E24 melder at LH er i samtaler med Norwegian ang oppkjøp. Det kan vel ikke enda bra? Eller hva tenker folk. Sitat E 24 Tysk avis: Lufthansa i samtaler med Norwegian om mulig oppkjøp 6 minutter siden · Asgeir Aga Nilsen Det tyske flyselskapet Lufthansa er i samtaler med Norwegian om et mulig oppkjøp, sier Lufthansa-sjef Carsten Spohr till Süddeutschen Zeitung. Det melder Omni Next. Oppkjøpspekulasjonene har den siste tiden svirret rundt Norwegian, etter at International Airlines Group (IAG) den 12. april innrømmet at de var interessert i Norwegian. Det spansk-britiske konsernet hadde da tatt en eierposisjon på 4,61 prosent, med hensikt å innlede forhandlinger om et bud på hele selskapet. Norwegian bekreftet etter dette å ha mottatt to bud. Interessen har sendt kursen kraftig opp i Norwegian
De vil neppe bli tatt inn i Star Alliance, hadde nok blitt "NorwegianWings" og inkludert i LCC paraplyen til Lufthansa Group.
Det tror jeg ikke, SAS hadde nok blitt beholdt som en del av Star Alliance, på samme måte som Brussels, Swiss og Austrian.
https://e24.no/naeringsliv/sas/reuters-lufthansa-i-nye-sas-samtaler/23658639 Ledelsen i Lufthansa skal også være på vei til å beslutte å kjøpe en resterende andel i Brussels Airlines. Sammen med SAS kan det, ifølge Reuters' kilder, ende opp med å bli en del av Lufthansas lavprisselskap Eurowings. – Det kan være at SAS kan bli en del billigkonsept Eurowings. Men det ikke sikkert det kommer til noen overtagelse. Et partnerskap eller en annen form for samarbeid er også mulig, sier en av kildene.
For å gå tilbake til topic... Jeg tror det er long-haul delen til Norwegian som er det som frister Lufthansa og IAG mest. Eurowings bruker i dag A340 som de har arvet av Lufthansa, A330 leaset fra andre steder. Norwegian sine Dreamlinere vil kunne passe bra inn her. Norwegian sin tilstedeværelse i "konkurrerende hubber" (CDG,LGW,MAD, etc.) er heller ingen ulempe. Short-haul delen passer nok dårligere, da LH Group og IAG primært opererer Airbus A320-familien, ikke Boeing 737.
Et salg av DY til LH åpner for et IAG kjøp av SAS. IAG ville gjerne helst ha DYs long haul satsing og LGW slots, men for å styrke deres posisjon i Skandinavia passer SAS’ strategi og posisjon. London er med stor margin den viktigst O&D destinasjonen fra Skandinavia, og BA har ikke samme behov som LH å kanalisere long haul trafikk gjennom sin hub. IAG vil være en god partner for SAS, men spørsmålet er om SAS bidrar nok inn. Det er også et spørsmål om Finnair.
Passer nok ikke helt 100 med eksisterende flåte, men med godt over 100 NG’s og 100 737MAX(levert og på ordre) så blir det vel å regne som en fin flåte i seg selv. Plus 100 MAX på opsjon. LHT har også kapabilitet på verkstedsiden for både NG og MAX, inkl motorshops. I tillegg er det snakk om 70 320neo’s, 30 321neoLR og 50 til på opsjon så tror hele pakken kan være interessant for både IAG og LH.
KLM er dessverre limt til synkemyren Air France og kommer neppe til å kjøpe noen de neste årene, på sikt kanskje de finner sammen med EasyJet. Ellers, uavhengig av om det blir IAG eller LH som kjøper så er dette dårlig nytt for SAS. De vil stå ovenfor et styrket Norwegian, og når de selv skal selges så er den kun en i industrielle kjøper igjen, så det blir lavere pris for SAS’ aksjonærer. Selv liker jeg tanken på SAS i IAGs hender, om ikke annet for at man kan få 8-10 avganger i samme allianse godt fordelt gjennom dagen til LHR, bra for både O&D reising og connections. (Hvis konsolidering først skjer).
Interresant for IAG og Lufthansa er det helt sikkert ville jeg tro. Etter å ha tatt over flåten, slots og solgt seg ut av banken så er kanskje ikke gjelden til Norwegian så veldig avskrekkene lenger heller. Spørsmålet er vel heller om det lønner seg for Norwegian. De står snart klare til å høste av det de har sådd og da tror jeg de har mulighet til å snu underskudd og gjeld til en attraktiv pengemaskin. Risiko er dog høy men likevel tror jeg de har aksjonærene som vil være med videre og de må nok ikke selge pr. nå.