Planlegger å bruke mine Norwegian CP til noe jeg ikke har sett før og Marrakech har jeg hatt ønske om å se i lang tid. Noen som har vært der og har noen gode råd? Beste reisetiden for å ikke ble stekt alt for rask (som er vanskelig i de strøkene), hvor lenge skal man være der (har ca. lø - lø)? Nok å gjøre en hel uke eller bør man ta seg en tur til Casablanca/Fez eller? Takknemlig for all informasjon som jeg kan få.
Lenge siden jeg var der, men jeg vil tro det holder i massevis med en uke. En tur opp i Atlasfjellene rundt Mt. Toubkal er fint, ellers kan du alltids komme deg til kysten ved Essaouira eller Agadir. Husker jeg synes Marokko var slitsomt i byene med alle som skulle selge ting, men det er bare å være beinhard.
Planlegger tur i påska '17 og er også ute etter gode tips. Markedet i Fes skal visst være en fin opplevelse.
Jeg fløy til Agadir (OSL- AGA) og tilbake fra Marrakech (RAK - OSL) med Norwegian i november 2011. Hadde først noen rolige dager i Agadir, som for meg framstod som en ganske typisk badeby, men hvor det var litt for lav temperatur til at mange badet. Mange fine restauranter nede på og ved stranda som serverte alt fra frokost til kveldsmat. Fine priser sett med norske øyne. Fra Agadir tok jeg en Supratours-buss til Marrakech, en busstur som tar ca tre timer. Flott buss med 1+2-setekonfigurasjon, toalett og tilsynelatende forsiktig sjåfør. Bussen kjørte den "nye" motorveien, så det var litt begrenset med utsikt, men turen over den vestlige delen av Atlasfjellene var herlig. I Marrakech bodde jeg et lite steinkast fra Jemaa el Fna på et lite, privat hotell med maks ti rom. Ikke noe luksus, men bra pris og bestemor i huset disket opp med fantastisk mat oppe på takterassen hele døgnet. Marrakech hadde langt mer enn Agadir å se på, men ei uke bare der tror jeg kan bli litt kjedelig, med mindre målet er å slappe skikkelig av. (husk i såfall ørepropper, for det er fort gjort å bli vekt av bønnerop stort sett hele døgnet) Markedet i Marrakech er noe man bør få med seg, og ikke minst rigging av matservering på Jermaa el Fna - fasinerende å se alle vognene som kom inn og rigget seg til for servering av middag. Mye god mat var det også, og som vanlig lurt å gå dit det var kø av lokalbefolkning! Anbefaler helt klart å ta turen - jeg ble veldig fasinert av Marokko som land, og spesielt byen Marrakech og folkene som bor der.
Hvitserk har fine turer som du kan bruke som utgangspunkt for avreisedatoer og program https://www.hvitserk.no/turer/egne/fjelltur-i-atlasfjellene/ God tur!
Marokko står også på min liste, men jeg er en bygutt, så vurderer Casablanca foran Marrakech! Er det mulig å gå rundt uten å ha folk hengende over deg konstant?
I Souken, nei. Rundt om ellers er det relativt rolig. Var i Marokko på 90 tallet og besøkte igjen tidligere i år. Det blir ofte kjølig på vinteren i Marokko, klimaet er egentlig genialt siden det relativt sjelden blir for varmt. Var der i juni og det var helt perfekt. Jeg leide bil og i Marrakech noe som var grei skuring. Kosta ikke mye med Sixt heller. Da kommer du deg lett til Essaouira, Agadir e.l. Dersom budsjettet har rom for det, anbefaler jeg en eller to netter på Kasbah Tamadot, Richard Branson sitt hotell ved foten av Atlasfjellene. Fenomenalt sted. http://www.virginlimitededition.com/en/kasbah-tamadot?gclid=CIvkuM_t8dACFcolgQodm-QPzA Ellers er Marokko herlig. Kunne tenke meg å ta turen helt sør for å sjekk ut ting der.
Ellers er Chefchaouen en utrolig opplevelse (en del hasjselgere da, men bare å avvise), og jeg likte også Tetouan, men der skal du være litt forsiktig så du ikke blir lurt (jeg var selv superobservant på det, men når en gammel mann snakket norsk til meg ble jeg med han på en liten spasertur, og plutselig var jeg i en blindgate, halvveis omringet og var nødt til å vise respekt ved å bli med inn i teppefabrikken. Kosta meg vel ca. 1.000 kroner (for to tepper og litt gratis te) etter å ha brukt mye tid på å presisere hvor fattig student jeg var…)
Var der i Mai i år, fantastisk by. De lokale sa at begynnelsen av mai og slutten av september var den beste tiden å være der hvis man tenker på temperaturen..