Når SAS gir blaffen og drar før tiden...

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av ILS2, 21. april 2016.

  1. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir spekulasjoner....siden vi ikke vet :) Kan jo hende de rett og slett ikke hadde god nok kontroll på innkommende passasjerers ETA også.

    ....men ang statuskunder - så tror jeg det spiller veldig nært null rolle i slike tilfeller. De venter ikke noe lenger på noen med EBD eller G enn noen andre. Det er nok bare en kostberegning. Statuskundene kan kanskje få et bedre erstatningsfly (dvs. får det beste alternativet hvis ikke alle får plass på samme alternativ)
     
  2. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg trodde i min enfoldighet det var slik at bagasje ikke fikk bli med flyet hvis ikke bagasjens eier hadde boardet. Har det skjedd en glipp i dette tilfellet, eller har de endret regelverket (eller er jeg helt på jordet)?
     
  3. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Nja. Slik jeg har forstått dette så vil bagasjen kunne bli med flyet dersom du selv ikke er årsak til at du ikke er med flyet (eller noe slikt). Det er jo imidlertid litt underlig at bagasjen sendes med opprinnelig avgang dersom passasjeren bookes om til en annen avgang, men det er mulig at det er slik de gjør det.
     
  4. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    307
    Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vet om to tilfeller i år hvor SK907 har ventet nesten en time på innkommende fly fra ARN. Den ene gangen var jeg selv ombord (på sk907) og da ble det sagt at vi ventet på omlag 30 svensker. Ellers har jeg opplevd at SAS har ventet når jeg og mitt reisefølge (EBG og EBS) kom forsinket inn til CPH sammen med en familie hvor en var EBD. De ventet en drøy halvtime for at vi skulle nå siste flyet hjem, så SAS kan når de vil.
     
  5. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    "siste flyet hjem" er nøkkelord her :) .....da koster det mye for SAS å reise fra de som er for sene inn (hotellovernattinger og alt...). Dessuten er det da mindre risiko for å ødlegge videre flygning hvis det er sent på kvelden (flyet har allikevel sin siste tur for dagen).
     
  6. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Og her er grunnen til at man, hvis man bare skal fra Københavnt til Oslo, under absolutt alle omstendigheter må unngå å booke seg på 22:45-flyet CPH-OSL hvis man kan unngå det ;) Men til gjengjeld er det veldig greit å ha en slik 'oppsamlingsflight' for de som kommer inn til CPH fra andre steder og skal videre til OSL; jeg har nesten et inntrykk av at denne flighten først og fremst er ment for de som flyr via CPH. Tilsvarende mener jeg det en gang i gamle dager gikk et styggsent fly fra FRA til OSL, med avgang type kl. 22, som også i praksis var en slags oppsamlingsflight. Jeg husker imidlertid ikke om det var SAS eller LH som fløy den.
     
  7. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    :eek::eek:
    Skal fly denne i kveld, og nå forventer jeg nesten delays ett ha lest denne posten o_O
     
  8. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Det var SAS flighten....fin mulighet til å rekke hjem samme dag med tidlig fly fra Asia og med lang møtedag i Europa.

    Nedsiden er hvis du ikke rekker det: .....har mistet den 3 ganger opp gjennom tidene...... Frankfurt flyplasshotell fra fredag - lørdag det er ikke noe å skrive reisebrev om.
     
  9. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Update:
    Da har 600 EUR som ventet tikket inn på konto (EU 261/2004).

    Om selve saken hadde ikke SAS noe annet å si enn at de vurderte 12 minutter fra ankomst SK 252 til avgang SK 907 som for kort tid til å rekke flyet. Greit å ha i bakhodet for fremtidige bookinger det.
     
    Snabelfaen, chrt, Islending and 3 others like this.
  10. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Liker den mentaliteten der:cool::D ... Jeg har ofte gjort "Sjakk bookinger" slik at sjansen er høyest mulig for at SAS skal bomme i transitt på mine Segment runs. Når de har hastverk med få neste fly avgårde, som denne tråden handler om, så gir de meg god odds å satse på dem ;) ... Av 9 "Sjakk bookinger" i forrige inntjeningsperiode, så jeg har truffet på 4, den ene var en megajackpot med returnert billett + (EU 261/2004) kompensasjon på toppen av det hele da flyet fra Kjevik var Kansellert og jeg ikke kom meg av flyplassen. EU reglene er klare de, får de meg ikke tilbake til Kjevik innen tre/fire timer etter avsatt tid, så er det en (EU 261/2004) på 250EUR :)

    Dette var flyginger Gdansk/Hamburg VIA OSL, hvor jeg skulle rekke transitt på 45 minutter for å rekke kl 16:00 til KRS, med påfølgende resultat at neste fly fra OSL gikk kl 20:00 som utløste en 261,"Sjakk matt" :D... og siste"Sjakkbooking" var på hjemreisen fra Venezia via København og Oslo nå i juni, som gikk inn da de bommet på transit som vanlig på OSL en typisk 261 :D

    Når en betaler 886 kroner hver dagstur på en jubileums kampanje, legger ut 9 bookinger på bordet, og de messer opp 4 av dem, så får jeg jo totalt 1000 EUR i kompenasjon, så jeg EBG har vært gratis for meg, Fortsett med det SAS!!! :D:rolleyes: Det er jo travelhacking på høyt plan, det er hva jeg kaller "Ben Schlapping style" :D

    http://www.side3.no/han-flyr-verden-rundt-pa-frste-klasse---nesten-gratis/3422811809.html

    Lite avsnitt fra artikkelen over:

    Overbooking:

    Schlappig har imidlertid gått ett skritt lengre enn de fleste som forsøker å fly billigst mulig. Han satt seg ned og analyserte data fra luftfartmyndighetene, og greide å forutsi hvilke flyvninger som ville bli overbooket. Han bestilte så billett til reisen, og meldte seg frivillig til å vente på neste fly, de gangene selskapet hadde overbooket. I slike tilfeller vil flyselskapet gi kompensasjon i form av penger, upgrade voucher og/eller gratisreiser til kunder som må vente på neste fly, og Schlappig utnyttet altså ordningen til det fulle.

    Sjakkbooking er noe tilsvarende. Forskjellen er at jeg utnytter strukturen i flyruterutenettet til å plassere flyselskapet i en umulig situasjon, sånn at en halv time egentlig betyr 4 timer+, så noen ganger så følte jeg meg som denne videoen da jeg dro på en "Sjakk reise" av ett segmetrun. Det å reise"SAS-kasionet" for å gamble på en 261, kan være en lønnsom affære det ;)

     
    Last edited: 20. juli 2017
    Rutinert94 liker dette
  11. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor mye regner du med å få for VCE-KRS med eu261?
     
  12. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    400 Euro, jeg ble 4 timer og 10 min for seint :)
     
  13. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Er mindre enn 1500 km fra VCE-KRS hvis de kun teller utgangspunkt til sluttpunkt. Om de tar reell fløyet distanse på VCE-CPH-OSL-KRS blir det selvsagt et helt annet regnestykke.
     
  14. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg fikk 400 Euro, hvorfor det ikke var 250 vet jeg ikke, ikke bryr jeg meg heller, her er det pengene som teller :)
     

Del denne siden