Jeg synes også det har en tendens til å være for varmt i biz på SAS. Skal snart ut igjen, så det blir interessant å se hvordan det er neste gang.
Min erfaring er at dagflighter er perfekt; kaldt og godt. Folk kan kle på seg hvis de fryser. Nattflighter er badstu, noe som er hull i hodet. Folk kan kle på seg, ikke av seg.
Samme opplevelse i go fra CPH-IAD. Teppe opp til halsen, noen måtte til slutt ta på seg jakke.... 10 mtr fremme i plus var det nok 10 grader varmere....
HKG-ARN i november i fjor: 1) Badstu 2) CC som var så grinete at jeg til slutt bare måtte le av det hele LAX-LHR med AA mars i år 1) Badstu 2) Verdens kjipeste mat Ikke akkurat verdens beste sammenligningsgrunnlag, men la gå. Ikke bare SK som sliter med tempen. Hadde SAS fått kastet ut sitronene og samtidig kjørt igang serveringen litt tidligere er jeg overbevist om at de hadde endt opp med det beste bizzeproduktet over dammen. Jeg er heller ikke enig i han derre Lucky at AA sine seter er å foretrekke.
Ganske bra feedback SAS får av TPG her: I’ve flown in some fantastic transatlantic business-class cabins over the past few weeks, including TAP’s new A330, the new Swiss 777-300ER (review coming soon!) and Singapore’s A380 — between the seat, food and service, Scandinavian’s new A330 beats all of those products (yes, even Singapore!). I only wish the airline offered better award availability — I wouldn’t hesitate to book this product for every flight across the pond, given the chance.
Airbus er litt lettere på den måten. Cabin Crew kan styre temperaturen fra et panel i kabinen. Iallefall på nyere Airbus.
Er enig i at maten blir servert alt for sent/sakte på tur østover. Da jeg reiste sist fra EWR tok det 3 timer før alt var unnagjort og med frokost 1,5 time før landing ble det ikke mye tid til soving. Dumt å måtte velge mellom mat og søvn - og jeg klarer ikke å sove på kommando med mindre det er helt stille i kabinen.
Jeg synes SAS business har stort potensiale, men det mangler struktur, rutine og effektivitet. Kult at maten serveres fra tralle, men det tar en evighet dessverre..
Personlig synes jeg at SAS sitt konsept fungerer meget godt på deres lengste flyvninger som til Los Angeles, San Francisco, Tokyo, Hong Kong og Shanghai (+ Miami når den kommer). Da har man god tid til en lengre middagservering, i tillegg til å få tilstrekkelig med søvn eller hvile før ankomst. Utfordringen er de kortene flyvningene og spesielt returflyvningene på kvelden/natten. For eksempel SK 926 IAD-CPH, SK 910 EWR-CPH, SK 908 EWR-OSL, SK 904 EWR-ARN, SK 944 ORD-CPH og SK 946 ORD-ARN. Mitt tips er å be om en "Please do not disturb"-lapp, kjøre full middag og heller sove over frokosten. Frokosten kan man alltid ta i loungen ved ankomst, eventuelt på videre flyvning til endedestinasjon
Dette har jeg nå prøvd to ganger på to forskjellige flyvinger og begge gangene har jeg følt meg som en idiot etter å ha "forstyrret" besetningen og spurt om det var mulig å senke temperaturen. Svaret var "nei" og himling med øynene begge ganger og da føler man seg ikke særlig lur. Og nei, det er ikke jeg som vil ha det spesielt kaldt. Det var andre på begge flyvningene som klaget om og spurte om akkurat det samme, men dessverre med samme respons.
Har også spurt om det samme. Svaret var at det er passasjerer lengre bak som fryser. Dog var svaret fremført litt hyggeligere, men like resultatløst. Så nå forstår jeg at A330/340 kjører sauna i fremre del av kabinen og kompenserer med fryseskap i bakre del. I snitt blir det vel OK?
Vi satt på rad 1 og frøys r*va av oss.. Jeg tror dog at det var langt bedre for de som satt ved vinduet. Føltes som lufta stod i vill fart rett mot oss i midten.
Jeg skjønner jeg bør helgardere på fredag. Reise i Shorts og singlet me flippers. Ta med forsvarets lang over/under samt moon boots i håndbagasjen i tilfelle ullfille
Haha. Ikke rart økonomi-folket hater biz-nisser.. Kommer floppende inn med shorts og helsetrøye, sprader forbi den lange køen og rett inn på flyet og første de gjør når de er på flyet er å spyle i seg boblevann.. Hva sier man til slikt? Let the haters hate.. God tur
Anser megselv som veldig fornøyd på ARN-HKG-ARN i juni. Hadde en fantastisk svensk flyvert som var på ballen til enhver tid, og som i tillegg hadde humoren og de gode kommentarene i bakhånd. Høyre del av kabinen hadde, etter hva jeg kunne observere, en heller lunken vertinne som hadde lagt igjen smilebåndet sitt hjemme...
Mine 5 cents etter ca 9 segments i ny Biz (EWR, LAX, NRT, SFO, HKG): - De nye setene er helt topp. Anbefaler 1A og 1H som har mye plass og kan by på en liten (1A) hhv ganske romslig (1H) skap foran. - Maten er meget god, drikkevarene er helt ok. Synes at det er morsomt med SAS sine egne cocktails (favoritt: "Take Off") - Noen ganger kan det bli for varmt, men har ikke opplevd badstua (enda) - Enorm variasjon hva angår CC. Ser ingen stor forskjell ift nasjonalitet, men opplever ofte at man har fantastisk service på den ene siden av kabinen, og "Dungeons and Dragons" på den andre. Noen er tydeligvis bare opptatt å "få jobben unnagjort" uten altfor mange forstyrrelser fra "fienden" i rad 1 til 8, mens andre er veldig vennlig og oppmerksom. Alt i et, synes jeg at SAS Biz er et fantastisk produkt som noen ganger fortjener en CC med bedre humør.
Jeg tror det kan være lurt å spille inn misnøye med crew til SAS via feedbackfunksjonen deres (i den grad den blir hensyntatt). Var det forøvrig ikke noe 'rate my crew' på gang i appen?