2016/07/19/review-sas-business-class-a330/
Nå vet vi jo at han var litt (un)lucky med crew... Ellers ser det ut som at han liker produktet veldig godt da. Han sier at det er en av be bedre matproduktet i transatlantisk business. Han fløy med catering fra LAX. Generelt sett så er maten etter min mening best fra Skandinavia. Han synes vel også setet er bra. Jeg er ikke helt enig i rankingen hans. Jeg mener at "staggered" er bedre enn "reverse herringbone", men det er igjen min mening...
Morsomt å lese. Jeg kjenner meg veldig igjen i hans kommentarer om treg servering ....og ditto tidlig start på frokost. Dette har SAS drevet med i alle år, og det har nesten blitt enda lengre tid nå med den nye "tallerken serveringen". På nattflygninger så hadde jeg ønsket med en mulighet for ferdig middag på 1 t 30t og frokost 1 time før landing. Jeg har bedt om det noen ganger og da får man alt på bordet på en gang - men som regel blir det noen oppgitte blkk også. Fra EWR-OSL så sitter jeg noen ganger å tenker at man sover bedre i Plus enn i Biz fordi du blir raskere ferdig med maten.
Enda en anmeldelse av SAS sitt nye Business-produkt over dammen og denne gangen med en MEGET fornøyd reisende. Morsomt å lese det samme som mange andre også nevner, med for varm kabin, langtekkelig matservering og for tidlig frokostservering. Men mye skryt uansett og han har tydeligvis hatt ett veldig bra crew over: https://thepointsguy.com/2016/07/sas-a330-business-class-review/
Interessant at alle klager på temperaturen. Når vi reiste fra HKG var det rett før vi pusta frostrøyk. Seriøst kaldt der, måtte bruke teppe helt opp til halsen og dette på en dagflight..