Er det noen måter å finne married segments på? Jeg har funnet en hjemreise som ikke innebærer overnatting, men agenten kunne ikke booke direkteruten LIS-OSL med TAP Portugal, avgang 07:00. Men agenten mumlet noe om at det var married segment, ikke i business, men økonomi. Deretter ble vi avbrutt. Den nye agenten jeg snakket med fant ikke engang denne ruta.
TAP er helt forferdelige på det der. Jeg hadde en retur fra Miami i fjor med TAP med mellomlanding og 1 times transfer i Lisboa, så uten forvarsel fikk jeg beskjed om endrede tider, og nå skulle turen fra Lisboa gå omtrent samtidig som avreisen fra Miami, altså helt umulig. Dette uten at det opprinnelige flyet verken var kansellert eller fullt, og nå hadde fem ledige seter i biz på Star Alliance søket til SAS. Men SAS kundeservice klarte ikke å finne setene, og trodde ikke på meg når jeg sa de var synlige i søkemotoren. Endte med å booke de for å bevise det, men det var ikke noe mer hjelp å få da, og ingen sjanse for å slå sammen bookingene. Så uten at jeg egentlig kan svare på spørsmålet ditt, så er TAP og EB et rot uten like.
Da skriver jeg opp TAP og Turkish som håpløse. TAP med married segments og Turkish med waitlist. Jeg blir svette av EB-reiser. Hadde det ikke vært for at det er en rimelig reise i business for penger jeg har brukt, hadde jeg droppet hele lojaliltetsprogrammet. Det er så vanskelig å finne reiser. Agenten jeg snakket med ble skikkelig frustrert på mine vegne, og syntes nesten synd på meg. Satt 3,5 i telefon i går og 2 timer i dag. Hadde det bare vært mulig å finne married segments på forhånd, så kunne dette vært unngått når det ringes inn.
Vel Turkish er kjent for at det går ikke å legge inn eksisterende rute, må kanselleres og håpe for at de segmenter dukker opp og der kan man bestille en sammenhengende reise. Har opplevd med meg, så måtte bytte dato for å få det til.
Det skjedde med meg. Fikk endret fra overnatting i Istanbul til strake veien fra PTY til Tromsø via London. Etter billetten hadde ligget i kø i noen dager, fikk jeg, etter 4 telefoner og mas, endelig vite at det var for kort ventetid i London. Da ba jeg om å få tilbake den opprinnelige returen for å i det minste ha en retur. Da var segmentene umulige å booke pga. waitlist. Alternativet var selvsagt å kansellere hele reisen og starte på nytt. Valgte overnatting i London i stedet.
Da LH flyttet meg fra formiddagsfly til morgenfly pga endring av formiddagsfly som resulterte for kort MCT, valgte jeg å endre reisen til IST. Da fikk jeg booket med SAS til BRU og videre til IST med TK. Mulig at denne endringen faktisk er tillatt fordi jeg reiser videre med TK fra IST.
Vi skulle reise PTY-IST, og dagen etter IST-OSL, begge leg med TK. Men her var ikke problemet married segment, men waitlist. Erfarer at LH har større endringer på sine avganger som gjør at MCT blir for kort eller at den neste avgangen blir umulig. Dette skjedde med meg i fjor til Miami og i år til Panama.
Jepp. Samme situasjon for LH hos meg. Jeg fant flere alternativer til IST med TK fra kontinentet, og ingen av dem sa waitlist for meg. Så helt umulig er det ikke.
PTY-IST var ikke et problem. Det var innad Europa alt ble waitlist. Uansett hvilken dato agenten valgte, ble det waitlist. Har heldigvis funnet et annet alternativ, men greit å vite at det ikke er umulig. Havner vel innom TK i fremtiden.