Une Bastholm har på vegne av MDG lagt frem sitt alternative budsjett: https://www.nettavisen.no/okonomi/m...ig---et-nadestot-for-bransjen/3424048088.html
Det er litt interessant for MDG vil jo helst at vi skal slutte å forurense, dvs. slutte å fly og kjøre bil, men samtidig baserer de budsjettforslagene sine på store inntekter på avgiftslegging av disse aktivitetene. Kan man ane at det er noe om ikke henger helt sammen...?
Politikere... De skal alltid straffe med gebyrer og avgifter, istedenfor heller å legge til rette incentiver for at man velger anerledes.
Så mye som brukerne på dette forumet flyr, burde InsideFlyer hatt 10% avgift på alle som registrerer seg på dette forumet.
Der ble de kuppa. De trodde ikke noen andre enn MDG folka (som det nesten ikke var noen av den gangen) ville kjøpe en Think eller to, og de gikk jo ikke langt. Så kom Tesla...
Sikkert et snev av oppgitthet, slik mange av oss føler om det meste som kommer fra fjasepartiet de grønne..
Hvorfor fjasete? Synes det er en enkel tankegang, all den tid man ikke liker det. Forurenser du, betaler du. Så kan man lyve til seg selv (slik som for eksempel bjornpilot på instagram) og argumentere for at flyene blir mer miljøvennlige, men det hjelper jo ikke det når volumet i antall fly bare øker heler tiden.. De insentivene er jo litt på grensen til perverse insentiver. Strupe fossilbiler og så sende tunge Teslaer ut på vinteren som i like stor grad som en X5 virvler opp svevestøv
Man kunne ha differensiert avgiftsletten sånn at de lette små, billige elbilene kom bedre ut. Men da blir det mer byråkrati. Jeg mistenker noen her inn for å være imot mer byråkrati også..
Hvis du bytter ut det "artige" ordspillet "Fjasepartiet de grønne" med et hvilket som helst annet parti, så vil det være folk der ute som mener det samme. Demokrati heter det.
Det er nok incentiver de driver med her. Det de foreslår er at gjenbruk og reparasjoner skal være billigere enn bruk og kast, så foreslår de å fjerne mva. og ha økte avgifter på andre forurensende aktiviteter. Det er altså lov å være uenig om politikk, men som @holmen også påpeker er elbil insentiver akkurat et forsøk på det samme. Vi lever heldigvis i en demokrati, og da får vi bare tåle uenigheter. For min del har jeg ingen samvittighet med å forsøke å leve så miljøvennlig så mulig akkurat for å kompensere en del av flyging som jeg er nødt til å ha i livet mitt. Jeg skulle ønske luftfart var grønnere og jeg kommer til å støtte alle forsøkene til å gjøre det mer miljøvennlig. Jeg mener at det å prøve å håndtere vitenskap om klimaendringer som en mening i 2020 er noe som ikke holde mål i et sivilisert samfunn. Men igjen, vi er i en demokrati, og jeg skal tåle uenigheter, uansett hvor teite jeg synes de kan være
Eh, sorry mac, men hva slags incentiver er det MDG kommer med når de vil øke avgifter på fly? Hvis de derimot hadde gått inn for å subsidiere og introdusere flere togavanger (evt buss), så hadde det vært incentiver. Så sant så sant
Insentiv betyr at du oppmuntres til å gjøre noe, og i dette tilfellet oppmuntres du i form av økte skatter til å fly mindre. Insentiver gjelder ikke kun handlinger som medfører positive eksternaliteter. Og så kan de godt bruke de økte skattene til å introdusere flere togavganger, eller evt kutte litt i reisetiden på de lengste togstrekningene.
Alvoret i dette er at vi/verden trenger typer som Une Bastholm, slik at vi for opp øynene og endrer vaner og oppførsel over tid. Opp gjennom årene har jeg truffet flere slike entusiastiske mennesker som vi «veletablerte» har ristet på hodet av for deres naivitet og enkle løsninger. Fra Bellona og Fredrik Hauge som okkuperte kontoret mitt en hel dag for å presse penger ut av miljøvernminister Torbjørn Berentsen til opprensking av Sørfjorden rundt 1990. Entusiastiske damer som viet sitt liv til å bekjempe barnearbeid og utnyttelse av kvinner i u-land og som leder av en stor innkjøpsorganisasjon ble jeg over til «bombadert» med opplysninger og krav. Bekjempelse av sosial dumping i Norge ... Innføre sirkulær økonomi i byggeindustrien ... Og nå MDG som faktisk pådriver i miljøspørsmål, hvor bil og fly er en del av deres fanesaker .. Det er selvsagt mye av dette som strider mot det vi tidlige har tenkt og gjort, men smått om senn endrer vi holdninger og litt væremåte. Det er klart at vi har behov for slike entusiastiske mennesker! .... selvsagt kan vi lett torpedere dem med «våre fakta» og det vi lærte på skoler og universiteteter, men kanskje de vet noe vi ikke vet? Hadde vi fått elektriske biler dersom ingen tenkte nytt og våget å satse? Det samme med elektriske fly? Hydrogendrevne tog og trailere? Vi klarte ikke sette stopper for fargefjernsyn og internett, ei heller klarer vi å stoppe miljøbølgen og kampen for en rettferdig fordeling selv om vi utferdiger en «presidentordre»
Jepp. Men, mye av det tar også tid fordi lokalstyre og privat eiendomsrett står så sterkt det gjør i Norge.