Malta?

Tråd i 'Reisemål' startet av Travellingalf, 18. febr 2017.

1. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har noe å dele om Malta? Jeg vurderer å ta med den lille familien min dit i første halvdel av april og lurer på om klimaet/temperaturen er ok der da? Ikke nødvendigvis for å bade i sjøen kanskje, men i alle fall varmt nok til å kose seg i sola og plaske i hotellbasseng?
    Ting å oppleve/finne på? Er leiebil en god idé? Er 7-10 dager for lenge?

Og er det noen som har prøvd Hilton Malta og kan fortelle noe om det? Ser de har Executive Lounge, men "bare" med fri drinks på kvelden? Er det verdt å betale (litt) ekstra for lounge-tilgangen?

Robert H and Baldrick like this.
  2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk sjokoladekake!

Jeg kødder ikke, men jeg må grave litt for å finne ut hvor det var.

Travellingalf liker dette
  3. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Var der på to helgeturer i august og september 2015, fantastisk plass.. godt og varmt på dagen, er vell bare de midterste vintermånedene det er kaldkaldt..

Stikk å spis på Buddhaman.. nydelig mat med flott utsikt..

C

4. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har bodd på Westin to ganger, nabohotellet til Hilton, og stakk også innom Hilton for å sammenlikne (uten at jeg fikk sjekket romkvaliteten). Imponerende flotte hotell begge to, men jeg tror jeg holder en knapp på Westin. Vi var der i begynnelsen av oktober for tre år siden, og i fjor sommer. I oktober begynte badevannet både i sjøen og i hotellbassenget å bli litt kjølig, men for badeglade nordmenn fungerte det helt utmerket.

Vi forsøkte også et par netter på Kempinski på øya Gozo, men likte også mye bedre på Westin. Mitt tips er å leie seilbåt med skipper for en dag, og ta turen til den blå lagunen på Gozo. Virkelig en flott tur. Men ikke la deg overtale til å hoppe fra båten og svømme gjennom grottene til den blå lagunen. Vi gjorde det, og flere svømte på noen brennmaneter som var virkelig skumle. Ei lita jente i følget fikk stygge "piskemerker" på bena.

Valletta er selvfølgelig veldig turistifisert, men er likevel en svært vakker by det er verdt å tusle rundt i. Flott å bo på Westin eller Hilton som bare ligger en kort taxitur unna.

Westin har en helt ok lounge, men frokosten i hovedrestauranten har større utvalg (og samtidig mye høyere støynivå). Loungen serverer enkel fingermat av middels god kvalitet og ditto drikkevarer (øl, vin, prosecco) et par timer på kvelden. Vi hadde lounge første gangen, men droppet det andre gang. I nabolaget finnes det haugevis med spisesteder, og en rekke jallabutikker der man kan kjøpe kald øl og tålelig bra vin til rørende lave priser. Bedre å benytte det tilbudet, og nyte utsikten på balkongen.

Hotellet har forøvrig flere restauranter, og jeg kan spesielt anbefale den italienske om man vil ha god mat og store porsjoner uten å gå konk.

God tur, om du bestemmer deg for å reise!

Avixlo, Are and Travellingalf like this.
  5. Kimpe

Kimpe Medlem

Likes mottatt:
    124
    Bonuspoeng:
    33
    Heisann!

Hilton klart beste hotellet, langt foran Westin!

Leiebil kan være artig, men fullstendig kaos på veiene og venstrekjøring gjørt at jeg tar taxi når jeg er der.

Været i April er vanligvis veldig bra, kun Jan/Feb som er kjølig.

Zest er veldig bra Restaurant, Buddhaman og Caviar&Bull meget bra også!!

Kim

6. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Bodde på Hilton i oktober 2012. Helt greit. Overpriset frokost, men utsikten er verdt pengene. Hadde ikke status. Synes Malta er innafor jeg for litt bedre klima. Leiebil vet jeg ikke om jeg gjør igjen. Totalt kaos.
    Bassenget:
    upload_2017-2-19_18-46-52.png

Ok utsikt fra frokosten:
    upload_2017-2-19_18-47-28.png

Avixlo, Travellingalf and Xflipper like this.
  7. Travellingalf

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk alle sammen! Visste jeg kunne stole på dere :)

8. bor_i_en_koffert

bor_i_en_koffert Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Malta.... Det magiske kompromiss i kjernefamilien.

Litt engelsk....men med middelhavsklima.

Vi har vært der sikkert 25 ganger, bl.a. fordi den gamle mannen flyktet dit på slutten av nittitallet da skattepresset ble for stort for en stakkars gründer.

Etter å ha besøkt den gamle mannen noen ganger, oppdaget vi selv hvor brilliant Malta er som reisemål. Vi har vært der i alle måneder unntatt november, og alle har siden oppsider- og nedsider. August er så latterlig varmt at det nesten ikke er til å holde ut.

Samme tidssone.
    Fabelaktig og forutsigbart klima.
    Alle snakker engelsk.
    Infrastrukturen er blitt veldig bra etter at de ble med i EU for ca 15 år siden.
    Rimelig å bo. Rimelig å reise dit.

Air Malta er statlig eid, og selger subsidierte billetter. De går nesten konk hele tiden, men holdes kunstig i live av staten. (jeg vet om andre flyselskaper som også har hatt det slik til tider.)

Jeg anbefaler Gozo om du vil ha noe mer autentisk maltesisk, ettersom hovedøya ligner mer og mer på Ibiza. Gozianerne(?) er i egne øyne mye bedre enn Malteserne, og det er et nederlag for hele landsbyen om en pike fra Gozo gifter seg med en mann fra Malta.

Ungene og jeg foretrekker Gozo, mens kona finner det litt for klaustrofobisk og foretrekker hovedøya bl.a. pga noe bedre shopping. (men du reiser ikke til Malta for shopping).

Azure window er et av stedene som må besøkes på Gozo, særlig om du liker snorkling/dykking.

10 dager er ikke for mye for første gangs besøk. Sett av et par-tre dager på Gozo, minst.

Å kjøre bil der er helt ok. Bare ta det helt med ro og ikke krasj. Det sees gjennom fingrene med promillekjøring bare du ikke krasjer. Om du krasjer skal bilen forlates akkurat der du stoppet, og politiet skal tilkalles. Den med høyest promille får skylda (ikke en spøk).

Jeg har ikke vært der siden 2014, så jeg har ikke full oversikt hvordan flyktningekrisen har påvirket landet. Tradisjonelt sett hater de muslimer, så jeg vet ikke om de bare kaster flyktningene på vannet igjen, eller om de ekspederer dem til Sicilia, eller hva de finner på.

Malta har for øvrig en spennende (og nokså blodig) historie. Det dreier seg mest om beleiringer og å kunne overleve uten vann og mat, og dette påvirker det maltesiske kjøkken som er ganske trist. Heldigvis har de vært under stor innflytelse fra andre europeiske land i de siste århundrene, særlig Italia.

/koffert

PS: Besøk gjerne Kempinski på Gozo. Luxushotell in the middle of nowhere, nesten uten kunder og full drift i mange-mange år. Det er nesten så man mistenker at det ikke bare er sengetøy som vaskes der.

Avixlo, Are, Misterix and 6 others like this.
  9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Sjokoladekaken fikk vi her:
    Verdens beste sjokoladekake
    Like i nærheten hadde de forøvrig et torturmuseum, sannelig noen greier som har pågått gjennom århundrene.
    Ellers syns jeg @bor_i_en_koffert ga en utmerket oppsummering, bortsett fra at jeg, iallefall når man var utenfor bykjernen i hovedstaden, så følte jeg meg veldig på den engelske landsbygda.

Travellingalf and milehigh like this.
  10. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,628
    Bonuspoeng:
    93
    Besøkte Intercont noen dager i fjor, meget bra. Flotte store basseng. Også kort gangavstand til privat strand. Uansett hvor du vil bo på Malta så ville jeg anbefale å ta en natt på hot i Valetta. Utrolig flott og koselig by og gå rundt i, mye historie og mye vakkert. Utrolig flotte mennesker. God reise dersom din tur blir Malta. :)
    PS, besøkte Malta i okt, topp sommer temp. Regner med april også bør være fin.

11. Travellingalf

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er bare fantastisk folkens! Tusen takk igjen og en spesielt stor takk til @bor_i_en_koffert!

bor_i_en_koffert liker dette
  12. snartur

snartur Medlem

Likes mottatt:
    533
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har firma å anbefale for båt-charter? Har sendt ut forespørsel til et par-tre jeg fant på Tripadvisor. Skal bare være der i to dager, men noen timer på sjøen må man vel kunne unne seg.

Mtp overnatting står det trolig mellom Intercontinental og Le Meridien. Noen anbefalinger?

13. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,657
    Bonuspoeng:
    183
    Til sommeren er det min tur å besøke øy nasjonene Malta. Vi er 4 personer som reiser TRF-AMS med KLM og AMS-MLA med Air Malta slik at vi er på Malta 14:50 og hjemreisen blir med de samme flyselskapene.

Vi er som nevnt 4 personer. Vi har booket pakkereise via Expedia (husket viatrumf) og blir liggende på Canifor Hotel i St. Paul's Bay. Vi blir meg, ei venn av meg + kjæresten hennes også ei annen ei. Vi kommer til å være der i ca. 5 dager

Så noen spørsmål:
    Hvordan er det å komme seg fra flyplassen til det område vi skal være?
    Hva er det å se og gjøre på Malta? Vi er åpne for det meste.
    Ser at noen anbefaler seilbåt? Hvordan er det med det?
    Hvordan er været i midten av Juni?

Ellers tas alle tips og råd med stor takk.
    Vurderte leiebil der helt til jeg innså at de kjører på venstre sideo_O

Reisebrev blir det garantert når det blir rur den 15. Juni

Lnbre liker dette
  14. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,430
    Bonuspoeng:
    183
    Er kjempe bra i Malta rundt juni.
    Last ned eCabs. Fungerer på samme måte som Uber/Grab/Lyft.

Malta er kjempe lite i størrelse, vil faktisk anbefale deg å ta en Hop on hop off buss. Den kjører rundt hele øya i løpet av 2 timer så du kan hoppe av ved ulike severdigheter og ta neste buss som kommer igjen en stund etterpå :)
    Anbefaler deg en tur innom Golden bay for litt strand liv (bussen stopper der også).
    Ellers må du innom Valletta.

Jeg og fatter'n bodde på en yatch i Grand Marina som ligger i Birgu og vi gikk hele den veien til St Julian. Det går ferger mellom Valletta og Birgu / Sliema. Så du kommer deg rundt over alt med å gå litt, får du sett veldig mye også :)

Avixlo liker dette
  15. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke la deg skremme av venstrekjøring, det er bare skummelt første kilometeren. Men på Malta er det unødvendig.

K

16. paron

paron Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,826
    Bonuspoeng:
    93
    Mye bra info her!
    Jeg brukte eCabs da jeg var der nå i januar, men ble faktisk anbefalt av et par lokale å heller bruke Bond. Tilsvarande tjeneste som skal være både billigere og raskere til å møte opp.;)

Baldrick, paramberg and Avixlo like this.

Del denne siden