Mysen - Vadsø via Sverige og Finland

Tråd i 'Reisebrev' startet av travelislife, 09. aug 2022.

  1. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Hei alle! Tenker å lage en liten hyggelig rapport fra langtur med 4-hjuls farkost.

    Er det noen som har tips til overnatting langs ruten? Det kan være alt i fra en koselig tretopphytte, en kul airBnB host, et kjekt hotell, badehotell, what ever dere har benyttet eller kunne tenkt dere å benyttet på tur. Så kunne jeg vært interessert i å prøve det.

    Første stopp langs ruten blir Vesterås. Jeg tar en kort etappe på 40 mil i dag fra Mysen til Vesterås og har allerede booket hotell på Best Western.

    Ser for meg en stopp i området Luleå på onsdag og kanskje Ivalo på torsdag om jeg blir trøtt av kjøring, men stoppested-planene er åpne.

    https://www.google.com/maps/dir/Mys...77346445db8!2m2!1d29.8116708!2d70.1583341!3e0
     
    EndreD, indahla, NorFlight and 8 others like this.
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,567
    Bonuspoeng:
    293
    God tur! :)
     
    travelislife liker dette
  3. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Dette var dei to stoppa eg hadde då eg flytta nordover. Villmarkshotellet i Inari (litt usikker på namn) kan vera eit alternativ til Ivalo, men då er du jo nesten framme... :) Og i Sarisälki har dei vel slike glasskuplar ein kan overnatta i (ser dei frå vegen, meiner eg). Mogleg eg blandar litt, men Internett gir deg nok svar :)
     
    travelislife liker dette
  4. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    12,911
    Bonuspoeng:
    183
    Piteå er Vadsø badeby, om jeg har forstått det rett. Så en overnatting der kunne kanskje gi en forsmak på det som venter.

    God tur.
     
    travelislife liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,581
    Bonuspoeng:
    293
    Du har valgt deg en utrolig kjedelig rute. Skog, skog og atter skog før det skifter til vidde, vidde og vidde. Stopper du og går ut blir du møtt av skvadroner av mygg størrelse gresshopper :eek:
     
    OyvindN and travelislife like this.
  6. thfagert

    thfagert -

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    432
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel E45 som er verst i så måte? Langs E4 kan man jo i det minste se vann med jevne mellomrom, og passerer flere byer på veien samt höga kusten og noen flere ok stoppesteder.
    Alternativet er vel Norge da, om man skal ha mer å se på?
     
    RoadKing and travelislife like this.
  7. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Ruten er litt endret. En kamerat er i Ivalo så da vil jeg kjøre via Rovaniemi og så nordover til Ivalo.

    Stoppet i Karlstad og tok en pizza snack før ferden går videre i retning Vesterås.

    20220809_172022.jpg 20220809_171407.jpg
     
    Last edited: 09. aug 2022
    Wiolenze, paron, Kristian and 8 others like this.
  8. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Sikker på.du ikke blander med E45 innlandsveien? Da ville jeg vært enig. Høga kusten er ikke så ille. Hvilket forslag har du forresten?
     
    RoadKing liker dette
  9. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Da var det en teknisk hvil for bil og fører. Lader litt opp på OK Ørebro. Prisen er 6 kr kwh før eventuelle rabatter. Dnb gir 18 prosent ved bruk av Saga MC så ca 5 kr kwh.

    Tar meg en halvtimes lur på tvers av setene bak så er jeg klar igjen. 20220809_190256.jpg

    20220809_190200.jpg
     
    Flymunda, Kristian, Berlioz and 5 others like this.
  10. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    En lang kjøretur, men morsomt å se et reisebrev også fra en så lang tur med bil. God tur og kjør forsiktig :)
     
    travelislife liker dette
  11. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for det. Etter en Imsdal fra bensinstasjonen er jeg klar for videre. Rask lading fra 25 til 95 prosent på 1 time. Turen går nå til Vesterås. En trip på 1 time.

    20220809_200131.jpg 20220809_200433.jpg 20220809_200502.jpg
     
    paron, Earl, Flymunda and 4 others like this.
  12. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Da var man trygt i havn i Vesterås. God øl i baren og okay rom.

    super middag i....hmmm... baren het willys men må google stedet. 4 mil herfra. Alkoholfri Carlsberg og biff med rødvin og bernaise.

    Lokal ipa fra Vesterås i baren. Veldig bra saker.

    20220809_210140.jpg
    20220809_221951.jpg 20220809_220824.jpg 20220809_220544.jpg
     
    paron, Earl, Flymunda and 6 others like this.
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,581
    Bonuspoeng:
    293
    Syns begge er kjedelige. Jeg ville kjørt Norskekysten oppover, men jeg innser at vi snakker mye lengre tid. Så kos deg på tur :)
     
    travelislife and OyvindN like this.
  14. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Den verste myggsesongen er no over. Eg hadde ein time matpause ved Samelandsbrua i Utsjok i heilt vindstille vêr for eit par veker sidan. Det var sorten, men slett ikkje så ille som to--tre veker tidlegare. Likevel er det nok sant at somme av myggjævlane flyg på høgoktan og konkurrerer med Twin Otter i storleik :eek::D
     
  15. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Hahaha! Ja de konkurerer lett med twin otter og bråker nesten like mye når de summer rundt ørene. Men dere må huske at jeg egentlig er fra Finnmark så jeg kjenner de alle (myggene) så de pleier å være greie med meg :D

    Natten ble sovet på Best Western Pluss Plaza i Västerås. Et ganske allright hotell. Alderen er synlig og litt slitasje her og der men det er ingen problem å se at den svenske folkesjela lyser gjennom og servicen er lagom eller bättre på alle steder. Resepsjonen var hyggelig og ekspederte innsjekk meget raskt og de hadde en hyggelig bar samme sted som det ble konsumert 2 stk IPA fra det lokale "Hantverksbryggeriet" på. Meget god og humlete og nesten litt spicy IPA. Vedr parkering og lading hadde de AIMO parkering i kjelleren som alle kunne benytte seg av. Koster 160 kr fastpris pr døgn. I tillegg kunne man lade (så ut som 7.2 kw) dersom man hadde "förhyrad plats" men vet ikke hvor man skulle ta kontakt med de AIMO folka så sent, så det ble til at jeg bare parkerte. Det kosta ikke mer enn 50 kr og ville definitivt vært en god løsning. Nå har jeg 65% SOC og en range på 240 km ca så det blir å teste tesla ladesystemet i Gävle tenker jeg.

    Frokosten var fin. Typisk svensk frokost med kølsvart kaffe, en rekke ulike melkesorter, frukt og grønt og kjøttbullene var på plass samt godt med utvalg av brød. Frokost "på forventning" hverken mer eller mindre, men det var okay. Mange har begynt med vita shots, ginger shots, smoothies og slikt og det var representert her og.

    Resepsjonen forlenget stay til kl 14 på forespørsel (uten ekstra) da jeg sa jeg ønsket å sitte og jobbe utover ettermiddagen før jeg kjører videre. Det er fint med litt "mindre" og enklere hoteller, de forlenger ofte stay uten å mukke. De store kjedene og kanskje de som er litt mer fin på det, tar seg nesten alltid betalt, spesielt om du ikke har korrekt status hos kjeden. Det er nettopp derfor. Fordi det da heller blir en perk om du har bodd mye der. Her får du det på forskudd og vil kanskje nettopp bo mye på det, siden de alltid er hyggelig.

    Ruten oppover i dag tar meg først Riksveg 56 til Sala deretter Gävle. Der har jeg landet noen ganger med privatfly (5 seters Socata TB10) med min far som pilot, oftest på vei mot Oslo-området. Deretter blir det E4 i ca 100 mil til man kommer forbi både Hudiksvall, Umeå, Luleå og til slutt Tornio som er en grenseby mot Finland.

    Dersom noen har godt tips om overnattingsplass strekket Umeå-Tårnio er det bare å si fra. Alt tas i mot med takk.
     
    Flymunda, paron, Earl and 3 others like this.
  16. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Luleå er fint :)
     
    travelislife liker dette
  17. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Da endte jeg i Umeå på Stora Hotellet. Det er verdt et besøk. Samme pris som 3 stjerners moteller med hvite trasige bad men med skikkelig botique preg. Og hvordan kan man kombinere stort hotell med botique? De hadde veldig gode rom, store fellesområder og et preg som var en blanding av museum, kunstutstillig og hotell. Servicen god og sengene veldig gode. Rommene får assosiasjonene litt til Amerikalinjen i Oslo selv om fellesområdene har mindre hotellpreg her med glitter og glam men likevel topp saker. Jeg fikk small room men standarden var god med 140 seng og ellers det man trenger. Baderomsartikler fra design leverandøren L A Bruket.
    Frokost lite utvalg men høy kvalitet på mat.

    20220811_004110.jpg 20220811_004719.jpg 20220811_004617.jpg 20220811_004543.jpg 20220811_004530.jpg 20220811_101838.jpg
     

    Attached Files:

    Calling, NorFlight, Flymunda and 10 others like this.
  18. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Til og med bilen hadde sjøutsikt i natt. Nå er det på tide med litt lading. Tesla har åpnet opp sine ladere eller noen av de for andre merker. Gjør livet litt lettere fordi brukervennligheten på Tesla laderene er veldig bra. De bare fungerer hver gang og starter 3 sekunder etter du trykker start i appen. Andre leverandører sliter meget. Ionity har jeg hatt mye vansker med å starte. Kanskje i fremtiden har alle hoteller lading som en selvfølgelighet. Om vi ikke skal tilbake til diesel og bensin eventuelt hest.
    20220811_112914.jpg 20220811_110321.jpg
     
    Calling, NorFlight, Flymunda and 6 others like this.
  19. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Da har jeg overnattet i Ivalo hos en kamerat og fortsetter turen opp til Vadsø i dag. Det ble sauna, pizza og øl.

    Finlendere generelt eundt om er hjelpsomme og meget service innstilte. Mange snakker svensk og hele den yngre garde snakker engelsk. Jeg kan anbefale å teste Finland som reisemål, spesielt med bil. Meget god veistandard og bedre mat langs veiene enn Sverige og Norge som hovedsakelig tilbyr fast food.

    20220812_224256.jpg
     
    Sonictravel, Calling, Earl and 6 others like this.
  20. tombom

    tombom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    288
    Bonuspoeng:
    63
    Kudos for godt reisebrev.

    Finland er et fint reisemål, der er vi enig.
    Men i matveien? Var selv en dag i Ivalo i sommer og slet virkelig med å finne en spiseplass med noe som fristet. Det er samme opplevelse hver gang jeg besøker spesielt Nord-Finland.
    Drar ikke til Finland for maten sin del hvertfall.
     
    travelislife liker dette

Del denne siden