Stusset litt da jeg så denne her på Kjevik i går. Antakeligvis ingenting som ligger bak, men jeg har jo et svakt håp om å få Lufthansa til Kristiansand... Noen som kjenner til dette? (Bilde er ikke tatt lokalt)
Er ren flight training for piloter. Har frekventert både Tromsø, Bodø og diverse andre den siste tiden.
Hva er poenget med flight training for piloter på nevnte flyplasser hvis Lufthansa ikke skal begynne å fly dit? Merkelig...
Det har vel noe med å opparbeide seg generell flyverkompetanse for å kunne håndtere en rekke ulike og krevende forhold. For øvrig skal jo Lufthansa etablere rute til Tromsø, om de ikke allerede har gjort det.
De har vært på Kjevik noen ganger tidligere også... Kan være fordelaktig og trene på flyplasser for generell flytrening uansett om de er planlagt i ruteprogrammet til LH. Man vet aldri hvor man må lande i en nødsituasjon...
Se hva jeg skriver tre poster opp. Dette er pilotutdanning. Grunntreningen foregår i Arizona. Deretter flyttes de til ett av akademiene i Tyskland før de får lisens til å fly passasjerer.
Beklager at jeg går OT her, men dette minner meg om den gang min søster og jeg ble "rekruttert" til å være ballast(!) i et lite fly (Cessna? småfly er ikke min sterke side). Helt tilfeldig bodde vi begge i Kristiansand i en periode (vi er fra Østlandet), og min søster tilhørte fallskjermmiljøet på Kjevik. Anyway, det var en kar som var under opplæring til å være fallskjermpilot, og de hadde behov for to personer til å sitte bak i det lille flyet mens han øvde på take-off og landing. Vi var unge og gale, så vi ble med! Det var i utgangspunktet flott å se Kristiansand fra luften en godværsdag i juni, men vi var ikke mange minuttene i luften før det var på tide å lande (touch and go) og sånn fortsatte det i det uendelige. Rundt og rundt og opp og ned. Etter en time var vi fullstendig grønne i trynet begge to, og måtte be om nåde! Det er gøy å tenke tilbake på det lille oppdraget, men jeg husker jeg tenkte aldri aldri igjen!