Michael Bay har en oppløftende film på gang om COVID-23. Verden er i år 4 av lockdown. Dette må jo være bedre julekos enn Love Actually.
For å være on topic. EU sier de har vaksine klar til utrulling fra april, og en max kap på 50 mill doser i måneden. Så de første månedene er kanskje kap 20 mill? Det er ca 450 mill innbyggere i EU. Vi kan vel anta at risikogruppen i EU utgjør omtrent det samme som i Norge. Og her mener jeg å ha lest at det er rundt 1,6-1,8 mill. Sånn ca 33%. Det er sannsynlig at man ønsker å vaksinere risikogruppen før man åpner for full fart i samfunnet igjen, vil jeg tro. Med 20 mill vaksiner pr måned fra april og økende etter hvert vil jeg tippe følgende: Vaksineutrulling fra 20. april. Risikogrupper vaksinert i løpet av september eller oktober. Vi kan begynne å fly igjen i Europa fra 1. november.
Vi har flere ganger fått hørt at en vaksine skulle være klar rundt årsskiftet. Plutselig er den forskjøvet fire måneder. Jeg er redd dette ikke er den første utsettelsen vi får se.
Det er en vesentlig forskjell fra når en vaksine er klar til når en kan begynne å vaksinere. Det var vel også det EU snakket om, men så presiserte de i tillegg at april er det mest optimistiske anslaget.
Du kan fly rundt om i Europa 1. november 2020. 1. november 2021 tror jeg vi fortsatt kommer til å være meget langt fra den normalen situasjonen 2019. Usikker på om en vaksine alene vil løse denne floka.
Jeg vil anta – forutsatt vaksinen er effektiv – at vi vil få et par år fremover med reisedokumentasjon som bl.a vil inkludere bevis på tatt vaksine og negativ C-19 prøve kort tid før avgang, og ny prøve ved ankomst (Slik det er mange plasser nå). Det vi unngår er 14 dagers karantene. En vaksine gjør jo ikke alle av oss immun, men vil lette sykdomsforløpet slik at en unngår dødelighet?
Camilla Stoltenberg, FHI, kommenterte EU-uttalelsen på TV ved å si at vaksinen kan komme lenge før april, eller at den kan komme etter april. Det er fortsatt ikke sikre holdepunkter for tidspunktet. En av leverandørene har dog sagt at deres vaksine vil være klar i l.a. november. Så er det selvsagt både produksjon og logistikk som skal til før noen får den. Er bare vente og se. Bare å håpe at det ikke tar for lang tid når en ser hvordan utviklingen nå er både i Europa og USA, sistnevnte kommer til å bli en katastrofe. Biden kommer ev. for sent inn til å klare å bremse Covid der.
Influensavaksineringen i år har som mål å nå 70% av risikogruppen inkludert de >65år. Disse utgjør ca 25% av befolkningen. Massevaksinasjon vil kreve HELT andre ressurser, og det er stor sannsynlighet for et årlig revaksinasjonsbehov.
Mener jeg har sett at målet for Covid-vaksinen i Norge er 50-60% av befolkningen og at det skal være nok. Barn kommer trolig ikke til å få tilbud/mulighet en gang (for lite uttesting på barn).
Tronskifte i internasjonal luftfart når coronakrisen er over?? https://kapital.no/reportasjer/naer...inair-tror-pa-tronskifte-i-europeisk-luftfart
Med dagens tiltak (som kjem som følgje av smittesituasjonen) vil eg tru at vegen tilbake til 'normalen' har fått seg (nok) eit forseinkande skot for baugen. Nasjonale tilrådingar seier no følgjande: Unngå innanlandsreiser som ikkje er nødvendige. Arbeidsreiser som blir vurderte som nødvendige og reiser til fritidseigedommar som kan gjennomførast utan kontakt med andre er unnatekne. – Dette er kringkasta av NRK. Espen Nakstad i FHI sa til NRK fjernsynet at dei fleste av oss forstår kva som er unødvendige reiser og nemnde m.a. reiser til ein annan by i Noreg for å gå på eit arrangement, gå på fest eller vera veldig sosial. – Dette til NRK TV i dag ca. kl. 1045. Sjølvsagt er det då mogleg å tolka FHI dit at reiser til andre byar for å gå på museum eller tilsvarande ting – mutters åleine – kanskje er innanfor dei nye retningslinene, men eg vil tru at det er lett å bli uglesett om ein gjer slikt no...kanskje...
Det "nye normale" vil komme når vaksinene har bevist sin effektivitet. Da er smitten stabilt lav, men ikke borte. Basert på seneste halvoffisielle tips er vi da i begynnelsen på neste sommer. Arrangementer og reiser slippes løs igjen, dog kan det tenkes at det blir noen størrelse - og land-begrensninger. Turistavhengige land, f.eks Spania og Hellas, vil forsøke å åpne mest mulig tidligst mulig. Det "gamle normale", å fly og bo for poeng al a IF, vil være avhengig av hvordan flyselskaper og hotellkjeder har overlevd, og hvordan bonusprogrammene ser ut. Dersom vi vil kjøpe godene med direkte betaling vil det være muligheter når vaksinene virker. For poeng tror jeg vi vil se tøffere opptjeningskrav og kanskje færre tilbud.
For et år siden var det en nødvendig reise å fly til Hong Kong og drikke champis ... .... å reise til Las Vegas og tape Donald-penger og reise hjem igjen ... I dag er det unødvendig å fly til Oslo for å spise lutefisk med gamle venner ... Du verden ...
Vet ikke hvordan folk planlegger personlig økonomi, men jeg mener det er fornuftig å bygge opp et emergency fund tilgjengelig i cash (innskudd) tilsvarende minimum 6 måneders forbruk. Tror folk i Norge er vant til super-stabile forhold og ikke vurderer ting som kan dukke opp. Det er spesielle tider og jeg tipper økt volatilitet i alle deler av samfunnet og livet.
Prinsippet med rammelån er jo nettopp dette. Jeg har penger tilgjengelig umiddelbart ved behov, men jeg prioriterer heller å betale ned på lånet enn å ha det stående på en konto som gir meg lavere rente enn det lånet gir. Og ja, jeg kjenner til høyrentekonto som gir såvidt høyere rente enn gode lånebetingelser i dag, men da prioriterer jeg heller aksjefond.
Rammelån står vel på en dedikert konto, og bør derfor oppfylle kravene til visum som en konto siden midlene er disponible. Poenget med å ha hardere krav for å få visum, er at myndighetene vil se at du/vi kan betale for oss om noe skulle skje. Altså, ett tillegg til Covid-forsikringen. Det er vel ikke tiden for å reise nå uansett? Når ting normaliserer seg vil også visum restriksjoner fjernes, eller lempes på.