Da har tiden kommet hvor jeg skal planlegge bruk av min første CT. Nå begynner jeg for alvor å frykte at poeng-priser kan gå opp, og det er en kraftig motivator til å begynne jo før jo heller. Jeg tror jeg har lest det meste jeg kan finne på dette forumet (dere er fantastiske), men jeg har enda veldig mye å lære med tanke på det praktiske rundt å finne og booke de rette setene, hvilke strekninger man absolutt må oppleve med hvilke flyselskap, osv. Jeg har nok et Expertflyer medlemskap, samt mange timer med research, foran meg. Jeg gleder meg! Men før jeg begynner for alvor med det praktiske må jeg jo finne ut hvor jeg skal, og det hadde vært fantastisk å høre noen anbefalinger rundt destinasjon. Jeg har ikke lyst til å tilbringe ferien, i hvert fall ikke hele, på en strand eller ved et basseng. Hovedmålet, ved siden av å få prøve ut luksuriøs flyvning, er at jeg skal oppleve noe nytt. Men luksuriøs reise er jo selvfølgelig et must, og det er derfor jeg spør her heller enn å bare søke opp spennende steder - en forutsetning for stedet jeg skal besøke er jo at jeg får prøve å fly på en måte som jeg absolutt ikke har råd til uten å bruke poeng. Dermed blir spørsmålet, er det noen F-rute-kompatible skjulte eller mindre skjulte perler der ute som kan anbefales når målet ikke er sol og varme, og heller ikke avslapping for den saks skyld? Ideelt sett vil jeg stå opp tidlig hver dag og sette av gårde for å oppleve noe nytt, noe jeg kun kan oppleve på dette stedet, noe jeg vil huske lenge. Det kan nevnes at jeg ikke er noe glad i alkohol, og nokså lite kresen i matveien (jeg er ikke den som setter mest pris på god mat), så opplevelser basert rundt party/mat trenger selvfølgelig ikke unngås helt, men kommer ikke til å være utslagsgivende. Generelt: Jeg har tenkt å reise alene, og har dermed nokså god fleksibilitet. Med unntak av noen få helger kan jeg egentlig legge reisen når som helst i perioden september til november, og det trenger ikke nødvendigvis å være i forbindelse med helger (burde derfor ha greie muligheter til å skaffe meg litt F-billetter?) Jeg har ca. 140K poeng på kontoen, så med CT regner jeg med at det meste skal gå. Jeg hadde tenkt meg 5-6 netter på stedet jeg skal besøke, men jeg er fleksibel her også. Så lenge det holder en grei standard, og jeg har eget rom med bad, bryr jeg meg ikke noe særlig om luksus på stedet hvor jeg skal bo (men om det er et sted hvor luksus er billig har jeg selvfølgelig ikke noe i mot det.) Det er langt ifra noe must å bli på ett sted hele tiden, så lenge det er praktisk reiser jeg gjerne rundt på stedet jeg ender opp. Jeg vil ikke kjøre bil på turen, så det må være bra muligheter for å komme seg rundt uten å leie bil. Jeg er en mann i siste halvdel av 20-årene et sted, om det skulle være relevant. Jeg er for øvrig veldig lite bortskjemt hva fly-klasse angår. Jeg er heldig nok til å ha anledning til å fly mye, men mest i Economy. Med unntak av Premium Economy en gang i BA (innenriks i UK…) har jeg aldri flydd noe bedre enn Economy med noe annet selskap enn SAS, hvor jeg har sittet i pluss en drøss med ganger, og to ganger hatt long-haul i C (gate-upgrade fra Economy(!) en av gangene). Hele "F"-verdenen er derfor veldig mystisk og eksklusiv sett ifra mitt ståsted. Så om det er en destinasjon som gir meg anledning til å stikke innom lounger eller kabiner som bare må oppleves, så er det selvfølgelig også et pluss. Takk!
Jeg er Asia-entusiast og leste akkurat om dykking og fjellvandring i øyene øst for Bali. Bali i seg selv spennende nok for meg, men du høres litt mer friskus ut enn meg. Man kommer seg ikke til Bali i F, men underveis dit er jo spa-loungen til Thai i Bangkok. Min første F-tur håper jeg går til Guam, som jeg tror er en litt mindre utgave av Hawaii, og en del andre muligheter for øyhopping med fly. Togpass i Japan er flott. Japan har flotte flyselskap og flyplasser. Min søster reiser på yurt-tur i Kirgistan, noe jeg selv aldri ville tenkt på, men rutene dit i F er vel ganske få Min andre søster skal på rundtur i Kina i sommer og jeg er sjalu som f***. Søk på Zhangjiajie på YouTube. Bare husk at Kina har ca like dårlige premium flyprodukter som USA. Søk ellers i @Are sine tråder om fine F-turer i Bonushjelp-forumet.
Tokyo er bra om du vil fly F. Da er det også mulig å fly via USA. Forøvrig kunne jeg tenkt med denne turen: OSL til og fra FRA og gjerne med LH. FRA-BKK med Thai eller Lufthansa etter november . BKK-SIN med Thai i C Retur: SIN-CGK med Singapore i F CGK-BKK med Thai i C BKK-ICN med Thai i F ICN-FRA med Asiana i F Da får du prøve opp til fire premium F opplevelser i lufte. Og Fire F lounger.
Flyr du alene bør finne se på muligheten til å finne ANA F. En absolutt høydare når det gjelder F. Til Europa slippes det kun et sete på noen flyvninger, så og si aldri to.
Dersom du gjør som Are skriver så kan du finne deg ANA fra Europa til TYO og videre herfra med ANA F ned til SIN i steden for Thai via BKK. Da kan du også vurdere å bytte ANA med Lufthansa på vei til TYO. ANA er topnotch men det var sannelig Lufthansa og Asiana også.
Tusen takk for forslagene! Jeg kjenner nesten det kribler i magen allerede bare jeg tenker på dette. Fjellvandring i Bali står faktisk allerede på en to-do liste sammen med en vennegjeng, og er løst lagt til 2018. Guam og Kirgistan hadde jeg ikke tenkt på - men skal se på de også når jeg leter! Tokyo kunne absolutt være noe (det eneste som teller mot er at det kan bli en grei Milage Run destinasjon under SAS-tilbud, så det er ikke umulig at jeg sparer Tokyo og besøker av poengsamlingsgrunner senere) og Singapore er defnitivt heller ikke å forakte, og det der er jo en flott routing. Singapore har jeg dog så vidt besøkt før, men til gjengjeld har jeg noen venner boende der med fine gjesterom som også gir meg litt fleksibilitet til å flytte lit rundt på reisedager om billetter skulle dukke opp - og det er jo et greit utgangspunkt videre til Malaysia. ANA F er definitivt også på radaren, og om dette kunne finnes til Singapore... hmm, da kunne kanskje F til Singapore, og så bruke Singapore som et utgangspunkt høres veldig fristende ut. Og om jeg i tillegg etter November kunne få ANA F en vei og LH F den andre veien... Tusen takk for alle innspill, jeg er veldig takknemlig for å få mye å tenke på. Ytterligere forslag mottas selvfølgelig med takk! Og omtrent alt @Are har skrevet står selvfølgelig på leselisten min fremover. Jeg gleder meg!
Hva med Buenos Aires i LH F? Det er vel den lengste F-ruten til LH og du skal i alle fall ikke gå tom for ting å gjøre, se og oppleve der. Og viss jeg ikke tar mye feil så kan du vel ta deg en svipptur (med båt?) over til Uruguay også mens du er der.