Hei! Jeg har prøvd å skjønne hvordan SAS Eurobonus fungerer når jeg reiser på andre *A-selskap, men blir ikke helt klok. Særlig er det forvirrende at mange økonomiklasser ikke gir poeng ho SAS, men hos andre selskaper. Jeg blir heller ikke klok på hvorvidt flightene teller som flighter mot høyere status. Til nyåret drar jeg, kona og ungen på en langtur i sør-østasia med denne ruten: SVG-KBV med Thai Airways og to stop i hhv CPH og BKK. Det er U(SAS), V og W. KBV-PEN med Thai Airways og en lang 12t layover i BKK. «Operated by Thai Smile». W og V. PEN-SIN med Singapore airways direkte. Klasse V. SIN-SYD med Scoot direkte. Klasse O. SYD-CHC med Air New Zealand direkte. Klasse K. AKL-NAN med Air New Zealand direkte. Klasse P. NAN-BNE med Virgin Australia direkte. Klasse S. BNE-DAD med Singapore Airlines og et stopp i SIN. Klasse Q. DAD-PNH med Singapore Airlines med et laaangt stopp i SIN. Klasse N. PNH-DPS med Singapore Airlines med et stopp i SIN. Klasse V. DPS-SVG her er jeg usikker på om jeg skal ta Singapore (6500kr og N, N, K), Lufthansa (6768kr og Q, V, V) eller Turkish(6000kr og T, T, L). Innspill? I dag har jeg 20 000 statuspoeng hos SAS, men ikke mer enn 2 kvalifiserende flighter. Tipper jeg kan komme meg opp til 6 flighter og 25 000 statuspoeng innen avreise. Jeg har sjekket opp endel av rutene på whotocredit, og forsøkt å lese meg opp på ulike fordelsprogrammer, men har foreløpig ikke hatt noen eureka-øyeblikk. Det er dessverre ikke aktuelt å oppgradere noen av flightene (primært med hensyn til penger, men også det faktum at vi reiser med en 2-åring som vi gjerne vil ha plassert mellom oss, og ikke på noe business-sete). Så mitt spørsmål til dere som kan mer er: 1. Bør jeg spare i Eurobonus, eller burde jeg satse på et annet program? I så fall; hvilket? 2. Er det sånn at flightene kun unntaksvis gir poeng hos Eurobonus? 3. Jeg driver og trikser med litt kredittkort for å få gullkort hos SAS i håp om at det kan gi noen fordeler underveis på reisen. Er det vits – eller er *A litt kjipe på dette når jeg reiser rundt? Er særlig på SIN vi kunne tenkt oss litt lounge-tilganger. Også bor vi tidvis på Shangri-La, Hilton og Radisson og der er det jo mulig med status-match... Andre innspill til ruta?
1. Uten å vite mye om deg og dine fremtidige reiseplaner etter denne ferieturen, tror jeg Eurobonus pr. dags dato er det mest naturlige valget. Et spørsmål bør du dog tenke på, hvis du skal velge et annet program, hvordan skal du fortsette å samle poeng hos det programmet etter denne turen? 2. Hvis du kun reiser med de billigste økonomi-billettene, er det sannsynlig lite poeng å hente. Finn ut om du får poeng eller ikke på https://www.sas.no/eurobonus/partnere/opptjen-poeng/?category=flysas:eurobonus/category/airlines og bruk gcmap.com til å finne ut avstand mellom to flyplasser. 3. Fordeler som SAS gull, dermed *A-gull, finner du på staralliance.com.
Du får ikke tellende flygninger til status hos sas med mindre du flyr med SAS. Du kan maksimalt samle poeng med denne turen, ikke mange statusgivende legs.
Kvalifiserende flygninger får du kun med SAS og Widerøe. Generelt får du sjeldent Eurobonus poeng for de laveste klassene, og f.eks. Air New Zealand har unntatt de flygningene du skal ta. Singapore og Lufthansa gir begge 50% på de billettklassene, mens Turkish bare gir 25%. Du kan finne opptjeningstabeller her: https://www.sas.no/eurobonus/partnere/opptjen-poeng/?category=flysas:eurobonus/category/airlines Om du reiser med *A så er min erfaring at *A gold status gir bra verdi i utlandet. Det er ofte betydelig med tid å spare ved innsjekk, sikkerhetskontroll etc., og mange fine lounger. Eneste utfordring er at i *A lounger er man i utgangspunktet begrenset til 1 gjest, men forhåpentligvis vil mange la deg ta med både partner og 2-åringen inn.
Mitt inntrykk også, *A gold er bokstavelig talt gull på mange store flyplasser ute i verden. Og døråpner til fast track og lounge +1. Men EBP poeng? Nesten null eller ingenting med turistklasse billetter med unntak for de dyre/fleksible (ofte Y class, men varierer).
Takk for gode svar! Da går jeg for EBG før reise, også kjører jeg de turene jeg klarer via SAS, og dropper alt styret med KrisFlyer, Miles&Smiles og alt det greiene der. Noen småendringer blir det, og f.eks. litt flere flighter med Malaysia Airlines, men får se om jeg i det hele tatt gidder å opprette konto der, selv om det er OneWorld.