Jeg tar alltid ut penger fra minibanken når jeg er ute å reiser i utlandet. På flyplassene ser jeg alltid disse "money exchange" skrankene og tenker at noen må jo bruke disse siden de eksisterer overalt. Forstår det slik at man kan veksle kontanter og med VISA/MC. Noen som har erfaring med disse og om de gir like god/bedre kurs enn minibanker?
har du et kort som du kan ta ut på uten gebyr (f.eks. Skandiabanken) så vil minibank alltid lønne seg da du da får best kurs på den måten. Men husk å velg lokal valuta, ikke ferdigvekslet i nkr
Dette er min forståelse også. Men noen må bruke disse pengevekslerne siden de finnes overalt, men hvorfor? Har de noen fordeler jeg ikke vet om? Er det muligheten for å veksle kontanter?
Kortbruk varierer veldig fra land til land, særlig kostnaden med kontantuttak i utlandet. Når enkelte er mer vant til papirpengelapper i tillegg så er det naturlig at de bruker det. For noen er det nok mer lønnsomt å ta ut hjemme og veksle ute. Det er jo mange som kjøper dagligvarer på bensinstasjoner også, til en dårligere pris enn hos Kiwi...
I Asia er Exchange mye brukt, både på flyplasser og andre steder. Som flere sier gir uttak best kurs, selv med endel gebyrer.
Er nok endel svarte penger som veksles slik. Er nok en grei måte å bli "kvitt" dem på ferie i lokal valuta fremfor å sette inn på konto for å så ta ut i minibank.
Nokon som veit korleis det er i Indonesia? Meinar å hugse det vart ein del gebyr for uttak i minibank.
Var på Bali i sommer.. Tenkte ikke mye over gebyrer, men kjipt at maks uttak er 1,25 eller 2,5 millioner.. 750/1500-ish kroner.. Blir mange monopol penger i lommeboka.
Vet ikke om det er et dumt spørsmål men hvordan renvaskes penger ved å veksle de til annen valuta? Skal de vaskes må de vel ha et opphav. Eller er det eierne som vasker..?
Helt tenkt, dersom du har mottatt en større mengde kontanter fra noen for et oppgjør etc. som du ikke ønsker å oppgi noe sted Du tar med kontantene til ex. DXB i norske sedler, og veksler dette i AED og bruker pengene der. Det etterlater ingen spor. Husk at man uten deklarasjon kan medbringe inntil TNOK 25 ut av landet i cash.
Det er jeg med på, men ser ikke hvordan mine innkjøp i AED skal være renere enn mine kjøp med disse NOK. Du står jo i begge tilfeller igjen med et sett verdisaker som har ukjent opphav. I tillegg, handler man i UAE må man i prinsippet betale mva ved inførsel av hvadetmåttevære tlibake til Norge. Er da mye lettere på travbanen..
Mon det. Det lille jeg har brukt det, så må du identifisere deg i hue og ræva, så med mindre du er så inne på det svarte markedet at du har svart id og, så ville jeg vært forsiktig.