Etter Venstre klarte å legge ned Rygge så er Oslo min nærmeste flyplass. Jeg flyr så godt som aldri innenlands lenger. Det er mye og tøff konkurranse for SAS i det internasjonale utland, men jeg likte SAS plus som produkt. Likte fast-track, ekstra koffert og lounge. Når de kødder med dette produktet kan jeg like gjerne fly billigere andre steder - eller bedre med for eksempel Emirates om jeg vil på business-nivå uten å følge et bonussystem. Driver SAS og bøller på grunn av at de ikke har noen reell konkurranse til EB i Norge, eller er de på vei til å bli skakkjørt økonomisk?
Alt over 20øre poenget er grei anvendelse spør du meg, men man får mer for de sammen med CT og tur i F. Fordelen med innenlands er at barn får 50%. Tar man utgangs punkt i at man ikke har en CT så kan det lønne seg å fly i Norge for poeng, Og heller ta en ego trip for pengene. De kjører en sjelden gang i blant 50% på innenlands. Ha vil to voksne og to barn koste 15 000poeng pluss avgifter, på billetter som ville kostet 7 000kr pluss avgiftene. Har man fem slike reiser 15 000 x 5=75 000poeng eventuelt 150 000 poeng om uten noe tilbud, så kunne man brukt de 35 000 man sparer på Ethiad til Sydney for 33 000kr. Jeg reiser ikke mye i Norge så her går alt i longhaul reise for poeng.
Dette er jo fantastisk. En tur til LA er på kalenderen for neste år, så da kan jeg se etter tilbud på den. Og selv om det ikke går i boks er 12K under halvparten av det jeg mentalt hadde budsjettert til EC silver. Tusen takk @Fredrik81 og @Herlov, dette var gode nyheter en fredagskveld. Reiser noen ganger i året mellom OSL og SEA i jobbsammenheng, men da blir alt booket igjennom reiseselskap i Economy basert på noen algoritmer som later til å være på bogosort-nivå. Har i praksis valget mellom Lufthansa via FRA eller BA via LHR, men bookingklasse later til å være helt tilfeldig, så det blir håpløst å samle tierpoints igjennom det. Sist jeg fløy BA fikk jeg en booking solgt av Finnair, med flight number fra Iberia, på et BA fly. Men om jeg kan få til status på fritiden blir jo det litt mer attraktivt, lounge osv. tatt i betraktning. Og det er ikke alltid at LH er et alternativ. Takk!
Tror de nærmer seg LCC, i den grad de mener det er fornuftig slik alle andre aktørene gjør. Og så lenge folk er brødhuer så er det som selger best.
Som jeg skrev over, pass på å ikke fly direkte. LHR-JFK-LAX gir dobbelt så mye tier poeng som LHR-LAX.
Jada jada, men det du legger inn i dette regnestykket er vel det som kalles variabler. Jeg har verken samboer eller kids, og regner verdien deretter.
Nettop det som var poenget. Noen ganger kan det lønne seg å bruke poengene på innenriks, men selvfølgelig ikke alltid eller for alle. I julen skal vi til OSL fra SVG. Kjøpte billetter med 70% rabatt ved jubileet til SAS. Brukte da 10 500 poeng som ga en besparelse på ca 5000kr. Et eksempel er fly ORD i go til 2500kr, med gullkort så får man 10 000 poeng som fort kan brukes på innenlands flyvning som ellers ville kostet 2500kr+avgifter.
Har du vurdert FlyingBlue? Trenger kun 30 kvalifiserte flyvninger for å få gullkort. Siden man stort sett flyr via Amsterdam eller Paris så trenger man kun 8 reiser i året for å få gull.
Kredittkort, Companion Ticket gjør at andre flyselskap ikke er aktuelle for min del, SAS sin uttakstabel på Star A er faktisk ganske ok, spesielt etter at alle de andre flyselskapene har massakrert sine egne programmer de siste årene. Lufthansa kunne vært en mulighet, men men EBG/EBD er mye lettere å tjene opp enn Senator (som er 100K poeng). OneWorld og BA er for min del no go. Spesielt med jobbreiser gidder jeg ikke sløse bort tid på transit og ny sikkerhetskontroll i London, og i longhaul så har BA i mine øyne ett at de dårligste business-produktene der ute. BA har også i det siste gjort flere "forbedringer" i produktet. Håper selvsagt at SAS tenker seg om to ganger og går tilbake på denne håpløse avgjørelsen, men det mest "effektive" for å få seg tilgang til lounge er nok å begynne å bruke Priority Pass.
Har noen av dere sett på uttakstabellen til Aegean? De skal eksempelvis ha 150.000 til Far East, hvor SAS skal ha 190.000. Man får riktignok ikke CT, men poengprisen er lavere og opptjeningen ved å fly SAS er ofte bedre enn hos EB. F.eks minimum 600 poeng innenriks og 200% i Plus. De skriver ingenting på nettsidene sine om skatter og avgifter, tar de regningen?
Jeg vurderte å droppe SAS, inntil de begynte å tilby 600 poeng pr hotellopphold på https://hotels.flysas.com/ og at de tilbyr ekstrapoeng på forskjellige hotellkjeder. De tilbyr også poeng på leiebil ofte har de svært så gode avtaler på dette. Når jeg drar tre uker til Filippinene nå i januar så tjener jeg 12.500 grunnpoeng på flygingen + 12.500 ekstrapoeng EBG på grunn av en kode som gav meg doble poeng for den flygingen, altså 25.0000 poeng klare til bruk. Jeg skal overnatte 20 netter på Filippinene som gir 1200 x 20 på grunn av at jeg booket nettene på en dobbelkampanje, jeg booket ei natt av gangen, så da tjener jeg 49.000 poeng på den turen. 49.000 EBB er nok til å fly til Hong Kong på SAS+ ved neste tur for noen få hundrelapper. Norwegian tilbyr https://www.rocketmiles.com/ Men de tilbyr ikke så gode avtaler som jeg kunne ha fått med hotellene til SAS. Derfor ser jeg ikke dem som reelle konkurrenter enda. Det som SAS kan bli bedre på er å tilby bedre avtaler med kort, for Bank Norwegian gir 1 Cash point per krone du handler med. Siden deres poeng også dekker enkelte flyavgifter som ikke SAS eurobonus dekker så øker det verdien på poengene endel, dessuten så tilsvarer en billig flybillett til Bangkok tur retur tilsvarende 30 - 40.000 EBB om du skulle handle tilsvarende med SAS eurobonus, derfor slår dette kortet SAS mastercard ned i støvlene for de gir like god avkastning ovenfor flyselskapet som ett Amex-kort gir fra SAS også kan du bruke det så å si over alt også Derfor holder jeg meg til SAS, for det meste selv etter dette som har skjedd nå, så er jeg spent på om de kan finne på noe i forhold til kredittkortene som kan gjøre at de er en reel kokkurent til Bank Norwegian i form av gode fordeler, og om Norwegian tilpasser Rocket miles programmet slik at de blir en reel konkurrent i forhold til SAS når det gjelder hoteller. Jeg vil fremdeles etter å ha gått igjennom dette fremdeles bruke SAS, men jeg bruker Bank Norwegian kortet til handel i hverdagen grovt sett så neste flytur i november 2017 blir poeng tur SAS-Business til Hong Kong og Norwegian hjem fra Bangkok på Cashpoints
Jeg er enig i at BA er langt fra bransjeledende i business, men American er meget kurant vestover og Finnair/Qatar/Cathay er meget kurant østover/sørover. Så selv om man kjører BAEC, er man ikke låst til å bruke BA. Tidkrevende og stressende transfer på Heathrow er selvsagt et poeng, særlig i jobbsammenheng. Når det er sagt, jeg løper ikke ut for å forsvare BA her (som har sine gode/dårlige sider som alle andre), men tenkte bare å nevne det for å nyansere bildet litt.
Og Karibien er i samme sone som Nord Amerika, og 42k poeng i BIZ til Seychellene (og Sør Afrika) hvis jeg ikke ser syner her. Nå som Ethiopian starter fra OSL er vel det ett relativt bra uttak vil jeg si !? Største problemet er vel at man har maks 1 mellomlanding per vei på bonusreiser med *A..
Seychellene og South Africa ligger i Central & South Africa som koster Y80 C110 F150 poeng. 1 mellomlanding begrenser selvfølgelig mye.
Kan ikke si meg helt enig med konklusjone din, men mulig jeg får ikke med meg alt Min husholdnings bruk av kredittkort. To Amex kort som gir to CT. Handler totalt for ca 500 000kr, Dette gir 100 000poeng og to CT. En som da kan brukes sammen med andre poeng fra trumf og lignende. For dette kan jeg kjøpe to personer i Lonhaul C med SAS + 600 per person i avgifter, eventuelt 10 000 ekstra (720kr trumf) om jeg vil til USA med et annet selskap i C) Da har jeg ikke tatt first som er langt bedre alternativ. 500 000kr hos bank norwegian så får jeg 1% av dette tilbake altså 5000 til bruk på reise. Det holder til en vei hos Norwegian i premiumsete som ikke er i nærheten av hva SAS levere i buisness. Flyr man kun i Norge så er forskjellene marginale. Det er bruken av kortene og hvor man reiser som avgjør hva som er best, så mulig det i ditt tilfelle er best å holde deg til Bank Norwegian. Og er enig at SAS mastercard ikke er en høydar, da er Shell mastercard bedre.
Det var syner altså Jeg mener dog at Seychellene lå i samme sone som Nord Afrika tidligere. Dog så er jo 42k Poeng i BIZ til Nord Afrika og Midtøsten ganske så bra. Selv om man kanskje må velge destinasjon med omhu der pdd. ;-) Og 50 k mindre poeng til Karibien enn Eurobonus. Jeg krediterer alle mine SAS flyvninger til Miles+Bonus da du rett og slett får mye bedre opptjening. Reiser du mye interkontinentalt på SAS Plus Saver er det rett og slett et enkelt valg spør du meg.
Ikke dumt med tanke på å beholde sølvkortet også i neste periode. Men det er vel ikke den mest behagelige løsningen? Har AA noe akseptabelt mellom JFK-LAX, og ender du opp i økonomi eller First hvis du booket business via BA? Ser ut som det er standard domestic First på 737 eller A320 på ruta. Da tror jeg heller jeg tar noen MR til London i tillegg.