Mulig å oppnå status/bonusturer med billige flyturer?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Gresshopper, 02. aug 2015.

  1. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Hei

    Jeg har begynt å lese noen blogger og det finnes jo en del billige billetter, f. eks. t/r California med BA til ca. 2500 kr, eller t/r NY til ca. 2000 kr.

    Da begynte jeg å tenke at, ok, hvis jeg drar på en slik longhaul-tur i måneden (eller annenhver måned), i tillegg til flyturene jeg har ellers (minst 1x t/r Berlin i måneden f. eks., med DY eller SK - SK flyr også via CPH, som jo gir ekstra legs), så må man jo fint klare å sample opp bonuspoeng!

    Men så sjekket jeg Avios-kalkulatoren, og opptjeningen er jo - ikke helt overraskende - ekstremt dårlig på en slik tur.
    Er det da egentlig noen vits å reise i economy?
    Bør man heller booke premium economy eller business (bryr meg mest om prisen, men kan jo hende man tjener tillegget inn igjen på bonuspoengene?)?

    Eller kan man uansett glemme bonusprogrammene om man ikke reiser ekstremt mye pga. jobben?
    (Vet at BA endret sitt program tidligere i år.)

    Husker bare å ha lest en artikkel av Cecilie der hun nevnte at hun hadde vært mer i New York i løpet av en vinter, enn på universitetet - og det som student. Det høres jo veldig fristende ut...

    2000-3000 kr i måneden kan jeg fint bruke ekstra på flyreiser (ca., i snitt).
    Men jeg har nok ikke råd/lyst til å betale 9000 for en longhaul...

    Takk!
     
  2. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    BA sitt program er ikke gunstig ifht. status eller poeng hvis du flyr økonomi. Hvis du flyr mye til London (og kan betale for den billige business-klassen) eller flyr et par longhaul i business pr. år så er du i nærheten av sølvkortet (som tilsvarer gull his de andre). Qatar er gusntig ifht. opptjening på BA mot sølv. En t/r Asia i business så manlger du 4 turer med BA og noen poeng for å ha sølv. Uttak på BA har blitt veldig mye dårligere etter devalueringen. Greit på shorthaul, men på longhaul koster det mye og med avgiftene de tar så lønner det seg ikke på longhaul economy.

    Når det gjelder eks. SAS og en del andre på economy er det nok antall segmenter som er nærliggende ifht. status, og ikke poengene. (SAS-detaljer får andre ta seg av)

    Generelt har en del reisemål blitt så billig at det er bedre å finne billige billetter (som du refererer til over) enn å reise vette at av seg for å få nok poeng til en gratistur+avgifter (min mening). Status derimot kan være nyttig om man reiser en del, så jeg legger heller opp valg av selskap og reising ifht. statusopptjening enn poengopptjening.
     
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Om du flyr OSL-TXL månedlig har du minst 12 000 EB-poeng her. Da mangler du 5.5 t/r OSL-EWR (6000 poeng t/r) i SAS Go for å kvalifisere til EBG. Om du bestiller dette en stund i forveien/på tilbud bør du vel kunne nærme deg 3000-4000,- t/r.

    Eller du kan ta en tur med Norge Rundt-billetten (http://www.wideroe.no/flybilletter/norgerundtbilletten) til Widerøe, den rimeligste, men desidert mest slitsomme veien til EBG. Har du 24 legs fra OSL-TXL mangler du bare 21 legs.

    Om det er en god idé vet jeg ikke, som Anders sier er det mye billige biz billetter der ute, spesielt til Asia (spesielt med Qatar).

    Husk at @Cecilie er en tabloid journalist som til og med har vært portrettert i VG... ;)

    Edit: Dersom du flyr OSL-CPH-TXL-CPH-OSL 12 ganger i året kvalifiserer du også til EBG (48 legs).
     
    Last edited: 02. aug 2015
  4. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg følger med og bestiller turer som går OSL-ARN-ORD-ATL-IAD-CPH-OSL for ca 4-5000 per gang. Dette gir 8600 Eurobonus poeng per gang. Hvorav 45000 er gull.
    Og følger du med på tilbud så får du turer til USA og Asia for ned i 3000 kr med SAS som vil gi ca 6-9000 poeng per tur. Eller 10000kr på oljeruta i biz :)
     
  5. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har også vært portrettert i VG. :p

    Om jeg bestiller hva en stund i forveien?

    Norge-rundt-billetten høres egentlig også fristende ut... Har akkurat vært på roadtrip fra Oslo til Lofoten og tilbake med leiebil (4000 kr for 8 døgn med en Ford-Mondeo-stasjonsvogn... helt greit med gode rabatter), det kunne man jo også gjørt med fly. Er bare at kompisen min ikke er så glad i å fly...

    Men ja, jeg reiser jo OSL-BER uansett (akkurat nå mye med Norwegian fordi det er billig parkering på SXF, selv om det er lenger unna enn TXL fra der jeg bor).
    Så jeg kunne jo fly via CPH istedenfor - hvis det lønner seg. Jeg reiser som regel bare med håndbagasje, så ekstra bagasje er ikke så spennende.
    Og jeg har lounge-tilgang via PriorityPass.
    Men kanskje poengopptjeningen hadde vært verdt det?

    Hva er det man får ut av poengene?
    Hvis jeg f. eks. flyr "OSL-ARN-ORD-ATL-IAD-CPH-OSL for ca 4-5000 per gang" - er det så mye bedre enn å fly OSL-LHR-SFO-SNA-DFW-LHR-GTO til 2500 kr, men med BA?
    Er det verdt prisforskjellen fordi man får en gratis longhaul-tur med på kjøpet, eller noe sånt?

    Hvor stor er sjansen for å bli oppgradert om man har gullstatus hos et selskap?
    Som sagt så trenger jeg ikke gullfordelene i seg selv (ekstra bagasje osv.), det er egentlig mer praktisk for meg å fly med Norwegian (gratis internett i tillegg til at de flyr fra SXF), men om man kan bli oppgradert...
    Det gjelder også BA/Qatar... Hva kan man få ut av statusen?

    Mener du at det er bedre å samle poeng hos Qatar, selv om man flyr BA? Eller at det er praktisk å fly Qatar for å samle i Executive Club?
     
  6. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Det (jeg tror) han mente, er at om du skal fly til Asia, og samler poeng hos Executive Club, så kan det være mer lønnsomt å fly Qatar enn BA mtp. statusgivende poeng.
    Siden du da flyr to lange flighter, får du flere Tier Points. F.eks. får du 10+35 Tier Points om du flyr OSL-LHR-BKK i "Economy low", mens du får 35+35 om du flyr OSL-DOH-BKK.
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorvidt du har høyere sjanse for oppgraderinger med gull varierer fra selskap til selskap. Etter hva jeg kjenner til er det Emirates som er flinkest til å oppgradere sine gullkunder, men du får ikke gullkortet helt uten videre.. (Sett bort i fra status match selvfølgelig..)

    BA/Qatar, poenget her er å fly Qatar og kreditere til BA.

    For meg høres det ut som du har det bedre uten status, kjøpe deg Priority Pass lounge når du trenger det og fly billigst mulig ellers.
    Litt festbrems kanskje, men nok mer fornuftig..
     
  8. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kan ikke så mye om BA, men vis du tar 3 sånne turer med SAS så har du 24900 av 45000 der alene. Og 20 000 henter du inn på TXL-OSL
    Men du kan jo som nevt også fly TXL-CPH-OSL og ta det på legs også. :)
     
  9. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svarene.

    Men hva er da poenget med å samle poeng i det hele tatt? Lønner det seg bare om man flyr masse i C (jobben betaler)?
     
  10. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Oslo - New york

    Jeg tviler sterkt, men dette kan bare du regne deg frem til.

    Nei, det vil jeg ikke si. Hver gang du flyr BA får du med eksempelet i prinsippet en ny gratis tur, mens du hos SAS får noen tusen poeng (som er langt fra nok til en ny tur).

    Jeg ville ikke gått for status i håp om oppgraderinger, da blir man bare skuffet.

    Det er selvsagt bedre å samle enn å ikke samle, men man bør generelt ikke la poengene styre valgene sine i for stor grad.
     
  11. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg flyr kun billige billetter. Poenget mitt er at SAS gir mer poeng på dem billigste billettene enn mange andre på ic. Mens på short haul så er dem vel ikke noe bedre.
    Men via å bestille billige turer, benytte meg av tilbud, kampanjer osv så har jeg nå siden oktober samla totalt 57k grunnpoeng og 118k poeng totalt. Dette skulle holde til f.eks 2 USA turer i eco eller 1 i BIZ på poeng.
     
  12. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Gjør jeg det? Jeg regnet meg frem til at jeg i "economy lowest" bare får ganske få poeng... Koster det ikke 20k avios eller noe for en gratis tur?
    (Har forresten også et Amex-kort med 40.000 MR-poeng per dags dato...)
     
  13. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Skal også sies at vis jeg skal en plass og jeg sparer mer enn 200 med å ikke bruke *A så bruker jeg ikke dem. For da er det ikke verdt det i mine øyne
     
  14. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Hvor mye har du brukt på dette sånn ca.? Hvor mye har du fått reist?
    Jeg har allerede en livsstil der jeg reiser ganske mye (typisk t/r Oslo-Berlin minst en gang i måneden, og gjerne en ekstra tur i måneden i tillegg), men får som sagt lite "kickback" ut av det for øyeblikket...
     
  15. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    (OSL-BER er noe jeg "må" reise, mens alt annet bare er for moro skyld...)
     
  16. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har kjæreste i USA, så mye av poengene kommer på turene der.
    Men vis vi regner med at jeg fyller taxfree kvota hver gang jeg tar meg en billig tur og sammenligner dette med prisene her i Norge så har jeg vel egentlig betalt omtrent ikke noe som helst unntatt da at jeg har brukt en 18K på 4 turer til dama
     
  17. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Om alternativ 1 koster 5000,- og alternativ 2 (BA) 2500,- kan du kjøpe to turer til prisen av alternativ 1.
     
  18. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Trenger ikke status og kan reise når det er som billigste hadde jeg tatt det som er billigst. Men for meg hvor SAS kommer ut billigst på alt som er av turer over så har jeg blitt litt ekstra lojal her i Europa pga gull fordelene.
     
  19. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Men er verdt å merke seg at vis du flyr 12 t/r med DY innen nyttår så spanderer dem en ic tur på deg :)
     
  20. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, men så er det jo snakk om at dette med 2500 kr er en error-fare, så jeg vet jo ikke hvor ofte man får sånt. Hvis man da heller kunne betale 1500 kr ekstra og få andre fordeler for det, så kunne det jo være verdt tillegget...
    Jeg ser bare at en kompis av meg (som riktignok har høyest mulig status hos diverse flyselskaper fra sin tid som journalist) reiser en del i first (oppgraderinger...), så jeg har jo lyst å komme dit, jeg og. :D

    Tilbudet med 12 turer gjelder dessverre ikke for oss tyskere. :( Jeg bor ikke i Norge fast...
    Men samtidig så koster det vel generelt veldig lite å fly IC med DY? Har hørt om 2000 kr t/r OSL-BKK-OSL?
    Også skal visst Norwegian være ukomfortable på longhaul (dårlig beinplass osv.)?
     

Del denne siden