Moskva - Aeroflot economy / business / hjemlengsel

Tråd i 'Reisebrev' startet av Fnate, 19. sept 2014.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Så skulle jeg på min årlige Moskvatur. Det var konferanse og jeg skulle reise over og gjøre noe jeg faktisk veldig sjelden gjør.

    Normalt sier jeg masse vås, spiller en sang og gjentar prosessen til alle har gått hjem. Denne gangen var det scene foran en gjeng med Russere. Powerpoint, microfon og oversetter. Jeg HATER Power Point. Gi meg et White Board, 4 tusj og en kåbbåihatt, så er jeg i mitt ess. Power Point... not so much. Imidlertid var Power Point et absolutt krav, og de ble samlet inn på forhånd.

    Alle sendte inn. Noen hadde 40 slides. Andre hadde 50+. Jeg... Vel, jeg hadde 5 slides. Hvorav den ene bare hadde stort bilde av ei fin dame. En annen hadde lystige strofer på Russisk. Men etter litt mailing frem og tilbake slapp den igjennom nåløyet.

    Anyway... Jeg pleier fly dit med "bolaget". Men i fjor fikk jeg såpass med Hollywood treatment på vei fra Arlanda til Sheremetyevo at jeg nesten måtte på avrusning ved landing. En viss forumist hadde vært på fære, og da er det bare å stålsette seg.

    Denne gangen booket jeg Aeroflot. Først og fremst fordi jeg alltid har hatt lyst på å prøve dem i business. Dog koster business over EUR500 hver vei, så jeg hadde bare råd til det den ene veien. Det fikk bli hjemveien. Fra Oslo til Moskva ble det economy. Ett fett egentlig på en drøyt to timer lang flytur. Tidene deres er også kjekke med avreise litt over kl 13 og ankomst 17-ish.

    Jeg skal innrømme at når det nærmet seg gledet jeg meg ikke veldig. Jeg hadde jetlag etter å ha kommet fra Denver to kvelder før, jeg ville heller være hjemme og leke og jeg var grusomt, grusomt sliten. Men jeg kom meg til Gardermoen.

    Der var det helt kaos i passkontrollen. Med bare en EU/EØS-luke åpen og en dame med feil i dokumentene der var det full stopp. 20 minutter tok det å behandle denne ene damen. Jeg var trøtt, sulten og hvit av irritasjon. En irritasjon som gikk over på uventet vis.

    En flyplassansatt bakset seg igjennom EU/EØS køen til sure blikk. Helt ærlig trodde jeg at de også måtte vise frem dokumenter, så jeg prøvde - tross mine hvite knoker - å tipse vedkommende at dette var en dårlig kø.

    - Du burde gå på andre siden, kompis. Denne køen er føkked
    - Unnskyld meg jeg skal bare på jobb, jeg strener ikke forbi for å være ufin
    - Nei, nei, nei... Jeg vet det. Jeg bare prøver å hjelpe deg. Dama foran i køen har stått og kuka i 20 min, så går du her kommer du for sent.
    - Ærlig talt jeg prøver bare å komme på jobb!!!!
    - så jaget han irritert videre.

    Med en så søt misforståelse mellom to svært morragretne personer klarte jeg ikke være sur lenger. Snart begynte køen bevege seg, og jeg nærmet meg Gate 51 og SU2175

    Selskap: Aeroflot
    Flight: SU2175
    Rute: Oslo - Moskva (SVO)
    Sete: 18C
    Klasse: Economy
    Første inntrykk: Det lukter Russland her

    Russland har en helt særegen lukt. Akkurat som India, bare mye, mye, mye søtere. Rømme, melk og brødbakst. For noen er det hjemme, for meg er det langt langt borte.

    Men det er boarding og jeg er blant de første etter business pax. Vi skal fly en Airbus A320

    [​IMG]
    Den så både ny og fresh ut, selv om jeg ikke aner om den var det. Ny, altså.

    Slik ser economykabinene ut:
    [​IMG]
    Seterygger...
    [​IMG]
    Ooooog sett fra siden.
    [​IMG]
    Setecomforten var upåklagelig. Det er litt old-school seter. Om jeg skal klage på noe så er det at skinnseter uten noe perforering blir nokså klamt når man har stresset og mast seg opp litt. Var ganske våt på ryggen der en stund.

    På 18A satt en fisker og flyentusiast fra nord Norge. Han skulle til Thailand for fiskeoppgjøret og hadde stor glede av å prøve nye selskap hver gang. Denne gangen Aeroflot. Det som ble en strek i regningen hans var da jeg kunne fortelle at Moskva-Bangkok var alkoholfri. Så jeg tipset han om kneiper i Terminal D, der han kunne stri-leske strupen før avgang.

    18B var ledig og i 18C satt jeg. 18B var ett av få ledige midtseter, så det bidro helt klart til gleden. Straks kom vogna med servering og til min venn fiskerens betydelige overraskelse var også Oslo-Moskva HELT alkoholfri i economy. Ja, ja, ja... Tipper han angret greit på valget sitt. For meg var det jo ett fett siden jeg skulle på jobb.

    Maten var derimot en stor overraskelse. Full pakke anno 1997...

    [​IMG]
    Med litt forsøk på knoting på Russisk fikk jeg også helt strålende service og de kom med ekstra kaffe og alt jeg ville ha. Brødet nede til høyre var seigere enn Odin selv og gikk ganske enkelt ikke an å spise. Resten var helt brillefint, egentlig.

    Etter 2:15 var det landing i Moskva. I motsetning til forrige Aeroflot flight, så stod ingen i midtgangen og det var ikke trampeklapp ved landing.

    HOT TIP:
    Immigration på Sheremetyevo kan være som i USA. Lange køer og helt kaos. En av de andre besøkende landet med KLM 45 minutter før meg, og kom ut av tollen 15 minutter senere.

    Why? Fordi i Russland gir alle med respekt for seg selv blaffen i skilter. Jeg tok på meg "føkk you, die - maska" og gikk rett til Diplomatskranken. Seilet igjennom som om det var nobody's business. Ikke et spørsmål. Dette har funket hver gang. En dag svikter lykken, men det kan jeg leve med.

    Så var det bare å hive seg ut i trafikken. Denne dagen var den episk. På 19 kilometer fra flyplass til deilige Iris hotell hadde vi en snitthastiget på 5 km/t!!! Jeg overdriver ikke. Vi logget

    VOLGA:
    [​IMG]
    Men til slutt kom vi frem og det var tid for en god tradisjon. Vodka og Baltika:
    [​IMG]

    Konklusjon om Aeroflot economy:

    Jeg synes det er beste economy jeg har fløyet i Europa de siste ca 10 årene. Helt tipp topp, og jeg hadde ikke nølt et øyeblikk med å anbefale det som foretrukket selskap til Moskva.

    Coming up - Litt Moskva og retur i business
     
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for fin rapport sålangt. Hvorfor er Moskva-Bangkok alkoholfri?
     
    Fnate liker dette
  3. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    @Fnate - super rapport - gläder oss allerede till hjemturen.

    Tenk selv @KristianSk - Aeroflot er skrevet med en "t" til slutt.

    Dette er ikke catering til gutta på tur, men "gutta på tur";
    Da jeg i starten av min karriere sivilt arbeidet på OSL, var det så mye tom-gods "aka-plast-pet-0,5-plast-flasker" for avgangen @Fnate her nevner i Non-Schengen området.
    Dette var i stor grad fiskere som hadde jobbet hardt i Norge, og tok seg en fest på vei hjem.
    50 cl Vodka blandet i en XL-Pepsi og en kopp kaffe ? Selv de med postnr. 07XX blir litt i farta av den kombinasjonen.
     
    Fnate liker dette
  4. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Flott liten rapport så langt :) Må si at Aeroflot ser mer moderne ut nå, enn når jeg fløy dem for mange år siden i en TU154M. Nå det er sagt var business klasse på TUen helt konge, men med alt for mye Vodka ;)
     
    Fnate liker dette
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det er bare å joine PeterFox...

    Aeroflot er på en måte moderne, men servicemessig er det jo en forbaska tidsmaskin

    Takk, takk
     
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Et par ord om Moskva...

    Moskva er for meg som militæret... Jeg gruet meg som ei bikkje som skal vaskes før jeg drar. Når jeg er der er det helt ok. Etterpå er det magisk.

    For meg er det å tasse rundt ved Kremlin fremdeles noe som får hjertet til å banke. Følelsen av all den historien som er trampet ned i steinene her. Alt som har skjedd og hvordan det det var er helt utrolig. Bare det at du kan fly herfra til New York nå er jo kanon.

    Oleg, har hatt meg med hit før, og denne gangen hadde han kjøpt seg ny bil. Så når resten hadde galafest i på konferansehotellet dro jeg og Oleg inn til byen i den nye bilen hans. Oleg er i 50-åra og har opplevd det meste av det som har foregått her. Han smugsolgte Elvis-plater og Levis bukser som tenåring og har flere historier enn natta er lang.

    For 30 år siden var det ingen lys her:

    [​IMG]
    Bygget til høyre har blitt kjøpesenter. Til venstre er Kremlin, med Lenin mausoleet i forkant. Jeg mener... Han må ha snudd seg i grava greit mange ganger siden det kjøpesenteret åpnet.

    Ellers, bare et par bilder av området. Jeg kan traske rundt her i timesvis
    [​IMG]
    Røde stjerne... For øvrig et, tidvis, heftig diskusjonstema om disse skal ned eller beholdes. Foreløpig beholdes en del av dem. Men ikke alle.
    [​IMG]
    Andre av tårnene får ulike værhaner, slik som dette som ligger mot broen over Moscow river.
    [​IMG]
    På andre siden av Kremlin - som for øvrig ikke er et spesifikt navn på denne borgen, men snarere er et beskrivende ord for et fort eller citadel. Det finnes altså mange Kremlin, men dette er det mest kjente. Jeg har vært i ett annet og det er Tula Kremlin. Ikke like imponerende - ligger den ukjente soldats grav. Også en sterk plass. Jeg stusset litt over at det ikke var vakter her denne dagen, men det kan skyldes sanksjonene. En fleip som gikk igjen blant Russerne her borte. Uansett hva som var galt så skyldtes det sanksjoner.
    [​IMG]
    Og bortenfor dette ligger steinmonumentene for "heltebyene" fra krigen.

    Litt uskarpt, men Smolensk, Tula... Og selvfølgelig Stalingrad (som nå heter Volgograd) osv osv osv
    [​IMG]
    Det var turistbiten. I motsetning til mange så vil jeg si - kom hit!!! Det er dødsfett.

    Og skal du komme hit kan du jo bo et sted jeg ikke har råd til å bo denne gangen, dessverre... Nemlig Four Seasons Moscow. Ganske nyåpnet og perfekt plassert ved starten av Karl Johansgate, eller Tverskaya som disse kaller den. En vei som starter nøyaktig foran inngangen til Four Seasons og strekker seg rett til St. Petersburg.
    [​IMG]
    Det bar tilbake til hotellet. Noen var fremdeles våkne og fulle som dupper. Jeg danset litt balalaika på bordet for dem, noe som dessverre ble husket dagen etter. Sannsynligvis det eneste som ble husket.

    Så gikk jeg på rommet. Trøtt som en hyssing og med plutselig ekstremt lyst til å dra hjem. Jeg ringte Aeroflot! Dæng, så fikk jeg kveldsflyet dagen etter. Change-fee 0 Rub.

    Glad fnate lager selfie:
    [​IMG]
    Dermed var det bare å sove før det bar videre til Sheremetyevo sin nye terminal E, og en betydelig bedre Aeroflot lounge enn i Terminal D
    [​IMG]
    Rapport fra hjemturen kommer imorra!
     
    Darkcho, TOS, SASDC8 and 5 others like this.
  7. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Takk, helt topp...:)
     
    Fnate liker dette
  8. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Super rapport, takk., kjenner meg veldig igjen I betraktningene. Det der kjøpesenteret på den Røde Plass var ikke akkurat billig.
     
    Fnate liker dette
  9. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Darn, fikk nesten lyst å dra til Moskva nå.. :)
     
    Fnate liker dette
  10. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Artig lesning. Moskva har jeg hatt på listen en stund, men kona er ikke sånn kjempegira... Tror heller ikke vodka og kål er det som skal til :).
     
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Ååhhh, de har så mye mer. http://eng.torrogrill.ru

    Det er stedet å dra. En mugge av husets Red Ale, bruschetta fra himmelen til forrett og en god bøf etterpå. Det er så langt fra vodka og kål du kan komme...
     
  12. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Det så jo særdeles bra ut. Jeg reiser mer enn gjerne. Er nok verre med hun jeg deler postkasse med. Kunne gjerne hatt en rundreise i hele det gamle Sovjet jeg. Samtlige stan med unntak av Afghan frister egentlig
     
    Fnate liker dette
  13. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Gleder meg til returen! :D
     
    Fnate liker dette
  14. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Heilt kanon, Fnate! Moskva er jo paradis for oss som er litt over snittet politiske og historiske nørdz. Vurderer virkelig en tur, men jeg synes Putin bør roe reka et par hakk først.
     
    Fnate liker dette
  15. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    :rolleyes:Haha.
    Spørs om det går gjennom gitt. Tror nok litt tvang og lokking er det som skal
     
    SASlovah4evah liker dette
  16. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    :rolleyes:Haha.
    Spørs om det går gjennom gitt. Tror nok litt tvang og lokking er det som skal
     
  17. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jo, takk skarru ha!

    At Putin bør roe reka er det vel liten tvil om. Om han gjør det tviler jeg vel litt på. Tipper det ikke skjer før den brå-roer seg og aldri uroes igjen. Men russere har en litt avslappet holdning til alt dette. Galgenhumor tror jeg det kalles.

    Jeg synes du bør dra før det blir helt "vestlig" der borte.

    Returrapporten kommer forresten snart altså. Helt überplötzlich
     
    Cecilie and Darkcho like this.
  18. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Davai Davai...

    Det er på tide å komme seg videre i reisebrevet. Som en fotnote hadde jeg den værste taxisjåføren noensinne på turen ut til Sheremetyevo. Jeg hadde forsøkt bestille Blacklane, men det feilet. De klarte hoste opp bil. Så jeg fikk en liten gul taxi, kjørt av ei dame som sannsynligvis hadde fått iPad til jul. Hun satt med iPad'en i fanget og stirret hele tiden. Myste bare unntaksvis opp på trafikken... uavhengig av om den stod eller om vi kjørte i 100 km/t. Jeg trodde en stund hun fulgte med på trafikkappen helt til jeg oppdaget at hun satt og leste nyheter eller var på Kontakt (Russisk Facebook). Jeeezus... Ikke kunne jeg klage heller for hun forstod ikke ett eneste ord Engelsk. - "job tvaju Matz!"

    Returreisen hadde jeg faktisk virkelig gledet meg til. Aeroflot har en av få "skikkelige" business class kabiner i Europa, og de tar seg også klekkelig betalt for det. Tror det var 560 Euro en vei i business til Oslo. De er jo ikke alene om å gjøre det. Lufthansa og KLM er like kostbare, men her mistenkte jeg at man i mye større grad fikk noe for penga. KLM er jo sånn sett en skandale med bare en baguett og ledig midtsete (enkelte tider av døgnet).

    Skandaler til side, Oslo flyet går fra nye Terminal E. Jeg sjekket inn i business check in, men det er ingen fast track. Hverken på Security eller i passkontrollen. Det er muligens for at det ikke behøves - det var null kø - eller som en gammel tanke om likhet for all (så sant du ikke er politiker eller kjenner noen). Ganske snart var jeg i terminalen der det er bra utvalg av både kafeer og butikker. Jeg skulle imidlertid på loungen.

    Jeg ventet med noe alla SAS sin kontraktlounge på Terminal D, og gruet meg litt (den er helt horribel - som en utedass, men uten det lille hullet i døra). Men Aeroflot Terminal E lounge var både fresh og fin.
    [​IMG]
    Ja, så har vi så klart litt ulik smak i Norge og Russland når det gjelder hva som er en stilig farge og sånt. Men det var helt klart et komfortabelt sted å være.

    Det var plenty av mat og drikke. Det vil si, det var ikke varmmat men det var plenty av sandwicher og kaker og ting i utrolig elegante skap. Funksjonalismen lenge leve.
    [​IMG]
    Bak bardisken der blandet de drinker og delte ut vin, mens det var selvbetjening for øl.
    [​IMG]
    God øl var det også - tross sanksjonene. Lette ikke etter Norsk laks, men kan godt hende de hadde det også.

    Det var gratis internet, så jeg brukte det meste av tiden på å hølje i meg vann, kaffe og arbeide med en voksen mailbunke i de to timene jeg satt der. Men omsider var det tid for boarding og jeg begynte å glede meg.

    Her er balja:
    [​IMG]
    Splitter posten her og fortsetter med selve flighten i ny post.
     
    tobeornot999 liker dette
  19. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Business class og Skyteam silver/gold/plat boardet først. Det var nok ikke mange av dem for det var en kort priority kø. Jeg var blant de første om bord.

    Selskap: Aeroflot
    Flight: SU2174
    Rute: Moskva (SVO) - Oslo
    Sete: 1F
    Klasse: Business
    Første inntrykk: Holy smokes, mama

    Vi var 5 personer i Business. En ung uformell fyr som satt og spilte dataspill hele turen. Så var det meg. Og til slutt tre Nordmenn som hadde vært i Sotsji. Det er sikkert for å studere den flotte gjenbruken før Oslo2022!

    Den coole opplevelsen begynte med det samme. Se den fantastiske dama her da!!! Orange uniform, hvite hansker og eksakt samme sveis som mamma hadde i 1978.

    [​IMG]
    Helt strålende!!! Strålende var også setene. Ligner litt på Amerikanske first seter, men uten å se ut som om de er 40 år gamle og aldri ha blitt rengjort. Fresht og Nice. Teppe og pute ligger fremme.
    [​IMG]
    Her er mitt sete sett fra siden:
    [​IMG]
    Sete 1C og 1D var begge ledige, så det var fint og romslig.

    Først kom de rundt med menyer før det vanket varme kluter og til slutt pre departure champagne. Yup - pre departure champis på short haul.

    - "Ja lu blu, Aeroflotskij!!!"

    [​IMG]

    Straks etter at setebelte skiltet ble slukket var det på'n igjen med mer champagne, fulgt av varme nøtter i fine glassbeger. Det kom hvite duker på bordet og jeg kjente humøret stige voldsomt.
    [​IMG]
    Det var kun ett valg på forrett, og det var laks.

    Men det var svært godt faktisk. Jeg kan ikke huske jeg har gjort det før, men jeg spiste tallerkenen helt tom. Jeg sleiket den nesten, om jeg skal være ærlig (var nokså lei av 2 dager med Russisk buffet på Iris).
    [​IMG]
    Alt var personlig one-on-one service. Ikke noe tralle eller ting. Glasset ble fyllt opp når det var tomt, ikke når det passet dem å seile rundt med tralla.

    Etter dette hadde jeg valgt biff. Den var også mør som Frøya og hadde god saus.
    [​IMG]
    Så utover den gule og grønne pynten ble også det fatet kjemisk renset. Aner ikke hvorfor de dekker så stor del av tallerkenen med pynt. Det er fint med farger og sånt, men når det ikke skal spises synes jeg kanskje det er litt overdrevet.

    Etter dette var jeg egentlig dugelig mett, men da de tilbød iskrem til dessert måtte jeg si ja. Man sier ikke nei til iskrem på fly. Basta.

    [​IMG]
    Etter dette var det egentlig bare å strekke seg ut så mye som mulig og slappe av den siste timen inn mot OSL.

    For ordens skyld klemmer jeg mine sokkekledte føtter mot galleyvegg i håp om å komme på passengershaming.com, eller i det minste på hatlisten til flere her inne.

    [​IMG]
    Oppsummert tror jeg Aeroflot har Europas beste Business Class produkt.

    Det var rett og slett en helt fenomenal flight. Hverken mer eller mindre.
     
    tobeornot999, mhsalv, TOS and 13 others like this.
  20. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Спасибо!
     
    Fnate liker dette

Del denne siden