Før alt dette startet, hadde British Airways hele 31 747-400 fordelt på to forskjellige configs. Ifølge velinformerte kilder på forumet flyertalk, er det allerede planlagt at 5 maskiner som er sendt til lagring i Spania ikke kommer tilbake i trafikk. I tillegg pensjoneres yttereligere 5 maskiner denne uken. Den første, G-CIVL, sendes til Kemble ila formiddagen. Forrige kaptialmarkedsdag sa BA at de skulle ha 12 747 i flåten når vi skriver 2023, men trolig er disse maskinene long gone by then. Artikkel om maskinene som er sendt til Spania: https://ukaviation.news/british-airways-retires-5-boeing-747-jumbo-jets/
COVID later til å radere store deler av 4 motors fly dessverre. 380, 340 og 747 ryker i hopetall. I tillegg vurderes det en del gamle 757 i USA. Blir kjedelig om det kun skal være 777, 787, 330 og 350 igjen
350 er vel en fin oppgradering fra 340, gledes ihvertfall når SK long haul innfører 350 på samtlige strekninger. I disse dager, kjemper vel Boeing med å få MAX i luften+Corona , Airbus har vel fått noen kanselleringer+Corona. Harde tider i fly bransjen, dessverre. 777X overtar for 747? 350-1000 overtar for 380? Fremtiden nærmer seg: https://www.iata.org/contentassets/...chnology20roadmap20to20205020no20foreword.pdf
Har tatt 747-400 fra LHR 2-3 ganger. Det er et fly jeg ikke kommer til å savne en plass.. Snakk om skranglebøtte
747 er et ikonisk design, det er det ikke tvil om... Nå i 2020 hører designet dessverre hjemme på museum. Hvis man ser på komfort under reisen så blir ingen av disse maskinene som nå forsvinner (med unntak av A380) noe savn.
Det gjør de neppe, de har jo en del 330 maskiner som ikke fases ut. Noen er jo til og med ganske nye.
On topic please... 767 ryker nok også ja, her er det mye gammelt materiell som skal ut. Synd for det er den eneste modellen av "nyere" widebody jeg enda ikke har krysset av.
767 med MIAT er det trangeste setet jeg har sittet i... 4 timer ULN ICN var et mareritt. Flydd det et par ganger med UNITED også. Ikke savn fra min side
Kommer ikke til å savne 767, enda mindre 757. Med 340-600 og 747-400 kommer til å bli en savn. Samme med 380 når den etterhvert forsvinner. En annen ulempe med at disse flytypene forsvinner er jo at det blir mindre F tilgjengelig. LH vil da feks ha igjen 747-8 med F om de ikke setter inn F på 777x, plus noen få 330’s.
Trolig er nok a346 ferdig hos LH. I første omgang "langtidsparkeres" alle maskinene i opp til halvannet år, hvorav 10 (av 17) er planlagt innfaset igjen. Om ikke trafikken tar seg skikkelig opp igjen (noe jeg ikke tror den gjør i 2021) så er det nok game over for de maskinene https://newsroom.lufthansagroup.com...-fleet/s/c34f14ee-9f51-490c-98d2-872c1e6b2f0b Det betyr enda færre F-seter tilgjengelig hjå LH. PS: Litt OT, men pensjonering er pensjonernig
"Breaking: British Airways confirm the retirement of all Boeing 747s, effective immediately. The iconic BA jumbo will never fly again, due to #COVID19 crisis." https://twitter.com/AlexInAir https://www.flightradar24.com/blog/british-airways-to-retire-its-entire-747-fleet-immediately/
Ja, dette var trasig. Eg hadde mi fyrste amerikareise i ein BA 747 tilbake i august 2009. I økonomiklasse sjølvsagt. Eit par timar forseinka ut frå LHR til LAX. Full av forventningar til året eg hadde føre meg. Både studieåret og flyturen vart veldig bra. Å fly langt i økonomi er ikkje so verst når ein har noko å gle seg til i andre enden.
Det er noe eget med første tur i en 747. Min første tur i 747 var med BA i 2016. Husker fortsatt følelsen når jeg kikket ut av vinduet på de svære motorene og den følelsen av kraft som var når dette svære flyet tok av fra rullebanen på LHR... det var noe eget med følelsen og tanken på at man var ombord i ett så ikonisk fly.