Lufthansa First Class: DEN-FRA

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flight Cancelled, 27. des 2014.

  1. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,528
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Forord
    Det siste året har jeg fått EBD og en hel god del EuroBonus-poeng gjennom mine (fritids)reiser, særlig etter kombinasjonen av både 3x poengkampanje i julekalender, 60k ekstrapoeng ved 10 t/r reiser, og 2x poengkampanje i april som overlappet på datoer og destinasjoner (jeg er ikke den eneste her inne som var innom Athen, for å si det slik). For min del var det en billig måte å komme seg tur/retur mellom Norge og USA. I utgangspunktet var en billett på SAS sin knappe halvt år gamle oljerute mellom Houston og Stavanger bestilt, men da det få dager før avreise åpnet seg opp tilgjengelige bonusreiser i First Class fra Denver til Frankfurt, ble billetten med SAS raskt avbestilt til fordel for øvre dekk på en Lufthansa Boeing 747-400. Kostet riktignok 90.000 poeng og 2500,- i skatter og avgifter, kontra SAS sin pris på 77 000 poeng og 500 i skatter og avgifter – men klart verdt det, særlig når man ser på hva First Class med Lufthansa egentlig koster.


    DEN-FRA
    Etter en kjapp posisjonsflight med alliansepartner United, befant jeg meg i Denver. Jeg hadde helt glemt at klokka skulle justeres enda en time i feil retning (Denver er vestkysttid), så da ble plutselig 7 timer mellom avgangene til 8 timer. Jeg fant meg et sete med strømkontakt, og underholdte meg selv på datamaskinen frem til at ticketing skulle åpnes i LH sine skranker klokken 12.

    Klokken ble fort 12, og ikke lenge etter tok jeg og mine tre kolli turen til innsjekkingsskranken hvor det var fult liv. Det har seg slik at LH assisterer Icelandair og Aeromexico (som har kombinert sine innsjekkskranker) sin innsjekk. Etter å ha fått skviset seg gjennom den køen ble jeg nesten umiddelbart ønsket velkommen frem til skranken og sjekket inn.

    Innsjekk gikk fort og enkelt, og mannen bak skranken var veldig hyggelig. For å være First Class hadde jeg forventet at jeg i det minste fikk beskjed om fasttrack og lounge, men vedkommende nevnte ingen av delene. Ettersom at LH sine sider sier at du blir ledsaget gjennom security og helt til lounge om du ønsker så, forventet jeg i det minste litt informasjon. Kun når jeg spesifikt spurte, nevnte han de to United Club-loungene som ligger i terminal B (LH benytter terminal A, noe som da krever tog mellom terminalene). I sikkerhetskontrollen fikk jeg sneket meg gjennom på fast track, men det ble nok en 10 minutter køtid der og, noe jeg helt ærlig syntes er litt lenge. United Club East og West befant seg som nevnt i terminal B, så da tok jeg toget fra innsjekkingsterminalen forbi terminal A til terminal B. United Club er ikke særlig mye å skryte av, kjekser og bananer er ikke det helt store av servering. Jeg hadde kun spist en subway klokken 5 om morgenen den dagen, og jeg planla egentlig ikke å spise noe særlig mer i mål om å fullføre menyen om bord.

    Etter hvert kom 747-maskinen nærmere Denver, og i det den landet tok jeg toget over til A-terminalen, og satt meg ned i påvente av ombordstigning. Det var ikke lang ventetid før de startet boarding av First Class – og kun det. Køskiltene var litt misvisende, da *A G var listet opp under den store røde firkanten hvor det stod First Class, og av de fire foran meg ble tre *A G som forsøkte å boarde nektet da det kun var F som skulle i denne omgang. Enkelte av de diskuterte litt og pekte på skiltet for køen, og det gikk så langt at de på høyttaler anlegget sa «we are now boarding Mr. Flight Cancelled, Mr. German with supercool LH rimowa suitcases, Mrs. Old British Lady and Mr. Frenchman». Så bar det rett inn og opp, og inn i en 747s versjon av himmelen. Hvor Air France har 60 økonomiseter, har Lufthansa 8 first class-seter – da er det naturligvis godt med plass.

    [​IMG]

    Ble umiddelbart ønsket velkommen om bord, servert champagne og nøtter samt ovelevert pysjamas og rimowa amenitykit. Snakket også litt med flyvertinnen som endte opp med å servere meg gjennom flighten, samt purser som kom forbi med menyene. Veldig hyggelige og serviceinnstilte begge to, noe som lovet godt for flyturen. Definitivt noe annet enn hva jeg har opplevd med SAS og andre selskaper i C, noe jeg egentlig hadde forventet etter en rekke tripreports lest på forhånd.

    [​IMG]

    Jeg spiste umiddelbart, da jeg planla å få en god del søvn. Merk at umiddelbart ikke betyr kort og enkelt – alt på menyen frem til dessertmenyen ble prøvd. Appetitten var mildt sagt god, da jeg ikke hadde spist siden frokost klokken fem.

    Startet med litt kaviar.

    [​IMG]

    Så var det forretter. Jeg tok ikke bilde av menyen, og jeg husker helt ærlig ikke hva alt var. Godt var det i alle fall!

    [​IMG]

    Til hovedrett hadde jeg fire alternativer: biff, pasta, kalkun og noe sjømat (krabbe og noe). Jeg fikk for biffen, som smakte greit med tanke på at jeg var i et fly, men det var ellers ingenting unikt over den.

    [​IMG]

    Til dessert hadde jeg valget mellom diverse oster, gresskar-ostekake og noe aprikosdessert. Jeg gikk for ostekaken, som smakte veldig godt. Jeg var veldig mett, så jeg smakte kun litt på den.

    [​IMG]

    Ellers var klokken snart 20 amerikansk tid, noe som tilsvarte snart fire norsk tid. Etter at bordet ble ryddet av, sa jeg at jeg ønsket å bli vekket til frokost, noe som forhåpentligvis ville gi seks timer med søvn. Byttet raskt til pysjamasen jeg fikk tidligere (de observante og serviceinnstilte flyvertinnene hadde i de par minuttene jeg var vekke tatt ned vindusskjermene ved sengene mine samt «brettet klar dynen»). Ikke den breieste sengen, men den var overraskende behagelig. Jeg må si at det er noe unikt med å legge seg i en seng, med øynene på stjernene i andre etasje på en B744 over atlanterhavet. Det tok ikke lange tiden før jeg sovnet med et smil om munnen.

    Det føltes ikke lenge, men seks timer etter voknet jeg av et lett tap på skulderen og «good morning Mr. Flight Cancelled, would you like some breakfast?» Tok turen på det fremre toalettet og fikk skiftet til vanlige klær samt frisket meg litt opp. I det jeg returnete til min stol, kom den samme flyvertinnen med litt nypresset appelsinjuice. En grei start på dagen, samtidig som at jeg pakket sammen diverse elektronikk og lignende jeg hadde ute. Jeg kjente enda at jeg hadde spist et måltid for 6-7 timer siden, men for å «prøve» tok jeg litt røyket laks samt eggerøre med bacon. Hvor ofte får man sjansen til å spise eggerøre og bacon som faktisk lages om bord? I tillegg tok jeg litt kaffe for å kvikne til, etterfulgt av en dobbel espresso etter frokost.

    I det espresso-koppen var tom, var vi over Europas fastland og godt i gang med nedstigningen til Frankfurt. Jeg pakket sammen sakene mine, og en 15 minutter senere var vi trygt nede på tysk jord. Ikke så alt for langt til gate, så var denne fantastiske flyturen over. Så snart jeg kom om bord, var alt så behagelig og lettvint. Selv om flyturen varte mellom 8 og 9 timer, føltes det veldig kort.
     
    pgaa, chrisbu, Islending and 6 others like this.
  2. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,528
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    First Class Terminal (Frankfurt)
    Denne tripreporten skulle i utgangspunktet kun inneholde delen av turen som var i F. Fortsatt så føler jeg at det er verdt å inkludere et avsnitt om FCT (First Class Terminal) i Frankfurt. Jeg skulle videre til OSL med LH i C et par timer senere, og same day LH F når man skal fly videre med LH gir tilgang til FCT. Jeg lagret OneMileataTime sin beskrivelse av «How to get to the FCT» på mobilen, men fikk aldri behov for den. Rett ut, til venstre og rett frem til jeg så den – veldig enkelt i grunn. Så snart jeg ankom tok jeg heisen opp, og ble møtt av en veldig hyggelig agent. Hun tok ombordstigningskort og pass samtidig som at jeg gikk gjennom den mest lettvinte, mest køfrie og mest stressfrie sikkerhetskontrollen jeg har vært borti. Ettersom at dette var mitt første besøk i FCT, fikk jeg en kjapp gjennomgang over hvor hva er og hvordan det fungerer. Snakk om 20 sekunder, men kjekt. Så snart jeg fikk ombordstigningskort og pass tilbake, tok jeg en dusj, samtidig som om jeg spurte etter en av de mye omtalte badeendene. Når man først er her, er det kjekt med souvenir. Dusjrommene var store og pene, og fossefallsdusjen hadde godt trykk. Definitivt noe annet enn de små dusjene SAS har i København (som er de eneste loungedusjene jeg har prøvd tidligere). Så ble det enda litt mer espresso, samt en flaske VOSS-vann. Det å være et sted som dette her er utrolig behagelig. Alt er gratis, og utvalget er veldig bra. Jeg prøvde selvsagt også ut matserveringen. Buffetutvalget – i likhet med menyen – bar preg av høy kvalitet, men da appetitten ikke var så stor etter flyreisen holdt det med å bestille en biff til middag.

    [​IMG]

    Det ble etter hvert avreise i retning Oslo, og jeg må si at det å bli kjørt alene i en Mercedes var utrolig gøy! A321-maskinen som skulle ta oss til Oslo var heldigvis på motsatt side av flyplassen, noe som førte til at kjøreturen tok godt over 10 minutter – jeg klagde ikke, for å si det slik!

    Alt i alt, en strålende opplevelse. Et par ting, særlig i Denver, jeg syntes kunne ha vært bedre. Men merk det at det her er noe utrolig bra, som kunne ha vært marginalt bedre. Jeg gleder meg alt til neste tur i LH F, som blir om knappe seks dager.

    Etter at den grusomme nedkappingen av poengopptjeningen SAS gjennomfører den 1. januar ble annonsert, merker jeg at jeg har mistet lojalitet til SAS. Det jeg føler de mangler av service og komfort, blir ikke lengre kompensert opp for i like stor grad med spennende EuroBonus-poeng. Etter å ha utvidet min horisont over flyselskaper det siste året, markerer nok denne turen til Norge enden på visa for min lojalitet til SAS og EuroBonus, og jeg gleder meg til å grave meg dypere inn i BA sin Executive Club til sommeren. Dette var uten tvil en kjekk måte å tømme EuroBonus-kontoen.
     
  3. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for fin rapport.
    Er vel "fjelltid"? Var hvertfall det i november ;)
     
  4. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,528
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det stemmer. Vestkysttid er enda en time tidligere, det. Av en eller annen grunn forestilte jeg meg at jeg bodde i tidssonen "nest lengst vest", men det gjør jeg jo ikke... :)
     
  5. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Amen!

    Kontoer i tømmemodus her også, men det skyldes mer at jeg forventer flere "gode nyheter" fra EuroBonus på deres reise til bonusprogrammenes kirkegård. Neste stopp blir økning i uttakspriser grunnet at det er blitt så lett å tjene poeng med partnere.

    Fin rapport, for øvrig.
     
  6. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilket sete hadde du, @Flight Cancelled, og var det ny eller gammel First? Er det, etter ditt syn, noen forskjell om man sitter foran eller bak (eller i midten) mht. støy, service og ev. andre faktorer?
     
  7. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    I og med at det var seng er det ny :)
     
  8. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for kongerapport. Jeg trodde de hadde kuttet F på Denver jeg. Fløy denne ruta i September og da hadde de ikke F. Jeg fikk F-sete på C-billett, men ikke F-service.

    Svak service på bakken i Denver. Jeg betalte meg inn på AA kantina, om jeg ikke husker feil. Det jeg pleier vaffal.
     
  9. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,528
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde ny F, ettersom at det var seng her. Så vidt meg bekjent er det kun en B744 igjen som ikke har ny F, og den er mest vanlig på rutene til Denver og Mumbai. Sjekket før jeg bestilte, og da var ny F indikert så da kjørte jeg på.

    Jeg satt på 82H, og var nummer to til må velge. For å få det privat, valgte jeg det setet da 83H var valgt. Det er nødutgang og drikke som står mellom setene, så fra alle de fire bakre setene sitter du ganske så tilskjermet noe jeg syntes er kjekt når jeg reiser alene. De tre andre satt alle på de to bakre radene. Ettersom at jeg satt fremst, var det ikke så mye å se til flyvertinnene. Ønsket blant annet et glass vann til rødvinen jeg hadde til biffen, men de kom aldri forbi. Kunne selvsagt ringt på knappen, men det var noe jeg tenkte å spørre om "når en/ei gikk forbi".

    Skal fly samme type fly heimatt igjen like over nyttår, og da har jeg reservert 83C. Minusen med 83H kontra samtlige andre seter er at man sitter som eneste med øyekontakt med en av flyvertinnene under avgang/landing.

    I følge en tråd på flyertalk jeg leste litt før jeg bestilte, så kuttet de F på Denver-ruten før den kom tilbake i november/desember. Vurderte å betale meg inn selv, men United Club var stille og rolig, og jeg behøvde egentlig bare litt vann. Mat hadde jeg lest at det ble nok av ombord, og det stemte. :)
     
    ILS2 and Fnate like this.
  10. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar. Veldig SAS Plus-aktig å måtte sitte med luen i hånden og håpe at noen i kabinbesetningen kommer forbi...

    Hvis man er to som reiser sammen, hva ville du - eller noen av dere andre - anbefale som av seter da?
     
    Islending liker dette
  11. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,528
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Har fått stygge blikk når jeg har ringt på knappen hos SAS tidligere, så det er noe jeg kvir meg litt for å gjøre kjenner jeg.

    Spørs hvilke andre seter som er tatt, egentlig. Er ingen tatt ville jeg trolig gått for 82-raden, alternativt 84-raden.
     
  12. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Fin rapport!

    Da jeg fløy LH C fra MCO til FRA så hadde C og F pax tilgang til Delta SkyClub hvor vi ble eskortert fra loungen til gate av en lokal LH rep før boarding.
     
  13. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for fin-fin rapport!

    I følge en jeg pratet med som har sjekket litt, så har det som du sier blitt gjeninnført F på Denver, men kun på vintersesongen. DEN er visst helt toppers om vinteren for de som søker LH F, det er visst ingen andre byer i USA som kan by på like god tilgjengelighet på bonusseter i F. Dog er det da kun fra 14 dager i forkant med mindre du er medlem i M&M.
     
  14. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Aaahhh som det klør i reisefoten når man ser dette. Er alt for lenge til november. Skal heldigvis til Italia i sas plus i sommer så det hjelper på... Eller ikke:(.
    Lh first er noe eget. En fin fin rapport. Kanskje kommer det noe fra returen og?
     
  15. knuttysnes

    knuttysnes Sunnmøring

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Flott rapport! :):)
     
  16. Roberto

    Roberto co-founder

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for fin rapport! Denver får vel en del skigærne rikinger som betaler F, er vel derfor de har det også?
     
  17. knuttysnes

    knuttysnes Sunnmøring

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for kjempefin rapport :)
     
  18. bern747

    bern747 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    375
    Bonuspoeng:
    63
    Detta var bra skrevet!

    Imponerende å spise seg igjennom en hel F meny!

    Utifra det jeg leser, vil du kanskje anbefale en tur med LH F??? ;) Etter august i år er F på LH sine 744 historie, så sitter og teller litt på knappene her....

    Knakandes rapport!
     
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Bare dra. Det er ikke noe å telle på. Har du mulighet er det bare å kjøre på
     

Del denne siden