Da det ikke synes å være noen reisetråd om de svarte fjellene, og jeg er for lat til å skrive reisebrev tenkte jeg en crowdsourcing her kunne være fint.
Montenegro bruker € så det er veldig convenient.
De godtar også nasjonale norske ID-kort. Riktignok kun inntil 1 mnd mens pass er inntil 3 mnd.
Ville teste dette på Gardermoen, og selvom det heter passkontroll så brukte jeg jun ID-kort for familen både på utreise og innreise. Det var altså godkjent ID for norsk politi, men de antydet at man kunne få problemer med flyselskapet. Av de jeg så i køen for boarding var vi de eneste som viste ID-kort. Var ingen spørsmål rundt det.
I immigrasjon i Tivat bekreftet de at ID kort var ok, men vi valgte likevel passene så det ble et ekstra stempel. På det første hotellet Regent klønet de litt med innsjekk da vi viste ID kort, så jeg viste passet da de spurte pent. Derimot på Hyatt brukte jeg kun ID-kort.
I passkontrollen exit Tivat viste jeg passene ettersom vi var registrert inn med dem.
For tips ift taxi
https://montenegrodigitalnomad.com/montenegro-blog/montenegro-taxi-for-beginners/
Jeg brukte flere ganger whatsapp for booking av red taxi i Tivat/Kotor.
Om du klarer prebooke noe før du lander er det best. De startet på 40€ for 3km inn til byen, og gikk gradvis ned mot 25. Skiltet rett ved siden av sier 10-20. Jeg gikk litt bort og fikk avtalt 20. Retur fra Hyatt Kotor med prebooked via concierge endte på 22€ for en veldig mye lenger tur.
Porto Montenegro og Regent er nok verdensklasse. Meget bra.
View attachment 143582
View attachment 143584
Hyatt Kotor er noen hakk ned men like fullt et meget bra sted. Havutsikt på 3 sider.
View attachment 143574
View attachment 143575
View attachment 143576
View attachment 143577
View attachment 143578
View attachment 143579
Uansett budsjett så er også Kotor cable car et must
View attachment 143573
Vis alt...