Men? Var ikke du akkurat i Mexico da Ccurrahee?

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 16. jan 2022.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat tre intense uker med jul og nyttår og mange muligheter og ønsker for overtid på jobb fikk jeg med meg mellom to turer til Mexico. Jeg har kjøpt, byttet og fraktet madrass. Reparert et toalett og fikset opp kjøkkenviften så den ikke lengre sender stekelukt ut i friskluftanlegget i borettslaget. Og jeg har fått startet på Book of Boba.



    Jeg tror alle som følger forum fast har fått meg seg diverse frustrasjoner og sutring om forandringer på denne turen. Og ikke minst den aktive tråden om hvordan, hvor og om en kan overnatte og har stopover eller bare returnerer på Handeda nå som ANA F er “the shit” for bookinger med EB poeng.
     
    Calling, EndreD, Sonictravel and 22 others like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir Ruter og Vy som frakter meg til OSL på formiddagen og manuell innsjekk hos SAS. Det må vises fram dokumenter, som godkjennes og lures litt på om jeg trenger innreiseskjema for Storbritania. Det trenger jeg ikke så lenge jeg er i transit på T2, men det er nå fullt ut. Så har Boris oversikt over meg også.

    Dagens underholdning på vei til London er en times samtale med en Belgisk psykolog som mener hele verden er massehypnotisert og kondisjonert av skumle krefter i forkant av den menneskeskapte «pandemien» vi lever oss igjennom. Gjennom to år oppdager du litt mer om hva venner tenker om verden. Og sånn passe vennskapelig utveksler jeg derfor propaganda med en kompis som ikke har trua på verken vaksine eller virus. Foreløpig sånn passe vennskapelig, og uten noe egentlig mål om å frelse den andre, i alle fall fra min side. Jeg kan ikke si at jeg ble så mye klokere på pandemien, men det er morsomt å se og høre en argumentrekke som er bygget opp for å forklare et politisk standpunkt, mer en å gi en forklaring på aktuelle fenomener i verden i dag.

    Gullstua er oppe og leverer som vanlig. Innland har jo verken trening eller kaffe og på utland er det passe fullt og lunch servering som vanlig.
     
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    Livet er i blant underlig. Selv sitter jeg og smiler bredt i 1A og gledet meg til timene som skulle komme. Ved siden av meg i 1D satte en voksen kvinne som skulle over til London for å besøke sin søster på sykehus. En personlig tragedie som spilte seg ut i disse dager. Vi fikk en god prat, både om ANA F, min litt spesielle hobby og om det å være pårørende til alvorlig syke. Litt jobb, litt humor og selvfølgelig masse vemod. Men det ble en fin flytur over.

    Spansk crew med britisk purser. Serveringen var svært så spisbart reker med deilig potetsalat. Den satt som et skudd med en IPA fra Mikeller. Ellers er alt på det jevne både på OSL og hos SAS.
     
    Calling, EndreD, Sonictravel and 24 others like this.
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    Linken viser noen av forandringen denne Covid komplekse bookingen har vært og ble. På sitt beste var den 4 x ANA F med 24 timer i Tokyo og SAS direkte til og fra London, men noen dager i Chicago.
     
    drsyk, Earl, paron and 9 others like this.
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    En liten live oppdatering fra en noe brisen @ccurrahee :):):)

    Polaris lounge på ORD og bare en drink til før jeg løper til flyet.... 6FB1214F-3244-46B1-964A-00B2A324ADA3.jpeg A9DF26EF-F4B0-42EB-BA0B-2A61D617F703.jpeg B23B6269-3C04-47BC-863D-7C7B73D194D3.jpeg E11293C4-C8CA-463E-9B65-A13A30738047.jpeg 44B7DA24-A1E5-4B99-8563-FB22F6DC5537.jpeg 040206CA-6B81-4F2F-9533-3AD18EC1BF1C.jpeg D268861E-293B-48C0-BECF-95D7E54D197F.jpeg 13A1E5CF-9D4A-42D5-8D0D-DE610E0BA37F.jpeg 6B7260EC-E3CB-4DF3-AE8C-F0BE39C85ED1.jpeg 53771BEF-D062-4770-9D4C-B5044BB8BC09.jpeg C870FE9E-3CF3-4997-8EF5-2010970E2BD7.jpeg
     
    CKe, Liza, Pyro and 43 others like this.
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,862
    Likes mottatt:
    22,382
    Bonuspoeng:
    293
    God tur videre!!
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,522
    Likes mottatt:
    871,390
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig!
    Du verden..!
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    Du store verden...!
     
    obay and Eddie47 like this.
  11. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,360
    Likes mottatt:
    5,379
    Bonuspoeng:
    183
    God tur!
    Fint å se at polaris loungene rundt om har åpnet igjen
     
  12. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,504
    Likes mottatt:
    22,137
    Bonuspoeng:
    183
    God start på reisebrevet, gleder meg til fortsettelsen :)

    Skal til ORD om en måned, er denne loungen åpen for de som reiser SAS C? Eller som har SAS gull?
     
  13. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,290
    Likes mottatt:
    1,277
    Bonuspoeng:
    113
    Du slipper inn om du fly star alliance business class …dvs gold spiller ingen rolle her.

    ….men så er problemet at loungen på ORD er på united terminalen - sas flyr fra term 5. så du trenger god tid hvis du skal ha tid til et besøk.
     
    Flyingdutchman liker dette
  14. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    7,145
    Bonuspoeng:
    183
    Polaris på LAX og SFO er fortsatt stengt.
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    Ankomst eller avreise med United Polaris på interkontinental ruter.( ikke feks MEX) Eller avreise med *A biz også interkontinentalt.

    På ORD ligger Polaris på Terminal 1 C18. C gates ligger som er en øy med pir, så det er litt gangavstand. Men du har *A Gold fast track om du vil inn. Fin lounge. Men per i dag ikke airside transport så du må ut og ta monoralien tilbake til feks Terminal 5 noe som tar tid. Men hvis du legger inn et måltid og drinker i Polaris er ikke det så dumt.
     
    Sonictravel, drsyk, KRS and 4 others like this.
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,965
    Likes mottatt:
    8,089
    Bonuspoeng:
    183
    Mange takk for nyttige detaljer!

    Lenge siden jeg har vært på ORD nå. Omtrent hvor lang tid tok monorail'en?

    Og så kommer jo security check i tillegg - det er jo et wildcard x2, siden du velmåtte security check'e inn til T1 for å gå i loungen og så igjen da du kom til T5 for avgang.
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293

    United og @A flyr fra T1 og C også, så jeg måtte bare gjennom immigrasjon og bag drop.


    Monorail ventet gode 5 min selve turen 6-7 min pluss gange i hver ende.
     
    tobeornot999 liker dette
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    Det jeg endte opp med etter mange lange frustrasjoner og en lang periode der SAS nekte å forandre reisen var ved 11 tiden kvelden før avreise denne. De siste forandringen som er kommet på er : Copa via Panama med skumle 47 min transfer, med formiddags avreise fra Mexico City i stedet for tidlig morgen direkte med United. Noe som gir meg en kort natt på flyplasshotell ved ORD. Så byttet jeg United Polaris fra Chicago til Tokyo på formiddagen med en litt senere avreise United domestic first ned til Los Angeles 6 timers transfer tid der med mulighet for *A First loungen eller Polaris på LAX, hvis den er åpent. Det er meldinger om at den åpner denne eller neste uke på diverse nettsider. Men hvem vet. United, antakelig ;) Så blir det ANA F igjen, til Haneda der ventetiden nå er kuttet fra 18 timer til 6. Returen til Oslo inkluderte lenge en overnatning i terminalen på luftmadrass. Luftmadrassen er forøvrig med i kofferten, men nå ser det ut til at jeg kan gå rett i loungen og sove litt og dusje før flyet til LHR. Det jeg mister er frokost på Polaris loungen før avreise hjemover. Men det skal jeg stå over.

    SK+ OSL-LHR 1A A320-neo
    NH O LHR-HND 1F The Suite 777-300ER
    UA C HND-ORD 1A 787-9 Polaris new suite

    UA C ORD-MEX 737-800

    CM C MEX-PTY 737-800
    CM C PTY-ORD 737-800

    UA O ORD-LAX 767 1F Domestic First
    NH O LAX-HND 1F The Suite 777-300ER
    NHO NHD-LHR 1F The Suite 777-300ER
    SK + HLR-CPH 1F 737-800
    SK + CPH-OSL 1F 737-800

    Reisen risikomomenter er : Fire timers transfer i Chicago på vei ut. Da skal jeg gjennom immigrasjon, hente og lever koffert, bytte terminal og forhåpentligvis ha tid til å besøke Polaris for en drink eller en burger. Bookingen ORD-MEX-ORD er separat, og det har vært umulig å få SAS eller United til å koble disse sammen, og heller ikke mulig å få SAS til å legge til 2 legg ned til MEX.

    Men som vanlig gjelder det bare å finne riktig person. Her Tomatsu i skranken på Haneda, jobber riktignok for United, men Japaner er han. Så han kunne lese Norske utskrifter av både Covid pass og selvtatt PCR test. Han kunne også se utfordringen på ORD og sørget for at bagasjen og reisen ble koblet sammen. Blir jeg sen vet nå United på ORD at jeg er på vei.


    Som nevnt over er også flybytte i Panama relativt kort Men, det går et morgenfly dagen etter til Chicago, og selv om det da blir et veldig kort besøk i den kalde byen, skal jeg klare en forsinkelse der uten at hele reisen faller sammen.



    Jeg mener, hva kan gå galt nå som Corona gjør at det nesten ikke er folk ute å flyr?


    Edit : svaret ble at alt gikk fint. Jeg hadde god til og ting gikk smooth hele veien til hotellet. 50 min fra vi var ute av flyet til drosjen nærmet seg gamlebyen her jeg bor.
     
    sunshine, Calling, EndreD and 22 others like this.
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    Vi kommer oss til London og T-2 virker litt tom. Det vil si, det så ut som om det var enorme køer for dem som skulle inn i landet. Jeg var eneste gående fra ankomst gaten vår og ut til satelitten der Air Canada og Singapore ligger som naboer, og ANA sin gate ligger. Planen var øl og en saltkringle hos AC, men de stengte tidlig kl 1415 etter at flyet vestover var gått, så da ble det F avdelingen til Singapore i stedet. Hyggelig det, med bordservering og god drikke, uten at jeg blir blendet og overveldet. Det er ikke The Private Room på Changi for å si det sånn.

    Loungen ligger fint med utsikt over det famøse hølet på LHR, som nå har blitt et flatt og hardt betongdekke. Som eneste gjest fram til rett før jeg går mot gate denne kvelden tuslet jeg inn i biz delen og fant en hyggelig bar. Loungene ser ut til å være utelukkende bemannet av første og andre generasjon Indere fra London, som kan være høflige uten at de gir den enormt gode servicen mange av oss har opplevd hos Singapore Airlines. Alt er der, men den personlige touchen er bare tilstede hos de to ansatte jeg tror kommer fra Singapore i løpet av ettermiddagen.

    Vakkert dekketøy, men med synlig slitasje. Flotte glass, men ikke rene glass. og hva med en serviett når en serverer varm mat? Hva med en runde for å sjekke om jeg har det bra eller vil ha et glass til?


    Standard SQ interiør og fint utsikt. Kort men grei meny og god reker. Serveringen på First er bare hakket mer eksklusiv. På biz delen er ostefatet litt mindre, menyen har de samme rettene, men den er litt kortere, og det er prosecco og ikke champagne i kjøleskapene.


    Jeg smaker på Rodier, som ser ut til å ha et hint av rosa i seg. Den liker jeg godt, uten å kunne si hvorfor. Den bare passer min munn. Laurent Perrier er tynn og stram i forhold.

    Baren i biz delen lager en god Bloody Mary. Og rekene som var nyfriterte og sprø kom med pommes og fersk ertepure.

    Ganske så happy med at jeg skal tilbake hit i hvert fall to ganger til i løpet av året. Hvis alt nå går som planlagt.
     
    sunshine, Calling, EndreD and 21 others like this.

Del denne siden