MasterCard premium, mer(eller mindre?) statuspoeng

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Wiolenze, 31. okt 2022.

?

Er dette positivt eller negativt?

Poll closed 07. nov 2022.
  1. Positivt

17 vote(s)
    12.1%
  2. Negativt

115 vote(s)
    81.6%
  3. Gjør ingen forskjell

9 vote(s)
    6.4%
  1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Det som ikke står i din mail, men som står hos meg er at PointEarner går opp i pris.
    fra 95kr/år til 295kr/år.

Personlig synes jeg dette er en betydelig nedjustering av verdien på kortet.
    Jeg har ikke behov for statuspoeng og strengt tatt tror jeg vel aldri FP4 kommer til å bli brukt da SAS sine langdistansedestinasjoner ikke appelerer nevneverdig til meg, og det er vel i alle tilfelle svært lite sannsynlig at jeg klarer å finne 5 i C tur-retur.

Plus for minus er noe jeg har satt pris på tidligere, men det begrenser seg nok til LPA en gang i året om jeg er tidlig nok ute til å booke seter, og etter å ha flydd Edelweiss i øko synes jeg de faktisk leverer mer enn SAS gjør i Plus...

Alt i alt, er dette verd godt over 2000kr i året? Jeg tror faktisk ikke det, selv om jeg nok vil få en nær dobling av statuspoeng pr år....

2. Kvalvaag

Kvalvaag Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,018
    Bonuspoeng:
    163
    Når kom denne e-posten ?

Kan ikkje se og ha fått den… Mest sannsynlig ryker kortet på grunn av devaluering med min bruk vertfall… :oops:

3. gunnarnilsen2

gunnarnilsen2 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hvis SEB Mastercard Premium ikke har noen øvre grense på Statuspoeng, vil det ikke da være bedre å droppe DNB kortet og bare bruke MC Premium ? Ved forbruk 200.000 gir MC Premium 40.000 statuspoeng mens DNB gir 20.000. Og DNB har øvre grense på 20.000. Noen andre fordeler med DNB kortet som gjør at man likevel bør beholde det ?

4. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,967
    Bonuspoeng:
    293
    Det er gratis …

Frode789 liker dette
  5. espenlampe

espenlampe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    309
    Bonuspoeng:
    63
    Trur du må regne en gang til :)

themichael, EndreD and markus like this.
  6. gunnarnilsen2

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Dnb mastercard upgrade 99 kr mnd

7. gunnarnilsen2

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Nettopp .. sikkert lurt å gange med 0.15 et sted der også ;)

espenlampe liker dette
  8. mariusberg89

mariusberg89 Senior Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    hva er det FP4 som diskuteres her? er vel en annen tråd som går om prisøkningen også. men kanskje omhandler noe annet?

9. tkrunning

tkrunning Infrequent frequent flier

Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    33
    Kan ikke si jeg er veldig happy med endringen, men noen lyspunkter er det også.

Det er mer enn et tiår siden jeg bodde i Norge, så har ikke tilgang til DNB aller Amex. SAS MC fikset jeg da jeg bodde i Danmark i noen måneder, så prisen for kortet er i DKK og opptjeningskravet er i DKK også (15 EBP per 100 DKK, 20 EBP for utenlandsk spend), så det norske kortet gir sånn sett allerede 50% bedre utbytte enn det danske når du tar i betraktning den lavere årsprisen.

Pga endret livssituasjon så flyr jeg også mindre enn før (med base i MUC, og LH har rimelig dårlig EB-opptjening også), men har bare drøye 3 år igjen til LTG, så det er verdt å holde på minimum gull.

Mesteparten av min spend går til et utvalg amerikanske kredittkort som gir mellom 2.25-8.5% cashback (uten valutapåslag), så alternativkostnaden for å flytte spend til SAS MC Premium er ganske høy. I tillegg så er vekslingskursen rimelig dårlig hos SEB (2.22% påslag for EUR på det danske kortet).

For å flytte 20,000 DKK forbruk (ved 20 poeng per 100 DKK i utenlandsk spend) til dette kortet koster det meg minst 894 DKK (4.47%*20,000 DKK) for å sikre 1000 statuspoeng ved normal opptjening. Ikke så veldig attraktivt når jeg tidligere hadde satt en 19 DKK månedlig kostnad på repeat for å oppnå det samme.

Ved 2x eller 3x-kampanje (sistnevnte har vel bare skjedd en gang) så ser regnstykket selvfølgelig bedre ut. Fint at Curve Black-kortet nå kan Go Back in Time 90 dager, så når det er kampanje kan jeg flytte mesteparten av forbruket jeg bare fikk 2.25% cashback på ila det siste kvartalet.

Fordelen med endringen er jo at man kan legge om litt ekstra spend dersom det ser ut til å bli vanskelig å nå gull et år uten å ty til en MR eller to, som sikkert er mer populært hos min bedre halvdel.

jonss and Spielhaug like this.
  10. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke om du har lyst på eurobonuspoeng.. da er det 99 kr /mnd

Dette er vel egentlig akkurat nøkkelen til problemet.
    Det burde vært satt en grense på f.eks. 1000kr pr mnd istedenfor at det bare skal ha vært brukt.

tkrunning liker dette
  11. espenlampe

espenlampe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    309
    Bonuspoeng:
    63
    Jepp, antar at de færreste tjener så stor del av sin totale EB opptjening gjennom kortet. Problemet her er vel at du får FP4 uten å måtte gjøre noe annet enn å bruke 1kr i mnd.

tobeornot999 liker dette
  12. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,511
    Bonuspoeng:
    93
    Kaller alt for poeng som kan være litt forvirrende, prøver igjen:
    Med utgangspunkt i gjennomsnitt 20 bonuspoeng per 100 kr, 200 000 kr gir 40000 bonuspoeng, og 25% av det er vel bare 10000 statuspoeng, så dårligere enn DNB som gir 20000 statuspoeng, stemmer det?

13. OyvindN

OyvindN Skydiver

Likes mottatt:
    3,885
    Bonuspoeng:
    93
    200.000 NOK i spend gir 30.000 ekstrapoeng. 25% av 30.000 gir deg 7.500 statuspoeng. Med andre ord vesentlig lavere enn Saga. Med 200.000 i utenladsk valuta blir det ikke mer enn 10.000 statuspoeng, fortsatt vesentlig dårligere enn Saga. Når det i tillegg er slik at Saga også gir 4% cashback for spend på bensinstasjoner, er det for min del mer penger tilbake på det enn hva det koster å ha Upgrade på Saga. Totalregnestykkene er alltid kjekke å ta...

ina liker dette
  14. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,335
    Bonuspoeng:
    293
    Pf4 gir meg mye verdi for pengene. I praksis betyr dette at jobben med LTG blir dyrere. Så hobbyen mister litt verdi.

Bruker PF4 både til venner og familie og egne sjeldne reiser i Norge og long haul, der jeg fremdeles elsker verdien.

tobeornot999 liker dette
  15. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    17,349
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med deg her, jeg bruker FP-fordelen mye. Har typisk vært 2-3 turer over dammen årlig i tillegg til mye innenriks og i Europa. Så jeg kommer nok til å beholde kortet. Men usikker på om jeg kommer til å bruke det mer unntatt i kampanjeperioder. Må regner litt på om jeg trenger å reaktivere DNB Saga neste år eller ikke for å sikre diamanten. Det spørs nok mest sannsynlig hvor mye jeg bruker SAS MC i perioden februar-april og hvor mye poeng jeg drar inn på å fly. Begrensede reisebudsjetter gjennom jobben gjør at ting er mer usikre enn tidligere på mange faktorer.

16. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    17,349
    Bonuspoeng:
    183
    FP-fordelen er at du kan booke bonusturer i business og plus til prisen av GO.

17. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,511
    Bonuspoeng:
    93
    Kjøp i Norge gir 15 poeng per 100 kr, kjøp i utlandet gir 20 poeng per 100 kr og kjøp hos SAS gir 25 poeng per 100 kr, det er derfor jeg bruker gjennomsnitt på 20 peong per 100,
    Det er vel også fortsatt 25 poeng per 100 kr for kjøp hos SAS, jeg tror det er det kortet som gir mest poeng for kjøp av flybilletter?

Last edited: 02. nov 2022
    OyvindN liker dette
  18. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,952
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan vel argumenteres med at det jevne forummedlem har høyere utenlandsforbruk og forbruk på flybilletter, men tror allikevel at en likedeling er langt fra sannheten på faktisk forbruk - de fleste har mesteparten av utgiftene i norske kroner og norske betalinger, noe utenlands og enda litt mindre på flybilletter fra ett bestemt selskap.

Fingeren i luften og uten noe mer enn tilfeldige observasjoner å støtte meg på, men jeg tipper at et realistisk anslag vil være 16-17 poeng per 100 kr i snitt for de som bruker dette kortet, kanskje opp mot 18 poeng hvis det er utstrakt bruk under kampanjer.

Frode789, mrhaakon, jgroneng and 2 others like this.
  19. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,025
    Bonuspoeng:
    183
    Den endringen fra MC Premium har gjort det slik for meg at jeg har lagt om kort strategien min, så i dag sa jeg opp Amex Elite kortet mitt, så sitter jeg igjen med den blå gratis varianten fra Amex for min del frem til det kommer en kampanje i Mai/Jun i forhold til oppgradering av kort til Premium. Så sier jeg opp det kortet i slutten av April når jeg kommer hjem for å unngå at årsgebyret trekkes på kortet og bytter det ut med ett annet kort jeg kan tjene poeng på.

Sum av dette gjør at jeg neste år sparer gebyrer tilsvarende 6655 Kroner. Så siste året blir strategien å fly 45+ segmenter og dra inn på shopping. Jeg tipper prisen per flysegment vil ligge på ca 280 kroner, så da blir det 12.600 kroner i flybilletter - 6655 i spart årsavgift på kort = 5945 kroner brukt for å kjøre meg i mål med LTG, så i stedet for danskebåten så tar jeg Gdanske-flyet neste år :confused::rolleyes: og siden jeg kjenner en storrøykende alkoholiker som kan kjøpe kvota mi, så vil jo han gjøre drittjobben med å subsidiere gullkortet og CT-billetten min fremover på det nye premium amex kortet mitt :confused::cool:

jonss, Lillegutt, mrhaakon and 3 others like this.
  20. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har kvalifikasjonsperiode 01. mai ->, så jeg håper bare at statuspoeng for forbruk i april kommer inn i mai.. Da kan jeg betale temmelig mye..

Del denne siden