Lufthansa, ANA og SAS : Ccurrahee tester SAS turistklasse hjem til Norge

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 11. april 2023.

1. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    CREW OG SERVICE OMBORD

Nydelig. De holder takten, gjennom hele flyvningen. De er diskrete og tilstedeværende, og kommer med små forslag til hva jeg bør smake på av mat når vi diskutere meny og drikke. Gjennom «alle» mine flyvninger med ANA har crewet vært profesjonelt. Jeg har skrevet før og skriver igjen at den kulturelle forskjellen gjør at jeg liker feks SQ og SAS crew bedre. Men i dag må jeg si at forskjellen er liten. Og selvfølgelig. Her er det ikke noe du får vente på din tur så skal jeg komme senere.

Flymunda, Kristian, AirMags and 7 others like this.
  2. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
  3. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,397
    Bonuspoeng:
    183
    Morro med Krug og FCT, men dette er nok det jeg er mest nyskjerrig på :D

Gullars, Hanen, indahla and 2 others like this.
  4. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    CHICAGO

Første en grei beskjed å ha i bakhodet. De neste årene er veien inn fra ORD redusert til 2 lanes. Her kommer i alt 8 lanes i 2 interstates sammen. Oppussing av alle broer og infrastruktur. Det vil si at en Uber vil ta lang lang tid i rushen. Vurder den blå linjen innover til sentrum også eventuelt bil videre derfra. Lyft sjåførene snakket om 2 timers turer på dagtid inn til sentrum.

Chicago er morsomt. Jeg bor på «Løkka» endel stasjoner nordover langs vannet på den røde linjen. Ute av sentrum, men med masse kjedebutikker og en trendy og alternativ vibe full av hvite unge Karens med lulemons og drikkeflaske. De høres ut som Karen og oppfører seg som Karen. Jaja.

Varme har kommet til Chicago. Grønt gress, og noen få trær har skudd på seg. Påskeliljer over alt. 26 grader i luften og så sterk sol at jeg er varm i huden etter strandtur. Det blåser. Dette er en by med mye vær skjønner jeg.

T-bane nettet er overraskende bra. Blir sterkt oppfordret til ikke å kjør rød linje sørover fra sentrum. Ellers skal det være uproblematisk. En får kjøpt dagskort eller enkelt rides.

Jeg laster ned Divy appen som er bysykkel, el sykkel sparkesykkel app som håndteres av Lyft. Kobler sammen konti og er på vei.

Sykkelturen fra hotellet opp til en fin strand tar meg gode 30 min langs de store parkene som strekker seg nordover fra sentrum. Og koster meg ca 8$. Hadde jeg bodd her hadde jeg hatt abonnement til 11/15$ måneden.

Flymunda, Kristian, AirMags and 8 others like this.
  5. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Og der ender eventyret.

Det går raskt å komme seg til Polaris. Jeg får frokost og går bort til B1 i tide. Men ingen buss, dvs den er forsinket. Så blir vi stående på betongen og vente på bygge aktivitet. Og da forsvinner tiden jeg har lagt inn.

Jeg kommer til gate knappe 10 min etter at den stenger. Men endel før flyet skal gå fra gate. Kapteien har lukket dører, og snipp snapp snute. Der var billetten borte og drømmen over.

Min feil, som ikke hadde lagt inn forsinkelsestid, men ikke nok forsinkelsestid.

Det skal nevnes at Air India ringte meg på Norsk nr, som ikke var aktivt. Og sende epost som jeg svarte på. Men at jeg var for sent ute. Så de fulgte meg faktisk opp.

Air India gir meg bagasjen tilbake. SAS vil ikke gjøre noe siden det ikke er et forsinket fly som er årsaken.

Så nå sitter jeg i SAS loungen på T5 på ORD og har et turistsete i et fullstappet fly hjem.

Last edited: 14. april 2023
    drsyk, Flymunda, Kristian and 11 others like this.
  6. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
  7. Hanen

Hanen Medlem

Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    33
    Har oppriktig vondt av deg. Hadde havna i en dyp langvarig depresjon om det hadde vært meg. Lykke til bak i bussen.

8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du stakk til Polaris, så var det en kalkulert risiko. Shit happens.

9. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat nå drikker jeg IPA og vurderer hvor dypt jeg skal drukne sorgene.

Tusen takk :(

Kristian, AirMags, Earl and 4 others like this.
  10. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Kalkulert risiko var det. Men tap og vinn med samme sinn skal jeg vente med til i morgen.

Kristian, AirMags, Earl and 3 others like this.
  11. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    :(

kongenamundsen liker dette
  12. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,908
    Bonuspoeng:
    113
    Kjøpte du ny billett fra Chicago til Oslo med en gang? Altså etter at flyet gikk.

13. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg snakket med SAS innsjekk og kundeservice på tlf. Innsjekk hadde sympati. Tross HUACA ville kundeservice ikke gjøre noe. Beskjeden var. Du er strandet. Fiks hjemreisen selv.

Booket reise med EB poeng selv, og fallt ned på å fly hjem i dag. Kunne blitt 3 dager til og fløyet SAS biz for samme poengsum. Men ville kommet marginalt for sent på jobb. Og akkurat nå er det ikke feriestemning i hodet mitt. For å si det sånn.

Sjekket også *A booking som var synlig på SAS sitt *A søk. Fant billettene der, men ikke som komb til Oslo. Men kundeservice fant ikke denne billetten via London. Så de kunne verken booke meg om, eller booke ny billett med United og SAS hjem.

drsyk, Flymunda, Kristian and 7 others like this.
  14. Hanen

Hanen Medlem

Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    33
    Liker ikke akkurat dette, men trykker liker for sympati.

15. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,908
    Bonuspoeng:
    113
    Føler med deg. Det var virkelig kjipt ass.

16. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil påstå at oppsiden var betydelig mindre enn nedsiden i det veddemålet .. :oops:

ME262 liker dette
  17. Flyvende_mare

Flyvende_mare Drømmer om F

Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    93
    Wow! Snakk om antiklimaks.:( Har selv brukt både buss til T5 og prøvd andre ruten ut og inn igjen via sikkerhetskontrollen. Begge gangene har jeg endt opp med litt vel knapt med tid, selv om jeg rakk det, så her skal du få stor dose sympati.

Gjør meg en mental note på å alltid legge inn enda litt ekstra slingringsmonn på toppen av det jeg tenker er god tid, når langrutene står på spill.

18. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer jo. Men når valget er swissport eller Polaris for frokost…….

19. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Sas go….
    Jeg overlevde. Men vil aldri fly go i long haul igjen.

Nå er det mimosas i loungen på CPH mens jeg gråter.

Lurer på hva det er med India som gjør at jeg aldri kommer inn i landet.

takk for meg. Og forsøket på en sammenlikning.

Flymunda, Kristian, EndreD and 10 others like this.
  20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen :)

Hanen liker dette

Del denne siden