Når tror dere vi er tilbake igjen til det normale igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jtmath, 18. mars 2020.

?

Når er vi tilbake igjen for fult

1. Før 1 Mai

5 vote(s)
    1.3%
  2. Før 17 mai

13 vote(s)
    3.5%
  3. 1 Juni

20 vote(s)
    5.4%
  4. 1 Juli

28 vote(s)
    7.5%
  5. 1 August

57 vote(s)
    15.4%
  6. Eller neste år.

165 vote(s)
    44.5%
  7. 1 November

33 vote(s)
    8.9%
  8. 1 Februar -21

2 vote(s)
    0.5%
  9. 1Mai-21

8 vote(s)
    2.2%
  10. 1 August-21

40 vote(s)
    10.8%
Multiple votes are allowed.
  1. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,586
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.aftenposten.no/norge/i/OQOGqE/om-fem-uker-vil-vaksineringen-skyte-fart

– Én dose fra Pfizer og Moderna gir like god beskyttelse som to doser av Astra Zeneca. Man vurderer derfor å gi flere lettelser allerede etter første dose. Det sier smitteverndirektør Geir Bukholm ved Folkehelseinstituttet til Aftenposten.

Overfor VG utdyper Bukholm at lettelsene kan dreie seg om karantenebestemmelser, tilgang til offentlige arrangementer eller hvor store grupper som kan samles.

2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,803
    Bonuspoeng:
    293
    Det ser ut til at vi unge, lovende, også kan få startet vaksineringen litt raskere. Kanskje.
    Vedder en femmer på at jeg får tilbud om vaksine mens jeg er på hytta.
    Og da kjører jeg hjem, sporenstreks!

Earl, furlong, OttoL and 7 others like this.
  3. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,586
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er født optimist og har fortsatt et håp om California på sensommeren. Om ikke skal jeg i alle fall poste et bilde fra poolen på toppen av Villa Copenhagen i denne tråden i løpet av sommeren :cool:

holmen liker dette
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,890
    Bonuspoeng:
    293
    Fy skam seg @Eddie47 , selvfølgelig blir det Dublin!
    Men, jeg skal vedgå at det blir knapt for meg, forutsatt at det åpnes for reise med vaksine.
    Ah, kom akkurat på... jaja. Life is life.

Eddie47 liker dette
  5. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,490
    Bonuspoeng:
    293
    Ass. direktør Nakstad uttalte på NRK Laurdagsrevyen i kveld at det truleg blir testing på grensene i fleire år framover. Dette grunngav han med at viruset ser ut til å vera flink til å mutera (ikkje ordrett sitat).

Slik sett vil vi vel oppleva 'fluktuerande opningar', altså at det blir opna for reiser til land x som seinare kan bli fråråda grunna endringar i smittesituasjonen. Det vil vel medføra at reiseråd og karantenehotell ikkje forsvinn ut av soga i 2021 heller.

Eg har ei bestilt ei reise til Berlin i midten av desember, men innser at sjølv om det er lenge til, så er det kanskje i overkant optimistisk å tru at det blir noko av den turen.

Vel-vel, kanskje er eg i overkant negativ, men i verste fall blir eg positivt overraska :)

Eddie47 liker dette
  6. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Antigen-hurtigtester er enkle i bruk, rimelige og meget gode til å fange smitteførende personer.

Alle som ankommer OSL blir testet og må før flyvning til Oslo vise negativ COVID-test.

Skulle gjerne sett tallene på hvor mange som kommer til Norge denne vegen, og tester positivt i karantenetiden.

Jo lavere det tallet er, jo mindre praktisk effekt og verdi har innreisekarantenen.

Kristian, Insomnia4u and Eddie47 like this.
  7. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,445
    Bonuspoeng:
    93
    Om Nakstad får rett her så må man forvente at det meste av reiseliv neppe vil klare å reise seg igjen før om mange år, om det noen gang vil skje. Uten forutsigbarhet vil mange rett og slett droppe å reise (tror jeg), det blir rett og slett for risikabelt. Det blir litt tricky å alltid legge inn buffer for et par ukers karantene om man tar seg en svipptur over grensa.... Personlig tror jeg at det snart bare er å legge bort drømmen om å reise igjen, for hva er poenget når man ikke kan nyte turen lenger?

En annen ting er noen i den politiske ledelsen snart bør ilegge Nakstad munnkurv, mistenker at han litt for ofte søker å få til sjokkerende overskrifter for å sikre seg oppmerksomhet. Han skal jo tross alt få solgt en bok og tjent seg noen kroner, så viktig å holde seg selv i rampelyset :rolleyes:

miura, Lars J, snus_mumrikken and 2 others like this.
  8. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikkje tall for Norge, men på Cayman Øyene er vist dette offentlig info.

Ser ut som tallet ligger på litt over 1% av antall tester, etter lett hode regning.

https://www.caymancompass.com/2021/03/29/12-new-covid-cases-in-latest-results/
    https://www.caymancompass.com/2021/03/22/seven-test-positive-for-covid-19/
    https://www.caymancompass.com/2021/04/07/11-test-positive-for-covid-19/

Reglene er testing ved ankomst plus uttesting på dag 15 før karantene kan avsluttes.
    https://www.exploregov.ky/faqs/covid-19-inbound-travel

Vist du da deler tallet på antall tester i 2 (siden alle reisende må ta 2 tester) så ender vi kanskje opp med ca 2-2,5% smittede blant dei innreisende?

Lavt, men forsatt høgt nok til å starte opp igjen utstrakt villsmitte relativt kjapt.

Insomnia4u and Edvard like this.
  9. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,141
    Bonuspoeng:
    113
    Hva som skjer fremover kommer vel i stor grad an på hvordan vaksinene takler viruset og de ulike mutasjonene. Om mutasjonene ikke stoppes av vaksinene så blir det jo garantert forlenging av restriksjonene.

10. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg forsto ikke helt når disse «travellers» testet positivt? Om det var på dag null, så fungerer ankomsttesting og om det var på dag 15 så er det umulig importsmitte.

Det eneste argumentet for innreisekarantene er at noen kan være i en smitteposisjon som ikke kan fanges opp av testing ved ankomst.

11. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke forfalsket dokumentasjon en utfordring også?

12. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    milehigh liker dette
  13. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Slik eg leser det er det snakk om alle tester tatt siste uke eller noe slikt? Så både dag 0 og 15.

Frå FHI
    Inkubasjonstid
    Inkubasjonstiden er tiden fra man blir smittet til man får symptomer på sykdom. Inkubasjonstiden er vanligvis 4-5 dager. Basert på oppdaterte tall, vil 98-99,9% av smittede utvikle symptomer innen 10 dager, men noen få vil kunne utvikle symptomer senere.

Utbruddet I Ulvik blei startet av ein person som hadde vært i karantene i 10 dager.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...estet-negativt-to-ganger-og-vaert-i-karantene

Hong Kong har vel karantene i 21 dager.
    https://www.scmp.com/sport/hong-kon...y-hotel-quarantine-forcing-those-confined-get

Så å bli syk på dag 15 er ikkje vanlig, men ikkje umuligt.

Dag 15 testing vil derimot fange opp dei er blitt syk i løpet av karantenetid, men ikkje har synlig symptomer. Bare fordi du blir syk på dag 4-5 så betyr ikkje det at du er frisk igjen til dag 15.

Faktoren som spiller inn her er Inkubasjonstid, sjå det eg sakset frå FHI lengre oppe. Vist noen tar ein test 48 timer før avreise til Norge, så kan dei bli smittet 1 time etter at testen var tatt og fortsatt ha minst 2-3 dager igjen av Inkubasjonstiden før at ein test vil vise at dei er sjuke i dei vanligaste tilfellene.

Dei beste Hiv/Aids testene som er utviklet etter 40 år med forskning kan ikkje påvise smitte før det er gått minst 10 dager av inkubasjonstiden etter smitte, den vanligste Hiv/Aids testen er vel noe slikt som 30 dager etter at du blir smittet? Tar du testen tidligere så vil den komme tilbake som negativ sjølv om du nå har Hiv/Aids.

Nå er jo inkubasjonstiden til Covid kortere enn Hiv/Aids, men det er fortsatt ein inkubasjonstiden kor det ikkje vil slå ut på tester.

Problemet er vel at dei som ankommer Norge frå utlandet har ein stor sjanse for å ha vært i nærheten av noen som er smittet på reisen, det være seg på ein avreise eller transit flyplass eller ombord på flyet.

Og sjølv om dei nå er smittet så har det ikkje gått lang nok tid til at det vil vises på ein test.

Rekorden er 52 smitta på eit fly hittil
    https://www.wsj.com/articles/covid-...stirs-debate-among-health-experts-11619262004
    Var 47 når Ben/Lucky skreiv om det.
    https://onemileatatime.com/flight-coronavirus-record/
    Og alle ombord på det flyet hadde tester/papir som sa det hadde testet negativt før avreise.

Problemet er at i deler av verden så er det enklere og billigere å få eit falsk korona attest enn å faktisk bli testet før avreise.
    https://www.nrk.no/osloogviken/viste-falske-koronatester-pa-grensa-1.15398290
    https://www.nrk.no/norge/sa-lett-er-det-a-fa-tak-i-en-falsk-polsk-koronatest-1.15338240
    https://www.dagsavisen.no/nyheter/i...v-falske-koronatester-ved-innreise-til-norge/

Dei som reiser med falske papir og er smitta kan være på samme flyplass og samme fly som deg vist du reiser inn via f.eks ein stor hub med passasjer frå heile verden.

Og derfor er karantene hotell einaste muligheten til å stoppe import smitte, dessverre. :(

Last edited: 02. mai 2021
    milehigh, Insomnia4u and Edvard like this.
  14. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Sjølvsagt så er jo karantene hotell også ein kilde til importsmitte.

I Australia kor reglene for hotellkarantene er mykje strengere enn i Norge så har dei spora smitte som ser ut til å ha spredd seg gjennom ventilasjons anlegg på karantene hotell.
    https://theconversation.com/more-th...-to-move-quarantine-out-of-city-hotels-159808

Its airborne people.

Kor mange som blir smitta på karantene hotell i Norge er vel utvist, men eg har ein følelse av det er ein god del med tanke på kor dårligt dei blir dreve med tanke på at reisende kan vandre rundt på hotellet.

Eg har ingen planer om å reise ut av landet med det første, men vist eg blir tvungen til reise ut av landet så trur eg at eg ville nekte å reise på karantene hotell ved retur vist eg hadde eit sted eg kunne gå i karantene uten å komme kontakt med andre på sjølve reisa ditt frå flyplassen og under oppholdet.

Dette av den svært enkle grunn at karantene hotell er vel blant dei mest farlige stedene for korona smitte i Norge utenfor koronaavdelingene på sjukehusa.

Dilemmaet er vel at sjølv med mulig smitte på karantene hotell så er ordninga tryggere for Norge som eit samfunn fordi dei mange reisende ikkje har eit eige sted som egner seg for karantene. Og dei som har egne hybel eller hus eller leilighet vil ikkje nødvendigvis forbli i karantene som dei skal.

milehigh and Insomnia4u like this.
  15. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Bare fordi han kommer med en påstand som ikke passer med ditt verdensbilde betyr ikke at han pusher en annen agenda.

16. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Tipper jeg får tilbud mens vi er på vei opp en topp på sunnmøre, og gjør såklart det samme. Eventuelt så sitter vi og sutrer over været, uten at det har noe med saken å gjøre :rolleyes:

Jeanette and holmen like this.
  17. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Falske tester og falske vaksinebevis kommer til å være et problem i fremtiden. Digitalt pass kan løse dette, siden man i teorien har en verifikasjonskjede. Et land signerer hvilke labber som er akkrediterte, og de igjen signerer hver enkel test. Man vil alltid finne utro tjenere i alle land, men da slipper man de som sitter hjemme og photoshopper i det minste.

Allerede i dag kan jo et laboratorie ha med en qr-kode hvis de vil hvor man kan verifisere det som står der. Litt vanskeligere å forfalske (men ikke umulig)

milehigh and SayWhat like this.
  18. RescueMe

Likes mottatt:
    1,445
    Bonuspoeng:
    93
    Nå var min kritikk her at han virker å være i overkant pr-kåt, da han kommenterer på hva det måtte være av saker media kommer med. Muligens er det media som går på han fordi han er så frampå, men det er lov å være kritisk. At du angriper meg på grunn av hva du tror mitt verdensbilde er velger jeg å sette på kontoen for billig hersketeknikk.

Oppirumpadi liker dette
  19. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Skal jeg gjette er han dritt lei, men det er også en del av jobben hans å være ute i media. Heller han enn Dag Svanæs og co. Da får man heller møte kommentaren "det tror jeg ikke fordi..."

Å kalle folk pr-kåt havner på samme konto forresten.

Eddie47 liker dette
  20. RescueMe

Likes mottatt:
    1,445
    Bonuspoeng:
    93
    Utfordringen her er som med mange andre slike løsninger at det alltids finnes noen som er smart nok som ser mulighet til å tjene noen enkle penger på å lage en løsning som forfalsker selv de mest vanntette løsningene. Og så er jo det heller ikke slik at man i alle land har institusjoner som er til å stole på.....

SayWhat liker dette

Del denne siden