I anledning en tur for noen uker siden, så tenkte jeg at jeg skulle ta en for laget og teste Lufthansa sin "bid for upgrade" eller "Pampering programme" som de kaller det. Utgangspunktet var en reise fra Oslo via MUC til TSR og tilbake. Med andre ord 4 legs tilsammen. Mail om anledningen til å by på oppgradering kom 6 dager før avreise, man fikk da anledning til å by på alle 4 legs samtidig. Initielt var forslaget fra selskapet €85 pr leg, OSL-MUC-OSL var litt over 2 timer, MUC-TSR-MUC var ca 1,5 time. De lengste med Lufthansa og de to korteste med Air Dolomiti. Minstebud var satt til €70 pr leg, det var da også det jeg valgte å by. 3 dager før avreise tikket det inn bekreftet oppgradering OSL-MUC, senere samme dag kom avslag på MUC-TSR. Svar på retur flight kom også 3 dager før, her ble det også tilslag på MUC-OSL, men ikke TSR-MUC. Imidlertid, før det var gått et døgn etter avslaget tikket det inn aksept på TSR - MUC og. Så da hadde jeg fått tilslag på minstebud på 3 av 4 legs. Air Dolomiti kjørte E195 og hadde 2 - 2 konfigurasjon. Akkurat som med Lufthansa opererer de med ledig sidesete, og det betød da i praksis at man tok i bruk en halv rad til, for å gi meg biz. Lufthansa leverte som forventet ombord, omtrent samme mat som SAS, men servert på skikkelig fat og med glass og kopper. Ikke minst ledig midtsete. Air Dolomiti serverte også på ordentlig servise. I og med jobbreise hadde jeg frasagt meg poengene, men fant ut at der økonomi ga 250 pts pr leg, ville jeg fått 750 pts pr leg foran gardina. Air Dolomiti leverer i utgangspunktet ikke poeng til EB, men ettersom de bare er operatør og ruten "eies" av Lufthansa vil man også her få poeng. Så, tillegget ble altså ca 2.250,- for de tre oppgraderingene. Isolert sett kan man spise og drikke for ganske mye for det beløpet, så det trekker ned i vurderingen. 1500 statuspoeng er jo greit, men jeg vil ikke si at det trekker opp, det er vel heller på det jevne. I mitt tilfelle betød da de poengene ingenting ettersom de var fraskrevet. Lounge tilgang har jeg jo gjennom kortet, så det er heller ikke noe pre, ei heller ekstra bagasje og fasttrack. Igjen pga status. Et stort pre, som jeg nesten føler er verdt påslaget er garantert ledig nabosete. Det er så digg at det veier opp en del. Men, jeg vil vel si at for en med gullkort eller mer, så blir det å koste mer enn det smaker for så korte reiser. For en statusløs vil jeg si det har verdi. Men, til syvende og sist, så er det jo personlige preferanser som teller. Alle flyene så ut til å være ganske fulle. Muligens var dette også årsaken til at jeg fikk avslag på MUC-TSR, der tror jeg det var fullstendig fullt (2 rader biz) og dermed ikke rom til å allokere en ekstra halv rad for å akseptere mitt bud. Historisk sett er det min erfaring at Lufthansens ruter på OSL stort sett går med ganske fulle fly, da er det jo greit å vite at det faktisk går an å få tilslag på minstebudet. Jeg mistenker at "pampering programme" i liten grad blir brukt av de reisende på så korte reiser.
Har også brukt dette nå for første gang, interessant erfaring. Fikk først standard mailen om mulighet for upgr til en satt pris. Så logga jeg meg inn noen dager senere via appen og så knappen til plusgrade, men fikk så beskjed at min flight kke var egnet. Samme dagen logged jeg så inn via lh.com og fikk legge inn bud på i USD. 30% over minstebud, aksept samme dag.
Kanskje det var ikke overstått. Fikk melding i dag om at LH prøver å få kontakt uten at jeg kan se hvordan. Umulig å komme gjennom telefonisk. Jeg får ikke valgt sete, så regner med at LH IT var litt for kjapt...
Det gikk helt fint med upgrade, vil huske at det var flere dager i forveien og samme dag som jeg ga budet. De prøvde å kontakte meg pga noe annet.
Merkelig at jeg for en reise med LH kan by minstepris 70 € for oppgradering fra ECO til biz, eller så kan jeg kjøpe oppgradering til fastpris 70 €. Hvorfor skulle man gidde å by da?
Har sett det samme, og det ser ut til å henge sammen med hvor mange seter som er solgt. Litt det samme som at man noen ganger kan kjøpe SAS Plus billigere enn SAS Go på en flyvning. Etterhvert som det selges flere seter i C vil nok 'fastprisen' øke, men minstebud holde seg på ca samme nivå. Har en bestilling med flere legs, der er prisen 2770 kr for upgrade av et leg, og 1039 kr for neste leg. Minstebud er 80 USD for begge.
Det gir mening. LH gir fortsatt økt status ved oppgradering? Er det uansett om man byr eller kjøpe fastpris oppgradering?
Kan bekrefte at du får poeng for ny klasse ved fastpris-oppgradering. Usikker på om det samme gjelder ved bud, har ikke testet det enda.
Oppgradering gjennom bud (Plusgrade) gir poeng for ny klasse. Jeg fant denne tabellen på Flyertalk for en tid tilbake, den har vist seg å stemme bra for mine Plusgrade-oppgraderinger siste året:
Denne kan også være grei å ta med i betraktningene hvis man skal kreditere SAS og om man mener det er verdt det. https://www.flysas.com/en/eurobonus/partners/airlines/lufthansa/
Ser nå at jeg var litt sløv når jeg sammenlignet de to opsjonene. 70 EUR er umiddelbar upgrade, mens budgivning foregår i USD med 70 som minstebud. Så man kommer jo ørlite billigere unna med minstebud, hvis det går gjennom. Så spørs det om man orke å bruke over 700 kroner på 375 poeng. En time innenriks i Tyskland er vel begrenset hvor mye man får ut av biz. To kroner per statuspoeng, er det ok kurs?
Men, man kan få mye drikkevarer ut av en kort flytur med LH i biz.. @kjeeli og jeg tømte tre flasker på en kort flight tidligere i august. (Nå skal det nevnes at flyet var 2 timer forsinket, og vi satt i flyet hele tiden mens vi ventet)
Du kan kjøpe grunnpoeng for halve prisen på https://www.saseurobonusshop.com/en/account/buy-and-transfer-points. Generelt regnes 2-3 poeng per krone for å være en god mileage run-deal.
Ser på en tysk side av Lufthansa tidligere i år har sagt at dem ønsker å lansere en løsning hvor dem kjører en liten budkrig ved gate for å selge de siste oppgraderingene.
Ikke helt det samme, men de selger også måltider på billigsalg rett før landing i Frankfurt og München. Synes det var litt fiffig og et godt initiativ.