Lufthansa/Air Canada - hva skal jeg gå for?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av lMartin, 28. sept 2016.

  1. lMartin

    lMartin EBG Milehunter

    Innlegg:
    248
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Skal ut og fly litt igjen, og sliter litt med hva jeg skal velge på utreisen:
    Alt 1) FRA - YVR med LH B744
    Alt 2) MUC - YVR med LH A330
    Alt 3) LHR - YVR med AC B777

    Jeg hadde håpet og få fly med 747-8i siden jeg ikke har fått krysset av denne på lista over flytyper jeg har prøvd enda, men det er ingenting som tyder på at det er noe annet enn en av de eldste 747-400 i LH sin flåte som kommer til å gå på aktuelle reisedatoer. A330-alternativet føles litt kjedelig og ordinært. AC har jeg pr. dd. ikke flydd med før, men B777 føler jeg er hakket mer eksotisk enn A330.

    Prismessig går det for det samme, rent praktisk er alt 1 eller 3 å foretrekke. Disse skal betales med cash fra egen lomme, så det blir premium eller kanskje biz hvis jeg føler at jeg kan ta meg råd til det.

    Hva ville dere valgt?
     
  2. anders82

    anders82 Senior Medlem

    Innlegg:
    996
    Likes mottatt:
    1,139
    Bonuspoeng:
    93
    Har fløyet AC B777 i øko lhr-yvr og det synes jeg var helt kurant. Nå har vel andre hatt opplevelser som er rimelig bajs med AC så kanskje jeg hadde flaks den gangen?
    Ved Biz hadde jeg gått for Fra da du kan sitte i 2 etasje på 747
     
    lMartin liker dette
  3. lMartin

    lMartin EBG Milehunter

    Innlegg:
    248
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg vet @Ida hadde en kjip opplevelse med AC, men jeg mener jeg har lest flere positive enn negative erfaringer med AC. Nå får jeg uansett prøvd AC når jeg skal videre fra YVR til OGG, så jeg heller nok mot 747 uansett om det blir premium eller biz. Min eneste bekymring er egentlig at flyene pusher 20 år og om dette på noen måte vil forringe opplevelsen. Min eneste tur over dammen med 747 var med var et av UA sine gamle fly og det var definitivt ingen stor opplevelse.
     
  4. MadsVaHa

    MadsVaHa Senior Medlem

    Innlegg:
    832
    Likes mottatt:
    908
    Bonuspoeng:
    93
    Hva gir deg mest poeng? Det er en viktig faktor
     
    lMartin liker dette
  5. lMartin

    lMartin EBG Milehunter

    Innlegg:
    248
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Slik det ser ut nå er det hipp som happ i Premium. Hvis det blir business gir nok Lufthansa-ruta noe mer (150%).
     
  6. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg har akkurat fløyet Lufthansa t/r Vancouver, med 747-400 til Vancouver og A340-600 tilbake (via MUC går med A340-600 / A330), jeg synes det var meget bra begge veier, på turist klasse. 747-400 er nylig opp pusset og I meget god Lufthansa standard - utvilsomst rent nok for selv @Ida . Reiser ofte til YVR/SEA med Lufthansa og vil absolutt foretrekke LH fremfor Air Canada - eller via Toronto som blir litt vel mye ekstremsport.
     
    lMartin liker dette
  7. lMartin

    lMartin EBG Milehunter

    Innlegg:
    248
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Takker for gode tips og tilbakemeldinger. Da ser det ut som det blir:
    TRD - OSL - FRA med SAS
    FRA - YVR med LH og B747
    YVR - OGG med AC
    OGG - LIH med HA
    LIH - SFO med HA
    SFO - FRA med LH og A380
    FRA - OSL - TRD med SAS

    Blir en bra tur dette :)
     
    fmel, Ursa, KristianR and 5 others like this.
  8. Upsaker

    Upsaker Senior Medlem

    Innlegg:
    636
    Likes mottatt:
    842
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fløy en gang YYZ-FLL med Air Canada og det var hel kurant, men jeg syns å ha fått med meg de siste dagene at @SAS-EBP ikke akkurat har vært imponert. Kanskje han kan utbrodere :)
     
  9. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    13
    Om du skal overnatte - eller har noen timer ekstra I Vancouver, vil jeg sterkt anbefale Fairmont Airport Hotell, som er et av verdens beste Airport Hoteller. Du kan også bruke Spa avdelingen for 18 CAD (Badstu, Dusj, Svømmebasseng og Hot Tub).En Fat Tug IPA I baren blir heller aldri feil.

    Air Canada er for meg helt likt SAS, flyr ofte Toronto - Vancouver. Er selv ingen stor tilhenger av BOB - men det ser helt currant ut. Stort sett ender jeg opp med 777-300ER som er lik SAS sin standard. Det er helt greit.

    Hvis du har Economy med Hawaiian vil jeg anbefale å kjøpe Preferred Seats LIH-SFO koster ikke veldig mye ekstra, men gir bedre benplass og tidlig boarding.
     
    lMartin liker dette
  10. lMartin

    lMartin EBG Milehunter

    Innlegg:
    248
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for tipset! Jeg har familie i Vancouver, elsker stedet og har kun vært der én gang tidligere, så når jeg først er i de trakter tenker jeg faktisk 3 dager der og går nok for et hotell i sentrum regner jeg med.

    Det blir nok AC fra YVR til OGG med mindre noen mener WestJet skulle være fantastisk mye bedre, og jeg kommer nok til å prøve på en eller annen form for oppgradering dersom det viser seg hensiktsmessig, både på AC og HA :)
     
  11. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    13
    Mellom YVR og OGG er det mye (om ikke allt) Air Canada Rouge - LCC delen av Air Canada som opererer. Det har vært noe blandet mottagelse av Rouge produktet - det er et LCC med en slags Premium Economy. WestJet er meget solid, men de har slitt med oppstarten av Long Haul (767) til tross for at de forberedte seg meget godt. OGG går vel med 737, som er helt kurrant - har fløyet endel med Alaska 737 ut til Hawaii.

    Hawaiian har "Bid-up" til First https://www.hawaiianairlines.com/our-services/products-and-programs/bid-up som kan være en mulighet.

    I tillegg til de vanlige Kjede (lige) hotellene I Vancouver finner du også hoteller som
    Executive Hotel Le Soleil
    Som en av våre favoritt hoteller. PS bestill hotell tidlig I Vancouver, det er ofte meget utsolgt og rådyrt.
     
    lMartin liker dette
  12. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg må bare bite i det sure eplet og si at jeg synes WestJet sine 737 var meget bra. USB-chargers i setet, helt ok kabin, påtatt hyggelighet fra de ansatte, gratis drikke og pretzel på 1 times flight. Jeg hadde helt klart valgt WestJet over AirCanada, selv om jeg får ståpels på arma av å si det. Hvordan det stiller seg ifht Hawaiian vet jeg ikke.
     
    lMartin liker dette
  13. lMartin

    lMartin EBG Milehunter

    Innlegg:
    248
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Alt er jo svindyrt med den svake krona vi har om dagen, men Executive Hotel Le Soleil så ganske strøkent ut :)

    Jeg ser nå at YVR-OGG faktisk er Rogue med 3-klasse kabin og B767. Jeg finner ingen info noe sted om *A-statusen min er verdt eller hva slags opptjening disse gir. Hvis det er nada loungetilgang og null opptjening kan jeg vel like gjerne gå for WestJet selv om 6 timer i en B737 høres litt klaustrofobisk ut. Pokker, jeg som trodde dette var et opplagt valg.

    Hawaiian flyr pr. i dag ikke til YVR, så det står egentlig mellom disse to, eller UA via Seattle eller noe som heller ikke frister veldig.
     
  14. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    13
    Nå er jo den Kanadiske Dollarene noe hyggeligere (spesiellt for oss med USD inntekt).
    Air Canada Rouge er vel som Eurowings når det gjelder opptjening og Status, dvs. at det er kun Air Canada's AeroPlan som gir opptjening. Til OGG blir det eventuellt UA via SFO eller LAX - UA flyr ikke Nonstop til Hawaii fra SEA. Hawaiian som utvilsomt er det aller beste I alle klasser flyr som du nevner ikke fra Vancouver, men de flyr både til HNL og OGG fra Seattle - med noen dager I Vancouver er det ikke helt umulig å ta seg til Seattle med leiebil (3+ timer) tog 4 timer - eller fly 40 minutter. Det ser ikke ut som Star Gold gir adgang til Lounge med Rouge.

    Når det gjelder 737 ut til holmene så synes jeg selv det er en grei opplevelse, har riktignok kun fløyet 737 med Alaska og United, begge var OK.
     
  15. lMartin

    lMartin EBG Milehunter

    Innlegg:
    248
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Sjekket litt med guruene på flyprat også og kom fram til at følgende fordeler gjelder som *A i Rogue:

    - Priority Reservation Waitlist;
    - Priority Airport Standby;
    - Priority Check-in;
    - Additional Baggage Allowance (3 bags - 32kg/70lbs; 158cm/62in);
    - Priority Baggage Handling;
    - Star Alliance Gold Departure Lounge Access;
    - Priority boarding.

    Poeng er det verre med: 0 på Eurobonus, selv om andre *A frequent flyer gir ca 25%. Dog usikker på om det gjelder alle bookingklasser.
     
  16. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,660
    Likes mottatt:
    2,867
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan få poeng for å fly Rouge, vi fikk noen få poeng når vi reiste i fjor sommer.
    Dette var SFO-YVR, og min opplevelse av AC var (heldighvis) ikke som hos enkelte andre her.
    Helt ok, ingenting som utpekte seg i noen spesiell retning som jeg kan huske. Vel og merke kom vi inn med UA, så alt var jo en opptur da :D
     
  17. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    sfo-yvr er jo som tos-osl å regne, så jeg ser ikke helt relevansen av å sammenlikne det med noen andres erfaring fra en rute som tar 8 timer og er long haul? Jeg hadde ingen negative opplevelser med Air Canada på short haul.
     
  18. lMartin

    lMartin EBG Milehunter

    Innlegg:
    248
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg syntes det var litt rart om det var slik at Rouge ikke ga EB-poeng for noen av bookingklassene, mens de gir poeng til andre *A-partnere. Jeg er litt i tenkeboksen enda da jeg fortsatt har til gode å se noen andre enn deg si noe annet en dritt om AC Rouge, men poeng, pri-boarding, lounge osv. veier tungt sammen med AC flyr en time tidligere enn WJ.
     
  19. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,660
    Likes mottatt:
    2,867
    Bonuspoeng:
    113
    Har vel egentlig ikke sammenliknet noe.
    Kun poengterte min erfaring samt hvilken rute det gjelder ettersom det ikke nødvendigvis er sammenlignbart.
     
  20. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    554
    Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har bare prøvd AC én gang YUL-LHR i A330 biz. Kjipe og trange seter (herringbone), surt crew, smakløs mat. Var ganske nedtur, så jeg har ikke giddet å fly med de igjen.

    Hvis jeg reiser alene, ville jeg valgt enten 747 for nostalgiens skyld eller A330 med to-setere i eco...
     

Del denne siden