Ja, Dag Svanæs, han var amanuensis da jeg studerte. Liker å ha meninger om det meste han . Det er i og for seg greit nok, men jeg reagerer på at han blir presentert i media som han har ekspertise på området, for han har ingen medisinsk utdannelse. Han kan jo litt om kaosteori, kanskje er det det de krediterer ham for
Ja, det er min mistanke, òg, altså at SAS driver med pengesparing (den diskusjonen tok eg sjølvsagt ikkje med kabinsjefinna), diverre...
Mulig vi har alt for slapp respons på nye COVID-tilfeller. I New Zealand setter de Auckland i lockdown etter fire nye lokale smittede. https://www.nzherald.co.nz/ Bra poeng av Raymond Johansen i dag: På Oslo lufthavn har det siste døgnet landet fly fra Doha, Düsseldorf, Paris, Krakow, Frankfurt, Berlin, København, Stockholm, Nice, Amsterdam, Hamburg, London, Riga, München, Zurich, Budapest, Málaga og Alicante.
Ikke enig. Så lenge vi ikke har en vaksine så må vi lære oss å leve med pandemien. Lockdown i tide og utide funker ikke som likevekt iallfall. Løpe rundt og legge skylden på enkelte grupper (eller fraskrive seg skylden alt ettersom) som det nå kappes om i media, tror jeg heller ikke er en god løsning...
For å pense tilbake til emne i tråden, så tror jeg vi ikke er tilbake til normalen/å reise slik vi er vant med før en massevaksinering har skjedd. Tror egentlig pollen bør oppdateres med flere valg 2022,2023,2024.. Men det burde jo være mulig å få til å åpne mellom land i verden med ca. likt smittetrykk, noe alà det som er blitt gjort i EU ? For å gjøre det tryggere kunne det vært krav om en negativ COVID-19 test som er max 72 timer gammel før ankomst i destinasjonsland, i tillegg til en negativ test i det landet man kommer til( frem til testen(er klar er man i "karantene" på hotell i destinasjonsland). Samme test når du kommer hjem, og du holder deg hjemme/i karantene frem til den er OK De reisende kan stå for kostnaden for testen(e) Ser det er noen land som gjør det slik allerede. Det vil fortsatt være noe smitte som vil komme gjennom, men mye bedre enn hva det er idag.
Deler ditt syn. Det er nok mye som tyder på at fremtidens reiser utenfor EU vil kreve ferske tester både før avreise, ankomst og ved retur. Det er vel i praksis dette en må gjennom dersom en planlegger reise med emirates direkte rute til Dubai som nå har startet opp. En får bare håpe at de klarer å komme frem til raskere og mer behagelige tester. Skal en gjennom alt dette med en stor familie så tror jeg det er en del som vil vente med å reise. Forøvrig er vel Emirates retur til Oslo i praksis mer et «laksefly». Nå har jo russerne funnet vaksinen så da løser vel alt seg Spørs om ikke trådstarter må legge inn årene 2023, 2024 og 2025 (2030) som nye alternativer.
Dette kan fungere fint ved avreise fra hjemland, ‘safe’ transittland og ankomst på destinasjon. Bedre og mer tilgjengelige tester vil redusere 72 timer til nærmere avgang. Den situasjonen som for meg er lite ønskelig og viktig å være klar over – er om du har tilsvarende krav fra flyselskapet ved retur og risikerer å bli stuck. Qatar Airways har f.eks. RT-PCR Medical Test Requirement for å få lov til å boarde fra Bangladesh, Brazil, Iran, Iraq, Pakistan, Philippines, and Sri Lanka – senere India, Nepal, Nigeria and Russia. Testen skal også tas i et QR-godkjent laboratorium. Flere flyselskap og land lanserer tilsvarende krav. Du kan være uheldig og teste positivt eller få et falskt positivt prøvesvar (meget vanlig, link). Da er du prisgitt regler, begrensinger og fasiliteter i vertslandet. Caveat emptor. Se også: https://insideflyer.no/forums/covid-test-i-forbindelse-med-reiser
Nå er det rett før Norge stenger ned igjen ... ingen land er nå grønne! Nordmenn oppfordres til å IKKE reise utenlands ...
Og reiserådet for land utenfor Europa forlenges til 1. oktober... ...fare for at det snart er på tide å kansellere også backup-tur nr. 3 til Tokyo
Fra hva jeg har lest så har uttesting av spyttprøver (istedenfor å dytte en 2 meter lang q-tip inn i nesa) vist at de er like bra som neseprøvene, og FHI ønsker å bytte til disse. Hvis de i tillegg har mulighet til å gi svar raskt så er jo det en glimrende måte å få testet alle ved innreise, frivillig. Kanskje @drsyk har noe innside-info om spyttprøvene? Er det mulighet å få svar med en gang? Jeg har tatt pensel-langt-inn-i-nesa-test en gang, og det frister ikke til gjentakelse for å si det slik. Hvis de istedenfor bruker spyttprøver så tester jeg meg gjerne frivillig hver eneste gang jeg er på flyplassen.
Ifølge nettsiden til VG i kveld er det en person som har fått konstatert korona som naturligvis skulle gått i karantene valgt å fly videre med Qatar i dag fra Oslo. Når du oppfører deg så egoistisk håper jeg denne personen får et lite hyggelig (svært kostbart) møte med myndighetene i Doha. Spør du meg så er det nærmest helt utilgivelig. https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/person-med-smitte-floey-fra-gardemoen.v1t2rU9uT Edit - Aftenposten skriver at myndighetene i Doha er varslet. https://www.aftenposten.no/norge/i/MR44J0/vet-han-er-smittet-reiste-likevel-med-fly-fra-gardermoen Kan vel ikke bli annet enn gjeldsslave av dette - økonomisk ansvar for rens av et fly, besetning som ikke kan fly på 2 uker, økonomisk ansvar for karantenetid for sine medpassasjerer. Dette kommer nok til å koste vedkommende noen millioner. En slik tankeløs person har vel ingen ressurser til å kunne gjøre opp for seg. Bare helt tragisk. En sak har jo alltid to sider - vi får vente til det kommer mer info om dette.
Ungarn krever 2 negative tester tatt iløpet av de siste 5 dagene med minimum 48 timer imellom før du kommer til landet. Kosta på meg det for 2 uker siden samt en test for å se om jeg hadde hatt viruset tidligere. Total ekstra kostnad ca 2.700 kroner, og jeg tar en ny test på fredag, 5 dager etter hjemkomst. Føler at det var verdt det, det var utrolig deilig med 10 dager i Budapest. Det er to andre alternativer også, du kan gå rett i 10 dagers karantene på et av de lukkede coronahotellene for egen regning, eller du kan ta en test på flyplassen når du ankommer, for så å oppholde deg i karantene på et annet lukket hotell frem til resultatet foreligger etter ca 24 timer. Genialt opplegg.
Spytt prøvene er i test fase, FHI har ikke godkjent dette i skrivende stund, mer om dette publiserer nås "pensel og spytt prøver" har identisk svar... FHI: For å konkludere, indikerer studiene at det er godt samsvar mellom prøvene tatt i spytt av pasienten selv og ved dyp nese-halsprøve tatt av helsepersonell. Estimater for diagnostisk nøyaktighet må tolkes med forsiktighet siden ny forskning kan påvirke disse. https://www.fhi.no/publ/2020/Spyttprover-for-testing-av-SARS-CoV-2-infeksjon/
Vi får håpe på at det er riktig! Jeg har sett studier der det ha vært vist betydelig lavere sensitivitet for prøver fra spytt enn neseprøver, men dette var på et tidlig stadium av pandemien, og det er mulig at man etter hvert har større studier å støtte seg på.
Jeg var mest interessert i å se noe om behandlingstid/svartid, men notatet fra FHI ga meg uansett en god latter i lunsjen i dag. Viser seg at én studie testet vagina som mulig påvisning for Covid-19, uten positivt resultat. De skal ha for at de er grundige, men kjenner jeg hadde vært skeptisk til prøvetaker som kom med "for forskning, kan vi ta en prøve fra vaginaen også?"
Da vi hadde smartclub i Oslo så fant jeg ut fra medlemsservice at jeg var en kvinne. De hadde registrert det feil i sin database. Jeg hadde også blitt overrasket over om noen ville teste min ikke-eksisterende vagina