Har booket meg tur til Hellas i juni, så håper det. Nå er jeg i overkant optimist i tillegg da, med både booking til London i april og 2.5 uke i Japan i mai....
Forrest Gump sa “Stupid is as stupid does” og sånn tror jeg vi må tenke med «normalt» også. Om du venter på at reiseverden blir helt lik høsten 2019, så tror jeg du kommer til å bli lei og oppgitt over alle endringene og curveballs som vil fortsette å dukke opp. Løsningen er å lage din egen nye normal, tilpasse deg og bygge system rundt dette. Improvise, adapt, overcome.
Derfor er det en fin tid å reise. På mange destinasjoner er masseturismen borte, naturen har fått en pause og er ren, prisene superhyggelige, tilgang på lokale ressurser og severdigheter god, alle har bedre tid — og du kan oppleve en 'moment in time' som kanskje ikke kommer tilbake på en stund. Mer jobb ja, men om du er på fjelltur så blir det ingen bra utsikt fra dalbunnen. Betenkeligheten for å reise med familie/barn i disse tider forstår jeg godt.
Enig i at det er flere muligheter for å oppleve rolige paradisferier som øde hvite strender osv i f.eks Thailand og andre steder. Utfordringen(e) slik jeg ser det er byferier med tett befolkningsmasse som naturlig nok gir høyere risiko. For min egen del er det først og fremst mangel på fullvaksinasjon som gjør at jeg venter med å reise.
For å svare på Trådstarten: Aldri, det tar jo aldri slutt. Det er en uendelig groundhog day. Men jeg har booka noen flights 21. desember. Så tydeligvis så tror jeg at da er det verste over.
Etter de siste forskningsrapportene jeg har gått igjennom angående mutasjoner så tror jeg ikke at dette fullt ut vil gå over, for viruset muterer fortere enn det verdensbyråkratiet klarer å henge med, og når de ikke er villige til å godkjenne en vaksine så fort som det trengs for å vinne mot dette viruset, så vil viruset vinne dette kappløpet Så hva gjøres da? Jeg tror vi bør bygge ut sykehusene for ei ny fremtid, med stor nok kapasitet til å ha 4-5 ganger så mange pasienter som i dag. Reising vil nok ta til når det gradvis går opp for verden at det ikke nytter å holde viruset ute med mindre du bor på ei øy, og forventet levetid vil nok falle med 5-6 år som følge av dette. Den lyse siden med det hele er vel det at vi slipper en del pensjonskostnader som følge av dette, så økonomisk sett vil jo pensjonsordningene bevares helt bra fordi det blir billigere å drive pensjonskassa. I sum av dette så blir det ikke normalt reisemesdig før om 5-10 år tid dessverre
Takk for denne vel gjennomførte og grundige analysen. Da avbestiller jeg bare alt, slutter å spare til pensjon, kjøper en båt, og setter kursen til nærmeste øde øy. Takk for meg!
Utrolig hvor negative man skal være nå da. Vi får vaksine alle mann, innen utgangen av året vil nok de fleste siviliserte deler av verden være up to date. Selvfølgelig vil det være smitte og varianter der ute, men med vaksinen vil vi være tålelig motstandsdyktige, det blir type influensa og der omkring. Økonomiene rundt om i verden takler ikke mange år for halv maskin. Verden åpner opp og går videre. Den har jo ikke noe annet sted å gå.
Det er nok ganske mange "siviliserte deler" av verden som ikke er vaksinert før godt inn i 2022. Men for Europa sin del er vi nok ferdige i sommer hvis ting går bra, og tidlig på høsten hvis det skulle dukket opp flere problemer. USA, UK, og noen andre enkeltland ligger også bra i løypa. De vaksinene Norge per nå i hovedsak bruker beskytter godt mot de mutasjonene vi kjenner. De vaksinene vi håper å fase inn de neste ukene (primært J&J) beskytter også bram selv om effekten er litt lave så er beskyttelsen bedre enn hva man får når man tar for eksempel en influensavaksine. Så jeg vil nok ta Laffen sine såkalte "forskningsrapporter" med en stor klype salt...
Ting går seg til etterhvert. Vi har jo vært på denne kloden noen år og er jo ikke helt ferdig enda. Skal dog ikke se bort fra at den nye normalen er litt annerledes enn det som var før. Ref. eksempelvis disse bindene folk benytter over ansiktet. https://onemileatatime.com/will-masks-be-required-on-airplanes-forever/
Selv om jeg er enig med ham i at regler innført i flybransjen (og ellers?) sjelden blir reversert, så er jeg uenig i det blir munnbind forever. Det brister jo fullstendig med argumentasjonen om at det er så effektive luftfilter på fly at du knapt får renere luft om du er i indre Hattfjelldal.
Hjulene må igang, prisen verdenssamfunnet betaler er for høy. Tilbake til normalen tror jeg ikke vi er før om et år, men det vil heldigvis går gradvis riktig vei hele tiden tror jeg
USA snakker nå om å tillate normal innreise kanskje allerede fra midten av mai. Det går mot normalisering, men det kommer til å være store forskjeller mellom kontinenter og land. Australia kommer neppe til å åpne før i 2022 en gang etter at de nå ser at de ikke vil klare å holde vaksineringstakten - hadde satset mye på AZ-vaksinen som nå ikke står like høyt i kurs. Helt normalt blir det kanskje aldri, men det vil gradvis bli veldig mye mer normalt fra sommeren av og vi vil gradvis få flere reisemål vi kan besøke. Jeg gleder meg
Australia burde jo bare bygge litt mer spredt. Med en befolkningstetthet på 3 innbyggere pr km2 så har de de gode muligheter til å opprettholde avstand
Reiserestriksjoner Manglende vaksine Vil ikke være den egoistiske som reiser selv om det er anbefalt å la være. Av hensyn til alle andre. (Med forbehold om at noen av disse grunnene går over i løpet av året)
Vår: har ikke anledning, siden det er for hektisk på jobb Sommer: har ikke behov, siden det kommer til å bli fantastisk sommervær over det ganske land Høst: får ikke lov, etter at valgvinnerne SV og MDGale har forbudt bruk av fly til reisemål som teoretisk kan nås ved bruk av sykkel, tog og/eller kano (Hmmm… får kanskje pusse opp den gamle DBS Apache-sykkelen. Hvor langt er det forresten til Utlandet…?)
Hvorfor i all verden skal jeg ikke reise til utlandet i 2021?? Skal jo vaksineres i neste uke og SAS-appen fylles opp med utenlandsreiser ... TRD om 14 dager DUB en gang over sommeren ALC midt i høsten OSL i desember - vi prøver med lutefisk igjen Og 2022 starter med et brak 03.01 - Vietnam