Når lønner det seg å velske inn trumfpoeng i kontanter fremfor Eurobonus Poeng?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Kaffen, 11. okt 2019.

1. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Har merket at jeg har tatt opp ett tema om at jeg har skjært ned på vekslingen av Trumf til Eurobonus og det har for noen virket som kanskje en svimmel ide men jeg tenker hele tiden hva jeg får mest verdi ut av fremfor å horde poeng uten mål å mening bare for å bruke dem på reiser som gir dårligere kurs enn det kontanter ville ha gjort.

Her viser jeg hva jeg trenger av poeng:

Jeg har en del venner som bor i Asia og jeg besøker dem ett par ganger i året, derfor har jeg Amex Elite da jeg kan dra to CT'er i året, til det vil jeg ha 225.000 Poeng inn i året. Den andre hobbyen min er EBG for life og da må jeg dra inn 25.000 Poeng, så nesten halvparten drar jeg inn med MC Premium, og litt over det flyr jeg inn Ca 13.000 Poeng, noe som tilsvarer en kampanjebillett på Business til Asia i året på en kampanje. Det er tre reiser i året. Jeg drar inn ca 300.000 poeng i vanlig tempo nå, så det betyr at jeg også kan hive med på en SAS Business til HK eller NRT på våren om jeg vil. Disse reisene gir meg nok reising i grunn.

Nå har det seg slik at jeg kunne ha tjent nærmere 450.000 Poeng i året men ser ikke hensikten med å dra inn de siste 150.000 Poengene da de blir overflødige om jeg ønsker ikke å reise, så da lar jeg ca 10.000 Trumfkroner spinne vekk i kontanter da det vil gjøre Business Billetten billigere.

Målet for dette året er å reise slik uten å bruke penger fra egen lomme, kun EBB og Trumf for å dekke bookinggebyr og en reise betalt kontant og forhåpentligvis også dekke prisen jeg har betalt for kortene. Det ser ut som jeg kommer til å dra inn 25.000 Trumpoeng disse tolv mnd fra Juni til Juni fordi jeg Guider en temareise i Skottland, og en annen reise i Italia til våren. Cashback fra hotell for 30 personer på disse to reisene vil dra inn nok trumf til å gjøre ett mye større jafs i år enn i fjor i forhold til dette :)

Så for min del lønner det seg å skjære ned på trumfen, kanskje jeg allerede har litt for mye poeng, og vil spise litt av kontoen nå, slik at ikke noen av poengene går ut, men for andre virker denne ideen helt på jordet, så da stilles jo spørsmålet, som blir temaet på tråden,...

Når lønner det seg å velske inn trumfpoeng i kontanter fremfor Eurobonus Poeng?

tobbens liker dette
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,767
    Bonuspoeng:
    293
    Når du trenger penger.

3. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke dette nøyaktig samme tema som du allerede har skrevet om i et antall tråder og senest i krangletråden? Trenger du virkelig å opprette enda en tråd om dette?
    Jeg vet heller ikke om spørsmålet ditt er retorisk eller reelt, men om du får svar som du ikke liker så har vanligvis folk enten for lav IQ eller de lider av Dunning-Kruger effekten. Hyggelig at du har funnet et «regime» som passer for deg, men som sagt: hvor mange tråder trenger vi om det?

4. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    @Arvid2063 Nå synes jeg du kanskje var litt vel direkte... Jeg kan ikke se at jeg har latt meg plage av @Laffen og hans forholdsvis dypdykk i skjæringen mellom EB poeng / Trumf poeng / Penger...

For å gi et lite svar der til Laffen: Jeg tror på mange måter at du svarer dette spørsmålet best selv, ved nettopp å gjøre (og dele) slike refleksjoner rundt egen situasjon, formål, muligheter og begrensninger. Slik jeg leser folk her i forumet er alle så forskjellig at som man spør får man ulike (og av og til ubehagelige og andre) svar man kanskje ikke forventer - nettopp fordi vurderingene her er så ufattelig mange - og ikke minst Subjektive.

Du stiller jo også spørsmålet om verdien mellom 10.000 Trumf-kroner vs. andre goder. 10.000 Trumf gir deg 135K Eurobonuspoeng - så da må man vel selv vurdere om de poengene er nyttig til reiser eller om 10.000 kroner er bedre fordi da kan man kjøpe tilsvarende reiser og samtidig oppnå poeng og status. Jeg tror dette er avhengig av reisemål, tid og tilgjengeligheter - samtidig som du har noen andre begrensninger/ønsker.

Kanskje kan EB-poeng ha verdi på andre vis også? Jeg lar min mor fly Business med SAS 1-2 ganger i året interkontinentalt når det er å oppdrive. Da får jeg besøk :) Så av og til man kanskje tenke litt utenfor boksen og vurdere flere alternativer?

Vel: Konklusjonen er vel at vi alle har ulike filosofier og nytelser :) Lykke til!

Krumkake, paron, Gullars and 10 others like this.
  5. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,493
    Bonuspoeng:
    183
    My 2 cents...

Kan ikke skjønne annet enn at dette er et regnestykke hver og en må ta selv basert på eget reisemønster og preferanser. Har ingen tro på at one size fits all.

Selv mener jeg at jeg får god valuta for "overskudspoeng" kontra cash også etter at CT'ene er ute av spill. Neste tur er til Svalbard. Flyr hele familien på fire t/r i plus for 15.000 poeng, så i trumf kroner blir det 1.111 spenn med dagens kurs. Avgiftene lå på 1764, så totalt 2874. Føler dette er god valuta, de samme billettene ligger på i overkant av 17,000 om de kjøpes for cash (men selvsagt dette er priser som endrer seg hele tiden og heller ikke gir noe godt sammenligningsgrunnlag).

Men du skal selvsagt ikke lete lenge etter ruter og billetter som kan gi dårlig return og hvor cash er et bedre alternativ. Oppfatter at dette ikke er ground breaking news, ellers hadde vi vel ikke brukt tid på nettopp å finne de gode dealene her inne.

Et annet aspekt som jeg synes har druknet litt er at det å hamstre litt poeng i ny og ne, lete etter finurlige ruter og morsomme ruter, i alle fall for min del, sorterer i hobby og ikke business skuffet. For hobbyer er det ikke alltid de rasjonelle økonomiske betraktningene som er de avgjørende, men selve gleden ved å drive med hobbyen. Når det er sagt skal en selvsagt ikke lukke øynene av at de som tilbyr poeng ikke gjør dette av hobby grunner, men for å påvirke konsumentadferd, så får en selv avgjøre om en vil være med på spillet.

Konkret i forhold til hvor en kjøper dagligvarer, så mangler mange sammenligninger jeg har sett den subjektive siden av saken, som for eksempel distanse og vareutvalg på de aktuelle butikkene i forhold til hvor en befinner seg. Måtte google hvor nærmeste Rema 1000 befinner seg for meg, viste seg å være et par tre kilometer unna, i en retning less traveled, mens Kiwi og Meny ligger innen gangavstand, pluss at jeg har en kiwi i underetasjen på jobben. Hadde det vært omvendt hadde trolig handlemønsteret vært påvirket av det.

Upsaker, paron, ArthurDent and 11 others like this.
  6. tobbens

tobbens Medlem

Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    For oss nye er slike tråder svært lærerike. Og det kan jo være at spørsmålet treffer noen nye medlemmer som ikke har lest de gamle trådene. Hvis du har problemer med at spørsmål gjenstas - hvorfor kan du ikke bare ignorere det ? Andre kan ha nytte av å lese dette.

Kaffen, Krumkake, chrt and 1 other person like this.
  7. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    812
    Bonuspoeng:
    93
    Enig, Laffen får urimelig mye tyn her. La oss bare håpe han ikke lar seg affisere av det, og fortsetter å skrive. Han har åpenbart kontroll på det han driver med, resonnementene hans er lette å følge, og jeg lærer mye av det.

Riktignok blir konklusjonen en litt annen for meg som ikke har til hensikt å fly verden rundt i biz/first, men heller vil kunne komme meg til Stavanger eller Bergen på impuls uten å betale "det hvite ut av øyet". Dette til tross; akkumulering av kunnskap er aldri feil, og kanskje kan den til og med komme til nytte en dag. Og en fin kilde til kunnskap er nettopp Laffen sine innlegg.

8. havlam

havlam Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Svaret er enkelt; aldri. Har du ikke bruk for poengene selv, selger du de til andre, det er flust av folk som betaler langt mer enn 1 kr pr. Trumf-krone.

9. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,382
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kjøper gjerne trumfen din, Laffen :)

drsyk liker dette
  10. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Akkumulering av kunnskap er vel og bra, men da fordrer det i det minste at kunnskapen enten er korrekt eller søker å finne svar på noe.

Når det blir direkte feil, urimelig, eller i verste fall begge deler, i tillegg til å være påståelig og nedlatende mot andre medlemmer (som også har relativt grei kontroll på dette), så må det være lov å reagere.

Last edited: 11. okt 2019
    DanH, Upsaker, chrt and 8 others like this.
  11. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, jeg forutsetter at en person som direkte påstår at andre mennesker har lav IQ og lider av Dunning-Kruger effekten selv tåler en smule direkte tale...

DanH, Darkcho, drsyk and 3 others like this.
  12. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Amen

Darkcho liker dette
  13. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    Nå henviser du Arvid til en dialog gjort i en annen tråd - senere flyttet til tråden for "krangling" da den kanskje (?) ikke holdt mål og edruelighet fra noen av partene.

Med fare for å forlate temaet så vil jeg bare si som følger: Problemet med diskusjonsforum er ikke "førstemann som fornærmer noen" - men "idoten som svarer tilbake". Det er da konflikten oppstår. For hvem vet vel noen av oss om det var et smil om munnen på Laffen og han mente alt godt? Poenget er: Gi litt f@En i en opplevd forståsegpåer og de som evner å provosere fordi nettopp du er annerledes - og gi de heller overkvalifiserte og velbegrunnede svar tilbake med god tone. Da setter du en ny standard og beriker fremfor å kaste dritt! Det er jo kun gjennom ny kunnskap at vi får mulighet til å skifte mening. Meg, Laffen og andre inkludert.

Her er vi inne på det vesentlige. Vi trenger ikke være enige om ulike synspunkter, beregninger eller prioriteringer. Jeg tror Laffen fint kan oppleve sine matematiske (og kanskje en dose subjektive) beregninger som 100% korrekte fra sitt ståsted. Men da mener jeg det ikke er min jobb å dømme Laffen for deg jeg opplever som feil eller andre subjektive synspunkter fra Mitt subjektive standpunkt. For han har valgt et perspektiv som går noenlunde ut på at han kanskje handler på Rema av hensyn til at det passer han av ulike grunner - samt at han har begrenset interesse av overflod med EB-poeng. Det som er interessant for meg og noen (få?) andre her - er jo at han faktisk deler litt om hvordan han tenker og beregner ut fra sitt ståsted, sine ønsker, forutsetninger og begrensninger for å reise, forbruke bonuspoeng og gleder (eller ikke) med å oppleve verden.

Her må jeg bare takke @Sonictravel for utmerket eksempel på knallgod tilbakemeldinger ved "maksimering" av innenlands reise til Svalbard, for 4 personer (!) og "antatte kostnader" fra Sonictravels perspektiv. Dette beriker og kan sette @Laffen sine tanker i et annet perspektiv, berike meg, Laffen og andre. Takk!

Jeg tror nok mange av oss som samler mer enn 200K Eurobonuspoeng i Norge er enige om at mest "valuta for poengene" er innenlands på såkalte dyre ruter (eks. t/r sør-nord) og interkontinentalt i Business/First.

Når det kommer til selve innsparing av poeng - så tror jeg vi alle har ekstremt forskjellige handlemønster. Noen vil kjøpe dyrere flybilletter for "å kjøpe seg Eurobonuspoeng". Jeg er i den situasjonen at med devaluering av interkontinentale flyreiser så vurderer jeg om jeg skal fly SAS eller andre selskaper, da jeg opplever mindre verdi på å sitte på rad 30 i Go på rimelig billett, mens Plus er overpriset i forhold til hva det var før... NB: Jeg flyr som oftest fra Asia t/r Norge, hvor billettprisene er jevnt 30-50% opp sammenlignet med motsatt vei. Her om dagen følte jeg at jeg lurte meg selv - nettopp pga bonusbasillene som biter seg fast og sier noe mens min andre (Dunning-Kruger)-lav-IQ-hjerne ønsket å kjøpe en PLUS-billett til 10.500 kroner. Her kunne jeg ha flydd med Aeroflot og spart 6.500 kroner på en t/r reise. Spørsmålet mitt er jo da om de ca. 15-16K med EB-poeng veier opp for de 6.500 kronene. Det er ikke alltid godt å si...

Jeg synes dog det er en interessant vurdering å ta ut 10-15K av Trumfpoeng og bruke dette på en "oppgradering" fra Go til Business med tilhørende mer poeng på en interkontinental reise. Hva er alternativene?
    - Selge Trumfpoengene og sitte igjen med mer Cash?!
    - Bruke poengene på noe annet som kan gi mer glede enn 10-15K i kroner og øre, eks hotell? Da vil man kanskje kunne bruke "hotellpengene" på flyoppgraderingen og spare enda litt mer penger? Her er ikke jeg flink nok - men kanskje noen med erfaring/tanker kan berike litt?

Jeg mener no at dette kan være en god tråd for de som er interessert i diskusjonen, fordypningen og ikke minst skiller tema/person og flåseri :)

kfly, tobbens, paron and 3 others like this.

Del denne siden