Men? Var ikke du akkurat i Mexico da Ccurrahee?

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 16. jan 2022.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,505
    Likes mottatt:
    34,362
    Bonuspoeng:
    293
    ANA er på tid fra London. Vi er 41 passasjerer ombord. Der resten av de reisende har en overvekt av europeere og fordeler seg omtrent likt mellom biz og comfort/eco. God plass til alle, så bakover få folk også sove.

    Papirene som ble sjekket i Oslo blir sjekket igjen i London. Her kan ingen Norsk, så en utskrift på PCR fra helsenorge blir også vist fram på web, og da godkjent fordi det kommer klarer fram at det er en PCR. Jeg leverer også innreise skjemaet for USA her, og det er en tydelig amerikansk representant som vet om at jeg skal videre i gate. Hun sjekker også papirer uten at det er noe som helst problemer eller spørsmål annet en mild forundring over flyruten. Forklaringen om EB poengbruk gir både smil og forståelse ser det ut til. Sjekken tar litt tid, og selv om det ropes opp grupper blir det i praksis en jevn strøm og en dør i bruk. Jeg svinger til venstre og blir fulgt til mitt 1F av purser som står i døren og venter på meg.
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,505
    Likes mottatt:
    34,362
    Bonuspoeng:
    293
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Gud jeg gleder meg til februar og JFK-HND-LHR i ANA F (min andre tur med ANA F).

    Fortsatt god tur @ccurrahee og takk for masse bra bilder!

    Edit: benytter ANA bare nye The Suite på flyvingene sine nå?
     
    NoLimit, Sunnfjordingen and Lars J like this.
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,505
    Likes mottatt:
    34,362
    Bonuspoeng:
    293
    De flyr vel både 777 og 787. Så en kan treffe på begge kabinene.
     
  5. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Antigen test hadde også vært OK?
    Såvidt jeg har klart å skjønne kreves ingen test for transit i Japan, men kravene til slutt destinasjon som gjelder..? Altså USA
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,505
    Likes mottatt:
    34,362
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer. Så da ville antigen også fungert i og med at USA vel godkjenner det.
     
    Lars J liker dette
  7. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Supert, dette ser unektelig bra ut.
    har LHR-HND-LAX om 2 uker, eneste skjær i sjøen er å teste positivt.. kommer til å leve isolert de neste 14 dagene :p
     
    Maggie liker dette
  8. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Flott rapport! Ser frem til fortsettelsen :)
     
  9. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Å du herlige galskap! Lettere misunnelig!" God tur videre!
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,505
    Likes mottatt:
    34,362
    Bonuspoeng:
    293
    Du spiser motsatt meny av den jeg får på veien hjem. Skal slite ut 1F skikkelig jeg....
     
    tobeornot999 liker dette
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,076
    Likes mottatt:
    68,744
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig tur, blir litt forvirret i hodet av kronologien ….. det er vel alderen tenker jeg!

    Dette er jo egentlig galskap!
    Har du snakket med Greta Thunberg om definisjonen på flyskam??
     
    Sunnfjordingen liker dette
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,725
    Likes mottatt:
    7,648
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er jo eksempler på noe av det hyggeligste med å reise rundt i verden: trivelige folk finnes stort sett overalt. Dennis-tyvärr er heldigvis et sjeldent unntak.
     
    Sunnfjordingen liker dette
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,505
    Likes mottatt:
    34,362
    Bonuspoeng:
    293
    Greta ( min miljøsamvittighet ) er med på tur. Hun er med hver dag når jeg sykler til jobb også. Så hun lever vel.
     
    Earl, Insomnia4u and Eddie47 like this.
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,505
    Likes mottatt:
    34,362
    Bonuspoeng:
    293
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,505
    Likes mottatt:
    34,362
    Bonuspoeng:
    293
    Bollinger sin millesime koblet til den siste 007 filmen med Daniel Craig var velkomstbobler, sammen med tilbud om varm nøttesnacks. Uten at den champagnen gjorde meg mer glad i disse boblene alle skal tømme trallene for.

    Jeg får skiftet til pysjamas, og klærne blir hengt opp og stelt med. Vi er avgårde på tid og raskt etter at vi er i luften kommer den vanlige mappen med de omfangsrike menykortene. Jeg er sulten og går rett på middag som denne gangen ble en blanding av den Japanske og vestlige menyen.
     
    paron, Earl, Sonictravel and 7 others like this.
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,505
    Likes mottatt:
    34,362
    Bonuspoeng:
    293
    Gjennom måltidet blir det vesentlig champagnen fra fra Krug å drikke. Med innslag av rødvin og sake der det passer og frister Med tre flyvninger i ANA F denne gangen er det greit at jeg ikke er halvveis gjennom det som finnes i menyen så langt.

    Ombord har jeg to toaletter å velge mellom og ble ivaretatt av purser for hele flyet og en dedikert flyvertinne som sov mens jeg sov midt i reisen.
    Serveringen ble omtrent som som følger :

    Amuse bouche med osteskroper og en vidunderlig kompleks og rik kald asparges suppe med purre. Gresskarrterte som er søt og fet og en rosa geitost macaron, fet og salt og geitete.

    Kaviar på tradisjonelt vis, og er sammen med den neste forretten det beste jeg får ombord denne gangen.

    Krug som denne gangen kom i helflaske. ( Lover, selv om jeg glemte bilde) Den smaker meg bedre en forrige gang jeg fløy ANA F. Kanskje hyppig bruk av forum kan elever meg til noe annet en stout og landølselsker?

    Foie gras med pate av svineknoke kom med fiken og pistasjenøtter og litt grønt. Med den testet jeg et glass av en utmerket cabernet fra Napa. Fet dyp andesmak tåler sødmen og saltet i pateen og tilbehøret.

    Så et takskifte over til de japanske forrettene. Rogn med ingefær, reke, tørket småfisk og abalone. En daikonlakserull og svarte bønner i soya saus. Med denne komposisjonen passer det med en kraftig og tør junmai sake. My ris og umami, mindre sødme og tropisk frukt. Men den fungerer fint til til dels kraftige smaker av hav og fisk.

    Så en liten hvilerett med ost, sitrusgele og kamskjell ble etterfulgt av første varme rett, en kyllingkjøttbolle med grønnsaker og miso. Mør og saftig flyter den i varm miso som er så pakket med umami at er som en stykke kjøtt i seg selv.

    Mett er ordet som treffer meg nå, så jeg tar en liten pustepause med Krug, før jeg smaker på et grillet tykke yellowtail med litt grønt som hovedrett. Fisken er varm og saftig og grillet samtidig. Uten at den er så spennende. En litt typisk hovedrett en får på en hotellmiddag i Japan.

    På prestisjetunge ruter servere ANA den fantastisk komplekse 21 år gamle Hibiki. En blended Whisky fra fjellene nord for Kyoto. Av alle flaskene jeg hilser på er det nok den jeg aller helst vil ta med hjem og komplementert samlingen fra Suntory.

    Som avslutning petits fours og en rød bønnepasta servert med sitrus gele og varm matcha te.
     
    sunshine, EndreD, Insomnia4u and 22 others like this.
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,505
    Likes mottatt:
    34,362
    Bonuspoeng:
    293
    På menyen står også en Deutz som ikke jeg kan huske å ha smakt fra 2014. Den er ikke lastet, så da har jeg noe å se fram til kanskje? Noen som har nok klokt å si om den?
     
    paron, snus_mumrikken and Flymunda like this.
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,505
    Likes mottatt:
    34,362
    Bonuspoeng:
    293
    På magisk vis står sengen min igjen oppredd ved siden av mitt vindusete, og det gir meg noen timer med god søvn. Er det noe ANA kunne forbedret er det et skikkelig madrass produkt. Med god plass og privatliv hadde det vært deilig med et mykere liggeunderlag. Det ville gitt meg enda bedre søvn.

    Når turen på badet er over, er det på tide med håndspray. De står klare, hver gang og har redd opp sengen og gjort klar til frokost. På menyen e det mulighet for yogurt og frukt, men jeg er sulten, igjen og går for en av de vestlige hovedrettene.

    Det blir et stykke Waguy til frokost, og den er rosa, og varm. Hvordan de får det til? Hvem vet? Men flyvertinnene hos ANA klarer både å lage lekker mat, presentere den proft, både på tallerken, men også i hvordan de serverer, og presenterer hver rett. Jeg ser dem i blant i gardinet ved A setene, bare et blikk over til meg. Sånn at de kan komme til meg når jeg trenger det.

    Biffen får følge av en endive salat med ost og en deilig is og en forglemmeslig eplekake til dessert. Og så til slutt før landing, varme spenstige Ippudho nudler i en het fet umamikraft. Må si jeg gleder meg til returen både fra LAX og HND.
     
    EndreD, sunshine, paron and 16 others like this.
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,505
    Likes mottatt:
    34,362
    Bonuspoeng:
    293
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,505
    Likes mottatt:
    34,362
    Bonuspoeng:
    293

Del denne siden