Mobilt Bredbånd og USA - erfaringer?

Tråd i 'Reisemål' startet av NorExplorer, 29. jan 2017.

  1. NorExplorer

    NorExplorer Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Hei.

    Min store 40-års krise-tur står for døren om 40 dager. Roadtrip i USA langs vestkysten i 11 dager.

    Vi trenger selvsagt mye mobilt bredbånd. Dog er det vel WiFi på de fleste moteller langs veien. Men ikke i bilen på tur. Er det noen som har erfaringer med typisk 5-10 gig pakker og mobilruter kjøpt lokalt for "turister"? Er det vanlig? Siden dette er ferie og ikke jobb, kan jeg ikke belaste min arbeidsgiver for mobilbruken.

    Regner med at min 4G+ Telenor ruter ikke kan benyttes i USA siden Amerikanerne bruker CDMA som nettverk, vil jeg tro? Eller var det slik før?
     
  2. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Kan du ikke bare kjøpe et SIM kort med en del GB mobildata inkludert? Så kan du jo eventuelt sette opp mobilen som wifi hotspot hvis du vil ha wifi i bilen.
     
    Blaa liker dette
  3. NorExplorer

    NorExplorer Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Jo det var det som var tanken. Men vet ikke om det er lett å få tak i sim-kort med GB-inkludert. I Norge feks så må man ha Norsk bostedsadresse for å få ut et abonnement.
     
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg pleier å bruke zipsim. Både telefon og data, eller kun datasim. Koster litt penger, men er billigere enn å bruke egen mobil!

    Må nok bestille snart om du skal få det før du reiser. Eller så fikk jeg det sendt til hotellet jeg skulle bo på en gang.

    Det er andre muligheter også. Jeg gikk til T-Mobile en gang, og de har samme løsning.
     
  5. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Superlett. Du kan f.eks fikse et fra https://www.prepaidzero.com/product-category/usa/

    Har brukt de selv. Tar normalt en uke fra du bestiller til du har SIM-kortet levert i postkassen (sendes fra Nederland). De er autorisert videreselger.

    Minuset er nå at de selger ikke bare SIM-kort ser jeg, men komplette pakker. Den med 12 GB inkludert tillater ikke wifi hotspot via mobilen. Men du kan sikkert også fint kjøpe noe når du lander. Skal ikke være et problem.
     
  6. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Betalte 49,- US for et sim-kort med 5gb hos Verizon. Da var det i tillegg mye tale og fritt med sms.
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Walmart selger bare sim og fixed abonnement. Ut fra min erfaring billigst.
    Når du bare skal kjøre på vestkysten (formoder du faktisk mener kysten) så bør ikke dekning være noe problem heller.
     
  8. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Har en router fra T Mobile med sim-kort som jeg kjøpte på en random T Mobile-sjappe i California. Funker helt fint, men vær klar over at alle selskaper har store dødsoner på dekningen sin... For eksempel er store deler av Highway 1 gjennom Big Sur helt uten dekning.
     
  9. NorExplorer

    NorExplorer Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for tips. Det ser ut til at det bare er T-mobile som har 4G men da er maks pakke 1Gb, og det er lite. 12Gb pakken for hotspot støtter bare opp til 3G. Noen erfaringer med 4G vs 3G i usa?
     
  10. NorExplorer

    NorExplorer Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Er det mulig? Langs Highway1? Trodde det var turistvei nummer 1 på vestkysten. Men bortsett fra Big Sur, er det kanskje ok dekning?
    Vi er kanskje litt bortskjemt i Norge med Telenors suverene dekning, tross vanskelig geografi :)
     
    kiev liker dette
  11. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Lurer på om jeg ikke betalte 40$ for 5 eller 7 GB data hos T Mobile, noe i den duren. Ruteren kostet vel omkring 70$, men der kan man kanskje nyte medbrakt. Jeg kjenner ikke til om de bruker samme frekvenser som i Norge.
    Ja, det er helt sprøtt at Highway One er så til de grader i en blindsone, men USA er et uland med tanke på telefondekning. På grunn av Telenors 4G+-nett har vi nå det nest beste nettet i verden, bare slått av Sør-Korea :)

    NorExplorer, hvor i Norge holder du til? Kunne evt fått låne ruter av meg som du kan fylle på :)
     
    Stuttfeiten liker dette
  12. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Kaijoar har nok helt rett dessverre. Sørlige deler av California kysten har rimelig bra dekning, med fra Big Sur og oppover er det triste greier. Og vi snakker nå om en times kjøring fra hjertet av Silicon Valley :confused:
    Tipper 20-30% av highway1 er uten dekning, og det tildels over ganske lange strekk som igjennom redwoods, passene mellom Napa Valley, Sonoma Valley og kysten. Selv halvstore byer som Mendocino har bare dekning i sentrum, mens hotellene rundt ikke har mobildekning.
    Husk at USA på mange måter er et uland :rolleyes:

    (Hmm... ser at det kan komme protester på det utsagnet, så la meg forklare: I USA er det lite konsesjonskrav til dekning på mobiloperatører. Og det har vært fritt frem for å lage egne lukkede løsninger, slik at man ikke kunne roame fra ett system til et annet. Derfor har operatørene kun latt pengene råde, og bygget minimalt med baser der inntjeningen er dårlig. Typisk uland - sett med norske øyne ;) )
     
    miura and kaijoar like this.
  13. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Anbefaler forresten opensignal.com for å sjekke dekning på forhånd hvis det er viktig. Crowdsourcing er ofte bedre enn matematisk beregnede dekningskart :)
     
    Edvard, miura and olekvi like this.
  14. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Når folk er i gang med mer generelle anbefalinger så vil jeg henge meg på med
    http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Prepaid_SIM_with_data

    Har brukt den websiden med stort hell for å finne bra og rimelige datasimkort rundt omkring i verden. Jeg pleier som regel å ha med en "gammel", ekstra telefon, slik at jeg kan ha en telefon med mitt vanlige norske nummer, også bruker jeg det innkjøpte data-simkortet i min ordentlige telefon. Om jeg vil ha andre enheter på nett så fungerer det flott med hotspot fra telefonen.
     
    kiev liker dette
  15. NorExplorer

    NorExplorer Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har fått tips om å låne T-mobile ruter av kompisen din, Vidar, fra Harstad :)
     
    kaijoar liker dette
  16. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Har selv en Skyroam, som funker i over 100 land. 24 timer ubegrenset mobildata for $9.99. Har naturlig nok ikke prøvd den her i USA, men antar at den trekker fra alle nettverk unntatt Verizon (ettersom de bruker litt annen teknologi)

    Har brukt den i flere land i Europa og i Karibien og det er helt greit. (Virker ikke på Bahamas ennå)

    https://www.skyroam.com/firstorder-...ium=Ad&utm_campaign=stc_retargeting_march2016
     
    vegardg liker dette
  17. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg pleier å kjøpe et pre-paid-datasimkort ved ankomst, stappe det inn i ipad'en, dele internett fra den og dermed la mobilens simkort være urørt.

    Ved å ha ipaden alltid på, tilkoplet f.eks sigarett-tenneren, så kan jeg ha mobilens roaming på, og dermed verken gå glipp av noe fordi jeg et øyeblikk er utenfor trådløssonen min, og samtidig ikke bli ruinert fordi mobilen bruker masse datatrafikk via mitt norske sim-kort.

    /koffert.
     
  18. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Siden hijack av tråd nærmest er påbudt:
    Hva med Mexico?
    Prøvde å finne ut om det finnes prepaid data der, men nettsidene ble helt Spansk for meg :oops:
    Noen som har ideer/tips for landet bak Donald-muren?
     
  19. Trondeide

    Trondeide Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Xcomgloabal skal være anerkjent, 8 dollar dagen ubegrenset flat rate, leverer f.eks på hotellet
     
    NorExplorer liker dette
  20. Peter

    Peter EBD og Nordic Choice Club Platinum

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    De bruker desverre andre frekvenser enn vi gjør i Norge. Derfor er det noen enheter som ikke vil virke i USA. 3G har maks hastighet opptil 5 mbit om basestasjonene ikke er oppgradert med HSDPA teknologi som vil gi 10-15 mbit.
     

Del denne siden