Minireisebrev MR-tur HKG

Tråd i 'Reisebrev' startet av WannaBeFrequentFlyer, 25. des 2015.

  1. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,238
    Likes mottatt:
    1,372
    Bonuspoeng:
    113
    Heisann! Tenkte jeg skulle prøve meg på et bittelite reisebrev fra MR-turen jeg hadde til Hong Kong 11.-13.des.
    Takket være OT så ble det test av SAS sin nye businesscabin nedover og jeg hadde et drøyt døgn til å se meg rundt i HKG, så det gjaldt å holde seg våken på de riktige tidspunktene! :p

    Turen startet selvsagt i gullstua på OSL. Første leg fikk jeg nødutgangplass OSL-ARN og god plass til bena, så 'so far so good!' Spiste litt suppe og snacks i SAS-loungen på Arlanda før det var på tide å gå ombord og sjekke ut et av høydepunktene på turen. Sete 6H på Tore Viking! :D
    20151211_133234.jpg
    God mat og god servering. Eneste jeg stusset litt over er at man bruker jo så lang tid på å servere mat at det blir lite tid til å sove om man ønsker å få med seg begge deler..? Dog er det kanskje meningen når man flyr i den retningen?

    Uansett jeg fikk sove noen timer, selv om det bare så vidt var plass til en mann på 196cm og nesten 130 kg i full utstrekning! ;)

    Vel fremme i HKG var vi fremme litt før rutetiden og jeg hadde ikke noe hast siden det uansett ikke var så mye å finne på så tidlig på dagen i HKG. Skaffet meg t/r-billett til Hong Kong station med flytoget og satte meg på det.
    20151212_082954.jpg

    Planen var så å komme seg ned til Pier 7 og ta Big Bus sine Hop on/Hop off-busser hele dagen. Fra Hong Kong station var det veldig godt skiltet ned til Pier 7 og det var kun 5 min gange. Første rute begynte å gå kl.0930 og jeg hadde kjøpt en såkalt Premiumbillett som inkluderte alle 3 (rød, grønn og blå) bussrutene i 24t. Billetten inkluderte også ferjebillett frem og tilbake over sundet, billett til Peak Tram, inngangsbillett på HKG Maritime museum og "Sampan ride" fra Aberdeen harbour.

    Noen bilder fra dagen (overskyet vær):
    20151212_083930.jpg

    20151212_102544.jpg
    Et par av de 8000(!) skyskraperne som fins i HKG

    20151212_120812.jpg


    20151212_141943.jpg
    Selfie

    20151212_143204.jpg
    Strand på baksiden av Hong Kong Island
    20151212_143912.jpg
    Veien var ikke så bred på baksiden av øya.. Føltes nesten som norske veier! :p

    Jeg hadde booket meg et hotell i Wan Chai via hotels.com på forhånd. Skulle jo bare ha en natt så hadde ikke foretatt meg noe særlig research. Det positive med Metropark Hotel var at jeg ble oppgradert til suite og det uten noen spesiell grunn virket det som. Det negative var at det var et ganske kjedelig område, der jeg egentlig ikke fant noe av interesse i nærheten. Men jeg var trøtt, så jeg la meg tidlig og sto tidlig opp også. Tok en taxi tilbake til Hong Kong station og var tilbake på flyplassen i god tid på søndag morgen. Innlosjerte meg i Thai sin lounge og satt der frem til flyet gikk. Stjal med meg et par colabokser fra loungen da jeg regnet med at serveringen i GO ikke helt sto i stil med business og jeg fikk rett i det! :p
    Dog var SAS sin nye GO klasse meget bedre enn det jeg har vært borte i på andre selskap på long haul. Tiden gikk ganske fort tilbake og med gratis trådløst nett (nesten hele veien - sperret over Kina), så kunne man t.o.m. følge med på Insideflyer på veien! :)
    Siden det var 13.desember så vartet kabinpersonalet opp med Luciatog på flyet og SAS-loungen på Arlanda var også passende "utrustet" for anledningen.

    20151213_145506.jpg

    20151213_145507.jpg
    Fra loungen på Arlanda.
     
    Aussie74, Baldrick, knujoh79 and 13 others like this.
  2. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,238
    Likes mottatt:
    1,372
    Bonuspoeng:
    113
    Oppsummering: Helgetur til HKG går fint det, med positiv innstilling og litt justering i døgnrytme. Sightseeing ala Hop On/Hop Off kan også anbefales. Fikk et greit inntrykk av HKG på kort tid og kommer definitivt til å dra tilbake og bli litt lenger! :)

    PS: SAS-crewet var det samme begge veier og de kjente meg igjen og stusset fælt over at jeg allerede skulle tilbake på søndagen.. ;)
     
  3. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    Konge reisebrev, HKG må jo bli den offisielle insideflyer destinasjonen snart!
     
  4. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,799
    Likes mottatt:
    10,345
    Bonuspoeng:
    183
    Supert reisebrev, ser enda mer fram til min tur i februar/april. Har da henholdsvis 8 og 17 timer i Hong Kong. Hvor lang tid tok det fra flyet landet til du var i sentrum? Og hvor lang tid før avgang dro du til flyplassen?
     
  5. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    905
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp! Drar dit i mars!
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  6. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for titten, er en snartur innom i januar (22 og 25), men kun på flyplassen
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  7. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,519
    Likes mottatt:
    5,691
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for titten :) ferden går dit i februar.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
    Flott reisebrev :)
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  9. gardamix

    gardamix Aktivt Medlem

    Innlegg:
    277
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Dette kommer ann på hvor du bor! Hvis du bor på Kowloon eller HKG Island.
    Tar ca. 30-45 med buss/taxi til Kowloon og litt lengre til HKG Island :)
     
    mathiasfe liker dette
  10. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,238
    Likes mottatt:
    1,372
    Bonuspoeng:
    113
    Flytoget tar ca 25 min til Hong Kong station (dvs Hong Kong Island). Måtte kjøpe billett manuelt fordi det så ut som om automatene kun var på kinesisk, men mulig jeg ikke sjekket nøye nok.. T/r-billett på flytoget kostet i underkant av 200NOK (180 HKG dollar).

    Jeg dro tidlig til flyplassen og hadde bare håndbagasje, men det er langt å gå til gatene enkelte steder så jeg ville beregnet noe tid i hvert fall.
     
    mathiasfe liker dette
  11. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,318
    Likes mottatt:
    2,511
    Bonuspoeng:
    113
    Fin rapport!

    Frister bare mer og mer med en tur...
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  12. Fisc

    Fisc Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    317
    Bonuspoeng:
    53
    Pen rapport, *misunnelig*
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  13. Edvino

    Edvino Flyvende pastamonster

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    8
    Skal en liten helgetur 21. - 25. jan. Får se om ot er snill eller om jeg må bruke poeng.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  14. Bernhard2

    Bernhard2 Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Flott reisebrev :) gleder meg til min tur i februar
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,351
    Likes mottatt:
    12,441
    Bonuspoeng:
    183
    Flott rapport. Hadde samme opplegg i November. Hvis OT er for høyt priset anbefaler jeg å daske inn upgrade på veien ned. Hjem gikk overraskende greit i GO, til tross for en temperatur i kabinen som var spesialimportert fra Sahara.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  16. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    806
    Likes mottatt:
    2,827
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilke lounge-muligheter er det på flyplassen i HKG når jeg flyr med SAS og har *A Gull?
     
  17. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,057
    Likes mottatt:
    1,479
    Bonuspoeng:
    113
    United, Thai og en til..

    Jeg var kun i Thai sin da de andre var ganske langt vekk fra min gate og den var helt grei, bedre enn OSL ;)
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  18. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,238
    Likes mottatt:
    1,372
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var også i Thai sin.. Har ikke vært i så mange lounger, så skal ikke mye til for at jeg skal synes det er bra! :p
     
  19. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    806
    Likes mottatt:
    2,827
    Bonuspoeng:
    93
    Er det slik at man kan ta med inntil fire familiemedlemmer her også?
     
  20. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,238
    Likes mottatt:
    1,372
    Bonuspoeng:
    113
    Aner ikke! Håper noen andre kan svare..
     
  21. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,519
    Likes mottatt:
    5,691
    Bonuspoeng:
    183
    Tror det kun gjelder for to personer. Det er erfaringen etter div besøk i senator-lounger. Mulig jeg tar feil.
     
    Rapolo and WannaBeFrequentFlyer like this.

Del denne siden