Da kommer vi tilbake til det i januar 2021. Jeg venter ikke så lenge Malaga åpner, så der blir det tur i begynnelsen av september. Hvis det blåser riktig vei blir det så tur til mitt kjære California i slutten av samme måned. Livet er for kort til å settes på vent.
Ingen kontroll ved utreise fra Danmark tydeligvis på at man har overholdt regelverket. Som jeg skrev om tidligere er det jo enkelt å omgå og det er det tydeligvis mange som ikke bare har tenkt men også gjennomført. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/...il-bare-ha-papirer-for-aa-komme-inn-i-danmark
Nei Insideflyer sendte ut et nyhetsbrev hvor det sto at lounger hadde åpnet igjen. Det var tydeligvis en feil og ble rettet opp i. Det finnes ikke spor av nyheter som støtter den feilaktige påstanden dessverre.
Den dagen alle flyselskap som har Airbus A380 har disse på vingene er vi i nært å komme tilbake til normalen igjen. Er det foresten noen som vet om det er noen som har fått 380-en på vingene igjen?
Langt ifra tilbake til normalen, men i alle fall et godt steg i riktig retning. Etter å ikke hatt en flyreise siden 9. mars har jobben endelig åpnet for noe reising igjen innenlands. Og allerede mandag skal jeg endelig reise med fly igjen. Og har tre bestilte reiser (6 flyginger) de neste to ukene.
Ja det er jo nettopp det. Bare et tankeeksperiment: si at man faktisk ikke får en vaksine og at vi må leve med det i årene framover, hvor lenge er folk villige til å vente? Tenker spesielt på de som her opererer med tall som 2022. Si vi måtte levd med det i 5 år ville dere da gitt opp reiseinteressen eller er det noen maxgrense? Er det smittefrykt som gjør at dere ikke reiser? Man kan jo like gjerne bli smittet i Norge som i utlandet, særlig når en sammenligner med land som har tilsvarende smittetall. Generelt er også risikoen for å bli smittet på fly lav. Det er verre på bussen eller T-banen i rushtiden. I tillegg innfører man tiltak som er med på å redusere risikoen. Det er langt større risiko for å dø i en bilulykke. Jeg tror at dersom det vedvarer i årene framover så vil det bli en del av dagliglivets risiko og den eneste måten å unngå det på blir jo å isolere seg.
Jeg har ikke smittefrykt. Kan jeg reise, så reiser jeg. Dog, det gjelder for meg selv. Jeg innser at det er uskyldig tredjepart som kan bli rammet av meg som smittebærer. Det legger litt brems. Likevel, jeg kan ikke hjelpe for at jeg opplever at fagfolkene i dette driver like mye gjettelek som fotfolket, om enn noe fundert på faglig grunnlag.
Jeg er enig. Ungarn er nå åpnet igjen, DY flyr direkte igjen fra beynnelsen av juli og jeg vurderer seriøst en langhelg. Kommer selvfølgelig til å holde god avstand til andre mens jeg er der og følge alle smitteråd, og siden jeg kan jobbe hjemmefra så tar jeg også 10 dagers karantene med i beregningen. Så joda, jeg kommer til å reise iløpet av juli, det er 100% sikkert.
Bare for å rydde opp i eventuelle misforståelser: jeg snakker da om OSL Lounge (eller hva den heter), ikke SAS sin lounge på OSL. Jeg har ikke fått med meg at den har stengt, derfor jeg lurte.
Alt er modellbasert, og derfor kvalifisert gjetning. Forhåpningen er at de gjør det på et grunnlag som ikke baserer seg på hva du og jeg har lyst til i tiden fremover. Vi står fortsatt oppi den verste pandemien i en mannsalder, som plutselig kan komme tilbake enda verre enn i mars. Ellers skal jo Trump kutte kraftig i testingen i USA, så da er det vel snart såpass lite registrert smitte i USA at en trygt kan dra
Grunnen til at USA har så høye smittetall er at de er "verdensledende i på testing, både i kvalitet og kvantitet!"
Japan Airlines har annonsert at de gjenåpner flere ruter i Europa til Tokyo fra 1.juli. https://www.jal.co.jp/jp/en/info/2020/inter/200610/index.html Et skritt på vei mot "normalen" selv om det er begrenset antall avganger. Japan er jo fortsatt i praksis ikke åpen for turister.
Velg et alternativ: Liker risiko sport? Ønsker å teste Europeisk Helseforskrings kortet, der man kanskje ikke får respirator ved behov? Potensielle psykiatri pasienter som ønsker behandling i Spania med eller uten hjelp fra Covid 19? Eller har et meget bra immunforsvar, der reisebasillen knerter Covid 19... Jeg hadde "reist", grunnet yrke er jeg slavisk bundet av restriksjonene fra FHI
SAS mener vi er klare for å reise litt igjen: https://e24.no/privatoekonomi/i/3JrEM9/sas-gjenaapner-syv-nye-ruter-fra-koebenhavn
En annen lege som også har en god oppsummering: https://www.nettavisen.no/nyheter/god-tur-til-puerto-de-corona/3423986149.html