God morgen fra NH221, som nærmer seg norskekysten (litt vemodig kan man bli som emigrert).
Jeg sov i rundt seks timer, så jeg må si meg fornøyd med det.
Nå er frokosten servert og fortært - det var ikke all verden med tanke på størrelse, men godt nok for en start på dagen.
Noen utvalgte høydepunkter og opplevelser fra reisen sånn utenom flyvningene:
- Tre museer ble besøkt:
- Presidential palace, Taipei (strengt tatt ikke et museum, men delvis åpent for publikum). Her var det sterkt fokus på styrken ved å være et demokrati, og dette var naturlig med tanke på situasjonen både i Taiwan men også andre deler av verden.
- Yingge keramikkmuseum, New Taipei. Tidligere var det mye produksjon av keramikk i området, og det er foregår fortsatt noe produksjon.
- Hokusai-museet i Tokyo. Jeg vil si dette er et must for alle som liker japansk historie og kultur.
- Alle tre kan anbefales.
- Filmen Megan 2.0, som vi så på luksuskino i Taipei, kan ikke anbefales. Styr unna filmen, men opplev gjerne kinoen Miranew i Dazhi. Men fy f det var deilig med aircondition..
- Totalt 182.000 skritt ble tilbakelagt i løpet av turen, kjenner det godt akkurat nå.
- Tokyo gikk fra å være overfylt med kinesiske turister til å bli nesten tømt på grunn av en 30 år gammel manga som påstod Japan skulle utsettes for et enormt jordskjelv 5. juli. Noe som ikke skjedde, selv om det var noen små skjelv.
Neste tur til Japan blir i oktober for å oppleve Hokkaido, mens vi drar til Taiwan i februar for å oppleve kinesisk nyttår.
Med det runder jeg av rapporten med et bilde fra keramikkmuseet i New Taipei - nemlig en gammel hodepute i keramikk, utformet som en katt 
Last edited: 06. juli 2025