Lufthansa i samtaler med Norwegian ang oppkjøp

Tråd i 'Nyheter' startet av Xflipper, 18. juni 2018.

  1. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    2,782
    Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    E24 melder at LH er i samtaler med Norwegian ang oppkjøp. Det kan vel ikke enda bra?
    Eller hva tenker folk.



    Sitat E 24

    Tysk avis: Lufthansa i samtaler med Norwegian om mulig oppkjøp
    6 minutter siden · Asgeir Aga Nilsen
    Det tyske flyselskapet Lufthansa er i samtaler med Norwegian om et mulig oppkjøp, sier Lufthansa-sjef Carsten Spohr till Süddeutschen Zeitung.
    Det melder Omni Next.
    Oppkjøpspekulasjonene har den siste tiden svirret rundt Norwegian, etter at International Airlines Group (IAG) den 12. april innrømmet at de var interessert i Norwegian.
    Det spansk-britiske konsernet hadde da tatt en eierposisjon på 4,61 prosent, med hensikt å innlede forhandlinger om et bud på hele selskapet.
    Norwegian bekreftet etter dette å ha mottatt to bud.
    Interessen har sendt kursen kraftig opp i Norwegian
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    10,864
    Likes mottatt:
    13,079
    Bonuspoeng:
    113
    NordicWings? :D
     
  3. TOSflyer

    TOSflyer EBD

    Innlegg:
    116
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Norwegian joiner Star Alliance? :D
     
    EndreD, SVG_flyer and Wiolenze like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    3,289
    Likes mottatt:
    10,548
    Bonuspoeng:
    113
    .... da blir SAS et lite nisjeselskap her i nord
     
    EndreD, Xflipper and Wiolenze like this.
  5. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    2,782
    Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Nei takk o_O:p
     
    braathens safe liker dette
  6. haakonks

    haakonks Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,035
    Likes mottatt:
    3,204
    Bonuspoeng:
    113
    De vil neppe bli tatt inn i Star Alliance, hadde nok blitt "NorwegianWings" og inkludert i LCC paraplyen til Lufthansa Group.
     
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    3,289
    Likes mottatt:
    10,548
    Bonuspoeng:
    113
    Det var vel der de hadde tenkt å legge SAS også .... men det gikk jo over
     
  8. haakonks

    haakonks Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,035
    Likes mottatt:
    3,204
    Bonuspoeng:
    113
    Det tror jeg ikke, SAS hadde nok blitt beholdt som en del av Star Alliance, på samme måte som Brussels, Swiss og Austrian.
     
    braathens safe liker dette
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    3,289
    Likes mottatt:
    10,548
    Bonuspoeng:
    113
    https://e24.no/naeringsliv/sas/reuters-lufthansa-i-nye-sas-samtaler/23658639

    Ledelsen i Lufthansa skal også være på vei til å beslutte å kjøpe en resterende andel i Brussels Airlines. Sammen med SAS kan det, ifølge Reuters' kilder, ende opp med å bli en del av Lufthansas lavprisselskap Eurowings.

    – Det kan være at SAS kan bli en del billigkonsept Eurowings. Men det ikke sikkert det kommer til noen overtagelse. Et partnerskap eller en annen form for samarbeid er også mulig, sier en av kildene.
     
  10. haakonks

    haakonks Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,035
    Likes mottatt:
    3,204
    Bonuspoeng:
    113
    Tviler fremdeles på at de hadde gjort det.
     
    braathens safe liker dette
  11. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    1,473
    Bonuspoeng:
    93
    Men de la jo ikke Brussels inn i Eurowings heller. Så ikke sikkert det hadde skjedd med SAS.
     
  12. haakonks

    haakonks Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,035
    Likes mottatt:
    3,204
    Bonuspoeng:
    113
    For å gå tilbake til topic...
    Jeg tror det er long-haul delen til Norwegian som er det som frister Lufthansa og IAG mest. Eurowings bruker i dag A340 som de har arvet av Lufthansa, A330 leaset fra andre steder. Norwegian sine Dreamlinere vil kunne passe bra inn her. Norwegian sin tilstedeværelse i "konkurrerende hubber" (CDG,LGW,MAD, etc.) er heller ingen ulempe.

    Short-haul delen passer nok dårligere, da LH Group og IAG primært opererer Airbus A320-familien, ikke Boeing 737.
     
    DanH and mrhaakon like this.
  13. Chrisljo

    Chrisljo Senior Medlem

    Innlegg:
    949
    Likes mottatt:
    585
    Bonuspoeng:
    93
    Et salg av DY til LH åpner for et IAG kjøp av SAS.

    IAG ville gjerne helst ha DYs long haul satsing og LGW slots, men for å styrke deres posisjon i Skandinavia passer SAS’ strategi og posisjon.

    London er med stor margin den viktigst O&D destinasjonen fra Skandinavia, og BA har ikke samme behov som LH å kanalisere long haul trafikk gjennom sin hub. IAG vil være en god partner for SAS, men spørsmålet er om SAS bidrar nok inn. Det er også et spørsmål om Finnair.
     
    Last edited: 18. juni 2018
  14. RoadKing

    RoadKing Veteran

    Innlegg:
    6,873
    Likes mottatt:
    7,934
    Bonuspoeng:
    113
    Det går over, så går det en måneds tid, og en ny beiler er på døra. Skal vi gjette på Emirates?
     
    braathens safe and mrhaakon like this.
  15. Wiolenze

    Wiolenze Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    2,707
    Bonuspoeng:
    113

    Passer nok ikke helt 100 med eksisterende flåte, men med godt over 100 NG’s og 100 737MAX(levert og på ordre) så blir det vel å regne som en fin flåte i seg selv. Plus 100 MAX på opsjon. LHT har også kapabilitet på verkstedsiden for både NG og MAX, inkl motorshops.

    I tillegg er det snakk om 70 320neo’s, 30 321neoLR og 50 til på opsjon så tror hele pakken kan være interessant for både IAG og LH.
     
  16. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Som bergenser med Platinum for life med Flying Blue får jeg krysse fingre for at neste beiler er KLM :)
     
    RoadKing liker dette
  17. Chrisljo

    Chrisljo Senior Medlem

    Innlegg:
    949
    Likes mottatt:
    585
    Bonuspoeng:
    93
    KLM er dessverre limt til synkemyren Air France og kommer neppe til å kjøpe noen de neste årene, på sikt kanskje de finner sammen med EasyJet.

    Ellers, uavhengig av om det blir IAG eller LH som kjøper så er dette dårlig nytt for SAS. De vil stå ovenfor et styrket Norwegian, og når de selv skal selges så er den kun en i industrielle kjøper igjen, så det blir lavere pris for SAS’ aksjonærer.

    Selv liker jeg tanken på SAS i IAGs hender, om ikke annet for at man kan få 8-10 avganger i samme allianse godt fordelt gjennom dagen til LHR, bra for både O&D reising og connections. (Hvis konsolidering først skjer).
     
  18. Cowarse

    Cowarse Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Interresant for IAG og Lufthansa er det helt sikkert ville jeg tro. Etter å ha tatt over flåten, slots og solgt seg ut av banken så er kanskje ikke gjelden til Norwegian så veldig avskrekkene lenger heller. Spørsmålet er vel heller om det lønner seg for Norwegian. De står snart klare til å høste av det de har sådd og da tror jeg de har mulighet til å snu underskudd og gjeld til en attraktiv pengemaskin. Risiko er dog høy men likevel tror jeg de har aksjonærene som vil være med videre og de må nok ikke selge pr. nå.
     

Del denne siden