MR til LA, med noen startvansker

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flyingdutchman, 27. jan 2023.

  1. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,375
    Likes mottatt:
    20,965
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke ferdig med Bangkokreisebrevet enda, det får komme etterhvert. Nå er det nemlig dags for live trip report.

    Det skulle være grei skurring, helgetur til LA, kjøre litt Shelby, være litt på bar og ikke så voldsomt mye mer.

    Problemene startet allerede i går da denne meldingen tikket inn «
    SAS Information - Delayed flight

    Important information for booking xxxxxx

    Dear Traveler,

    Flight SK0345 Trondheim (TRD) - Oslo (OSL) 27 Jan, with departure time 08:25 is delayed to: 09:25 27 Jan.

    We apologize for this change. Please check in according to original departure time.

    You will find more information about your rights here: https://www.flysas.com/en/legal-info/eu-passenger-rights/

    Best regards,
    SAS»

    Det hadde vært helt OK om jeg ikke skulle ha vært på OSL-CPH med avgang kl10.00.

    Siden forsinkelsen ble kjent så tidlig ringte jeg SAS for å høre om de kunne booke meg om for å unngå krøll.
    Nei, det kunne de ikke, forsinkelsen er bare varslet, den har ikke skjedd enda og da får de ikke røre det. Jeg kunne gjerne betale ombookingsfee om jeg virkelig ville endre. Han snakket med supervisor og fikk bekreftet at dette er helt riktig. Bare vent til du kommer til Oslo, så fikser de noe der… slapp holdning men greit.

    I morges på Værnes nevnte jeg til innsjekkpersonalet at jeg får et problem og at det er lett å løse ved å sende meg via Bergen til CPH. Neida, det gikk ikke, så det er bare å vente på ombooking når jeg kommer frem i Oslo.

    Etter en stund med venting på forsinket avgang ble det ropt opp at forsinkelsen skyldes sent innkommende fly i går og at bemanningen måtte ha minimums hviletid før de fikk fly oss. Greit nok, men dette var de altså allerede klar over i går, men goood tid til å fikse bestillingen.
    Vi ble ytterlige forsinket fordi to personer valgte å ikke bli med på turen og kofferter måtte ut.

    Spol frem til Oslo.

    Da jeg slo på mobilen plinget det inn en ny rute, Osl-MIA og MIA-LAX med AA.
    Prøvde å få dette byttet til CPH-SFO-LAX men det ble påstått at det kun var vanlig eco igjen. Tilbakemelding fra dagstråden her, samt sas.no viser at det er fullt mulig å bestille pluss, så det er bare mangel på vilje, igjen. AA turen bli på rad 34, i 6 timer. Noe helt annet enn plus.

    Må si at jeg ikke er spesielt fornøyd med denne tafatte holdningen og en fullstendig manglende vilje til å løse noe i favør av både selskapet og ikke minst kunden.

    Jaja, det blir EU claim når jeg kommer tilbake, for turen blir minst 9 timer korte oppholdstid i LA pga dette. Av tilgjengelige ca 48 timer så det er merkbart.

    På den positive siden får jeg flydd til MIA, der jeg ikke har vært siden 1992.
    Nok sutring, det blir tur! Det er viktig.
     
    Kristian, ArthurDent, Gribb and 30 others like this.
  2. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,375
    Likes mottatt:
    20,965
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan de blir med poeng og ikke minst doble poeng for denne turen blir interessant å se etterhvert :)
     
    ArthurDent and holmen like this.
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,763
    Likes mottatt:
    57,028
    Bonuspoeng:
    293
    God tur! Håper det går bedre fra nå av! :)
     
    ArthurDent and Flyingdutchman like this.
  4. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,375
    Likes mottatt:
    20,965
    Bonuspoeng:
    183
    Etter tips i dagstråden om at de virkelig finnes seter på SFO flyet tok jeg turen tilbake til skranken i loungen. Og du verden, nå ‘fant’ de plutselig et sete til meg! OSL-CPH-SFO 4 timer venting og bare 1,5 timer videre i eco til LA. MYE bedre!!
    IF leverer :)
     
    Kristian, indahla, KRS and 27 others like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)
     
    ArthurDent and Flyingdutchman like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk...At det går an, man må altså prøve HUACA med levende personer og
     
    Kristian, ArthurDent, Calling and 8 others like this.
  7. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,375
    Likes mottatt:
    20,965
    Bonuspoeng:
    183
    Det var strengt tatt samme levende person som gjennomførte HUACA for meg, hun snakket med en annen på back office sa hun. Og beklagde at det ikke ble riktig første gang.
    Jeg er meget fornøyd med utfallet, selv om jeg mener dette burde ha vært løst allerede i går da forsinkelsen var kjent.
     
    Kristian, ArthurDent, kjeeli and 7 others like this.
  8. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,375
    Likes mottatt:
    20,965
    Bonuspoeng:
    183
    Da er jeg godt på plass på sk935. :)
    Virker som de ønsker å koke oss, for det er meget varmt ombord. Dessverre ingen egne luftdyser for å bøte på det.
    Blir nok knock-out etter maten, og kommer frem gjennomblaut av svette, men lysvåken. En fordel når man skal kjøre.
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    God tur ... jeg kommer til LAX om 26 dager ...
    Hvor skal du kjøre fra LAX?
     
  10. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,375
    Likes mottatt:
    20,965
    Bonuspoeng:
    183
    Først til Hollywood (der hotellet befinner seg), så til Malibu og bare litt farting. Ikke noe stor plan der, men kunne ikke la være å bestille en Shelby GT-H som leiebil. Bilkjøring er målet, ikke destinasjonen :) og det er litt avhengig av formen min selvfølgelig.
     
    ArthurDent, Flymunda, holmen and 2 others like this.
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,440
    Likes mottatt:
    34,234
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur til SFO og et kort hopp videre.

    Bra det løste seg, og stadig spennende og se hva en kan få til når en kjenner systemet og vet hva en skal spørre om, og hva den normale kunden får av, kundeservice eller mangel på dette.
     
    ArthurDent and Flyingdutchman like this.
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Et hett tips for Malibu!
    Spis lunsj (eller middag) på Paradise Cove!
    Bob Morris's Paradise Cove Beach Cafe in Malibu, California (paradisecovemalibu.com)
     
    ArthurDent, holmen and Flyingdutchman like this.
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    ArthurDent, Gribb and Flyingdutchman like this.
  14. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,810
    Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Greit med doble poeng i tillegg til en heftig voucher når du kommer hjem. Ble det fort en gratis MR neste år da om det er behov for det?:D

    Var jævlig varmt på SK935 CPH-SFO forrige fredag og… ble bedre når flyet kom seg i lufta.
     
    ArthurDent, Calling, Wiolenze and 3 others like this.
  15. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,375
    Likes mottatt:
    20,965
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er jeg i lufta, temperaturen er betraktelig lavere nå (eller tilvenningsperioden er over).

    Er lite glass cava ble tolket som ‘jeg får fylle plastkoppen til randen’, må bare elske Danske flyvertinner :) (du får selv tolke om det er Dansk eller Norsk ‘må’).


    Takk for tips! Får se hva vi rekker. Vi er en +1 som allerede sitter på LAX flighten, fordi han startet i Oslo. Han er grunnen til at jeg slengte meg med på MR. Han trenger poengene, jeg har i grunn hele året å tjene opp. Men kanskje det blir diamant igjen i år også, selv om det ikke nødvendigvis er planen.

    Har heldigvis lært av @milehigh at man alltid skal skrive at noen andre enn seg selv kan sjekke inn, så da er han berget (vi deler rom og velger å sløse bort penger på ufornuftige ting heller enn et rom hver). Fruen er dessverre hjemme, men hun får bli med neste gang. Nå ble det guttetur.
     
  16. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,160
    Likes mottatt:
    21,847
    Bonuspoeng:
    183
    Bra du fikk en mer optimal rute enn via MIA :)

    Når det kommer til luftdyser, så er det få business og first kabiner som har individuelle luftdyser.
    Samme gjelder SAS Plus, jeg har i ca 4-5 år her på forumet prøvd å promotere for å ha med seg en slik på tur i mine reisebrev.

    Mr Airblower.jpeg

    Men er det noen som gjør det, er en annen sak ;)
    Ja, dette problemet kan man forebygge med litt egeninnsats.

    God Tur Videre!
     
  17. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,375
    Likes mottatt:
    20,965
    Bonuspoeng:
    183
    AF0902BE-6D2F-4D69-8B29-308F4071AA89.jpeg B43206B3-FFE3-4A0C-B017-EAEBBD29E650.jpeg E08BBE20-CB19-4288-BEA0-6A67DC9D74F2.jpeg Bare en time igjen til landing, har sovet en god del timer og er klar for neste trinn i reisen.

    Det ble både mat, drikke og litt utsikt underveis.



    Dette blir bra!
     
    Earl, Kristian, Baldrick and 10 others like this.
  18. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,375
    Likes mottatt:
    20,965
    Bonuspoeng:
    183
    US customs var litt underbemannet mtp på folkemengden. Det tok godt over en time å komme gjennom.

    Valgte å ikke sjekke inn (kabin)kofferten videre for å spare litt tid på LAX.
    En trivelig ung dame hjalp til med å skrive ut nytt boardingkort og tildele sete, som ble ved nødutgangen.

    Er nå i United domestic lounge og veldig klar for neste flight.
     
    Earl, Kristian, ArthurDent and 12 others like this.
  19. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,375
    Likes mottatt:
    20,965
    Bonuspoeng:
    183
    EA432A72-2447-483C-B502-6E4FAE3A08E9.jpeg

    Neste flight gikk knirkefritt, sov halvparten av turen. Fikk plass ved nødutgang.

    Henting av grombil samt litt kjøring er unnagjort og nå er det på tide med litt hvile fordi alt er stengt.
     
    Earl, Kristian, Kalsnes and 15 others like this.
  20. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,375
    Likes mottatt:
    20,965
    Bonuspoeng:
    183
    Griffin observatory er stengt på natta.
    In-n-out burger stengte kl 2. Det ble nattmat/frokost på Wendys.
    Wallmart har heller ikke lenger åpen 24/7. Tenkte å vise reisefølget galskapet av en butikk men nei.
    Hva skjer med USA? :D

    En ny sjanse når han våkner. Han gikk inn for å tømme tralla heller enn å sove underveis og erfarer det nå, selv om han er ung.
     
    Earl, Kristian, ArthurDent and 5 others like this.

Del denne siden