Som nevnt gikk sikkerhetskontrollen fort, og bortsett fra en erkeamerikansk flott frue som stod helt innerst på båndet til sikkerhetskontrollen og tok på seg en halv gullsmed var vi fort gjennom.
Tidligere er det Avianca sin lounge som har vært *A-alternativet i Miami, men denne ble lagt ned nå i sommer. Erstatningen er en Turkish Lounge mellom J- og H-piren (SAS flyr fra H).
Dessverre har jeg ikke bilder fra innsiden av loungen. Når det er sagt var den absolutt ikke noe å skryte av (det var jo nytt og pent da). Hvert bord hadde QR-kode, der man kunne bestille mat til bordet. Man kunne velge mellom hele fire retter, og alle var tilsynelatende forskjellige varianter av samme rett. Ellers var det en slags betjent buffet der man kunne få en liten salatbolle, fruktbolle, ostetallerken og litt andre småting, men ingenting å hoppe i taket for. Utover det var det en betjent bar, men virket som om innholdet var noe lunkent. To toaletter til hvert kjønn, så konstant kø der.
Det mest imponerende var nok størrelsen på colaboksene. Her er forøvrig matretten som tilbys. Hadde man kokt grønnsakene mer kunne de lagt til suppe på menyen.
Ettersom vi var tidlige var det god plass når vi kom, men når vi gikk igjen var det sikkert 50-100 personer i kø for å komme inn. Kan aldri tenke meg alle disse fikk plass, for så stor var den ikke.
Loungen lå forøvrig i 2. etasje, med kun heis som mulighet. Derfor var dette skiltet både litt morsomt og skremmende.
Gulvteppene slutter derimot aldri å fascinere.
Selv om vi var tidlige gikk tiden fort, og det var på tide å gå ombord. I likhet med turen bort var det A330 som skulle ta seg av turen, heldigvis med wifi denne gang (noe dere allerede vet om dere har lest første innlegg ).
Seter denne gang er motsatt av sist; 21A og B for meg og jentungen.
Vi kom oss forholdsvis fort opp i luften, og nøtter ble servert. Jentungen ble spurt om hun heller ville ha chips, og fikk ikke mindre enn to poser (i tillegg til nøttene). Må koste SAS en formue i tapt chips-inntjening dette her.
Nok en gang var valget kylling eller laks, og nok en gang gikk jeg for kylling. Heller ikke imponerende denne gangen, og jeg mistenker at kokkene i Turkish-loungen har kokt disse grønnsakene også.
Barnemåltidet var ikke mye å skryte av på veien hjem. Forrett og dessert var samme som resten, mens "middagen" var den herlige kombinasjonen av mac 'n' cheese, kokt stekt fisk, (ihjelkokte) gulrøtter pølser(!) Unødvendig å si at den ble for det meste urørt. Oreo-kjeksen forsvant derimot fort.
Etterhvert passerte vi både D.C.
...og NYC (dette er nok sikkert New Jersey riktignok).
...før roen senket seg i kabinen. Veldig lite folk i både pluss og minus. I minus hadde flertallet sin egen midtrad.
Natten var så som så, og her savnet jeg virkelig å kunne ligge flatt. I tillegg tok det minst 2,5 time før brettet var ryddet bort, og to timer før landing begynte servering å skje foran gardinen. 4,5 time med dårlig søvn er i minste laget for min del. Frokosten var grei nok, men skilte seg ikke så veldig ut fra en vanlig europa plus-frokost.
Vi landet akkurat iht. timeplan, og var dermed det første flyet fra det store utland fredags morgen. I passkontrollen ble det derimot fort stopp, da ca. ingen hadde utført innreiseregistreringen, og vi som faktisk hadde gjort dette måtte stå å vente til de foran oss hadde kverulert seg ferdig (de kom ingen vei) før vi kunne skanne QR-kode å komme oss gjennom.
Heldigvis for det, for i sikkerhetskontrollen etter passkontrollen var det kun to tollere, og der tok ting tid gitt. Synes synd på alle svenskene med 20 minutt til Stockholm-flyet.
For vår del funket connecting Norway, og etter et raskt lounge-besøk gikk turen til A20 og flyet tilbake til SVG.
Alt i alt en effektiv og innholdsrik tur. hovedformålet var som nevnt MR, og denne turen ga meg 25311 grunnpoeng, noe som igjen gir 101244 statuspoeng totalt. Dermed er diamanten sikret enda et år.
Kunne vært fornuftig å valgt Plus smart og fortsatt tjent nok poeng, men tok ikke sjansen på å ha noe som ikke kunne refunderes i sin helhet. Kunne selvfølgelig også tatt noen turer til Gdansk, Amsterdam eller Hamburg, men synes dette er morsommere.
Koronamessig måtte munnbindet på ved gate i ARN, og måtte være på til vi var ute av flyplassen i Miami. Noen forsøkte seg med å ha det under nesen i løpet av flyturen, men fikk tilsnakk.
I Miami var det veldig avslappet forhold til dette med munnbind, og vi brukte det ikke i det hele tatt. Noen butikker anbefalte det, men utover på Walmart virket det ikke som om folk brydde seg særlig. La ellers merke til flere på både motorsykkel, moped og tråsykkel som hadde munnbind, men ikke hjelm. Merkelig prioritering i mitt hode.
Tilbake på flyplassen igjen var det påbudt, men forholdsvis liberalt forhold til det i loungen. På flyturen hjem var ikke crewet like «strenge», men tok det på når vi skulle på toalett og slikt. Hadde det ellers «lett tilgjengelig», samt hadde det sånn halvveis på når jeg skulle sove. I Oslo gikk det fort av.
Det var det hele. Mitt første reisebrev. Lite kaviar, champagne, førsteklasse og badeender, men en reise er nå en reise.
Last edited: 27. nov 2021