Minirapport, Pizza og pasta med kidsa i Milano

Tråd i 'Reisebrev' startet av Sonictravel, 12. aug 2023.

  1. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,854
    Likes mottatt:
    27,911
    Bonuspoeng:
    183
    Da var det ut på reise igjen, og klarer jo ikke å dy meg fra å skrive ut og poste noen bilder.

    Destinasjon denne gangen er Milano, og foranledningen er ungenes forestående trettenårsdag. Som ihuga reiseentusiast har det vært vanlig at en bursdagsgave er en reise, disse har jevnt og trutt gått til Legoland. Men nå følte vi at vi var klare for noe litt mer spennende enn pappmasjeitalienske restaurantereplikaer under en falsk himling på Lalandia resort og byttet ut legoens-land med pregoens-land.

    Befordring ned var med SAS fra OSL til MXP i går kveld. SAS hadde chartret Air Baltic som fløy en A220-300, så fikk sannelig oppleve denne maskinen for første gang.

    IMG_5411.jpeg

    IMG_5412.jpeg

    underveis fikk vi kyllingbryst og potetsalat samt litt i glasset, helt greit.

    IMG_5418.jpeg
    IMG_5419.jpeg

    Den største fordelen med A220’en opplevde jeg var muligheten til å unngå det fryktede midtsetet ved å booke seteradene på babord med bare to seter ved siden av hverandre.
     
    Last edited: 15. aug 2023
    Kvalvaag, Avixlo, Earl and 21 others like this.
  2. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,854
    Likes mottatt:
    27,911
    Bonuspoeng:
    183
    Vi landet på malpensa på tid og fant etterhvert frem til togstasjonen.

    Lettere forvirret, men med lokal bekreftelse av at vi var på rett tog til Milano Cdbtral, hoppet vi på Malpensa Express. Navnet på toget var dog en smule villedende, da dette var temmelig trege greier.

    IMG_5430.jpeg

    Underveis fulgte jeg med på Google Maps for å se hvor vi var, siden skjermer og annen info var helt fraværende. Toget viste seg heller ikke p hå til sentralstasjonen men en annen stor jernbanestasjon. De fleste gikk av her, og vi satt litt undrende igjen i toget yil konduktøren sa vi måtte over på en annen plattform for et annet tog siste stykket.

    I stedet for dette togbyttet hoppet vi på metroen og buksere denne frem til San Babila.

    Herfra var det kort vei til leiligheten vi hadde booket for helgen.

    IMG_5432.jpeg

    Et helt greit krypinn, sentralt og med det vi trenger for helgen:

    IMG_5434.jpeg
    IMG_5433.jpeg
    IMG_5435.jpeg
    IMG_5436.jpeg

    Slitne etter reisen ble det middag på nærmeste restaurant, en klassisk turistfelle midt i gågata utenfor, med dyre priser og ikke spesielt bra mat, men vinen var god og vi ble mette.
     
    ordnetseg, Kvalvaag, Avixlo and 26 others like this.
  3. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,351
    Likes mottatt:
    12,441
    Bonuspoeng:
    183
    Milano er aldri feil! Om du fortsatt er i Milano ville jeg forsøkt å besøke Osteria Stendahl i dag, de er åpne søndager til lunch fra 12.30. Woodstock 3 rett ved Navigli et bra sted å tilbringe litt av dagen også :)

    Ellers er Milano express og Malpensa en rimelig håpløs flyplass plassert i gokk som nok i mindre grad passer for Milano,men all den tid Norge ikke er medlem av EU så får ikke Norwegian eller SAS fly til Linate fra Oslo. Du havnet nok på Cadorna, avgangene er annenhver til Cadorna og annenhver til centrale. I utgangspunktet e d mindre stress å reise fra Cadorna, så anbefaler å ta toget fra der tilbake også.
     
    Sonictravel liker dette
  4. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,854
    Likes mottatt:
    27,911
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tips.

    Heldigvis flyr via hjem via Linate, så satser på litt enklere transfer når vi skal hjem på tirsdag, spesielt siden det virker som det går en ny metro linje dit som pt har terminus på vår nærmeste stasjon.
     
    Last edited: 13. aug 2023
    OttoL and holmen like this.
  5. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,854
    Likes mottatt:
    27,911
    Bonuspoeng:
    183
    Lørdag morgen bega jeg meg ut i byen med Google Maps til hjelp, fant et åpent bakeri hvor jeg kjøpte ferskt brød, croissnter og annet snadder, samt et supermarket for skinker, juice og nutella til kidsa.

    Frokost på rommet går helt greit når nan har gode råvarer tilgjengelig!

    Så var det avgårde på utflukt, kjøpte et tredagers metropass så vi kan romstere rundt uten å måtte kjøpe billetter hele tiden.

    IMG_5439.jpeg

    Første stopp var Leonardo da Vinci Museum of Science snd Technology. Flott museum vel børst et besøk.

    Her fikk jeg lært opp ungene i fars harde oppvekst den grad man kunne telle antall pixler med det blotte øye:

    IMG_5440.jpeg

    IMG_5442.jpeg

    Museet hadde også tatt vare på kontrollpanelet gir Italias gassnettverk fra åttitallet, som fylte et helt rom og må ha vært en temmelig kompleks greie å gå på plass

    IMG_5441.jpeg

    Museet bød også på diverse detaljerte modeller:

    IMG_5443.jpeg

    IMG_5444.jpeg

    Når vi trodde vi var ferdige fant vi utendørsutstillingen med både ubåt, fly og rakett. Det virket som man også kunne få en tur inn i ubåten, men det måtte bookes separat så ble ikke denne gangen.

    IMG_5446.jpeg
    IMG_5447.jpeg
    IMG_5449.jpeg
    IMG_5448.jpeg
     
    jgroneng, EndreD, ordnetseg and 18 others like this.
  6. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,854
    Likes mottatt:
    27,911
    Bonuspoeng:
    183
    Litt slitne etter museum var det ut i sommervarme gater igjen. Jeg hadde lett opp et pizzeria som hadde tilsynelatende bra reviews ti minutter unna, så ruten ble staker ut til Berbere Puzzeria gjennom folketomme gater.

    IMG_5450.jpeg

    En av hovedatraksjonene med reise til Italia var selvsagt at pizza måtte spises, så det måtte jo gjøres, og blir sikkert ikke den siste pizzaen på turen, heller ikke dumt med et glass kjølig rosévin etter spaserturen

    IMG_5451.jpeg

    Diverse snadder, den øverste med skinke og burrata falt mest i smak, og hadde en spennende smakstvist da den kom med appelsinolje.

    IMG_5454.jpeg
    IMG_5453.jpeg
    IMG_5452.jpeg
     
    Last edited: 13. aug 2023
    jgroneng, EndreD, ordnetseg and 19 others like this.
  7. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,854
    Likes mottatt:
    27,911
    Bonuspoeng:
    183
    Herfra gikk turen videre for gelato. En av de unge håpefulle overtok research og navigasjonsansvar og ledet oss gjennom gatene forbi artige kjøretøy;

    IMG_5455.jpeg

    frem til Gelato Fatto Con Amore
    IMG_5456.jpeg

    IMG_5458.jpeg

    Populært sted, med kø ut av døra og en stor gjeng med isspisere som sto i skyggen på andre siden av gaten og smattet i seg godsakene.

    IMG_5457.jpeg

    Pistasj isen her må være den beste jeg har fått noensinne, og planer ble straks lagt for hvordan vi om mulig kunne lage en kopi av denne i iskremmaskinen hjemme, så da fikk vi et prosjekt for høsten….
     
    jgroneng, EndreD, Avixlo and 13 others like this.
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,351
    Likes mottatt:
    12,441
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer, metroen til Linate ble utvidet mot sentrum for ikke så lenge siden. Godt jeg skal til Milano 3 ganger i høst, får her kribler det i reisefoten når jeg ser bildene :D
     
    Sonictravel liker dette
  9. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,304
    Likes mottatt:
    8,378
    Bonuspoeng:
    183
    Haha, kanskje kona vil like denne: https://mrdick.it/ «artig» kake/iskrem(?) butikk. Det var ihvertfall milelang kø utafor…
     
    Sonictravel liker dette
  10. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,854
    Likes mottatt:
    27,911
    Bonuspoeng:
    183
    Haha, tror kanskje vi styrer mot litt mer tradisjonelle bakverk :D
     
  11. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,854
    Likes mottatt:
    27,911
    Bonuspoeng:
    183
    Selv med iskrem ble ettermiddagsvarmen litt i meste laget så vi tok metroen hjem og tok en liten siesta.

    På veien hjem rakk vi en stopp på en leketøysbutikk med rikt utvalg av kosedyr,

    IMG_5459.jpeg

    Den mest ettertraktede var en gigantisk fluffy edderkopp, spurte ikke om hva den kostet og det ble ikke noe kjøp.

    IMG_5460.jpeg

    Når solen begynte å hå ned var det ny ekspedisjon ut for å få seg litt midsag. Jeg hadde sett meg ut et sted som skille ha grei pasta, men når vi kom dit så det ut som en blanding av kjip kantine og fast food joint, så omplanen ble raskt revurdert.

    Rett ved hadde vi gått forbi Osteria Il Marchese som så litt mer fancy ut, og de hadde bord til oss.

    IMG_5470.jpeg

    IMG_5462.jpeg

    IMG_5463.jpeg

    Bra mat og gode drinker, om enn litt for heftig på saltbøssa

    IMG_5464.jpeg

    IMG_5466.jpeg

    IMG_5468.jpeg

    På vei tilbake ramlet vi gjennom storslagne
    Galleria Vittoria Emanuele II, litt annen stil på kjøpesenteret her enn StorO- storsenter eller Oslo City må man kunne få lov til å påstå:

    IMG_5471.jpeg

    Kvelden ble rundet av med nutella-pannekake i iskjeks, det falt i smak hos jubilantene

    IMG_5472.jpeg
     
    Last edited: 15. aug 2023
    jgroneng, EndreD, Kvalvaag and 17 others like this.
  12. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,854
    Likes mottatt:
    27,911
    Bonuspoeng:
    183
    Søndag var kirketid selvsagt :rolleyes:. Etter frokost tuslet vi derfor bort til Duomo di Milano. Denne storslåtte katedralen oppført mellom 1386 og 1965 (håper ikke entreprenøren hadde avtalt fast pris og forsinkelsesgebyr)) er et imponerende skue.

    IMG_5485.jpeg

    IMG_5484.jpeg

    IMG_5479.jpeg

    For å komme inn måtte man ha billetter og det var laaang kø både for å kjøpe disse og deretter for å få benyttet de, når vi i tillegg fant ut at det var oppimot 300 spenn per snute lot vi helligdommen ligge og tuslet videre.

    Først gjennom Galleria Vittoria Emanuelle II

    IMG_5487.jpeg

    Stilig takkonstruksjon som en av ungene mente så ut til å kunne ramle i hodet vårt anytime.

    IMG_5488.jpeg

    Så videre gjennom Milano vakre gater
    IMG_5489.jpeg

    Og en liten tur innom Castello Sforzesco

    IMG_5490.jpeg
     
    jgroneng, EndreD, Kvalvaag and 17 others like this.
  13. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,304
    Likes mottatt:
    8,378
    Bonuspoeng:
    183
    «Kjøpesenter» Galleriaen er fantastisk byggekunst. Jeg gikk med nesa mer i sky og så på taket, enn å se på butikkene der inne… Siden dere ikke var inne, så kan dere få en kul utsikt mot Duomokatedralen, ved å ta heisen opp til toppen av kjøpesenteret som ligger rett nord av den. Ligger både restaurant og bar der: http://www.maiorestaurant.com/

    Hvis dere ikke er helt ferdig med sightseeing, så kan jo hodeskallekirka være et kult tips https://en.wikipedia.org/wiki/San_Bernardino_alle_Ossa
    Og klosteret med Nattverden, selfølgelig https://no.wikipedia.org/wiki/Santa_Maria_delle_Grazie_(Milano) (Forhåndsbestilling av billetter på nett)
     
    Earl, Kristian and Sonictravel like this.
  14. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,854
    Likes mottatt:
    27,911
    Bonuspoeng:
    183
    Vi fant oss en trivelig fortauscafe i en rolig gågate for lunch. Her var det både pasta og pizza å oppdrive så alle happy.

    IMG_5494.jpeg
    Taverna Del Borgo Antico - kan anbefales

    IMG_5491.jpeg IMG_5492.jpeg

    10 poeng på pizzaskalaen:

    IMG_5493.jpeg
     
    jgroneng, EndreD, Kvalvaag and 13 others like this.
  15. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,854
    Likes mottatt:
    27,911
    Bonuspoeng:
    183
    De varmeste timene ble tilbrakt trygt på hotellet med AC på full blant, og etterhvert på en firtsuscafe rett utenfor som bød på kald brus og øl.

    Utpå kvelden fulgte vi @OttoL sitt tips om osteria Stendahl. Der var det populært og nesten fullt, men de klarte heldigvis å få skviset inn oss fire.

    Trivelig restaurant med atmosfære:

    IMG_5498.jpeg

    IMG_5497.jpeg

    Jeg vant når det gjaldt matvalg og hadde en fantastisk pasta med hvit kalveragu og trøffel. Skikkelig snadder!

    IMG_5500.jpeg

    Ungene prøve hver sin vri, og tilbakemeldingen kan tyde på at de er en smule blaserte,

    Jr. #1 gikk for villaks, men mente at italienerne ikke kunne hamle opp mot Norge når det gjelder laks:
    IMG_5499.jpeg

    Mens Jr. #2 gikk for wagyu grillspydd, disse var imidlertid ikke like gode som de han hadde spist i Tokyo, må vite…

    IMG_5503.jpeg

    Ellers fikk vi både gode skinker og stekte zucchini blomster med ost, masse ost

    IMG_5501.jpeg
    IMG_5502.jpeg

    Takk for tipset @OttoL vi hadde et strålende måltid.

    Deserten ble inntatt på vei hjem, denne var beskjedent nok: iskrem, krem og sjokoladesaus, inni en pannekake riktig påført nutella, servert i en iskremkjeks. Det må jo være et dessertteknisk Kinderegg?

    IMG_5505.jpeg
     
    jgroneng, EndreD, Meursalt and 16 others like this.
  16. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,854
    Likes mottatt:
    27,911
    Bonuspoeng:
    183
    Mandag var ventet å bli nok en varm dag, så i stedet fir å vandre gatelangs i Milano trakk vi mot vann.

    Billetter til badeanlegget Bagni Misteriosi ble kjøpt på nett og badetøy, håndklær og solfaktor pakket.

    IMG_5510.jpeg

    Flott badebasseng for å kjøle seg ned noen timer, dog langt fra badeland, ingen sklier og hopping og stuping, men stille og rolig, og med bar i det ene hjørnet om man trengte et alternativt vannhull.

    IMG_5509.jpeg
    IMG_5508.jpeg
    IMG_5507.jpeg
     
    jgroneng, EndreD, Kalsnes and 13 others like this.
  17. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,351
    Likes mottatt:
    12,441
    Bonuspoeng:
    183
    Så bra Stendahl stod til forventningene, har tenkt meg dit selv om ikke så veldig lenge :) Skulle ikke forundre meg om det dukker opp en til rapport om Milano allerede i høst o_O
     
    Last edited: 14. aug 2023
    Sonictravel and holmen like this.
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,522
    Likes mottatt:
    871,388
    Bonuspoeng:
    293
    Stenda(h)l må da alltid være et trygt valg!
     
  19. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,854
    Likes mottatt:
    27,911
    Bonuspoeng:
    183
    Det ble en ny utflukt gatelangs når solen begynte å gå ned, hadde staker ut kursen til restaurant Ruganyino, men når vi kom frem så det ut som det var stengt. Viste seg heldigvis å være Google Maps som var litt unøyaktige på lokasjoner, og rundt hjørnet fant vi rett sted.

    IMG_5516.jpeg
    Mer pasta måtte fortæres:

    IMG_5515.jpeg
    IMG_5514.jpeg
    IMG_5513.jpeg

    Min vongole var best mener jeg, men mulig junior som er en carbonara entusiast er uenig der.
     
    Last edited: 15. aug 2023
    jgroneng, EndreD, Kalsnes and 9 others like this.
  20. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,854
    Likes mottatt:
    27,911
    Bonuspoeng:
    183
    Siste dag og hjemreise tirsdag.

    Vi sjekket ut av leiligheten etter en kjapp liten spasertur for å lete etter kirken @Spielhaug anbefalte. Men klarte ikke helt å finne fram, dvs fant en kirke men den var mer tradisjonell enn det jeg hadde ventet. Fint likevel, og da har vi også en grunn til å komme tilbake ved en senere anledning.

    IMG_5519.jpeg
    IMG_5520.jpeg

    Så var det å ta den nye metro linje 4 ut til Linate flyplassen. Vesentlig enklere enn Malpensa, og god grunn til å ta en stopp (eller to) ekstra på veien for å ankomme her i stedet.

    IMG_5522.jpeg .
     
    Last edited: 15. aug 2023
    jgroneng, EndreD, Earl and 6 others like this.

Del denne siden