Ikke sikker på om dette er riktig tråd for dette spørsmålet, men forsøker allikevel; SK 939 ARN-LAX den 15.07.19 viser 0 i tilgjengelighet i samtlige booking-klasser på EF, og er ikke mulig å booke med NOK eller poeng på sas.no. Likevel ser det ut til å være plenty med ledige plasser i både Go og Plus iflg seatmap på EF. Noen som forstår hvorfor?
Fant noen gamle innlegg med tips, så legger dem inn i denne tråden. Tips: Folk er blitt så vant til å bruke Google Flights, Skyscanner etc. at få surfer innom flyselskapets nettside, foruten søkemotoren øverst og for check-in/manage booking. De fleste flyselskap har ganske gode nettsider og om du scroller nedover finnes det både forslag til destinasjoner, aktive tilbud og nyheter. Klikk deg videre der eller se etter "offers, fare deals, specials, promotions" i topp-menyen. Finnes det priser på hjemmesiden som ikke vises på tredjepart søkemotorer? Ja, og siden priser er dynamiske vises også tilbud som ikke er inkludert i siste nyhetsbrev. Pass på at du har registrert riktig land for avreise på hjemmesiden til flyselskapet, slik at relevante tilbud vises. Flypriser er (meget) markedstilpasset og differensierte.
Bruk multi-city søk på flyselskapets nettside oftere. Du tenker kanskje at beste billettpris i en kabinklasse alltid finnes som A-C-A eller A-B-C, C-B-A, men du vil bli overrasket over hvordan ting beregnes noen ganger. Fungerer best mot destinasjoner som har mange alternativer på flights/routing og dersom du er fleksibel med tider, forbindelse og carriers vil du kunne finne godbiter. Ved multi-city søk (også kalt multi-stop/-segment/-destination/advanced search) vil flyselskapets egen side enten produsere et OK resultat i forhold til tredjepart søkemotor eller gi deg en full-fare tullepris. Du må prøve deg fram; ett segmentvalg kan endre på hvordan hele bestillingen prises. Open-jaw kan være en god løsning på noen destinasjoner, med separat billett som connection. Flyselskapet du søker hos vil normalt kunne presentere valg med codeshare partnere og et reisebyrå/OTA vil kunne inkludere alle muligheter.
Noen forslag for å oppnå EuroBonus Gull: • Betale for et gullkort fra en kompis, ca. 5000 NOK • Fly 4 ganger retur langrute i økonomi/plus saver på SAS for 20 000-ish NOK • Ta en tur med Singapore Airlines til New Zealand i Business for ca. 35 000 NOK (Fare Basis C, J gir 200% opptjening) • Loffe masse småturer på Star Alliance som til sammen gir 45 000 poeng. • Én rundtur til Buenos Aires i Lufthansa First for ca. 48 000 NOK For å gjøre regnestykket snillere, så kan du tenke på verdien av 45 000 poeng; f.eks. dersom du bestiller last-minute innenriks bonusreise, så er de fort verdt over 10 000 NOK. Miniforklaring: For å finne ut hvor mange miles (som regnes om til poeng) en tur er, puncher du inn flyplasskodene her: milecalc.com SAS sine nettsider og noen andre flyselskap viser antall poeng/miles på eget FFP (frequent-flyer program). Andre har fine kalkulatorer à la Lufthansa. For å finne bookingkoden (fare basis) er det enkleste å gjøre en dummybooking på flyselskapets egen side, og lete etter et sted det står Fare rules/conditions/booking details. Denne står ofte som Economy (V), Business (D) eller ALNCZEUW / DE30UPCN. Det er første bokstaven i koden per leg (flyvning) som gjelder. Denne er ikke nødvendigvis det samme som kabinklasse, Y/C etc. som ofte står på boardingkortet. Merk at bookingreferanse/reservation code (PNR) som du får etter du har kjøpt billetten er noe annet enn bookingkode/bookingklasse nevnt over. PNR er en unik ID linket opp mot din reise og ditt navn. Bookingkoden (fare basis) er generisk og kan brukes av mange PAX (passasjerer). Når du har antall miles og en bokstav, må du lese hvor mye uttelling turen gir deg. For EuroBonus kan du velge flyselskapet du skal i luften med her: sas.no/en/eurobonus/earn-points Antall miles ganger du opp mot prosentsatsen som bookingkoden gir, for noen sektorer er det satt en fast poengsum. Trikset er normalt å finne billetter med 100% poengopptjening/miles, til lavest pris. Ta også en kikk på: skyscanner.no google.no/flights matrix.itasoftware.com secretflying.com/euro-deals flightera.net/en/search flightsfrom.com/map flyertalk.com/forum/mileage-run-deals flyertalk.com/forum/premium-fare-deals flyertalk.com/forum/sas-eurobonus wheretocredit.com facebook.com/onemileatatime forum.flyprat.no/index.php businessclass.se/forum/forums/sas-group-eurobonus star-alliance.innosked.com (offline) insideflyer.no/forums/hva-er-dine-favorittnettsider-for-luftfartsstoff Happy travels
Newbie-tips for bestilling av billetter fra Asia til Europa. Mange flyvninger vestover tar av rundt midnatt, dobbeltsjekk dato for avreise. Fly den 23. august kl. 23:50 og 00:05 er ikke en forskjell på et kvarter. Har sett folk dukke opp på flyplassen et døgn for sent flere ganger. Check-in desken sier dette er en overraskende vanlig hendelse. Bommer du har billetten gått til no-show og med ikke-fleksibel billett har du mistet flighten (og alle forbindelser videre). Ellers blir det betale no-show, change fee, fare difference. Ching ching. Anbefalt app for å holde orden på tidssoner etc. mye bedre enn mobilens egen funksjon: https://www.timeanddate.com/ios/worldclock/ Les også: https://insideflyer.no/forums/minimum-connecting-time-mct https://insideflyer.no/forums/guide-ord-uttrykk-og-forkortelser
Takker for flyrelevant informasjon som, etter en lengre tørkeperiode, i hvert fall fikk meg tilbake i bonustullingmodus
Haha helt riktig! Vårt (inkompetente) reisebyrå gjorde denne brøleren. De booket meg på 23.55 og ikke 00.05 sammen med resten av gruppa på ICN-IST for par år siden.. Heldigvis er jeg oppegående nok til å registrere dette og fikk det rettet opp, ellers hadde jeg nok vært rimelig lang I maska ved ankomst ICN 22 timer for tidlig
Apropos midnatt og skrivemåter. Så at FHI skrev «Endringene trer i kraft fra kl. 24.00 natt til lørdag 22. august.» Der tror jeg det egentlig skal stå 00:00. https://no.wikipedia.org/wiki/ISO_8601 21-08-2020 24:00 er det samme tidspunktet som 22-08-2020 00:00. Avgangstid er nesten aldri midnatt på flyvninger, muligens nettopp for å unngå forvirring.
Godt poeng! Har gått i fella selv men heldigvis oppdaget det før avreise når jeg så “time to next flight” En annen felle i samme gate er om en krysser datolinjen, har man avgang vestover del. om morgenen 23. august og ankomst på ettermiddagen, kan det være dumt om denne også er 23. Har opplevd reisebyrå som booket meg på en connecting flight i Auckland med avgang 21 timer før ankomst
For å finne ut hvilke flyselskap som flyr en rute, legg in XXX-YYY her: http://info.flightmapper.net/route/YY_FRA_MEX https://www.flightera.net/en/route/EDDF/MMMX https://www.flightsfrom.com/FRA#/MEX Du kan også punche inn flyplassene i en søkemotor som Google Flights eller Skyscanner og velge non-stop/direct, men da må du passe på å søke alle ukedager/sesonger. Et annet alternativ er å finne flyplassen på Wikipedia og se på Destinations. https://en.wikipedia.org/wiki/Frankfurt_Airport#Passenger Flightradar24 viser trafikk den kommende uken: https://www.flightradar24.com/data/airports/fra/routes All info er basert på Flight Schedule/Timetable som flyselskapene jevnlig publiserer. Ruteendringer dukker opp på: https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute Under COVID endres ruter/tider meget ofte og selv om billetter selges til din avgang, er det ikke godt å vite om flyet faktisk vil gå som planlagt. Hakuna matata.
Takk for meget utdypende svar Men jeg var egentlig mest interessert i hvilket selskap det var booket i dette spesifikke tilfellet ..
Om du skal booke award eller upgrade og plutselig ser noen ukjente bokstaver som booking class, så finner du en grei oversikt her: http://www.kvstool.com/FAQ.php https://www.expertflyer.com/sessionlessClassList
https://go2.travel-dealz.eu/ Et finurlig verktøy for å søke opp samme ruteplan flere steder. Du kan også bruke den til å lage lenker til flyselskapets søkemotor som ikke timer ut på tid, fordi URL kopiert herifra genererer et nytt søk. Blog link La oss si at du vil fly OSL-LAX 02FEB med retur 10FEB. Da kan du fylle ut, klikke på Go2 og så kan du klikke på de sidene du vil se resultat for, f.eks. SK, SQ, LH, QR, TK, Skyscanner og Google Flights. Dersom resultatet er på tysk domene (.de) eller språkvalg, kan du kan endre URL til .com eller bytte språk i meny. Om du holder Ctrl nede når du klikker i Windows så åpnes fanene i bakgrunnen.
ITA Matrix er oppdatert i både design og funksjonalitet. Powered by Google. https://newmatrix.itasoftware.com/search
Oioioi. Her var det mye info. En tråd fra 2016, men som tok for seg mye. For avansert for meg som er ny her, men jøss. Hadde vært gøy å se hva prisen endte på for billettene. Antar det blir noen kroner når man legger inn så mange krav? Veldig bra post som i hvertfall jeg må lese igjen og igjen