Maputo (Mosambik) eller Johannesburg?

Tråd i 'Reisemål' startet av flying_all, 27. nov 2017.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Skal til Lesotho etter nyttår og flyr med Ethiophian Airlines via Addis Ababa.

    Jeg har en dag til rådighet da jeg må mellomlande i enten Maputo eller Johannesburg og fly videre neste morgen. Flyet lander 13:05 i både Johannesburg og Maputo så jeg har en ettermiddag/kveld å tilbringe der.

    Mitt spm er: hvilken by er det verdt å få med seg og hva er det å gjøre der? :):)
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville sjekket hvilke fly Ethiopian bruker hvor og valgt det mellomlandingsalternativet som hadde gitt meg en best mulig flytur. Johannesburg var ikke noen høydare for meg så jeg ville valgt Maputo uten å være superkjent noen av stedene.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Johannesburg er vel ikke SÅ spennnende, men hvis du bare skal mellomlande er det ingen grunn til å dra langt. Du kan ta flytoget to stasjoner til Sandton. Relativt trygt nabolag med masse flotte hoteller og shoppingsenter/restauranter. Høres ut som du lander med samme flight som vi hadde fra ADD, perfekt for en ettermiddag i Sandton,
    Har kkke vært i Maputo, så jeg kan ikke si noe om den destinasjonen.
     
    Wiolenze liker dette
  4. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har vært i Maputo og Jo´burg.. Kjørte faktisk leiebil fra Jo´burg til Maputo..

    I maputo er det veldig fint, og en "rolig" atmosfære.. Absolutt en mer unik by en Jo´burg..
    Jo´burg er storby, hvor du henger i den "hvite delen" av byen som turist, og som er relativt kjedelig, og ikke noe særlig unik.. Ut mot Soweto og i andre deler av byen, fikk vi hvertfall høre at det var best å ha med seg en lokal venn. Vi var mye ute i Soweto og rundt om i hele byen, så fikk en utrolig kul opplevelse av byen, men som 1 dagsturist uten bekjente i byen blir jo det vanskelig.. Så jeg tror faktisk jeg ville valgt Maputo.. (selv om vi ble robbet av politiet 3-4 ganger fra grensen til vi ankom byen, med klassiske replikker som: "Need money for drink" "You are not allowed to drive this car in Mozambique" "pay up")

    Stikk å spis sjømat på Restaurant Costa del Sol, ligger nede ved sjøen.. koselig sted, med sjel.. Spaser nede på stranden der..


    C
     
    DanH and RoadKing like this.
  5. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Skal fly biz. Ser det er satt opp 737-800 hver dag til MAPUTO. Business class 2-2 konfig ala Turkish sin på "småflyene".

    Mens til JNB er det 777-200 (2-3-2 konfig) utrolig kjedelig om man havnet på midtsete i business class da :confused:

    Skal ta flyet fra OSL-ARN-ADD også JNB eller MPM. så er nok samme flight ja! den lander i JNB 13:05 og MPM 13:05 så like god tid uansett hva jeg går for. Vanskelig valg...

    Takker så meget for bra svar. Maputo frister mest ja! Hvor bor man der for å være "der det skjer?". Har jo bare en dag/kveld så vil få maks ut av oppholdet da det neppe blir en tur tilbake med det første :)
     
  6. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Velger du Maputo trenger du visum (som kan ordnes ved ankomst riktignok, men det er ikke gratis og tar litt tid og ordne). Jeg har ikke vært i Johannesburg, men ville definitivt valgt Maputo.
     
  7. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du flyr på poeng, så ville jeg ha flydd til Maputo, da dette regnes som Midtøsten på SAS kartet, og vil derfor bli regnet som en sweetspot på SAS kartet :)

    Hvis du vil fly LH F via JMB til MPM, så er det noen åpninger der, og jeg vil si at det er en ganske så god deal hvis du får den for 120K poeng :cool:
     
    Last edited: 27. nov 2017
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen problem å betale for visum, jeg skal på en lang reise så er forberedt på betale litt for blekk i passet.

    Ruten videre etter JNB eller MPM er som følger:
    - Maseru, Lesotho.
    - Manzini, Swaziland.
    - Cape Town, Sør Afrika.
    - 10 dager i Namibia over alt,
    - 3 dager Botswana, Maun osv.
    - Victoria Falls, Zimbabwe.
    - Livingstone og litt forskjellig i Zambia.
    - Lilongwe, Malawi.
    - Entebbe, Kampala og Biwindi i Uganda.
    - Kigali, Rwanda.
    - Addis Ababa, Ethiopia.
    - Mahe Island, Seychelles.
    også hjem til Norge :):)
     
    DanH, Upsaker, henrikvd and 8 others like this.
  9. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tipset! bruker ikke poengene til Afrika reise, sparer dem heller til en lengre flytur :D:D
     
  10. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Denne turen vil vi gjerne ha et reisebrev om :)
     
    Stuttfeiten liker dette
  11. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Blir borte i over 5 uker så må jo ha noe å gjøre på inni mellom... Viss det er stor interesse kan jeg få prøvd å ordne dette :D
     
    DanH, Stuttfeiten, Upsaker and 8 others like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Denne turen vil vil både ha bilder og reisebrev fra. Det hadde vært herlig om du ville dele litt hvis du har laget deg en reiseoversikt med hvilke transportmidler og hvor mye tid du bruker.
    Hva er tidshorisonten på hele turen?

    Edit: 5 uker er søren ikke mer en du trenger, heller litt knapt tenker jeg. Og er du så komfortabel med Sørlige Afrika må du velge Maputo, du får nok Sør-Afrika og bedre Sør- Afrika som det er.
     
  13. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Antar du mener JNB, siden LH ikke flyr til Jambo :)
    JNB er i så fall i en annen sone (Sør Afrika) og du må hoste opp poeng for dyrere transitt sone dessverre...
     
    Kaffen liker dette
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Mon det. Fruen og jeg slapp med 110 på vår tur til SJO via BOG (140).
     
    KRS liker dette
  15. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Da er flybillettene booket. Business class med Ethiopian Airlines fra Oslo 5. Januar 18:45 via ARN, ADD og til destinasjon MPM. Ut fra Oslo er 777 er satt opp istedenfor Dreamliner. 737-800 ADD MPM.
     
    Chrisbgg, RoadKing and mathiasfe like this.

Del denne siden