Manila

Tråd i 'Reisemål' startet av mariusberg89, 15. febr 2022.

  1. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Heisann,
    Da ser det ut som at det blir juleferie i Manila ved neste jul.
    Tenkte jeg skulle begynne å planlegge litt for å være litt bedre ute i tide enn jeg var ved sist tur..
    Tar derfor gjerne imot tips til ting å gjøre, steder å bo, steder man bør reise, etc..

    Har 3 uker der borte som jeg vil prøve å få litt ut av. Mest opptatt av sol og strand, litt fest og moro rundt nyttår, osv. er jo gøy også må man jo se litt også.

    Har foreløpig fått tips om Palawan at det er noe som må sjekkes ut.

    Takk for alle innspill.
     
    Sunnfjordingen, jgroneng and Jeanette like this.
  2. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    759
    Bonuspoeng:
    93
    Palawan er fint det. Og i forhold til tråd-tittelen din er det vel like mye Manila som Søgne er Oslo.

    Jeg trivdes også godt på Boracay, men det er mange år siden, det er vel blitt litt vel trangt. Og Panglao.
     
  3. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    503
    Likes mottatt:
    4,632
    Bonuspoeng:
    93
    Vi likte oss godt på Panglao/Bohol. Men ble av vår lokale guide sterkt anbefalt å dra til Palawan neste gang vi var på Filippinene. 20150227_053845.jpg Her et bilde fra stranden i Panglao, tatt rett utenfor døra på hotellet.
    20150224_104847.jpg
    "Sjokoladetoppene" på Bolhol er verdt å få med seg. Også mye annet å se og gjøre her.
     
  4. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    altså, søgne er Palawan nå og Manila Oslo?
     
  5. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan vil du sammenligne Palawan og Boracay?
    Virker som at Boracay har bedre strender og kanskje litt mer å utforske?
     
  6. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Har sett på noen sider nå og ikke funnet så mye spennende på Palawan.
    Men vurderer nå følgene:
    1 uke på enten Coron eller muligens Cebu (mer å se der?)
    Så 1 uke på Boracay ved nyttår for å få litt mer liv og fest da.
    også siste uken i Manila.

    Så vidt jeg da ser så får jeg en uke med avslapping og natur,
    Så litt mer liv, også siste dagene i byen med ting å utforske der. Høres det ut som en kombo?
     
  7. Shanker

    Shanker Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    33
    Palawan er flott! Jeg har bare vært i området rundt Puerto Princesa, på en liten resort. Det var et flott opphold i 4-5 dager som et par. Om man drar alene eller er en kompisgjeng på tur hadde det nok ikke vært like stas. Partyfaktoren er ikke tilstedeværende.

    De virkelig flotte områdene på Palawan ligger nord. Dit er det noen timers kjøretur, på til dels humpete veier etter hva jeg forstod. Tror kanskje El Nido og Coron har flyvninger fra Manila, men de kostet skjorta da jeg sjekket. Riktignok fire år siden.

    En uke i Manila høres mye ut med mindre du har spesielle ærend der. Manila er så sinnsykt stort, bråkete, tjukt av folk overalt, dårlig luft og rush hour 20 timer i døgnet. Jeg ville heller valgt å bruke tiden andre steder i landet.
    Visayas har mye flott å by på. Mindanao er nok greit å være litt forsiktig med, de sliter fortsatt litt med militante islamister der har jeg skjønt.
     
    mariusberg89 and Travellingalf like this.
  8. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for fine innspill Shanker.
    Jeg har sjekket ut palawan da det skulle være så flott, men virker som at boracay er vel så flott. Skal fortsatt vudere palawan.
    Trenger kanskje ikke en uke på Manila, men etter som at jeg reiser solo er jeg gira på litt liv og moro.. De fleste øyene virker ganske rolige så var derfor jeg tenke på Manila, men er det evnt. andre steder man kan få litt mer liv enn å bare ligge på stranden?
     
  9. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,267
    Bonuspoeng:
    183
    Både Palawan og Boracay er veldig bra. Boracay er veldig kompakt. Alt er på ein plass. Palawan er ei lang øy der det tek ein god del timar å komme seg frå byen (Puerto Princesa) til Coron i nord.

    White Beach på Boracay er nok den finaste stranda. I den grad de er ute etter party vil eg tru det er det beste reisemålet. Dagdriving på stranda eller ein resort er mogleg begge plassar, men kanskje hakket betre (i alle fall billigast) på Palawan. Begge to er etter mitt syn typiske familiedestinasjonar. Lite «guttastemning» på begge. Eg og planlegg å ta turen innom begge til sommaren.
     
    Travellingalf liker dette
  10. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    973
    Likes mottatt:
    2,886
    Bonuspoeng:
    93
    Uten å ha vert i Manila selv ville jeg styrt unna om det er førstereis til Filippinene. Vi hadde base i cebu og reiste rundt i landet derifra. Det er blant annet ikke alt for langt/dyrt med taxi over til moalboal eller ned til Oslob (dykking med hvalhai), liten båttur over til tagbilaran hvor du finner bohol/panglao. Det ligger også noen fine resorter på mactan øya, hvor du også finner flyplassen. Herifra går det også daglige fly til de fleste destinasjoner rundt om på Filippinene. Siargao var min favoritt når vi var der i januar 2020, men de ble rammet ganske hardt av en typoon for en stundt siden og åpnet nylig for turisme etter dette. Det berømte cloud nine tower overlevde ikke typoonen. Camiguin er også en fin plass (lite strender) for å slippe unna turisme. Ønsker du å finne typiske backpacker miljø er El nido, coron og siargao gode plasser. Ellers så er det stort sett ganske enkelt å bli kjent med de lokale. Det er et greit uteliv i cebu men det er ikke å anbefale og være dritings gatelangs alene. Nattestid kan det være litt svindel/tyveri om man havner i feil gater. Ellers finner du alltids en bar med god musikk og en eller annen turist/lokal i de fleste områder det normalt sett er turisme.
     
    Travellingalf liker dette
  11. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for fine innspill.
    Da utgår Manila.
    Høres ut som at en uke på Palawan er noe, så en uke på Cebu for mer liv rundt nyttår også siste uken boracay for litt roligere igjen. Da får jeg en gradvis stigning i det sosiale og liv virker det som. orker ikke 3 uker på stranden uten noe form for liv :p

    så lenge flybillettene ikke koster skjorta der nede så er jeg hvertfall keen på å teste litt forskjellige steder.

    Det er vel alltid en viss fare for svindel / tyveri på nattestid mange steder? Bare ta litt forhåndsregler.

    Ikke på jakt etter backpacking, men takk for tipsene.
     
  12. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    973
    Likes mottatt:
    2,886
    Bonuspoeng:
    93
    Om du reiser "rundt nyttår" så anbefaler jeg å time oppholdet i cebu til sinulog festivalen som finner sted 15 januar ifølge Google. Det er 17mai X10, starter litt kjedelig med stengt ølsalg i hovedgatene og samtidig alt for mye folk. Trekker man dermed litt inn i bakgatene åpner det seg en helt annen verden hvor man kan ha det morro til langt på natt.
    På dagtid blir også all mobildekning blokkert i sentrum av byen. De lokale sier det er av sikkerhetsmessige årsaker. Men jeg tipper det rett og slett er overbelastning av nettet.

    Det er noe magisk med å sitte på en sliten plaststol kl 2 på natta og drikke red horse fra en 1liter flaske sammen med de lokale mens alle løper rundt å danser/synger gatelangs.
     
  13. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Det høres spennende ut men jeg skal være i "området" fra 20 des til 9 Jan så er det tilbake til kalde Norge.
     
  14. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Kan du gi oppdatering her etter sommeren? Driver og booker steder å bo nå men alltid mulig å re-vurdere.
     
    Sunnfjordingen liker dette
  15. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    184
    Likes mottatt:
    538
    Bonuspoeng:
    93
  16. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for tips, tror det blir litt for primitivt for min del.
     
  17. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Spm:
    CT-en min har gått ut så får ikke gjort endringer på ruten min. Skal komme meg fra Manila til Palawan / el nido. Utfordringen er at flyet fra Japan lander 13:35 og det siste flyet til El nido går 14:00.

    Andre måter og komme seg over på? ser på båt men det er jo 11 timer.
    Jeg har allerede et døgn i Japan for mellomlanding så vil prøve å komme meg frem da.

    For å komme fra El nido til Cebu må jeg også via Manila igjen? blir mye reising gitt :p
     
    Last edited: 24. mai 2022
  18. Trykkern

    Trykkern Medlem

    Innlegg:
    230
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    Det går flere ruter direkte mellom CEB og PPS.
     
  19. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, var mer til El Nido som var utfordringen.

    Noen som har bodd på Amabassador på Boracay? Vurdere å bo der men ser litt eldre og slitent ut?
    De beste hotellene sentralt virker allerede fullbooket. Vurderer Mövenpick men det virker som et stykke unna sentrum og er ikke så keen på å være låst til en resort..
     
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,380
    Bonuspoeng:
    293
    Har nettop booket Diamond Manila hotell ved sjøen for 3 dager. Kravet var svømmebasseng og nabolag der det skjer noe.

    Noen som har knallgode forslag som ikke koster 3k natten. skal bare sove og få litt sol i noen dager.
     

Del denne siden