Lufthansa, ANA og SAS : Ccurrahee tester SAS turistklasse hjem til Norge

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 11. april 2023.

1. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    AirMags and indahla like this.
  2. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,740
    Bonuspoeng:
    183
    Dette blir virkelig spennende og kult å følge med på, riktig god tur :)

Den der utenfor OSL loungen med ventetid for passkontrollen er jeg 98% sikker på at har stått der i flere år for ganske så sikker på at jeg husker å ha tittet på den også før-korona, så dvs. at den har vært der i minst 3-4 år...

3. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Da har vi med 98% sikkert slått fast at jeg er blind....
    Eventuelt besøker jeg OSL loungen for sjelden.

Hanen and OyvindN like this.
  4. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,740
    Bonuspoeng:
    183
    Det siste er kanskje det mest sannsynlige, men det kan man jo få gjort litt med selv ved å fly litt forskjellig så man får til flere besøk der ;)

5. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,013
    Bonuspoeng:
    183
    1. Singapore Airlines
    2. ANA
    3. Thai Airways
    4. Lufthansa
    5. Asiana

6. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    3 år igjen med fokus på *A for meg. Så blir det bedre tider:) Men du har jo i prinsippet helt rett.

Earl liker dette
  7. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    LOUNGE

Det ble gate på oss fra London, så jeg måtte gå. Jeg skjønner at logistikken ville vært enorm, med en henteordning for F passasjerer. Jeg vet også at de har to FCL på flyplassen. Men det er noe rart med at jeg må gå opp en trapp rundt 100 svinger ned i kjelleren og ut og bortover før jeg kommer til FCT. Kommer du med bil, må det være perfekt. Loungen er nydelig. Den andre, beste jeg har vært i. F hos Swiss opplevde jeg som hakket bedre, og jeg vurderer The Private room opplevelsen rett under FCT. Et insideflyer tips. Be om badekar når du bestiller dusjrom. Ikke alle rommene har badekar, Det kom som en overraskelse for meg. Men det ordnet seg. Hadde jo 5 timer.

God eller grei champagne. Eller egentlig veldig god. 4 slag. Den enkleste Pol Roger brut var enkel i sammenlikningen. Moet, hvit og rosa. Jeg foretrekker den rosa som har litt mer sødme. Og best i min munn Ruinart. Profesjonelle vennlige og tilstedeværende ansatte. Riktig så god mat. Godt utvalg i drikke og mat. Områder for hvile og lyd. Selv om jeg ikke er imponert på samme måte som hos Swiss er dette en veldig veldig bra lounge. Jeg er helt sikkert på at dette blir vinneren i sammenlikningen. Jeg er imponert over staben i FCT. De er mange, men det er det ofte på sånne steder. Men de er tilstedeværende også. Vennlige kunnskapsrike. Jeg satt i baren og hørte på en bartender lære opp en nyansatt om whisky samlingen. Og ja, han kunne sakene sine. Designet. Jeg tenker at det likner for mye på senator lounge. Her kunne Lufthansa med ikke for mye jobb gått et skritt videre. Det er noe datert over designet, som et par med glinsende hugo boss jeans, på en lubben tysk mann. En liten men fin buffet. Et skritt opp fra buffeten på feks SQ sin first på LHR. Men det er også margarindesserter der. Blandet sammen med det som må være nybakt formkake. Også har de jo skinken. Skjæremaskin, skinke og champagne. Det oppsummerer egentlig F loungene til LH. Det er et deilig sted å være. Begge soverommene var opptatte på formiddagen, men de finnes, og ut fra bilder jeg har blitt vist her på forum ser det fint ut.

Takk til @snus_mumrikken for Whisky tips. Det gikk bare ikke å sette seg i baren. Men jeg bestilte Dalmore som foreslått. Og den kom faktisk til døren heisen ned til Porchen. For da hadde vi plutselig dårlig tid;)

Neste gang.....

Kristian, cooolcatz, AirMags and 6 others like this.
  8. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
  9. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    CREW OG VELKOMST

Det er en spesiell opplevelse at sjåføren på en Porsche , ikke bare vinker vekk «bilen» som skal trekke ut flyet ditt før han tar bilder. Og at sjåføren på bilen smiler og vinker tilbake før han flytter seg. Han følger oss også opp og inn i kabinen mens han snakker Marokkansk berbersk til den eldre kvinnen i bilen, siden de nå kommer fra omtrent samme by i Marokko.. Engelsk til meg og tysk til sistemann. Han leverer oss, hjelper med bagasje og informerer flyvertene før han smilende forsvinner. Vi er full kabin. 8/8 og med 2 eller tre ansatte er det bare dyktige folk som klarer jobben å være tilstedeværende for alle. Jakken min forsvinner og jeg få eget skap til kofferten sånn at den er nærmere setet mitt, etter setebyttet. Champagne og nøtter kommer raskt og vi får sagt hei. Den tyske staben klarer til og med å uttale navnet mitt vesentlig bedre en asiatiske crew. Gjennom flyvningen har vi 2 verter.
    IMG_2571.jpeg IMG_2565.jpeg IMG_2566.jpeg IMG_2568.jpeg IMG_2569.jpeg

drsyk, Supersergei, Kristian and 19 others like this.
  10. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    PRODUKTER OG PYSJAMAS

Deilig men helt standard toalettmappe. her utmerker ikke LH seg verken der, eller på produktene som er tilgjengelig på toalettet. Pysjamasen er grei, men langt dårligere kvalitet og fit en andre F produkt. Tøflene derimot er et klart skritt opp så de blir med hjem til søster som bruker sånt i hverdagen.

IMG_2576.jpeg IMG_2577.jpeg

11. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    SETET OG SENGEN

Beste sengetøy, eller like godt som Swiss F. Tykk madrass. Tung men litt liten dyne. Ren tykk ny bomull som er myk mot huden. Sengen blir klargjort mens jeg er på badet, både etter middag og før frokost. Toalettene er ikke så store og de blir dårlig rengjort. Men de har egen plate for å sitte på og er marginalt større en normalt. Store nok til å kunne kle seg om komfortabelt.

Setet er mindre privat en i endel andre produkter. Men med skjerming oppe på de fleste setene ser jeg ingen andre reisende. Men de kan se meg når de gå bakover. 1 setene gir sånn sett mer privatliv. I ren sittekomfort gir sette setet mye. Det er nok det beste setet jeg har sittet i. Og det er bredt og langt nok til at jeg sover ute å være bort i noen kanter. Justeringer går i alle retninger så det er lett å finne en god posisjon.

IMG_2612.jpeg IMG_2599.jpeg IMG_2575.jpeg

12. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    SKJERM OG UNDEHOLDNING.
    Liten skjerm, treg fjernkontroll. Dette er utdatert. Jeg ser ikke film, men det ser ut som standar LH programvare og innhold. Gode hodetelefoner uten at jeg tester dem. I skrivende stund ser jeg at jeg ikke tok bilde. Hvilket merke er det ombord?

Jeg vet det er flere der ute som vet det….

WIFI
    Woucher deles ut før avgang. Jeg kan bruke 2 devices og det er stabil rask service hele veien til Haneda.

13. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    HOVEDMÅLTID og DRIKKE

Måltidet serveres litt fra galley og litt fra vogn. Og det glir. Det tar selvfølgelig litt tid. Men vi har vår amuse som er noe av det vakreste jeg har fått på et fly. Avocado og kantarell og blomst mm. sammen med drikken, raskt etter at setebelte skiltet er av. Så kommer vognen med kaviar. 3 reisende vil ikke så, så jeg får porsjon nummer to av purser med et smil og en vodka. Og så tar jeg kvelden mens jeg forsøker meg på en forrett. Der var grensen. Tannpuss, og oppredd seng. Og 6 timer senere våkner jeg til en mørk kabin og blir servert resten av måltidet. l

Spinatsuppen er utsolgt. Men jeg får smake litt mer på noen forretter sammen med en nydelig tør crips Riesling. Surf and Turf er en oppdrettsscampi fra Vietnam og et stykke litt for godt stekt men mør oksefilet. Polenta og asparges er deilig.

Beerenausleese og en espresso sammen med jordbær og sitrus pasjons dessert smaker også god. Maten er generelt vakkert presentert og holder god til grei til høy kvalitet uten at jeg blir blåst av banen. Det samme med vin og drikkeutvalget. Den franske bordeauxen er fin og myk av alder og typisk for området. Ut fra forum er vel maten det som har vært mest opp og ned med LH sitt produkt. Jeg kan bare si at denne gangen serverer de god mat. Uten at jeg blåses av banen.

14. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    IMG_2586.jpeg IMG_2587.jpeg IMG_2588.jpeg IMG_2589.jpeg IMG_2592.jpeg

Attached Files:

15. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
  16. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
  17. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,727
    Bonuspoeng:
    293
    drsyk and holmen like this.
  18. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sletter hele innlegget og begynner på nytt. :oops:

jgroneng liker dette
  19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Til orientering så er det flytype det handler om. Toalettet på Lufthansa First A380 er schvært :)

20. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    ANDRE MÅLTID
    Frokost. Vognservering med varm mat, rett fra galley. Ferske egg stekes i panne. Men baconet er gått fra crisp fett og mykt til bare crisp. Det hadde passet bedre som pynt på en bloody mary en på eggerøren. Hel grei frokost. Ikke stort utvalg, ikke stort bedre en i biz, men servert mer personlig og delikat. Jeg blir mer en mett. Og appelsinjuicen og kaffen smaker virkelig godt denne gangen.

IMG_2611.jpeg IMG_2613.jpeg IMG_2614.jpeg IMG_2615.jpeg IMG_2618.jpeg IMG_2620.jpeg

drsyk, oddA, Kristian and 19 others like this.

Del denne siden