Om man feks heter Per Hansen Olsen og har gullkort er det viktig å holde tunga i rett munn ved booking. Her hvor Hansen er mellomnavn og i passet og på EB konto ført om fornavn må man for all del ikke sette det under etternavn på booking. Hjalp ham med en enkel en veis innenlands for poeng. Puttet mellomnavnet i feil bås, og da ble han nektet statusfordeler, selvom navnet ellers var komplett og korrekt skrevet og gullkort ble fremvist. De klarer ikke legge inn EB status om det ikke er 100% korrekt. Antar da det gjelder også ved skrivefeil. På cash rates må man sikkert be om retrocredit. Andre med erfaringer?
Mitt barnebarn har dobbelt etternavn morens og farens. Første gang jeg booket billett til henne og skulle legge inn EB-nummer fikk jeg beskjed om at nummeret var feil. Etter mye prøving og feiling kom svaret. Hennes første etternavn måtte skrives inn som fornavn.
I personnavnlovens § 7 står det: «To navn som kan tas som etternavn, kan tas som et dobbelt etternavn der de to navnene er satt sammen med bindestrek.» skriver Språkrådet. Jeg tolker det som, og tror jeg har hørt, at man kun skal ha ett etternavn, spesielt i forbindelse med flybilletter. Alt annet er fornavn.
Jeg har vært borti denne problemstillingen nylig. Fra hjelpeteksten på skatteetatens skjema for navneregistrering: Men nå har vel ikke SAS felt for mellomnavn?
Felt for mellomnavn dukker opp ved bestilling av billetter til USA (og muligens UK/andre land med krav om API?). På selve billetten bryr de seg som regel kun om første fornavn + etternavn.
Joda, men når man registrerer seg i eurobonus så må man velge om man vil putte mellomnavnet som etternavn eller fornavn. Og da er det tydeligvis viktig å huske hva man valgte når man bestiller billetter senere hvis felter ikke er forhåndsutfylt.
Passet har ett enkelt felt for "For og mellomnavn" og et for etternavn. Man bør vel da putte mellomnavnet i fornavnfeltet hos SAS, men i praksis har det vel lite å si hva man gjør. Så lenge man er konsekvent.
Jeg har hørt/lest at mellom navn slik det står i norske pass, alltid skal puttes i Fornavn feltet. Nederst i passet skrives navnet ditt slik Etternavn<<Mellomnavn<Fornavn. altså "<<" indikerer overgang for hva som er fornavn,mellomnavn og etternavn.
Det stemmer ikke. Det skrives Etternavn<<Fornavn<Evt flere fornavn<Mellomnavn. Uten at det gjør noe forskjell på hva man bør ha på billetten.
Selvfølgelig, byttet på om på Mellomnavn og Fornavn i min post.. poenget er uansett at "<" indikerer fornavn og "<<" etternavn"