Hei. Det ble dessverre aktuell å spørre. Jeg har en booking MOL - OSL - DUS og retur i Oktober. Alle signaler tyder på at det kan skje at Tyskland blir rød og jeg ikke har råd å ta 10 dager karantene etterpå. Ticket jeg har var egentlig en booking rundt påske, men ble gratis endret til oktober. SAS Go nedover og SAS Plus smart tilbake. Skulle det komme som jeg forventer, at Tyskland bli rød i lengre tid, så vil jeg ikke reise. Men ombooking har jeg allerede gjort, så denne muligheten er bort. For tiden tilbys et bare voucher til 31.8.2020. Det står der at man kan refundere bestillingen i SAS Plus smart mot gebyr (men ingen sted finner jeg høyden for det). SAS Go er ikke refunderbart. Ok... men 3322 kr er mye penger. Så tenkte jeg at det er mulig å endre flyturen (betale litt for det) og kjøpe SAS Plus Smart eller Pro, men det koster 650 kroner. Hva er mine muligheter ellers? Jeg har dessverre ikke en detaljert listing av hva som jeg ville tape, skulle jeg velg å avbestille. Jeg ser bare samlet pris. Innspill/råd velkommen.
Er dette en poengreise eller reise kjøpt for penger? Hvis du har betalt for turen dekker vel reiseforsikringen din avbestilling om Tyskland skulle bli rødt, så lenge du kjøpte reisen mens landet var grønt (gult)?
Sjekk fristen hos ditt forsikringsselskap for hvor nærme avgang du må avbestille en flybillett (varierer fra ingen frist, 14 dager til 3 dager). Om Tyskland rødt på dette tidspunktet og flyet går som vanlig, ring SAS og avbestill billett basert på fare rules, få bekreftelse, send inn krav på differansen til forsikringsselskapet.
Nå har du vel muligheten til å be om en voucher for bookingen din. SAS har nettopp endret fristen: "We allow any customer traveling up until the 15 January 2021, on all route areas except Norway, Denmark and Sweden domestic, to cancel their booking and receive a voucher in the value equivalent to their original booking." Men nå må du avbestille 16 dager før reisen (og ikke lengre 7 dager): "You have to apply for the voucher at least 16 days before departure."