Når tror dere vi er tilbake igjen til det normale igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jtmath, 18. mars 2020.

?

Når er vi tilbake igjen for fult

1. Før 1 Mai

5 vote(s)
    1.3%
  2. Før 17 mai

13 vote(s)
    3.5%
  3. 1 Juni

20 vote(s)
    5.4%
  4. 1 Juli

28 vote(s)
    7.5%
  5. 1 August

57 vote(s)
    15.4%
  6. Eller neste år.

165 vote(s)
    44.5%
  7. 1 November

33 vote(s)
    8.9%
  8. 1 Februar -21

2 vote(s)
    0.5%
  9. 1Mai-21

8 vote(s)
    2.2%
  10. 1 August-21

40 vote(s)
    10.8%
Multiple votes are allowed.
  1. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,567
    Bonuspoeng:
    183
    Hva er 3 hovedgrunner for at du velger å ikke reise internasjonalt i 2021?
    • Får ikke lov/trosser ikke en sterk anbefaling om å la være å reise
    • Tilbudet i utlandene jeg ønsker å besøke er ikke åpnet opp enda
    • Jeg selv og de jeg reiser med og de jeg skal besøke er ikke vaksinert enda (har slekt i utlandet som blir prioritert som første utenlandstur når ting åpner seg)

SayWhat, holmen and Edvard like this.
  2. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Utfordringen for samfunnet i Norge med SARS-CoV-2 er ikke at folk reiser ut, men muligheten for smittespredning ved hjemkomst til Kongeriket.

Men seriøst, hva er teoretisk sjanse for at noen på dette forumet kan være en belastning eller risiko for våre felles landsmenn og helsevesenet?

Du må ha negativ COVID-test for å fly til Norge. Du må testes ved ankomst OSL. Dersom hurtig antigen-test gir positivt resultat, må du ta PCR-test.

Så må du i innreisekarantene i 10 dager, med tidligst PCR-test dag 7 for å avslutte karantene.

Hvor er den potensielle risikoen?

Vel, du kan være i inkubasjonstid akkurat når du flyr hjem og Ct-verdiene er for lave for å gi utslag.

Så kan du være uheldig og smitte noen de 2-5 dagene du er smitteførende, enten under karantene eller transport til/fra.

But come on — now we are reaching.

https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/

3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,552
    Bonuspoeng:
    293
    Seriøst svar ....
    Jeg tror ikke jeg kommer til å reise utenfor Norge i 2021 selv om jeg blir vaksinert i neste uke, dessverre!

SayWhat and Lars J like this.
  4. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,141
    Bonuspoeng:
    113
    Har nylig reist langdistanse i en stappfull 777, sett bort fra at alle må ha munnbind så var selve flyturen i seg selv akkurat som før covid.

5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,808
    Bonuspoeng:
    293
    Sjansen er ikke så stor, nei.

Det er også den samme tanken veldig mange har hatt det siste året. Og jeg synes det har vært smitte både her og der. Selv om sjansen er liten.

Men sjansen er tilstede.
    Noen kan også ha underliggende sykdommer man ikke er klar over.
    Noen kan ta med seg smitte hjem og smitte bestemor som ikke har fått/vil ta/kan ta vaksine.

Hvis risikoen er så liten, hvordan blir da folk smittet?

kaiarne liker dette
  6. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    • Venter på å bli vaksinert.
    • Venter på å bli vaksinert..
    • Venter på å bli vaksinert...

Gribb, Kristian, SayWhat and 3 others like this.
  7. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,620
    Bonuspoeng:
    183

Jeg vil hevde at det er hvor og hvordan man oppfører seg dit man reiser som styrer risikoen.
    Ser man på ukesrapportene fra FHI med oversikt over smitteland, viser disse en stor overvekt av land hvor man typisk drar for å besøke familie, altså situasjoner hvor man har nærkontakt, over tid. Ikke typiske ferie destinasjoner.

For egen del har jeg en CT tur til Maldivene i slutten av Juli(booket i fjor) som jeg nok kommer til å sitte på gjerdet med en god stund til, blir nok ikke tatt en avgjørelse før en uke eller to før avreise, vaksinert eller ikke. Det vil være mange faktorer som spiller inn.

Slik ståa er nå vurderer jeg det som like, om ikke mer sannsynlig og bli utsatt for smitte på ferie i Norge i sommer, med tetttpakkede restauranter, severdigheter m.m , enn å reise til en destinasjon hvor du stort sett vil være alene, samtidig har alle som er på samme sted avlagt negativ covid test før ankomst.

Last edited: 15. april 2021
    Mg15, EndreD and Finnks like this.
  8. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Utfordringen med å bli syk i utlandet er først og fremst behandlingskapasistet (forutsatt god internasjonal COVID-forsikring) og behandlingskunnskap/nivå. I tillegg kommer utfordringer med hjemreise om en blir alvorlig syk og blir liggende i lengre tid.

Derfor reiser ikke jeg utenlands før jeg er fullvaksinert, da er risiko redusert til et mildt sykdomsforløp, uansett smittevariant.

SayWhat and holmen like this.
  9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat nå holder det jo å brekke beinet på en måte som gjør at man ikke kan sitte i et vanlig flysete, så trenger man plutselig hjelp til syketransport hjem og siden enkelte norske reiseforsikringer ikke dekker reiser til utlandet i det hele tatt blir det dyrt.

holmen and SayWhat like this.
  10. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,386
    Bonuspoeng:
    113
    Da gjelder det bare å ha rett reiseforsikring. Trumf reiseforsikring aka Frende forsikring fungerer som normalt for absolutt alt, unntatt Covid-19. Men uaktuelt å reise for meg før vaksinen er tatt og reiserådene er normalisert.

11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, men det er sikkert nok av folk som ikke tenker over problemstillingen i det hele tatt. Jeg har selv en reiseforsikring som nå kun gjelder på tjenestereise i røde land og måtte evt skaffet meg en annen forsikring hvis jeg skulle være så dum at jeg ønsket meg en fritidsreise til et slikt et.

SayWhat liker dette
  12. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Så lenge en er selv "frisk" og vaksinert, utstedte med et offisielt vaksine pass, der det landet du reiser fra/til har en felles forståelse for hvordan slik reising kan forekomme, er det vel ingenting i mot å reise?

Er du full vaksinert er sannsynligheten lav for å bli smittet av tilsvarende Covid type, spørsmålet er om det herjer med den muterte varianten, da må en tenke seg om 10 ganger før en forlater landet.

Behandling kapasitet og kunnskap er essensiell i disse dager. Ville aldri dratt til et u-land, eller et sted der min reiseforsikring ikke er gjeldende, hypotetisk sett kan en bli ranet og slått ned, havne i bilulykke i en taxi, og havne på et sykehus i begge scenariet, der du kan ende opp på et sykehus rom som har vært smittet med covid, eller har en udiagnostisert lokal pasient på nabo sengen, og ikke minst pasienter har covid bland alle som venter på legen i et vente lokale.

Uansett, når en kommer hjem, og du sitter i en karantene de 10 første dagen(selv om det blir eventuelt fjernet til den tid) er sannsynlige for å smitte andre meget lav, forutsatt alle medreisende i flyet følger samme praksis.

Selvfølgelig må en overleve Covid`n om en får den der bort.

Så reise eller ikke reise, er det store spørsmålet :)

13. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 24. april 2021
    drsyk, Upsaker, Earl and 5 others like this.
  14. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    En rapport som flyselskapene trolig ikke vil lese eller ha delt.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7016e1.htm

Based on laboratory modeling of exposure to SARS-CoV-2 on single-aisle and twin-aisle aircraft, exposures in scenarios in which the middle seat was vacant were reduced by 23% to 57%, compared with full aircraft occupancy, depending upon the model.

drsyk, Upsaker, sutenai and 4 others like this.
  15. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenker at vi har sett nok av rapporter og pre-prints som ikke har gått gjennom den vanlige kvalitetssikringen i akademia.

vegardg liker dette
  16. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    For oss som ikke har peiling Otto, hvordan kan du se at denne rapporten delt av CDC ikke er noe å stole på?

Artikler om studien fra
    washingtonpost, marketwatch, nytimes.

17. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenker bare at en rapport som ikke har vært gjennom en vanlig vurdering fra andre eksperter på samme området ikke trenger å få krigsoverskrifter i media. Det var veldig mye hvisomattedersomatte i den rapporten i tillegg.

Hvis du ikke vet hva den prosessen handler om så kan du lese mer om den her: https://en.wikipedia.org/wiki/Peer_review

Bottom line er, slik jeg ser det, at media selektivt plukker pre-prints og rapporter som gir klikk. Et godt eksempel på dette var da Dagsavisen basert på en helt hinsides dårlig studie mente at joggere var grunnen til all smitte i Oslo. Men det er en lang vei fra et laberatoriestudie uten åpne tilgjengelige data til en god akademisk artikkel som vi kan forme fremtidige retningslinjer om.

Edvard, RoadKing and holmen like this.
  18. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Enig at det ikke var den saftigste studien jeg har skumlest — men tenker at publikasjoner fra CDC eller FHI har en viss kvalitetssikring før de slippes.

Hva media gjør med slikt innhold i etterkant er irrelevant for verdien av selve informasjonen. Om Stanford eller MIT publiserer en rapport og Mikke Mus Magazine skriver en clickbait artikkel med spinn — så forblir kilden like solid.

Kildekritikk i 2021 bør være common knowledge. Information som kommer fra CDC, en av verdens ledende helsemyndigheter, tillegger jeg verdi.

Last edited: 18. april 2021
    milehigh liker dette
  19. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Maggie, RoadKing and kaiarne like this.
  20. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Eddie47, Upsaker, RoadKing and 2 others like this.

Del denne siden