Når tror dere vi er tilbake igjen til det normale igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jtmath, 18. mars 2020.

?

Når er vi tilbake igjen for fult

1. Før 1 Mai

5 vote(s)
    1.3%
  2. Før 17 mai

13 vote(s)
    3.5%
  3. 1 Juni

20 vote(s)
    5.4%
  4. 1 Juli

28 vote(s)
    7.5%
  5. 1 August

57 vote(s)
    15.4%
  6. Eller neste år.

165 vote(s)
    44.5%
  7. 1 November

33 vote(s)
    8.9%
  8. 1 Februar -21

2 vote(s)
    0.5%
  9. 1Mai-21

8 vote(s)
    2.2%
  10. 1 August-21

40 vote(s)
    10.8%
Multiple votes are allowed.
  1. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,883
    Bonuspoeng:
    93
    Utrolig hvilken egoisme som finnes blant folk. Sikkert mulig også å reise til syden neste år. Etter min mening er det helt forkastelig at flyselskapene setter opp flyreiser i Europa til steder som ikke er anbefalt av myndighetene. Landet vårt er avhengig av fungerende flyselskaper men etter å ha hørt hvordan selskapene uttaler seg burde de vel egentlig ikke fått noen som helst form for økonomisk støtte. Håper folk på dette forumet tenker seg om to ganger før de farter til Spania før klarsignal er gitt. Uansett vi får håpe at vaksine og normale forhold kommer i løpet av kort tid :)

2. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,136
    Bonuspoeng:
    113
    En ny nedstenging er det siste vi trenger nå.

Hjemmekontor har gått overraskende bra, men det erstatter ikke å jobbe under samme tak. Jeg har ingen problem med å ofre fritidsreiser til utlandet, hvis det berger jobbreisene denne høsten.

Bakkefast i høst kommer til å gjøre vondt, en økonomi på halv maskin blir verre.

lMartin, Eddie47 and drsyk like this.
  3. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,416
    Bonuspoeng:
    293
    Det doktoren i artikkelen ikke er direkte god på er samfunns økonomi, ringvirkninger av at Norwegian og SAS går konk har vi tatt opp x antall ganger, kan verken forvare legen eller fly industrien, en balanse gang der de som er friske og tåler å bli utsatt for covid-19 kan reise, med full smitterverns utstyr og før returen til Norge ta en Covid 19 test, som da er positiv FLY nekt, eller negativ, da rett hjem i isolasjon i 10 dager med full smitte vern utstyr ifra flyreisen i X til hjemmet Y...

Det bør la seg gjennomføre... Der de signerer på et dokument, at helsehjelp ved Covid 19 smitte ikke dekkes i utlandet, men at de må bekoste helse hjelpen selv ved Covid 19 smitte, før avreise. ;) (Da hadde jeg aldri i verden reist, ræva sykehus med sykehus regning på flere 100.000kr :eek:...)

Last edited: 23. juni 2020
    Gribb liker dette
  4. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,184
    Bonuspoeng:
    93
    Kan noen bekrefte at samfunnsøkonomi ser mennesker som tall? Null liv der altså.

Hvis det er sant, da må forventningen være at flyselskapene gir seg blaffen om menneskeliv og tilby rute der etterspørselen er profittgivende.

5. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,052
    Bonuspoeng:
    183
    Det finnes et antall situasjoner der man samfunnsøkonomisk ser mennesker som et tall ja.
    Det mest ekstreme tilfellet er vel Ford Pinto skandalen der Ford kynisk regnet hva det ville koste å rette opp en feil i bilmodellen kontra antall menneskeliv som gikk tapt i ulykker og påfølgende brann.

I den nåværende situasjonen tviler jeg på at flyselskapene ser det som sin samfunnsplikt å beskytte menneskeliv. Hadde de hatt kunder så hadde nok flyvningene fortsatt som normalt over hele verden

drsyk and Shyneno like this.
  6. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,840
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er det jo ikke sånn at det er et enten/eller alternativ. Mye tyder på at aktiviteten allerede var på god vei rett i bakken før 12 mars, og er det slik at det er mye smitte i samfunnet (som det jo var) så durer ikke folk på som før. Min mistanke er at det folk nå er lei i hop med at det akkurat nå er lite smitte i samfunnet, men viruset er jo ikke lei og plutselig har vi en clusterfuck bare fordi folk enten MÅ ha en tur til syden om sommeren eller MÅ ut og feste. Eneste som kan få dette dritet ut av verden på sikt er en vaksine eller at viruset dør ut av seg selv i sin farlige form, og eventuelt kommer tilbake som en endemi men mindre farlig enn det vi ser nå.

Jeg synes ikke en skal henge ut Norwegian eller SAS som i den nettavisen-artikkelen, og det er heller ikke deres oppgave å gjøre noen vurderinger om hva som er rett eller galt slik situasjonen er nå.

Og tallfesting av menneskelige liv gjøres hver eneste dag på sykehus.

Oppirumpadi and sutenai like this.
  7. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    894
    Bonuspoeng:
    113

Selvfølgelig måles menneskeliv i penger, for hvordan kan du ellers regne ut om du skal sette opp midtdeler på veien eller innføre en ny kostbar behandlingsmetode?

I inneværende år er du verd kr 34.580.000,-, og det er prisen som brukes i alle statlige utredninger.

Mer om dette her: https://dfo.no/fagomrader/utredning/samfunnsokonomisk-analyse/verdien-av-et-statistisk-liv-vsl

Det korrekte vil følgelig være at staten ilegger flyselskapene en avgift på kr 34.580.000 for hvert menneske de tar livet av (internaliserer eksternaliteten, som en økonom ville sagt), så kan de jo ut fra dette vurdere hvorvidt ruten er lønnsom.

Insomnia4u, sutenai, drsyk and 3 others like this.
  8. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,545
    Bonuspoeng:
    93
    En får håpe at det tar lang lang tid før amerikanere får lov til å forlate landet og plante beina på norsk jord....

https://www.minervanett.no/slaveri/norsk-nordstatsoberst-kastes-i-sjoen/361363

For all del, jeg elsker det landet og har flere reisemål på ønskelista for årene som kommer, men akkurat nå er både det medisinske og intellektuelle forfallet så stort at det kan være greit å sette hele gjengen i karantene et par år. Synd for alle de flotte folka der, men inntil de får ryddet opp i eget hus er det kanskje til det beste at de holder seg hjemme... :(

EndreD, Kaffen, Eddie47 and 1 other person like this.
  9. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    Enig. Har vært i USA minst et par uker hvert år siden 90-tallet, men nå er jeg bare oppgitt. At over 4 av 10 amerikanere tror 100% på det den narsissistiske realityfiguren sier, og i tillegg mener det er skikkelig smart og fornuftig... Say no more.

EndreD, phileas and Eddie47 like this.
  10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,035
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har venner i Tennessee som fullt og helt støtter opp om Donald sin politikk til tross for de er de er i en gruppe mennesker som ville hatt stor glede av Obamacare og lave helsekostnader ... alder og helseplager ..

Men Donald skal de ha fordi han er i mot abort ...

Rscott and EndreD like this.
  11. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,649
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har vært 4 til 6 ganger i året i USA på ferier og er i ferd med å få kraftig abstinens. Ille å tenke på at det nok fort blir 2021 før jeg kan dra igjen :(

Er det en ting jeg har lært så er det å aldri snakke politikk når jeg er i utlandet. Det er bare unødvendig og om det blir tatt opp så prøver jeg å være så nysgjerrig og åpen som mulig for å prøve å lære og forstå hvordan folk tenker. Det gjelder egentlig uansett hvor forkastelig jeg måtte synes deres politiske standpunkt måtte være. Ved å være slik så har jeg kun hatt positive opplevelser der borte.

Maggie and holmen like this.
  12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kjenner også noen sånne, uavhengig av hvordan de står ellers i verden, og hva de måtte mene om hans gjøren og laden, ja sogar skjemmes de over ham. Men stemme på ham? Det må de jo, han er jo i mot abort, og det er jo drap...

I mitt stille sinn tenker jeg at dersom de virkelig er i mot drap... Men den slags argumentasjon går ikke inn. Jaja- Vi har våre gærninger her på berget og, noen som nevnte MDG?

Kalsnes, drsyk and Eddie47 like this.
  13. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,627
    Bonuspoeng:
    113
    Men er det noen som har noe innsideinformasjon om når vi kan forvente å kunne bestille nye CT-reiser eller reiser med andre *A selskaper med bonuspoeng.
    Satt i timesvis og ventet på chat med SAS i dag, og fikk til slutt en svenske Martin, som bare sa tyvärr og kolla hemsidorna..

Nå begynner jo belaget å gjenåpne ruter så da bør de vel også kunne gjenåpne for bruk av bonuspoeng? Trenger å booke en reise til Ukraina..

Apo liker dette
  14. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,052
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig enig i poengene dine her. Man skal vær forsiktig med å være for dømmende for andre selv om de mener noe annet enn deg. Jeg hadde slev gleden av å være på kurs i USA i 2 uker like før forrige valg, og det var en interessant opplevelse å høre hvordan amerikanerne faktisk så situasjonen. Man skal være passe arrogant om man sitter i Norge og påstår at man vet bedre hva som er bra for amerikanerne enn amerikanerne selv (selv om det ikke nødvendigvis sammenfaller med det som er best for resten av verden)

15. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,523
    Bonuspoeng:
    183
    Da står det på vg.no at regjeringen vil komme med nye reiseråd klokken 16:00 i dag. Nå er jeg litt spent her, tipper at land som Tyskland, Polen, Ungarn og noen andre med lav smitte "frikjennes".

16. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,883
    Bonuspoeng:
    93
    Baltikum er nok også en sterk kandidat til å åpne for. Håper det blir mulighet for å bo litt på Hilton Tallinn i ferien.

17. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,216
    Bonuspoeng:
    183
  18. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,505
    Bonuspoeng:
    93
    Etter det NRK erfarer vil regjeringen fra 15. juli åpne for reiser til og fra EU/EØS-land som oppfyller de tidligere fastsatte smittekriteriene.

19. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    Gode nyheter dette for de som vil reise igjen. Jeg hadde allerede planlagt en tur og var forberedt på å ta karantene når jeg kommer hjem, men nå ser det jo ut til at jeg slipper karantene så det er fint. Synd man fortsatt må ha munnbind på SAS men det er jo sånn det er.

Skulle jeg bli syk så har jeg jo mulighet til å jobbe hjemmefra. Marerittet må være å bli syk i utlandet og stuck der.

20. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    Avbestilte faktisk en bonustur til Mallorca i begynnelsen av august i går kveld :p

Men det var mest fordi jeg synes ting begynner å skli helt ut igjen, så det er like greit. Blir forhåpentligvis ny bil og bilferie i stedet. Krysser fingrene for tysk effektivitet i Bremerhaven. Har ventet siden desember, men nå er de i gang med sveising. Blir EB-skilter - tenk det :)

Last edited: 25. juni 2020
    Insomnia4u, haifinn and holmen like this.

Del denne siden