Når tror dere vi er tilbake igjen til det normale igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jtmath, 18. mars 2020.

?

Når er vi tilbake igjen for fult

  1. Før 1 Mai

    5 vote(s)
    1.3%
  2. Før 17 mai

    13 vote(s)
    3.5%
  3. 1 Juni

    20 vote(s)
    5.4%
  4. 1 Juli

    28 vote(s)
    7.5%
  5. 1 August

    57 vote(s)
    15.4%
  6. Eller neste år.

    165 vote(s)
    44.5%
  7. 1 November

    33 vote(s)
    8.9%
  8. 1 Februar -21

    2 vote(s)
    0.5%
  9. 1Mai-21

    8 vote(s)
    2.2%
  10. 1 August-21

    40 vote(s)
    10.8%
Multiple votes are allowed.
  1. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Isolert sett kan det kanskje virke mye, men det helt normalt at gamle dør som fluer av influensa og influensalignende sykdommer i Italia. Forskjellen nå kontra tidligere år er jo at media fråtser i dette og har ikke tatt seg bryet med å sjekke litt historikk i sin iver etter å skremme vettet av folk og skrive store skumle "clickbait" overskrifter.

    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971219303285

    Dette tror jeg blåser over mer eller mindre av seg selv. Noen av de hysteriske tiltakene vi gjør er nok med på å demme opp noe av omfanget, men noen av tiltakene virker helt absurde.

    @drsyk Du som er fagmann. Hva tror du skjer de neste 2 mnd? Ragnarok eller business as usual?
     
    animals, jtmath, milehigh and 2 others like this.
  2. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tviler veldig sterkt på at skolene holder stengt ut skoleåret. Om jeg skal gjette åpner skolene enten 14.april eller mellom 1.og 17.mai.

    Normalitet vil oppnås fort igjen. Evaluering vil avdekke nye brudd i beredskapen. De vil lukkes, men er så klart ikke up to date med det neste som vi treffe oss.

    Bare de ikke devaluerer EB(hadde noen smileys bak denne da, men fikk de ikke med)
     
    jtmath liker dette
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Gjett om!
    Eurokurs på 12.5 er jo rett og slett til å grine av..

    Ferien i år får nok bli telt i hagen..
     
    sam11net, drsyk, holmen and 1 other person like this.
  4. Imtiaz

    Imtiaz Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    168
    Bonuspoeng:
    33
    Må nesten be om at admin på insideflyer legger inn en søknad for kompensasjon for utgåtte EB og CT til Erna Solberg på vegne at alle medlemer her på på forumet.Vi er tross alt en bonus jagende selvstendige næringsdrivende også :)
     
    Sunnfjordingen, jtmath and holmen like this.
  5. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Tror du admin har masse ledig tid? Ja, det kan være at han er permitert,
     
    Sunnfjordingen and drsyk like this.
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Skrev selv august i en annen tråd her om dagen! Interessant å se at 32% tror det samme :D
     
    drsyk liker dette
  7. PederKM

    PederKM Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    3
    Realistisk sett kan det ta mange måneder, om ikke 12 mnd++. Det som bekymrer meg mest er effekten det har på økonomien.

    Den nye normalen vil ikke være den samme vi hadde før dette slo inn. Folk vil fly mindre og luftbransjen vil slite i lang tid.
     
    jtmath liker dette
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Sympati til Admin...
     
    jtmath liker dette
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    1.august begynner flytrafikken...I normal rute, de starter med trygge destinasjon mulig ifra 1 mai. Dvs der Corona eksponering er minimal eller kurret, da er det vel de større HUBs som drar inn mest Cash for SAS...
     
    jtmath and Maggie like this.
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Om du spør om helse og NORGE AS, så er sannheten en annen, med fare for å skape hysteri, ber jeg deg heller sende meg en PM.

    Jeg støtter Bent Høye(ufrivillig) og FHI(ufrivillig), debatten på NRK(kan ikke kommenteres ufrivillig). Jeg vil si Norges fremtid er avhengig av krone kursen, de med litt makroøkonomisk forståelse ser hva jeg antyder...1.januar 2021, er vi tilnærmet normalen i alle sektorer...
     
    jtmath liker dette
  11. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,231
    Bonuspoeng:
    183
    Ser at det er mange som deler "ta ferien i Norge, kjøp Norsk, ditt og datt Norsk Norsk Norsk!" eller noe i den dur. Tenker dette året kan bli første året at det faktisk "lønner seg" å holde seg i NOK-land. Kronekursen er jo i fritt fall.
     
    anders82 and jtmath like this.
  12. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er vanligvis ikke spesielt pessimistisk av meg, men dette tror jeg vil ta fryktelig lang tid, om vi noen gang kommer tilbake dit. Jeg undrer i stille stunder på om vi står midt i et paradigmeskifte i verden. Det blir i så fall spennende å se hvordan det ser ut på den andre siden...

    Vi ser jo også resultatet av at vi er et lite land som lever noen ensidig på en næring som er så tett knyttet opp i mot konjunkturene i verden og storpolitikk. I skrivende stund er dollaren på 12 kroner og Euro på 13. Vi har fortsatt ingen anelse hvor stupet vil ende og det kommer neppe til å snu over natta igjen.

    Jeg tror dessverre det er naivt å tro at dette er en liten "småkrise" som er en ubeleilighet i et par(?) uker og så vender alt tilbake til normalen igjen.

    Jeg håper selvfølelig at jeg tar grundig feil, men jeg planlegger i alle fall ikke med at jeg skal kunne reise på ferie i slutten av juni
     
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Støtter den...:( Uansett hvor trist det er...
     
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    174 kr for 100 DKK o_O
     
  15. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Brutalt og kynisk sagt så er dette er Darwinisme og survival of the fittest i praksis. Ingen tvil om at det i Italia har medført en "seleksjon" av hvem som er levedyktige. Det viser bl.a. en artikkel jeg akkurat leste (men klarer selvfølgelig ikke å finne tilbake til den), om at av ca. 450 av dødsfallene i Italia så var det ca. 90% som hadde opptil flere underliggende sykdommer. Det betyr blant annet at det er mange av dem som "normalt" stryker med av influensa som nå tar kvelden på grunn av Covid-19 i stedet. Jeg har ikke sett noen beregning av dødsfall grunnet Covid-19 kompensert for de som ville død innen kort tid likevel (jeg har heller ikke sett noe om det er undersøkt om folk dør av sin Covid-19, eller om de dør med den).
    Edit: Fant artikkelen, det var 350 dødsfall som ble undersøkt og ikke 450, men poenget er selvfølgelig det samme... https://www.vg.no/nyheter/utenriks/...e-352-av-355-doede-hadde-underliggende-sykdom

    Nuvel, nok om selve sykdommen som jeg sånn sett ikke tror er det verste med denne krisen. Derimot tror kommer de økonomiske konsekvensene kan komme til å bli massive. Sammenfallet med priskrigen på olje gjør jo dette brutalt for Norge. Når vi i tillegg har en ekstremt isolasjonistisk president i verdens største økonomi, som neppe kommer til å løfte en finger for verdensøkonomien med mindre det gavner USA direkte (det skal jo vinnes et valg i år), så gjør det neppe ting bedre. Bare utspillet om at han forsøkte å kjøpe tilgangen til et potensiell vaksine eksklusivt for USA viser jo hvordan han tenker...
     
    Last edited: 19. mars 2020
    Satyv liker dette
  16. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg støtter telt i hagen og medbrakt mat.
     
  17. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
  18. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    SAS og Norwegian kommer nok aldri til å fly som normalt. Men folk begynner å fly, jobbe og feriere, tilnærmet normalt fra juli/august av - innen Norge. Til mange land vil det fortsatt være begrensninger og herunder også karantene når man har vært i utlandet (visse land / geografiske områder). Det vil da også være land som arbeider hardt for å komme til normalen og ikke ønsker turister... Om vi ser på reisemønsteret fra august-desember 2019 så klarer verken SAS eller Norwegian å matche dette i 2020. Tror også at dette viruset kommer til å forfølge verden i noen år, slik at interkontinentale reiser blir mindre prioritert blant mange forretningsdrivende og private... Så om vi kommer til en "normal situasjon" igjen, så blir det tidligst i slutten av 2021 eller begynnelsen av 2022...

    Beklager pessimismen - men det vil nok bli en "ny normal" på et lavere nivå fra høsten av...
     
    ThanaCity liker dette
  19. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    August, men hvilket år? ;-)
     
  20. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Tipper normalen kommer først med vaksine og covid-19 vaksinesertifikat.
     
    Gnilre and chrt like this.

Del denne siden