Mellom-Amerika i desember/januar

Tråd i 'Reisemål' startet av Gullars, 29. aug 2018.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Beklager hvis dette oppfattes som ny tråd for gammelt tema, men jeg tenkte å unngå å kuppe Costa Rica-tråden til @Are totalt med det som vel egentlig blir litt ny tematikk.

    Vi har booket OSL-ZRH-BOS-PTY-SJO-SAL-IAD-VIE-OSL (LX/CM/AV/OS - alt i C):
    Ankomst PTY 27/12 14:13 - 1 døgn i Panama - Avgang PTY 28/12 11:24
    Ankomst SJO 28/12 11:46 - 8 døgn i Costa Rica - Avgang SJO 5/1 12:20
    Ankomst SAL 5/1 13:40 - 1 døgn i El Salvador - Avgang SAL 6/1 08:15

    Vi begynner egentlig å bli usikre på hele reisen. Costa Rica virker latterlig dyrt i perioden på Pacific-kysten. Planen var da egentlig å komme seg over til den karibiske kysten, men etter hva jeg leser kan det være ganske regntungt der på denne tiden av året. Det første jeg lurer på er derfor om det kan være andre reisemål der som ikke er helt avsindig dyre og som kan gi oss litt av det vi vil ha: idyll, varme, chill, natur, aper og skilpadder :) Ikke ekstremt kresne av oss rent opplevelsesmessig med andre ord. Ønsker helst å unngå VM i springbreak-mentalitet. Eksempel: Jeg var i Cancun for noen år siden. Falt fullstendig pladask for Isla Mujeres og storkoste meg på resorten vi bodde på der noen dager (Privilege Aluxes), men kunne ikke fordra maset på Fiesta Americana på Cancun Beach.

    Grunnet usikkerheten er jeg begynt å se etter alternativer. Ettersom vi har klart den kritiske koblingen til Nord-Amerika via PTY og SAL, virker det som om så å si hele Mellom-Amerika er åpent for oss. Det vil si at vi i praksis kan gjøre om reisen til å dreie seg om Panama (PTY), El Salvador, (SAL), Nicaragua (MGA), Honduras (TGU) eller Guatemala (GUA) om dette gjør ting enklere for oss. Er det noen som har erfaring med noen av disse destinasjonene, og som eventuelt kan anbefale et velfungerende opplegg som ikke betinger at vi bruker halve ferien i buss men kan komme oss til en eller annen form for paradis innenfor fornuftige rammer?
     
    paramberg liker dette
  2. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Curaçao? Jeg holdte på å ende opp med den destinasjonen når Manila virket uoppnåelig...

    https://pietermaaidistrict.com/

    Nå er ikke det i mellom-amerika men like ved ;)
     
    Last edited: 30. aug 2018
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    @Gullars , catchen er, alle er ute etter det samme. Billig, varmt, idyllisk, lett tilgjengelig, osv. Så når et slikt sted finnes, så drar alle dit, og alle drar dit når de har ferie, det ikke er regntid osv, så da går prisene opp, opp og opp.
    Feriehus i Danmark skal være en knalldeal i November har jeg hørt :D, men det er hverken varmt eller idyllisk i November :eek:
     
    Travellingalf, Storbaba and Gullars like this.
  4. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Joda, jeg er klar over det. Men har samtidig inntrykk av at Costa Rica er et sted der etterspørselen øker enda mer enn andre steder i nevnte periode. Men kan jo hende jeg tar feil, og at alle idylliske plasser på jord er overbefolkede rundt nyttår.
     
    RoadKing liker dette
  5. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var på tur i Guatemala, Belize og Mexico i fjor sommer. Jeg vet ikke hvor mye strandidyll du vil kunne forvente i Guatemala, men det har mye å by på av naturopplevelser (aktive vulkaner, jungellandskap), og det finnes også svære innsjøer hvor man fint kan slappe av og bo på lodges i jungelen, som for eksempel i Rio Dulce. Her vil du også kunne oppleve dyreliv, og det er ellers mye å se relatert til Maya-kulturen i resten av landet. Hvor mange resorts du finner er jeg derimot usikker på.

    Belize og Caye Caulker inneholder jo mye av det du leter etter. Caye Caulker ligger rundt 45 minutter med båt fra Belize og ut i Karibien. Det er en liten sand-øy med tre gater, strender og drinker galore. Jeg så ingen luksusresorts da vi var der, men du vil nok finne et fint sted å bo. Du kan snorkle med revhai, rays og til og med kanskje delfiner, og alt er tilrettelagt for en chill opplevelse. Jeg vet ikke hvordan været er der da dere tenker å reise.

    Mexico var Mexico. Dvs Majahual og Playa Del Carmen. Jeg hadde valgt Belize og Caye Caulker hver dag hele uken.

    Det skal sies at vi her hadde slengt oss på en gruppetur som gikk fra Antigua i Guatemala, via Panajachel (som er et magisk sted ved Atitlan-innsjøen) og Rio Dulce til Maya-ruinene i Tikal. Deretter dro vi inn i Belize og til Caye Caulker hvor vi slappet godt av på stranden, og det ble vel egentlig bare mer av det samme i Mexico.

    TL;DR: Jeg ville definitivt vurdert Belize og Caye Caulker. United flyr til Belize City fra IAH mener jeg.
     
    Lnbre, Gullars and kfly like this.
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Hva med Tobago? Kan nok være noe vått der i desember/januar, men når vi var der på sommeren (som skal være enda våtere ifølge internettet) så var vi ikke plaget av det. Kanskje ikke det letteste stedet å komme seg til, men belønningen er desto større; Lite turister, fantastiske strender, variert natur som du ofte kan ha helt for deg selv, hyggelig lokalbefolkning, god mat og lave priser. Usikker på om det er apekatter der, men skilpadder finnes det i alle fall mye av.
    Vi bodde på tre forskjellige steder når vi var der, men under brorparten av oppholdet leide vi en villa og både lokasjon og selve villaen var veldig bra. Prisen var det heller ingenting å si på, i alle fall da.
    Man kan leie bil og utforske øya, leie båt for dykking/snorkling og fisking eller bare slappe av ved bassenget, på hotellet/villaen eller ikke minst; oppsøke en av de mange flotte strendene.

    Bare man ikke forventer store resorts, fornøyelsesparker og at alt er tilrettelagt for turister så kan man ha noen fantastiske dager (og uker) på Tobago. Og særlig mer chill blir det i alle fall ikke :)

    Vi storkoste oss der og reiser gjerne tilbake, med unger. Ett par episoder verdt å nevne er det ene hotellet som hadde egen frokostugle (!) som skulle holde småfuglene unna frokostfatene og den kvelden/natta vi fikk oppleve klekking av mange titalls skilpaddeegg på stranda rett i nærheten av villaen vår. Mange av de nyklekte skilpaddeungene satte kursen rett mot nærmeste lys, som de antok var månen, men som var en lyktestolpe ved en vei og vi fikk da hjelpe til med å bære de små tassene ned på stranda igjen slik at de kunne finne veien ut i sjøen og unngå å bli roadkill.
    Det var også mange enorme hunnskilpadder på stranda som var travelt opptatt med å grave hull til egglegging rundt oss, mens vi holdt respektfull avstand. Men, for en opplevelse!
     
    Lnbre, RoadKing, Are and 2 others like this.
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Belize er faktisk en mulighet! Vi får da følgende reiseplan:
    Ankomst PTY 27/12 14:13 - 1 døgn i Panama - Avgang PTY 28/12 12:06
    Ankomst BZE 28/12 13:29 - 8 døgn i Belize - Avgang BZE 5/1 17:10
    Ankomst SAL 5/1 18:40 - Overnatting i El Salvador - Avgang SAL 6/1 08:15

    Kombinasjon med Guatemala (GUA) på utreisen virker også mulig, men etter hva jeg kan se er det snakk om en 12 timers kjøretur fra GUA, hvilket nok blir lite aktuelt. Har du forslag til overnatting i Caye Caulker?

    Høres fantastisk ut! Er det rart at man blir glad i dette forumet :) Her forstår jeg det slik at det er Copa til POS som gjelder, og deretter lokalt fly utenom fra POS til TAB. Lokalflyet (Caribbean) er jo grisebillig (er det trygt?). Utreisen ser grei ut (bra med connections mellom PTY-POS). Sliter litt mer med å finne en retur, men godt mulig jeg finner noe etter å ha lett litt. Har du forslag til overnatting? Denne havner vel forresten strengt tatt i Sør-Amerika-sonen. Usikker på om det er nok poeng på kontoen jeg bestiller fra, men slikt finner man jo ut av :)
     
    RoadKing liker dette
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Blåser liv i denne tråden igjen. Vi hadde en fantastisk tur til Costa Rica (og en dag i El Salvador) i fjor, og vurderer en tilsvarende tur i år. Ettersom det er 35-50k EB å spare på å velge Mellom-Amerika fremfor Sør-Amerika/Karibien, tenker jeg en av de øvrige Mellom-Amerika-destinasjonene kan være bra reisemål (Belize, Guatemala, Honduras, Mexico, Nicaragua eller Panama).

    Jeg har vært i Mexico (Cancun) før, så foretrekker et nytt land på listen. Er ikke Honduras, Guatemala og Nicaragua ganske brutalt? I så tilfelle er det vel Belize og Panama som peker seg ut som de mest aktuelle kandidatene.

    @thool har jo allerede foreslått Caye Caulker i Belize. Andre forslag til gode destinasjoner i Belize og/eller Panama (og/eller andre steder i sonen)?
     
    Maggie liker dette
  9. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    567
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har to spørsmål til deg @Gullars :

    Hvor får du alle poengene fra?
    Hvor får du all ferien fra?

    mvh misunnelig :rolleyes:
     
    Gullars and Storbaba like this.
  10. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel nok av folk som reiser mye mer enn meg her inne. Har kun hatt fire CT-turer: Japan i mai i fjor, Costa Rica sist nyttår, Australia i påsken og Boston i pinsen :)
     
    animals and Storbaba like this.
  11. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Guatemala er ikke så brutalt, det spørs hvor du drar. Antigua, Rio Dulce og Panajachel er flotte steder!
     
  12. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,260
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Noen av stedene som ramses opp i tråden her som fungerer i midten av Juli?
     
  13. OleMarius

    OleMarius EBG

    Innlegg:
    58
    Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    8
    Guatemala er fint året rundt, antigua, lake atilan og flores. Anbefaler også å sette av litt tid til å utforske noen maya ruiner, tikal, El Mirador tar alt fra 5 til 7 dager det spørs hvilken tur du velger. Du kan også ta helikopter ;)
     
    Maggie liker dette
  14. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,260
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan er Costa Rica i Juli?
    Hve er alternativene fra Osl i Biz? Poengpris til mellomamerika i biz er det 165K-eb?
     
  15. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Maggie liker dette

Del denne siden