Når tror dere vi er tilbake igjen til det normale igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jtmath, 18. mars 2020.

?

Når er vi tilbake igjen for fult

  1. Før 1 Mai

    5 vote(s)
    1.3%
  2. Før 17 mai

    13 vote(s)
    3.5%
  3. 1 Juni

    20 vote(s)
    5.4%
  4. 1 Juli

    28 vote(s)
    7.5%
  5. 1 August

    57 vote(s)
    15.4%
  6. Eller neste år.

    165 vote(s)
    44.5%
  7. 1 November

    33 vote(s)
    8.9%
  8. 1 Februar -21

    2 vote(s)
    0.5%
  9. 1Mai-21

    8 vote(s)
    2.2%
  10. 1 August-21

    40 vote(s)
    10.8%
Multiple votes are allowed.
  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er jo litt mer negativ jeg, og det er jo litt trist å si. Jeg ser for meg maks europa som i sommer. Selv med en effektiv vaksine kan det ta lang tid før det åpnes opp for å reise langt avgårde. Kanskje noen luftbroer til enkelte land hvis de har fått i gang effektiv vaksinasjonsprogram, men jeg tipper at når vi skriver 2022 er du fortsatt den siste her på IF som var på Bali.
     
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant at de nå tester ut massevaksinering med influensavaksinen, som en trening til C19. Mitt legekontor prioriterer kun høyrisikogrupper (kreft, alvorlige sykdommer og ikke astma) frem til 1.desember.

    Er prioriteringslisten for hvem som får C-19 vaksine klar? Vet at helsepersonell og viktige personer for landet stiller først, så høyrisiko, middels og tilslutt alle andre? Ukvalifisert gjetting på denne rekkefølgen :)
    Her er en oversikt over (høy)risikogrupper:
    https://www.fhi.no/nettpub/vaksinas...kdommene/influensavaksinasjon---veileder-for/
     
  3. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, det fortsatt under arbeid og kommer nok ila. november.
    Det de imidlertid sa i går var at barn under 16 ikke skal vaksineres når befolkningen får tilbudet.
     
    Insomnia4u liker dette
  4. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    I min heimkommune testa dei massevaksinering no, det fungerte veldig bra. Alle blei oppfordra til og ta influensavaksine, men spesielt dei i risikogruppene inkludert astma.
    Så opplegget lovar godt for massevaksinering forhåpentligvis på nyåret.
     
    Insomnia4u liker dette
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det er naturlig at IATA og flyselskap pusher hvor trygt miljøet om bord er, men dette har vi vore klar over noen måneder nå. Det er ikke der begrensningen for reiser ligger.

    https://www.iata.org/en/pressroom

    [​IMG]
     
    Earl, Gribb, Spielhaug and 2 others like this.
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Koronakrisen forskyver behovet for en tredje rullebane ved Oslo lufthavn.

    Etter koronakrisen antas trafikkutviklingen å bli satt fem år tilbake i tid. Prognosene er svært usikre, men Avinor antar at trafikken i 2025 vil ligge på 2019-nivå.

    Deretter antar man at de langsiktige vekstratene utvikler seg som tidligere antatt. Dette betyr at behovet for en tredje rullebane forskyves til perioden 2035-2040. Avinor link
     
    Last edited: 26. okt 2020
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er vel de fleste prosjektene til Avinor utsatt, utenom utbyggingen av Tromsø Lufthavn. Det er vel det som trengs aller mest...
     
  8. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Hell yeah, merket den! 350 meter kø i security i går!
     
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    434 smittede det siste døgnet med ett R-tall på 2,6 og en regjering på hælene, dette blir ei jul i karantene tipper jeg :(
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Tror du skal løfte litt på nesa di. Ser du utover landets grenser, mot europa (la oss se bort fra resten av verden nå, der er det enda værre) så ser du at det Norge, Island og Finland er i særklasse med lavt og relativt kontrollert smitteutbrudd.

    Visst er det økende smittetrend, men grep tas, og vi har trass i europas mest liberale håndheving (jepp, svenskene er mer restriktive enn oss nå) sammenlignet med resten av europa en meget moderat utvikling.

    Kan ikke se at det forsvarer å si at vi har en regjering på hælene. Da er det ganske mange andre regjeringer som er på hælene.

    Men det er klart, noen utakknemlige uten evne til å se ting i sammenheng vil nødvendigvis alltid skrike ut om dommedag uansett.

    Bare så det er sagt, jeg er ikke i tvil om at en regjering utgått av arbeiderpartiet og ledet av hvem som helst fra Ap ville håndtert epidemien like bra. Norske politikere og offentlig administrasjon kan man ha meninger om, men når det blir alvor, så er de fleste heldigvis hel ved her til lands.
     
    themichael, Jos, Insomnia4u and 14 others like this.
  11. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde håpet at man heller enn å bygge ut (bortsett fra der det absolutt trengs) brukte tiden og ressursene framover til å rydde opp i flaskehalser og se på hvordan man sikrer at folk spres ut over i terminalene. Tenker at selv etter korona vil folk være lite glad i å stå tettpakket. Noe vil nok kreve at man bygger om litt for å flytte flyten av folk, noe vil kreve at man tenker igjennom rutiner. Merket f.eks. for litt siden på en flytur ut fra OSL at tre avganger som var ca samtidig var satt opp på gater ved siden av hverandre, heller enn å spre de litt. Da ble det plutselig trangt på en ellers tom terminal...
     
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng.
    Det er mange steder på OSL hvor det er trangt, selv om det er godt med plass totalt sett.
     
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    er det ikke flere som tenker at denne setningen er helt vill?

    «Prognosene er svært usikre, men Avinor antar at trafikken i 2025 vil ligge på 2019-nivå.»
     
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Etter et glass Malbec kom jeg til å tenke på hvorfor jeg ikke drar på tur.

    • Unngå smitte av COVID-19. Dette inkluderer for andre gang.

    • Vil bevege meg i et miljø der jeg føler meg velkommen.

    • Ønsker å oppleve den normale stemningen ved destinasjon.

    • Om jeg blir skadet eller syk, plasserer jeg en unødvendig belastning på et presset lokalt helsevesen.

    • Selv om jeg er glad i å snakke med lokale folk, ville jeg savne dialogen og samtalene med andre internasjonale reisende. Det er noen av mine beste minner.

    Liker spesielle destinasjoner og off-season besøk, men nå ville det være for stille.

    For turer og aktiviteter i naturen er dette greit, om ting er åpent/mulig – men for den urbane viben og kultur blir det litt stusselig.

    • Har ordnet meg en fantastisk bra leilighet i Oslo, digger nabolaget og menneskene. Livet i hovedstaden er såpass inspirerende og fint at behovet for å hoppe på et fly er lite.

    Det er det. Ingenting relatert til logistikk, karantene, flyvninger, visum eller generell sikkerhet er noe jeg er bekymret for.

    De stedene jeg har i bakhodet for mulig vintertur er: Cape Town, Tanzania, Colombia, Maldivene og Tyrkia. Alternativt Costa Rica, Dubai og Bora Bora.

    [​IMG]
     
    Bolle, Adrian E, NoLimit and 7 others like this.
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Hvem er forfatter av setningen? Antagelser er jo gjerne akkurat det det er.
     
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    tobeornot999 liker dette
  17. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke om dette er svar på min post, men antar det.

    Det er mulig (og sikkert sannsynlig) at jeg er totalt sveise-blind, men https://ekstranett.avinor.no gir meg lite informasjon om hva Avinor har av analyser av flytrafikk de neste årene.
     
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Har lagt merke til en trend hos deg jgroneng, du er mer interessert i å pirke borti, spille opp og prøve å sette fast – enn å bidra konstruktivt til dialogen.

    Det synes jeg er lite verdifullt, men gir deg en bronsefisk i Trolling.
     
    Maggie, Insomnia4u and tobeornot999 like this.
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan uten problemer bidra til en konstruktiv dialog, men da trenger jeg støtte fra kilder det henvises til.
     
  20. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,913
    Bonuspoeng:
    183
    I rapporten står det at IATA-rapporten det refereres til, var laget i juli 2020. Da antar jeg at tallene IATA baserte seg på var fra mai/juni. Da var optimismen noe større.
    Å anta at trafikken er tilbake på 2019 nivå allerede i 2025, tror jeg de fleste nå tenker er vanskelig.
     
    OttoL liker dette

Del denne siden