Når tror dere vi er tilbake igjen til det normale igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jtmath, 18. mars 2020.

?

Når er vi tilbake igjen for fult

  1. Før 1 Mai

    5 vote(s)
    1.3%
  2. Før 17 mai

    13 vote(s)
    3.5%
  3. 1 Juni

    20 vote(s)
    5.4%
  4. 1 Juli

    28 vote(s)
    7.5%
  5. 1 August

    57 vote(s)
    15.4%
  6. Eller neste år.

    165 vote(s)
    44.5%
  7. 1 November

    33 vote(s)
    8.9%
  8. 1 Februar -21

    2 vote(s)
    0.5%
  9. 1Mai-21

    8 vote(s)
    2.2%
  10. 1 August-21

    40 vote(s)
    10.8%
Multiple votes are allowed.
  1. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Er den største hindringen nå at mange har blitt skremt såpass at de pisser i buksa av tanken på å gjøre noe annet enn å gå på butikken en tur? Leste nylig om at folk ønsket seg plexiglass mellom setene for å føle seg tryggere, da har det regelrett klikka for mange... begynner å tro at den største trusselen mot både reiseliv og mye annet er at det har festet seg et bilde av at ikke noe er trygt før korona er helt borte, og da har ganske mange et alvorlig problem, for det vil ta tid...

    Tok for øvrig et fullstappet fly fra Bergen til Oslo i helgen. Tett i tett med folk og fulle hyller med bagasje. God stemning og folk virka å ikke få nervøse sammenbrudd av å sitte ved siden av fremmede... personlig slappet jeg av og koste meg på tur, men kanskje det bare er jeg som er litt rar?
     
    Storbaba and Lars J like this.
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    De siste to ukene har det vore COVID-positive passasjerer på 12 flyvninger til/fra Bergen. For Trondheim er tallet 13. Det er kun de som har blitt testet, legg til de asymptomatiske. link

    Jeg kjenner folk i Norge som har vore gjennom Corona uten å merke noen ting – og unge, veltrente personer som sliter med kapasitet og bivirkninger etter flere måneder.

    Toss your coin.
     
    Eddie47, Insomnia4u and Arvid1410 like this.
  3. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Er det bare jeg som leste dette og tenkte, det var jo ikke fryktelig mange? Muligens blir jeg litt påvirket av å bo i Oslo, jobbe midt i sentrum, ta t-banen jevnlig og ha barn i barnehage her. Jeg klarer ikke å se for meg at smitterisikoen er større på et fly der alle bruker munnbind og sitter pent i setene sine, med god filtrering av luft og skikkelig rengjøring. For øvrig var både BGO og OSL de offentlige stedene jeg har besøkt i det siste der det var best plass og mulighet til å holde avstand, det kan man ikke si om min lokale Rema...
     
    Storbaba and Edvard like this.
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Enig, om hverdagslivet i Oslo krever at du beveger deg på steder med mye mennesker, til tider det er mange mennesker. Som om du må ta kollektivtransport i rushtiden og handle i butikken ved populære tider.

    For meg føles det omvendt, fordi jeg i Oslo kan velge å planlegge de fleste interaksjoner med andre. Den friheten får jeg ikke helt på en flyreise.

    Boarding like før gate close og fly business bidrar til mindre bumping. Smitterisiko om bord i kabinen tror jeg er lav.

    Flere flyplasser er nå kontaktfrie og det er en naturlig utvikling for teknologi og brukeropplevelse, uavhengig av COVID.

    Sidenote, det føles litt komisk å tusle fritt rundt på St. Hanshaugen som i dag har 156 per 100 000 og tenke på at Sveits er rødt på FHIs liste med 55, Zurich ligger lavere.
     
    Last edited: 01. okt 2020
    Insomnia4u liker dette
  5. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,934
    Bonuspoeng:
    183
    phileas, haifinn and Storbaba like this.
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
    ...... tror vi får en stabil ny "normalitet" i 2025/2026 ..... desverre!

    På mange måter kan vi være glad for at vi har fått reise "fra oss" de siste årene.
    For egen del var jeg stort sett ferdig med jobbreiser høsten 2018 og bare hatt privatreiser etter det.
    Det elleville flylivet noen av oss har hatt de siste årene kommer sannsynligvis ikke tilbake.
    Jeg var de siste 7 mnd før flaggermusene dukket opp i YYZ; YVR, YWH, SEA, EWR, LAS, SFO, MIA, HKG, FRA, BKK, DPS, SIN ......
    Mulig det måtte bremses opp?
     
    Arvid1410 liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Det var da voldsomt til pessimisme.
    Bergensere har det kanskje med å se mørkt på livet?
    Jeg selv som kommer fra mer positive deler av landet har et mer elevert syn på framtiden.

    Jeg tror vi kommer tilbake, og vi kommer tilbake før 2025/2026. Det er mange årsaker til det.
    • Det grunnleggende må selvsagt være at pandemien tar slutt.
    • En sentral årsak til at vi kommer tilbake er at mye verdiskapning verden rundt skjer i forbindelse med reiseliv. Mange land er sterkt avhengige av det faktisk.
    • En annen pådriver er det faktum at store verdier står parkert rundt omkring i verden. Selv om dagens flyselskaper blir økset, går konkurs og whatnot, så blir ikke flyene hugget opp. De representerer store verdier som for dem som til syvende og sist sitter med eierskapet til dem, disse vil ønske å realisere verdiene.
    • Det er også et faktum at vi lever i en globalisert verden. Har folk økonomi til det, så vil de ut og reise.

    Det er likevel rimelig å anta at vi iallefall ikke de første årene vil se tilsvarende det reisemarkedet som var i 2019, om noen gang. Men da skal man ta i betraktning at det var en konsolidering på gang i flybransjen i 2019, flere hadde allerede gått over ende før pandemien. Det var overetablering.

    Dog, det er ikke usannsynlig at pandemien også faktisk har skjermet selskaper som ellers ville gått konkurs (statlig støtte).
     
  11. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har begynt å gli over fra optimist til pessimist. Koronatiltakstrøtthet har begynt å gjøre seg gjeldende over hele Europa. Selv i Tyskland, som jeg tilbringer noe tid i, er tallet stigende selv om de lenge har hatt påbud om munnbind i butikker etc. Tydligvis er ikke dette nok.

    Influensavaksine (også et koronavirus..) gir begrenset tid med immunitet. Det samme gjør gjennomgått influensa. Det er ikke usannsynlig at pandemien aldri vil gå over, og vi blir nødt til å ta covid-reisevaksine årlig hvis vi skal ut av landet. Vi hadde kanskje et ørlite vindu tidligere i år, hvor vi kunne ha utryddet covid-19, men vi dreit på draget. Det var for vanskelig å få hele verden på samme side og spore opp hver eneste infiserte.

    Jeg ville så gjerne tro at pandemien ga oss nye sunnere vaner, hvor vi var flinkere til å holde avstand og vaske hendene, men neida.. det ser ut til at folk går tilbake til gamle uvaner og driter i alt og alle fordi de selv er unge og friske.

    Hvis jeg skal være superpessimist så vil Covid-19 være et problem helt til vi slipper alt løs og såpass mange blir smittet (og immune i kort tid) slik at viruset ikke lenger har noen å spre seg til. Dette ville dessverre ha ledet til millioner av dødsfall. Sammenlign med (det misvisende navnet) Spanskesyken.
     
    themichael, staledude and Eddie47 like this.
  12. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Det går mot slutten for pandemien, men vi blir ikke kvitt korona...
    https://www.cnbc.com/2020/10/20/covid-19-likely-to-become-as-endemic-as-flu.html

    Jeg tror de fleste håp om at korona skal forsvinne helt er i samme kategori som å tro på julenissen eller raust utvalg av bonusbilletter i biz:

    “The notion of eliminating Covid from anywhere is not right, because it will come back,” he said, noting there had only been one human disease “truly eradicated” thanks to a highly effective vaccine and that was smallpox.
     
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Litt usikker på hvor du har det fra at det går mot slutten av pandemien. Jeg klarte ikke å lese det ut fra artikkelen. Det jeg tror vedkommende mener er at en vaksine ikke tar knekken på covid helt, akkurat som en flokkimmunitet heller aldri hadde utradert viruset. Endemi følger pandemi.
     
  14. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Det var en tabloidisering av artikkelen, som du sier går det mot en endemi heller enn en pandemi.
     
    OttoL liker dette
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
  16. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Greit med fly i Norge. Bare å planlegge norgesferie i 2021 først som sist.
     
    Eddie47 liker dette
  17. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,666
    Likes mottatt:
    6,656
    Bonuspoeng:
    183
    Men det betyr jo heldigvis ikke at vi ikke får reise før i 2023 (eller 2025).
     
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
    Det sa jeg ingenting om ....
    Overskriften er "Når tror dere vi er tilbake igjen til det normale igjen?"

    Jeg tror at jeg i løpet av 2021 har besøkt land i både Europa og reist langdistanse i C/F... men det betyr jo ikke at vi er kommet tilbake til det normale.
     
    furlong and holmen like this.
  19. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    285
    Likes mottatt:
    1,381
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror

    En eller gang utpå sensommeren eller høsten 2021 vil nok folk være vaksinerte til at en god del av restriksjonene slippes opp her til lands. Og med det vil mye av dagliglivet begynne å vende tilbake til normalen.

    Jeg har et håp om at jeg på slutten av 2021 kan reise langt foran i et fly for poeng.
    Hva gjelder flymarkedet som helhet tror jeg vi må frem til 2024 før fly er tilbake slik vi kjenner det fra før Covid.
     
    Eddie47 liker dette
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde litt diskusjon i heimen rundt dette i går, og vi ser begge en "festning europa", alternativt "festning schengen" neste år. Yttergrensene til Schengen stenges samtidig med at man får kontroll på pandemien ved hjelp av vaksine og lokale tiltak. Da vil til slutt Schengen være fri for Covid-19. Det er fullt mulig å reise ut og inn i Schengen, men det er obligatorisk med karantene og/eller test for alle som ankommer fra utsiden. Det positive med dette vil være at handel og turisme inad i Europa vil gå for fullt. Det vil kanskje til og med være mulig å kjøre cruise i middelhavet og i Europa, mot at gjester fra utenfor går igjennom karantene/test. Kanskje man får på plass et kortere regime, hvor man tar test ved ankomst, sitter i karantene i 48 timer og tar neste test, som da også må være negativ.

    Så tilbake til normalen? Jeg vet ikke om vi noen gang kommer tilbake dit eller om det blir en ny normal, kanskje i 2025..
     
    tobeornot999 and Eddie47 like this.

Del denne siden